Körkort 2010

gixxerspeed

Medlem
Gick med
3 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Nuvarande Kawasaki H2, Såld Bmw 1000RR, Såld Gixxer K5 1000 Turbo
Började köra igår.. tog intensivkurs på 2 veckor.. körde 80 min först i trafik motorväg å lite annat.. senare samma dag så körde jag Krypkörning 40 min.. funka rättså bra.. idag körde jag yttligare 80 min, Trafik, motorväg , Grusväg , efter det så tog han ett snack med mig. Du behöver nog inte köra så mycket du kan detta.. så lite proud e man allt =)
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Vart kan man göra risk2:an i närheten av göteborg-borås?
Har sökt runt lite men hittar mest klagomål, när det är utbildningsställen jag vill hitta :p
Hade tänkt boka in Stora holm vecka 24-25, borde finnas lediga platser?
Kostar 2900kr, inkl. MC och skydd. Dyrt eller billigt? Finns det något alternativ för mig som inte kan frakta dit min motorcykel?

Började köra igår.. tog intensivkurs på 2 veckor.. körde 80 min först i trafik motorväg å lite annat.. senare samma dag så körde jag Krypkörning 40 min.. funka rättså bra.. idag körde jag yttligare 80 min, Trafik, motorväg , Grusväg , efter det så tog han ett snack med mig. Du behöver nog inte köra så mycket du kan detta.. så lite proud e man allt =)

Grattis mannen :)
 

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
2001, Honda VTR 1000
Vart kan man göra risk2:an i närheten av göteborg-borås?
Har sökt runt lite men hittar mest klagomål, när det är utbildningsställen jag vill hitta :p
Hade tänkt boka in Stora holm vecka 24-25, borde finnas lediga platser?
Kostar 2900kr, inkl. MC och skydd. Dyrt eller billigt? Finns det något alternativ för mig som inte kan frakta dit min motorcykel?



Grattis mannen :)
du kan göra den i borås via nya trafikskolan och den kostar 2500 om du har egen hoj 2700 om du kör deras
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
du kan göra den i borås via nya trafikskolan och den kostar 2500 om du har egen hoj 2700 om du kör deras

Hm, känns inte så lockande. Stod inget om att man får låna skydd heller, bara att de måste vara i gott skick etc. på deras webbsite. Antar dessutom att Stora holm är större, vilket gör att jag hellre vill dit trots 200kr mer :hihi
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Krypkörningen går inte så bra... kör urdåligt.

Jobba på att alltid ligga och slira på kopplingen. Så länge du får lite kraft från motorn är det som att någon går bakom och håller dig upprätt, det blir nästan om stödhjul som håller dig uppe. Så fort du börjar dra in kopplingshandtaget för mycket och rulla fram så tappar du den stabiliteten. Öva på att bara åka runt med lite grundgas och bara pyttelite koppling. När du kan åka runt på detta sättet utan att dra in handtaget så kan du börja öva på konerna. Att börja göra konster runt koner innan man kan dragläget är som att försöka hoppa längdhopp utan att lära sig springa först.

Jag hade problemet att jag drog in handtaget så fort jag började röra mig och fick sen släppa ut det igen när jag började vingla. Då var det redan för sent och antingen tappade jag balansen eller så rycktes jag i väg i för hög fart när jag släppte kopplingen för fort. Med lite kraft från motorn är det inga problem att svänga med fullt styrutslag, balansen kommer liksom bakifrån, något som trycker en framåt.

Och titta alltid en eller två koner bort. Tittar du på den du försöker köra runt kommer du bara köra på den eller komma alldeles för nära. Planering!
 

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Jag hade problemet att jag drog in handtaget så fort jag började röra mig och fick sen släppa ut det igen när jag började vingla. Då var det redan för sent och antingen tappade jag balansen eller så rycktes jag i väg i för hög fart när jag släppte kopplingen för fort.

Tror det är precis det jag gjorde hela tiden... låg på "för mycket" dragläge så det gick för snabbt så jag tryckte in kopplingen och tryckte på bromsen. Bad idea.

Kan skylla på att jag inte kört den hojen innan (den andra var på reparation), men det ska knappast göra någon skillnad... :(
 

G.L

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2009
Ort
Linköping
Hoj
06,Yamaha R6
Har inte så mycket tips,allt har ju redan tagits upp:) Bara hoppas att alla som står inför sin uppkörning får en lika bra,o allmänt skittrevlig instruktör som jag hade..Han kunde konsten o få dig lugn,o det är ju relativt viktigt..:tungan..Lycka till! :)
 

Hojan

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB900F Hornet
Jobba på att alltid ligga och slira på kopplingen. Så länge du får lite kraft från motorn är det som att någon går bakom och håller dig upprätt, det blir nästan om stödhjul som håller dig uppe. Så fort du börjar dra in kopplingshandtaget för mycket och rulla fram så tappar du den stabiliteten. Öva på att bara åka runt med lite grundgas och bara pyttelite koppling. När du kan åka runt på detta sättet utan att dra in handtaget så kan du börja öva på konerna. Att börja göra konster runt koner innan man kan dragläget är som att försöka hoppa längdhopp utan att lära sig springa först.

Jag hade problemet att jag drog in handtaget så fort jag började röra mig och fick sen släppa ut det igen när jag började vingla. Då var det redan för sent och antingen tappade jag balansen eller så rycktes jag i väg i för hög fart när jag släppte kopplingen för fort. Med lite kraft från motorn är det inga problem att svänga med fullt styrutslag, balansen kommer liksom bakifrån, något som trycker en framåt.

Och titta alltid en eller två koner bort. Tittar du på den du försöker köra runt kommer du bara köra på den eller komma alldeles för nära. Planering!

Bra tips!
Detta har inte min mc-lärare informerat mig om efter ca 6 lågfarts manöver och Tio trafiklektioner.
Har fått lista ut det själv men det börjar sitta bra nu. Känner mig rätt blåst på pengar. :banana
 

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Laholm
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
Kan skylla på att jag inte kört den hojen innan (den andra var på reparation), men det ska knappast göra någon skillnad... :(

Va inte så säker på det... sambon o jag ställde in våra uppkörningar igår/idag då vår "orginal hojj" va på lagning...
vi fick prova nya hojjen i lördags o efter några minuter på banan så insåg vi direkt att dom inte alls va likada i körstil trots samma modell o allt.
Till o med körläraren märkte stor skillnad... nu fick vi snällt vänta 2 veckor till....
 

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Va inte så säker på det... sambon o jag ställde in våra uppkörningar igår/idag då vår "orginal hojj" va på lagning...
vi fick prova nya hojjen i lördags o efter några minuter på banan så insåg vi direkt att dom inte alls va likada i körstil trots samma modell o allt.
Till o med körläraren märkte stor skillnad... nu fick vi snällt vänta 2 veckor till....

Mmm... kanske.. samma modell, olika årsmodell.

Den jag brukar köra är en bandit av äldre årsmodell, den jag körde idag var helt ny (43 mil på mätaren) och kopplingen kändes lite "on-off" jämfört med den gamla.
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Första gången på manöverbana (3 lektioner på parkering, 6 lektioner i trafik) idag...

Krypkörningen går inte så bra... kör urdåligt.

Ett tag senare håller jag på att svänga vänster, fullt styrutslag.
Släpper upp kopplingen helt (den är i 1'an) samtidigt som jag ser min hand på väg mot frambromsen (samtidigt som jag säger till min hand "VAFAN GÖR DU?!??! BORT!!) .. ser handen trycka på frambromsen. Hojen får motorstopp, tvärdör och tvärstannar. Nästa sekund så ligger jag på asfalten och undrar varför i helvete jag gjorde så där när jag *VET* att man inte ska göra så.

Fyfan vad pinsamt. Varför gör man något sånt? Obotlig hjärnskada?!?

Efter det så gick det *LITE* bättre, men fortfarande körde jag betydligt sämre än jag någonsin gjort (inklusive de där första 3 timmarna på parkeringen vilket var den första gången jag satt på en MC någonsin). Fattar inte varför och är något irriterad på mig själv just nu...

Haha skönt återberättat!

Låter som du har dålig kommunikation mellan kroppsdelar och hjärna. :krama

Själv har jag större problem med inbromsningen. Har låst däcket fler gånger än jag lyckats utan att låsa. Är det inte fram så är det bak.

Citat, "Det är hälften tur och hälften skicklighet som gör att du sitter upprätt på din motorcykel nu" :D
 

gixxerspeed

Medlem
Gick med
3 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Nuvarande Kawasaki H2, Såld Bmw 1000RR, Såld Gixxer K5 1000 Turbo
Hm, känns inte så lockande. Stod inget om att man får låna skydd heller, bara att de måste vara i gott skick etc. på deras webbsite. Antar dessutom att Stora holm är större, vilket gör att jag hellre vill dit trots 200kr mer :hihi

Synd du inte bor i närheten av kristianstad då..För risk 2an betalar jag 2500 å då får man låna alla skyddskläder + att du får låna deras hoj oxå..
så de tycker jag e en bra deal... =)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Grattis till mig för att jag klarade uppkörningen ;D
Jag och en tjej som körde samma tid klarade oss :) Men tror inte hon är en sporthoj.comare tyvärr :/ men söt var hon iaf! :tummenupp

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
12/5 Tamma, Hässleholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
 

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Haha skönt återberättat!

Låter som du har dålig kommunikation mellan kroppsdelar och hjärna. :krama

Själv har jag större problem med inbromsningen. Har låst däcket fler gånger än jag lyckats utan att låsa. Är det inte fram så är det bak.

Citat, "Det är hälften tur och hälften skicklighet som gör att du sitter upprätt på din motorcykel nu" :D

Min körskolas hojar har ABS... har lyckats aktivera den på bakhjulet vid 70-inbromsning (inte provat 90 än)... men inte på 50. Har inte riktigt blivit klok på om det gör något om ABS går in på uppkörningen så länge man "sitter rätt" på hojen...
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Min körskolas hojar har ABS... har lyckats aktivera den på bakhjulet vid 70-inbromsning (inte provat 90 än)... men inte på 50. Har inte riktigt blivit klok på om det gör något om ABS går in på uppkörningen så länge man "sitter rätt" på hojen...

Jag har också kört med ABS och så länge man inte helt förlitar sig på ABS så är det ok om den går igång under bromsningen, iaf enligt skolan. Det var inga problem på uppkörningen heller.
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Känns som kortet börjar närma sig äntligen. Kört 4 lektioner (120min/lektion) och är klar med allt. Risk 2 imorgon bitti, sen teoriprov nästa vecka. Bara att hoppas att teorin går bra så är det väl uppkörning inom 2-3 veckor.

Känns som allt har gått så sjukt bra, ända bakslaget var ett inbrott i garaget i helgen så har inga MC-kläder eller något sånt kvar :huvet

Körde första 2 lektionerna med Suzuki GSX 750 men bytte sedan till Kawasaki Z750 tycker den var mycket lättare att köra.

Tips inför lågfarten är att när du väl svänger (de lite större svängarna) släpp efter lite extra på kopplingen just det ögonblicket så kommer nog många av problemen att lösa sig. Fick idag höra av körskoleläraren vid något tillfälle att det gick för sakta, kändes rätt bra.

Ett annat lite problem jag haft (kommer till och från) är på högfarten, vid själva manöverdelen så gasar jag när jag svänger tillbaka, blir automatiskt när jag lägger ner hojjen. Någon som vet varför eller råkar ut för samma fenomen. Inga större problem med att klara banan men tydligen kan man kugga på att det går för fort att man inte kan hålla jämn hastighet på den.

Har ni kört inbromsning från 90 och går ner till 50 direkt efteråt så var lite försiktigare på bromsen :D lyckades med att låsa framhjulet direkt då. Annars gick inbromsningen kanonbra i alla hastigheter.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Synd du inte bor i närheten av kristianstad då..För risk 2an betalar jag 2500 å då får man låna alla skyddskläder + att du får låna deras hoj oxå..
så de tycker jag e en bra deal... =)

Lite långt bort ja! Fast iofs så är det bara 400kr det handlar om, så är inte en så stor förlust... Bara 4 fulla tankar :huvet Gah! Vill ha kortet, nu!
 

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
Vet någon om man får låna jarlas bana där vid Solvalla om kvällarna när det är tomt? anses det vara inhägnat "nog" om polisen kommer?
 

magnus123

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Västra götaland
Hoj
Vtr Firestorm
27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
12/5 Tamma, Hässleholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
 

Mclainen

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2010
Ort
Kungsholmen
Hoj
2009, Kawasaki Versys
Vet någon om man får låna jarlas bana där vid Solvalla om kvällarna när det är tomt? anses det vara inhägnat "nog" om polisen kommer?

Inhägnat nog för att köra utan handledare? (gissar att det inte är inhägnat nog för det).

Eller ej inhägnat nog för att du ska kunna åka där utan att riskera att åka dit för olaga intrång?

Tror att dom kan tänka sig att låna ut till sina egna elever, men nog inte lika sugna på andra. Men å andra sidan så riskerar du nog inte mer än att dom kör iväg dig om dom inte vill ha dig där.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top