Lill fräsarn
Ny medlem
Klarade kortet igår!!! så nu blir det hoj åkande för hela slanten i sommar!!
Tog kortet för begränsad idag
Klarade kortet idag!
Fixade lappen idag i Tullinge utanför Sthlm.
Fixade kortet för en dryg vecka sedan och hämtade hojjen idag, en Kawasaki ER-5 från 98 i kanonskick
Grejade kortet idag och fick en liten sväng innan det började regna.Fan va nice att slippa handledare så fort man vill ut och åka.
Grattis allihopa!Klarade kortet igår!!! så nu blir det hoj åkande för hela slanten i sommar!!
Ojsan, vilken naturbegåvning, då får man gratulera till körkort, billigt också
Jag skulle behöva läsa om någon som utan att suttit på en mc i sitt liv (eller moppe för den delen) har klarat mc-kortet på en sommar med bara körskola för den sitsen sitter jag i... får inte tag i nån handledare så att nöta med privatkörning är bara att glömma. Kickstartade med 3-dagarskurs i april, har sedan tagit två lektioner och ska ta två till innan uppkörning om några veckor kan inte se hur det ska gå till just nu, skulle vara lite lugnande att veta att det är möjligt
Körskoleläraren är säker på att jag klarar det, annars skulle han inte släppa iväg mig till uppkörning säger han... han har ju statistik att tänka på. Högfartsdelen sitter som en smäck i 50 nu, lågfart 1:an känns ok, 2:an sådär. Men säkerhetskontrollen, och trafik! Trots att jag kört bil i 13 år är jag osäker på det. Livrädd när jag ska ut på större vägar, att få motorstopp, vingla omkull, få hjärnsläpp gällande högerregel och placering etc. Kommer vara så nervös så jag mår illa och knappt vet vad jag heter vid uppkörningen, skulle ge min vänsta arm för att klara a-lappen men det är nog inte det uppkörningsavrättaren, jag menar förrättaren kväver av en... nej visst ja, svårt att köra i det skicket.
Vill bara kolla snabbt nu så man inte gör en tabbe med provet. Håller på med kortet för fullt och bokade nyss in teoriprov. Men kom sen på att det är så att man måste göra teori och uppkörning inom en viss tid, iaf. så ör det ju så för den vanliga lappen (B). Men det är väl inte så för hoj? Eller har jag missat något...
Man blir ju alltid nojig då man håller på med något sånt här som man velat länge, så vore en tabbe att sabba allting på en sån sak. Så hellre fråga en gång för mycket än för litet. Hoppas någon har tid/lust att svara på en fråga från en Rookie...
Vill bara kolla snabbt nu så man inte gör en tabbe med provet. Håller på med kortet för fullt och bokade nyss in teoriprov. Men kom sen på att det är så att man måste göra teori och uppkörning inom en viss tid, iaf. så ör det ju så för den vanliga lappen (B). Men det är väl inte så för hoj? Eller har jag missat något...
Man blir ju alltid nojig då man håller på med något sånt här som man velat länge, så vore en tabbe att sabba allting på en sån sak. Så hellre fråga en gång för mycket än för litet. Hoppas någon har tid/lust att svara på en fråga från en Rookie...
Hoppas kontrolanten vid uppkörning är något snällare när man har haft lätt i 2 år, fast man borde ju kunna det mesta då
fan är ju sjukt närvös nu fast det är 1,5 vecka kvar
Sorry, men om något borde de ju vara lite hårdare då du borde kunna det och då om du missar saker så är ju det lite allvarligare... eller?
Men nej, de skall vara lika hårda oavsett dina förutsättningar.
Om du med viss tid menar 1år så har du rätt... dock inte 2månader eller vad det är för B.
Då va det er dom spelade en låt för på bandit rock! Grattis.
Ja det stämmer, jag mailade in till dem och tyckte att vi var värda det, jag hade föreslagit Motorcycle Man med Saxon men vet inte om det blev den. Vilken låt körde dem?
Fixade lappen idag i Tullinge utanför Sthlm.
Förutom att jag slaskade ner en kona på högfartsbanan på försök 1 så gick det helt problemfritt.. Försök 2 blev sen det bästa (och sista?) försöket jag nånsin kört i den banan
Jag har kört en del moppe osv innan, och haft bilkort i över 10 år.
Tog ändå 5 lektioner på trafikskola, och det är något jag kan rekommendera om man inte har möjlighet att köra mkt privat.
Själv så köpte jag ett gäng koner på intersport och ställde upp banorna på en parkering där jag bor och nötte dem själv. Tack vare det så ströks i princip hela manöverdelen av utbildningen redan på testlektionen med trafikskolan.
Jag hade definitivt nytta av trafikskolan, speciellt följande grejer.
Motstyrning: Detta var något jag varken kände till ett tänkt på tidigare. Som gammal mopedist så kändes det mer naturligt att dra i styret istället för att skjuta på det. Inget svårt att lära sig, men bra att få påpekat.
Landsvägskörning:
Jag tänkte först skippa den biten men är glad att jag inte gjorde det.
Iaf vid uppkörning i Tullinge är det i princip bara landsvägskörning man bedöms på. Så att köra med den kurvteknik de tycker att man skall använda är extremt viktigt.
Det hade jag förmodligen inte gjort om jag inte fått det påpekat i trafikskola.
Har kört en del slingervägar vid privat övningskörning. Nackdelen med det är att 70 efter ett tag känns jävligt långsamt och att kurvtekniken inte behöver användas vid så låga hastigheter. Så hade inte trafikskolan nämnt det så hade jag förmodligen skitit i det och kuggat.
Stadskörning:
Även detta ströks från min utbildning.
Har du körkort för bil sen tidigare så får du ut enormt mkt från det.
Den enda skillnaden för MC är egentligen placeringen. Och den kan man läsa sig till via teori.
EDIT: ett litet tillägg.
Fördel med trafikskola:
Självklart skall inte det faktum att man kör upp med trafikskola spela någon roll egentligen.
Men det första som hände vid uppkörningstillfället var att det visade sig att min körskolelärare och vägverketinspektören "kände" varandra. De stod å snackade lite skit, kollade läget, skämtade osv..
Det tillsammans med det faktum att jag helt slapp köra villaområde, grus, "stadskörning" och andra konstigheter gör att jag är helt övertygad att om du kommer med trafikskola (och särskilt en lärare de känner igen) så har de mkt större förtroende för dig samt större överseende med ev. småmissar.
sant, vill bara dempa min nervositet
Grattis till er alla som klarat kortet idagarna.
skoj men vädret suger nu buuuhuuu, jag vill ju ut att köra utan att få behöva göra undanmanöver för isbjörnar mitt ivägen *asg*
är jag trög eller? kan man boka uppkörning för mc via körkortsportalen? maken hävdar det men jag kan baske mig inte hitta nått för mc bara för b kort när jag loggar in med min personliga kod....
maken tycker jag ska boka mig en tid då väntetiden kan var alång men jag är rädd att jag inte ska hinna bli duktig innan de tär dags...att jag ska bli så nervig att det bara skiter sig.....jag vet att den kan bokas om men ändå.....blääää....önskar jag vore klar och hade lappen
och alla ni som klarat lappen senaste tidne säger jag GRATTIS!!!
Har för mig att man får ringa in om man ska boka privat uppkörning, 0771-17 18 19.
är jag trög eller? kan man boka uppkörning för mc via körkortsportalen? maken hävdar det men jag kan baske mig inte hitta nått för mc bara för b kort när jag loggar in med min personliga kod....
maken tycker jag ska boka mig en tid då väntetiden kan var alång men jag är rädd att jag inte ska hinna bli duktig innan de tär dags...att jag ska bli så nervig att det bara skiter sig.....jag vet att den kan bokas om men ändå.....blääää....önskar jag vore klar och hade lappen
och alla ni som klarat lappen senaste tiden säger jag GRATTIS!!!
edit: ni som har haft bilkort länge men int ekört typ moppe som ung hur mycket övningkörde ni innan ni körde upp? alltså tränade konbanan och allt runt omkring? trafiken är ju minsta problemet för mig..lite harig men jag försöker accelera hårt och brutalt och hålla hastigheterna och jag är impad at tjag håller 100 på 100väg, jag som trodde jag ALDRIG skulle fixa det
Vet inte hur det ser ut med tider i Örebro men det snackas ju i tråden om hur folk får tider i mitten/slutet av Juli så jag hade definitivt ringt och bokat omgående.
Vad gäller hur mycket du behöver träna, det är otroligt individuellt... vissa behöver 2 lektioner och andra 30.
Sen skall du inte förutsätta att trafikdelen är piece of cake bara för att du kör bil, det finns en hel del annat att tänka på som placering, övertydlig bestämd körning osv osv.
Körde du me bilskolan på hemmaplan? eller dom har väl inte MC? Jag körde i Haninge
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|