Körkort 2010

Henke194

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2009
Hoj
Honda nsr 125
Jag torska teorin också, fick 48 points.. Fast den där frågan hade jag rätt på iallafall hehe. Tog samma svar som the_dreamer gjorde, tror det blev typ 300 om jag inte är helt ute och wobblar nu. Tidigaste teoritillfället i sthlm som jag hittat nu är den 1:a, hoppas några avbokar innan dess! Om någon gör det som är aktiv i denna tråd, var god säg till då (sthlmsområdet) :)

Längst bak i teoriboken har du även en del skisser på konbanorna med mått och tillhörande textstycken

aja det är bara att komma igen! =) Tack för svaret föresten skriver igen nu på måndag kommer säkert ha hjälp utav kunskapen eftersom att jag faila det på senaste;)

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
Ungefär hur lång tid ska det att köra lågfartsbanan? Den första med 4 koner.

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
-kon.jpg

Tar dom hänsyn till att banan är formad på detta vis? Sista kurvan blir väldigt svår dom man får ett extra skjuts och man tappar balansen lättare.

Detta är banan i umeå som är formad på detta vis och uppkörningsledaren för A1 sa att den här banan var svårare än normalt och jag klarade mig med 2 små fotsteg i marken.

magnus123

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2009
Hoj
Vtr Firestorm
ok! tackar!

Om det där är på gränsen förfort måste jag verkligen sakta ner

nejdå det är inte för fort, tänk inte så mkt på att du måste göra så långsamt som det bara går, du ska visa för läraren att du kan tekniken sen om du råka sätta ner foten eller gör nåt litet smärre misstag är inte hela världen.

Lycka te !

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
TS är ju helt sjuka! Ringde dem i torsdags och frågade hur långt mitt handledartillstånd hade kommit (som jag skickade in för 1 vecka sen). De sa att det skulle ta ca 6 veckor och att de inte kunde göra något för att skynda på det :mad: Ringde nyss och då säger hon att det redan är skickat, jag får det idag eller imorgon :va

Bara jag som tycker att detta är konstigt? Det känns som att de inte är särskilt seriösa...

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
TS är ju helt sjuka! Ringde dem i torsdags och frågade hur långt mitt handledartillstånd hade kommit (som jag skickade in för 1 vecka sen). De sa att det skulle ta ca 6 veckor och att de inte kunde göra något för att skynda på det :mad: Ringde nyss och då säger hon att det redan är skickat, jag får det idag eller imorgon :va

Bara jag som tycker att detta är konstigt? Det känns som att de inte är särskilt seriösa...

Känner igen det där, tror jag skickade mitt en måndag, ringde dan efter och det skulle ta mellan 7-8 veckor och fick det lagom till helgen.
Något sånt.

Tror dom sätter upp lite marginaler så att dom har lite tid på sig..å så överdriver dom som fan för att försäkra sig om att inte bli försenade. :D

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Ännu en körlektion på manöverbana... krypkörning suger.
Välte iaf inte denna gången :(

PutteD

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
-
Räknade ihop vad allt skulle kosta.

Då är det:

Anmälningsavgift
Teoriavgift
5 körlektioner 70min/st
Manöverbana
Uppkörning (Lån av mc och utrustning på uppkörningen)

Startpaket, 6995:-

Riskettan 750:-
Risktvåan 2500:-
3250:-

Sen tillkommer avgifter av antagligen vägverket då:
Teoriprov 220:-
Körprov 1500:-
Körkortstillstånd 220:-
Körkortstillverkning 200:-
Handledaransökan 170:-

2310:-

Det är 12555:- för allt det där.

Är det normal pris?

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin

Då är det:

Anmälningsavgift
Teoriavgift
5 körlektioner 70min/st
Manöverbana

Är det normal pris?

Det beror nog lite på hur mycket du kör privat med handledare. Kör du mycket och övar på manöverbana själv så kan kostnaden minska. Ska du knappt köra hemma så är 5 lektioner a 70min ganska lite. Då lär du dig i princip att växla upp till 3:ans växel.

PutteD

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
-
Det beror nog lite på hur mycket du kör privat med handledare. Kör du mycket och övar på manöverbana själv så kan kostnaden minska. Ska du knappt köra hemma så är 5 lektioner a 70min ganska lite. Då lär du dig i princip att växla upp till 3:ans växel.

Jo det är klart. Tyvärr kommer jag inte ha någon möjlighet till att köra privat.

Borde inte handledaren se hur fort man lär sig och kanske gå vidare till nästa steg?

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj

Då är det:

Anmälningsavgift
Teoriavgift
5 körlektioner 70min/st
Manöverbana

Är det normal pris?

5 lektioner låter väldigt lite.. Brukar nog ligga mellan 10-15 lektioner för att ha en chans att klara uppkörningen om man inte övningskör hemma.

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
So far...
1700, inskrivning (bok + 10 nättester)
1050 * 9, 70 minuter körlektion
1050 * 2, 90 minuter körlektion på manöverbana

Sen tillkommer:
800, risk1
3200, risk2
1500, uppkörning
1500, lån av hoj för uppkörning
220, teoriprov
220, körkortstillstånd
200, körkortstillverkning

13250 so far.

Sen med det som tillkommer så ligger jag på 20890.. räknar med minst 2 manöverlektioner och en repetition till.. Damn :(

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
10-15? Fy fan! Okej, det hade jag inte förväntat mig.

Ja de e faktiskt ingen lätt match att lära sig köra hoj.
Jag köpte mc och övningskörde själv ute i trafiken ett halvår, körde väl en 200mil, sen gick jag ett par körlektioner och där fick jag känslan av att jag var en riktig nybörjare..
Hantera 200kg på två hjul, krypköra runt koner utan att välta. Accelerera upp till 90kmh och tvärnita utan att tycka det är obehagligt.. Inget för småbarn direkt :D

PutteD

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
-
So far...
1700, inskrivning (bok + 10 nättester)
1050 * 9, 70 minuter körlektion
1050 * 2, 90 minuter körlektion på manöverbana

Sen tillkommer:
800, risk1
3200, risk2
1500, uppkörning
1500, lån av hoj för uppkörning
220, teoriprov
220, körkortstillstånd
200, körkortstillverkning

13250 so far.

Sen med det som tillkommer så ligger jag på 20890.. räknar med minst 2 manöverlektioner och en repetition till.. Damn :(

:huvet

Med dom kostnaderna kommer jag inte ha råd med en hoj detta året iaf! Fasiken!

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1980 Honda CB900F
För intresserade så fick jag svar från någon trafiklirare hos polisen angående vad som räcker för att det skall anses som inhägnat område.

Människor och bilar skall inte kunna ta sig in, om det finns möjlighet för djur att hoppa in när man kör så skall det finnas funktionär av något slag.

Enligt henne räckte det alltså med att det är bomat runtom och att en polare står och säger åt folk att det är farligt samt kan avlägsna djur som hoppar in. Då räcker ju egentligen den övre parkeringen uppe på höjden vid solvalla då det är rejält med bomar runt om, bara en glipa på en meter som man kan gå in genom men där står en polare och varnar när inte handledaren har tid :D

Zimzimma

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2010
Hoj
Hojlös
Ville bara inflika att om man har kört moped med koppling innan så har man mycket till godo. Då behöver man inte en massa lektioner för att lära sig koppla och växla, då sitter det i ryggmärgen.

Rent teknisk tycker jag inte det är svårare att köra motorcykel än moped, men är ju dock tyngre och farterna betydligt högre...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln