Lycka tillUppkörning idag(Y) Wish me good luck!
Uppkörning idag(Y) Wish me good luck!
Njae, har väl inte "hållt på" med kortet, jag började seriöst i september i år. Tidigare år har jag bara haft lämpen till att åka med brorsan på hans äventyr, och har inte haft råd att ta kort själv. =)
Ja då var det dags för mig att köra upp. I morgon 13.00 i Uppsala så ska man göra sitt bästa och försöka komma hem med lappen.
Kändes bra i helgen då jag körde "slut-träning" på lågfart 1-2 och 70-bromsningar. Dock blir det körskolans hoj som väger 60 kilo mer som jag kör upp på.
Finns det någon som kan informera om lågfartsbanan i Uppsala är på plan mark eller om den ligger i lutning?
På körskolans bana i Rosersberg så lutar det ganska rejält och hemma har jag kört på plan mark.
Någon annan som kör upp imorgon i Uppsala?
/Thomas
Nu är jag bevisligen lite sent ute med att säga detta, men lågfartsbanan i Uppsala ligger i lutning. Det innebär att man tvingas bromsa på vägen tillbaka, för även om man drar in kopplingen helt så rullar hojen glatt snabbare och snabbare.
Själv kör jag upp i Uppsala imorgon kl 13. Har tagit sju lektioner och kört en hel del privat så det borde inte vara några problem, men nerverna spökar ändå. Bara jag inte stressar upp mig alltför mycket inför lågfarten så ska det nog gå fint. Hade hellre kört med min hoj än körskolans bmw f800r dock, så om det inte går vägen imorgon så bokar jag prov privat nästa gång.
Lite knepigt men alla lågfartsbanor jag kört på har haft medlut på tillbakavägen, så då får man bromsa lite BAK.
Fick göra min 2 ggr på uppkörningen för han tyckte det inte var okej att ligga på fotbromsen
Knasigt tycker jag för jag nuddade inte gasen alls utan rullade på halv tomgångsfart. Men men. Andra gången använde jag varken gas eller broms så då var han nöjd.
Nödavstängningsreglage var ett nytt ord jag lärde mig med '
@Henke74, du kan överklaga beslutet, för om du inte hör vad han säger och han kuggar dig på att du kör oplanerat så är ju han den bidragande faktorn!
Sen så känns det inte heller helt självklart vilken hastighet de vill att man håller i olika situationer. Man ska ju hänga med i trafiktempot men inte köra för fort heller. Särskilt knepigt med utfarter på landsväg - ska man gå ner från 70 till 40 så att man har chans att bromsa eller tänka att det är huvudled och utfartsregel och bara inta bromsberedskap? Och i stadstrafik där det är 50 men sikten inte tillåter att man kör snabbare än 30, ska man våga köra så långsamt då?
Körde upp idag med kuggade, Säkerhetskontrollen gick perfekt, Manövreringsprovet gick perfekt, Sedan var det dags för trafiken.. Börjar köra och det går bra men upplever väldigt fort att jag knappt hör av han säger!! Stannar till och förklarar situationen han ber mig rättar till den, fortsätter färden. Det blir lite bättre men hör fortfarande väldigt dåligt vad han säger (nej har ej hörselproblem) Det var en blandning utav en väldigt hög ljus ton kombinerat med lite sprak vilket resulterade i att det han sa framgick vääldigt otydligt. Pga detta tog jag beslut i sista sekunden eftersom att jag inte visste vart jag skulle köra, ibland körde jag fel och fick då vända. Men det jag blev kuggad på var att jag körde oplanerat, detta pågrund av att jag helt enkelt inte hörde vad han sa och fick göra "sista sekunden" val, någon annan som upplevt detta? (Är privatist och det var min första uppkörning, kan detta bidragit till resultatet)? Mvh!
Känns surt då jag är övertygad på att om jag fick lägga dom 70 % jag la på att bara lyssna vart jag skulle, och 30 % på själva körningen Och jag istället fick lägga 10 % på att lyssna och 90 på att köra är jag övertygad om att jag skulle klarat det. Aja bara på;t igen!
Helt rätt att det är bakbromsen som gäller om man behöver minska farten, på banan i uppsala så tror jag dock att man måste använda den på tillbakavägen för annars går det undan. Men i den andra lågfartsbanan där man ska stanna mellan paren av koner måste det väl vara aktuellt att använda frambromsen? Det är vad jag gjort i varje fall.
Ja, jag hoppas att jag slipper göra fullständig säkerhetskontroll. Inte för att jag inte kan, utan för att jag är rädd för att glömma något viktigt i nervositeten.
Sen så känns det inte heller helt självklart vilken hastighet de vill att man håller i olika situationer. Man ska ju hänga med i trafiktempot men inte köra för fort heller. Särskilt knepigt med utfarter på landsväg - ska man gå ner från 70 till 40 så att man har chans att bromsa eller tänka att det är huvudled och utfartsregel och bara inta bromsberedskap? Och i stadstrafik där det är 50 men sikten inte tillåter att man kör snabbare än 30, ska man våga köra så långsamt då?
Otur! Men att du inte kört med med körskolans hoj lite innan? Att ha en egen att köra privat med är ju jätte bra, men att gå direkt från den till en helt annan på uppkörningen känns ju som att riskera lite väl mycket. Kör mer med GSX'en så kanske den känns bättre sen, så fixar du garanterat uppkörningen nästa gång.Ja, det blev platt fall. Får skylla mig själv när man åker dit tokförkyld och med en hoj som man inte trivs alls med att köra (körskolans hoj Suzuki GSX750 -98). Så fort jag märkte att det att det inte stämde så började jag tänka och så kom nervositeten som ett brev på posten. Kunde ju bara gå åt helvete. Åkte stenhårt på lågfarten.Den sitter annars klockrent på min egen hoj (Honda Cb600 Hornet).
Blir till att gå i dvala över vintern och hitta en annan körskola med en hoj som jag trivs bättre med och mer liknar min egen i uppförande.
Såg att vissa körskolor kör med BMW F800R, någon som vet om någon körskola i Stockholm på norra halvan som har sådana? Finns ett par med Suzuki Bandit vet jag.
Blir till att ta en stor grogg ikväll och skölja ner skiten, kunde inte ta det häromkvällen då jag gick på thailändsk förkylningsmedicin (Tiffy Fu) och den får man absolut inte blanda med alkohol.
Otur! Men att du inte kört med med körskolans hoj lite innan? Att ha en egen att köra privat med är ju jätte bra, men att gå direkt från den till en helt annan på uppkörningen känns ju som att riskera lite väl mycket. Kör mer med GSX'en så kanske den känns bättre sen, så fixar du garanterat uppkörningen nästa gång.
Otur! Men att du inte kört med med körskolans hoj lite innan? Att ha en egen att köra privat med är ju jätte bra, men att gå direkt från den till en helt annan på uppkörningen känns ju som att riskera lite väl mycket. Kör mer med GSX'en så kanske den känns bättre sen, så fixar du garanterat uppkörningen nästa gång.
den andra lågfartsbanan där man ska stanna mellan paren av koner måste det väl vara aktuellt att använda frambromsen? Det är vad jag gjort i varje fall.
Ja, jag hoppas att jag slipper göra fullständig säkerhetskontroll. Inte för att jag inte kan, utan för att jag är rädd för att glömma något viktigt i nervositeten.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |