Körkort 2009

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Bara jag som skulle tycka att det vore onödigt svårt att ligga på ettans växel i vändningen då det blir väldigt knackigt och ryckigt utan väldigt jämnt gaspådrag och eftersom man måste göra den rätt fort och sedan dra på rejält så man kommer upp i fart på tillbakavägen. På ettans växel lär väl i princip alla tunga motorcyklar kunna stegra sig om man gasar lite, råkar släppa av gasen så fjädringen gungar till och sen gasar till igen???

Men drar man på en liten wheelie på uppkörningen så kanske gubben tror att "oj jävlar han vill verkligen klara det här om han gasar på så hårt på tillbakavägen" :D
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Bara jag som skulle tycka att det vore onödigt svårt att ligga på ettans växel i vändningen då det blir väldigt knackigt och ryckigt utan väldigt jämnt gaspådrag och eftersom man måste göra den rätt fort och sedan dra på rejält så man kommer upp i fart på tillbakavägen. På ettans växel lär väl i princip alla tunga motorcyklar kunna stegra sig om man gasar lite, råkar släppa av gasen så fjädringen gungar till och sen gasar till igen???

Håller med till 100%.
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Klarade mitt mc kort i tisdags :)
Men du, du behöver inte köra 50. Går lika bra om du ligger i 45km. (När jag körde upp nu så var vi 3 st, å jag kan lova dig att ingen av oss körde 50km/h, å alla klarade det utan problem) Det enda som gäller är att du håller blicken uppe hela tiden. Att du ber din körlärare att visa dig hur du ska förflytta blicken när du gör provet. Får du in det så är det inga problem alls för dig :) Kommer du klara galant.
Likaså gäller ju 70 & 90 bromsningarna. Ligg i 65 samt 85. Besikningsmannen ser ingen skillnad på de hastigheterna. Likaså där. blicken så långt bort du bara kan...
:tungan Var skitnervös, men så fort man satte sig på bågen så blir man lugn. Gör bara som du har gjort på körlektionerna. Ta det lugnt :tummenupp tänk att det bara är en vanlig lektion å när du väl klarar dig från teknikbanan å får komma ut å köra i trafiken, tänk då inte på besiktningsgubben. Kör bara som om du vore själv..

Tack så jättemycket för ditt svar! Det gjorde verkligen gott att läsa när jag kände mig som mest nere häromdagen. Jag har kört snabbfartsbanan idag igen på lektion och jag kommer fortfarande inte upp i mer än 45km/h och det känns trist om man ska behöva avbryta och inte få visa upp sig i trafiken. Jag kör upp i morgon och nerverna ligger just nu på högvarv och skriker.

Precis innan lektionen var slut så fick jag ett tips för hur man ska ta ut svängen vid undanmanövern vid sista konen innan manövern... dags att få tips om det precis innan uppkörning. Är det fler som har bra tips hur man lägger upp det där eftersom jag inte hann få klarhet i det.. ska träna ikväll. Alltså hur man ska planera inför undanmanövern?
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Bara jag som skulle tycka att det vore onödigt svårt att ligga på ettans växel i vändningen då det blir väldigt knackigt och ryckigt utan väldigt jämnt gaspådrag och eftersom man måste göra den rätt fort och sedan dra på rejält så man kommer upp i fart på tillbakavägen. På ettans växel lär väl i princip alla tunga motorcyklar kunna stegra sig om man gasar lite, råkar släppa av gasen så fjädringen gungar till och sen gasar till igen???

Men drar man på en liten wheelie på uppkörningen så kanske gubben tror att "oj jävlar han vill verkligen klara det här om han gasar på så hårt på tillbakavägen" :D

Beror på vilken hoj du kör. Jag körde banan både med CB750 (definitivt 2:an i vändningen, 3:an i undanmanöver/serpentin) och med F650 GS där man ist. använde 1:an resp. 2:an. Det var vädigt tydligt hur olika växlade de båda hojarna var.
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Tack så jättemycket för ditt svar! Det gjorde verkligen gott att läsa när jag kände mig som mest nere häromdagen. Jag har kört snabbfartsbanan idag igen på lektion och jag kommer fortfarande inte upp i mer än 45km/h och det känns trist om man ska behöva avbryta och inte få visa upp sig i trafiken. Jag kör upp i morgon och nerverna ligger just nu på högvarv och skriker.

Precis innan lektionen var slut så fick jag ett tips för hur man ska ta ut svängen vid undanmanövern vid sista konen innan manövern... dags att få tips om det precis innan uppkörning. Är det fler som har bra tips hur man lägger upp det där eftersom jag inte hann få klarhet i det.. ska träna ikväll. Alltså hur man ska planera inför undanmanövern?

Du ska skära genom fyrkanten (illustrerat med siffror nedan) precis innan undanmanövern. Ska du göra undanmanövern till höger så ska du komma nära 3an och därefter nära 2an så du i princip redan börjat undanmanöverrörelsen lite i förväg. Är nog det enda du kan göra där. Och glöm inte att kolla lite längre bort (typ 1-2 konor bort så du förbereder dig i tid) och inte för nära motorcykeln. Kan nog inte tipsa för mycket om denna heller: gunga med låren i svängarna och använd inte bara armarna.


1... 2


3... 4
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Du ska skära genom fyrkanten (illustrerat med siffror nedan) precis innan undanmanövern. Ska du göra undanmanövern till höger så ska du komma nära 3an och därefter nära 2an så du i princip redan börjat undanmanöverrörelsen lite i förväg. Är nog det enda du kan göra där. Och glöm inte att kolla lite längre bort (typ 1-2 konor bort så du förbereder dig i tid) och inte för nära motorcykeln. Kan nog inte tipsa för mycket om denna heller: gunga med låren i svängarna och använd inte bara armarna.


1... 2


3... 4


Tack så jättemycket, jag ska fanimej klara den. Idag höllt jag på att rinna bort på lektionen då jag hade vinter fodret kvar i stället, kontorskläderna under eftersom jag skulle vidare till jobbet. Kan säga att jag fick låna kläder på jobbet sen... Högsommarvärme och nervös...

Tack för ditt tips, ska praktiseras ikväll...:)
 

FreddieER6

Avgasjunkie
Gick med
2 May 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki ER6-N 06 / ZX-6R -o1
hade min första körlektion idag. ska visst bara ha 2 till sen ere dags för uppkörning :)
Enda lilla missen på hela körningen var den där förbaskade lågfartsövningen, missade sista svängen med ca 10centimeter :(
Men men, nya tag på onsdag!
 

thrillseeker

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2007
Ort
Göteborg/Jönköping
Hoj
Triumph Speed Four
Skulle bara påpeka att det här påståendet är FEL!
Vid trafikljus ska man alltid ligga mitt i filen så man inte får en bil vid sidan om, oavsett ifall du ska åka till vänster eller höger.
Fick det bekräftat av min körskolelärare igår :mattias


Inte sant!!!

Det finns två olika skolor och för att göra det värre skiljer det mellan uppkörningsorter. :näsblod

Enligt teoriboken ska man placera sig till vänster för vänstersväng och till höger för högersväng, undantager är om hela körfältet "svänger" då man placerar sig i mitten.

Så lärde jag mig köra i gbg (på trafikskola), det är det VV-gubben vill se här. MEN, jag åkte iväg till Hallstahammar och körde på trafikskola där och de försökte få mig att ändra på det :confused: . Så jag ringde till körskolan i gbg och frågade. Läraren förklarade att det är olika beroende på var du kör upp :va , det borde inte vara det men så är det, jag skulle köra som de i Hallstahammar sa (uppkörning i v-ås). Det gjorde jag inte, VV-gubben (Jussi Ståhl :yoparty) visste att jag hade kört i götet och sa bara att han tyckte att jag inte skulle placera mig så långt till höger/vänster när jag svängde men att han visste att VV-gubbarna hemma i gbg ville se det.

Det finns ett par sådana skillnader där orterna bedömer olika så det bästa är att ta någon lektion där man ska köra upp för lärarna vet vad provförrättarna vill se.
 

jetson

Guest
Bara jag som skulle tycka att det vore onödigt svårt att ligga på ettans växel i vändningen då det blir väldigt knackigt och ryckigt utan väldigt jämnt gaspådrag och eftersom man måste göra den rätt fort och sedan dra på rejält så man kommer upp i fart på tillbakavägen. På ettans växel lär väl i princip alla tunga motorcyklar kunna stegra sig om man gasar lite, råkar släppa av gasen så fjädringen gungar till och sen gasar till igen???

Men drar man på en liten wheelie på uppkörningen så kanske gubben tror att "oj jävlar han vill verkligen klara det här om han gasar på så hårt på tillbakavägen" :D

Man "ska" fotbromsa och trycka i 1an innan man börjar vändningen, man håller in kopplingen och rullar genom vändningen och släpper sen ut kopplingen och gasar ut ur vändningen.

Så fick jag lära mig på skola och läraren har bl.a utbildat några av vägverkets besiktningsmän så vi får nog säga att det är en bra metod :tummenupp

Funkade för mig iaf.. tog inte lång tid att lära sig heller.
 
Last edited:

Ck1

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda Hornet 600 2007
Ska man rakt fram eller höger lägger du dig till höger innan rondellen, följ sedan högerkanten och blinka ut ur rondellen. Kör du höger ska du givetvis blinka in i rondellen också.
Vid vänstersväng i rondell lägger du dig till vänster innan rondellen och blinkar vänster och håller vänster, efter att du passerat två utfarter i rondellen blinkar du höger och lägger dig till höger.

Vid två filer är det bäst att följa skyltarna, vet att det finns rondeller där man håller höger fil men kör vänster.
Blir lite osäker på tvåfilig rondell, nån mer får gärna kommentera.

Stämmer verkl detta? ska du tex vänster i en tvåfilig rodell, då lägger man sig ju i vänster körfelt, men ska man verkl ner till vänster kanten då oxå? är det inte bättre ligga bara "lite" till vänster så att man fortf "markerar" sitt körfelt? annars finns ju en risk att man får en bill bredvid sig...brukar köra efter att "skära pilarna",, för att inte komma för långt ut mot kanten...
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Stämmer verkl detta? ska du tex vänster i en tvåfilig rodell, då lägger man sig ju i vänster körfelt, men ska man verkl ner till vänster kanten då oxå? är det inte bättre ligga bara "lite" till vänster så att man fortf "markerar" sitt körfelt? annars finns ju en risk att man får en bill bredvid sig...brukar köra efter att "skära pilarna",, för att inte komma för långt ut mot kanten...

Du har rätt !

Tvåfilig rondell : Väntersväng = håll i mitten på vänster körfält
Högersväng el rakt fram = Håll i mitten på höger körfält

Enfilig mindre rondell : Vänstersväng = håll till vänster i körfältet
Högersväng = håll till höger i körfältet
Rakt fram = Håll dig i mitten på körfältet
 

Cameron

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-92, Yamaha, TDM 850
Stämmer verkl detta? ska du tex vänster i en tvåfilig rodell, då lägger man sig ju i vänster körfelt, men ska man verkl ner till vänster kanten då oxå? är det inte bättre ligga bara "lite" till vänster så att man fortf "markerar" sitt körfelt? annars finns ju en risk att man får en bill bredvid sig...brukar köra efter att "skära pilarna",, för att inte komma för långt ut mot kanten...

Detta var vad min körskolelärare sa till mig för någon månad sedan, om det sedan stämmer, gud vet (eller kanske nån på vv).
Känns lite övertydligt att både lägga sig till en kant och blinka, borde räcka med ett av alternativen.
 

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
ja
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Jaaaaa
Klar uppkörning idag,på hässlö V-ås.:banana
Cs på vägarna i sommar:yoparty
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Man "ska" fotbromsa och trycka i 1an innan man börjar vändningen, man håller in kopplingen och rullar genom vändningen och släpper sen ut kopplingen och gasar ut ur vändningen.

Så fick jag lära mig på skola och läraren har bl.a utbildat några av vägverkets besiktningsmän så vi får nog säga att det är en bra metod :tummenupp

Funkade för mig iaf.. tog inte lång tid att lära sig heller.


Det är nog svårt att hitta ETT svar på den frågan eftersom alla lär sig olika, vad är RÄTT o vad ÄR fel. Min lärare säger 2:an i svängen och sen växla upp till 3:an på högfarten... :confused:
 

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Ort
Järfälla
Hoj
bmw f 800 r
Du har rätt !

Tvåfilig rondell : Väntersväng = håll i mitten på vänster körfält
Högersväng el rakt fram = Håll i mitten på höger körfält

Enfilig mindre rondell : Vänstersväng = håll till vänster i körfältet
Högersväng = håll till höger i körfältet
Rakt fram = Håll dig i mitten på körfältet

Tack!
det där låter riktigt vettigt ! =)
 

stinky06

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
HD
yey var på min första körlektion idag och enligt honom var allt bra, några småsaker bara, så jag behöver inga fler lektioner så den 17juni gäller det:tummenupp
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Det är nog svårt att hitta ETT svar på den frågan eftersom alla lär sig olika, vad är RÄTT o vad ÄR fel. Min lärare säger 2:an i svängen och sen växla upp till 3:an på högfarten... :confused:

Precis så gör jag.....

Motorbromsar ca mellan 3:e och 4.e serpentinkonan
Bromsar och slänger i 2:an mellan 4:e och 5:e konan
Håller kopplingen nedtryckt genom svängen
Släpper upp/slirar på den då cykeln svängt ca 100-120 grader och
sen snabbt i med 3:an

När jag började träna la jag i ettan precis före svängen men
blir helt klart ryckigare ..... men det går det också
 

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
Inte sant!!!

Det finns två olika skolor och för att göra det värre skiljer det mellan uppkörningsorter. :näsblod

Enligt teoriboken ska man placera sig till vänster för vänstersväng och till höger för högersväng, undantager är om hela körfältet "svänger" då man placerar sig i mitten.


Så lärde jag mig köra i gbg (på trafikskola), det är det VV-gubben vill se här. MEN, jag åkte iväg till Hallstahammar och körde på trafikskola där och de försökte få mig att ändra på det :confused: . Så jag ringde till körskolan i gbg och frågade. Läraren förklarade att det är olika beroende på var du kör upp :va , det borde inte vara det men så är det, jag skulle köra som de i Hallstahammar sa (uppkörning i v-ås). Det gjorde jag inte, VV-gubben (Jussi Ståhl :yoparty) visste att jag hade kört i götet och sa bara att han tyckte att jag inte skulle placera mig så långt till höger/vänster när jag svängde men att han visste att VV-gubbarna hemma i gbg ville se det.

Det finns ett par sådana skillnader där orterna bedömer olika så det bästa är att ta någon lektion där man ska köra upp för lärarna vet vad provförrättarna vill se.

Det gäller bara i "vanliga" korsningar, tex dom som inte har trafikljus, landsväg, bostadsområde mm.

öhh ok?
varför skulle man placera sig olika i olika orter?
lyssna på det...låter ju helt bäng.

Men är du medveten om att jag pratar om placering vid TRAFIKLJUS?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Någon som vet hur det blir vid riktigt dåligt väder på uppkörningen?

Då menar jag inte lite skvättande regn. (och ja, jag vet att man givetvis ska kunna köra i regn också).

Men senare i veckan, särskilt Torsdag skall det enligt prognosen bli riktigt blåsigt, och det känns ju som att vindbyar kan påverka framförallt lågfartsmanövrering.

Tas någon hänsyn till detta?
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
Någon som vet hur det blir vid riktigt dåligt väder på uppkörningen?

Då menar jag inte lite skvättande regn. (och ja, jag vet att man givetvis ska kunna köra i regn också).

Men senare i veckan, särskilt Torsdag skall det enligt prognosen bli riktigt blåsigt, och det känns ju som att vindbyar kan påverka framförallt lågfartsmanövrering.

Tas någon hänsyn till detta?

när jag körde upp för lätt mc så regan det lite och då fick jag köra högfartsdelen i 45 istället för 50. Så om det blir ricktigt oväder så borede dom ju ta hänsynt till det med men det kanske beror på vilken kontrolant man får och så med.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top