Körkort 2010

PutteD

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
halmstad
Hoj
-
Ville bara inflika att om man har kört moped med koppling innan så har man mycket till godo. Då behöver man inte en massa lektioner för att lära sig koppla och växla, då sitter det i ryggmärgen.

Rent teknisk tycker jag inte det är svårare att köra motorcykel än moped, men är ju dock tyngre och farterna betydligt högre...

Jag ser ljuset i tunneln!
Det låter väldigt bra då det finns i ryggmärgen.
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Då var teoriprovet avklarat :) känns som man börjar se ljuset i tunnelns slut nu.

220:- Körkortstillstånd
4st dubbellektioner 6000:-
Risk 1 650:-
Risk 2 3500:-
MC-boken 350:-
5st prov 100:-
Teoriprov 220:-

Kvar:
En extra dubbellektion (kör inget privat så för att bli ännu säkrare på uppkörningen la jag till en extra lektion)
Uppkörning 1500:-
Hyra av hoj + 1 timma åkning innan: 1500:-
Nytt körkort: 200:- ?

Totalsumman för mitt kort blir: 15520:- (om jag inte kuggar uppkörningen dvs.)
 

PutteD

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
halmstad
Hoj
-
Då var teoriprovet avklarat :) känns som man börjar se ljuset i tunnelns slut nu.

220:- Körkortstillstånd
4st dubbellektioner 6000:-
Risk 1 650:-
Risk 2 3500:-
MC-boken 350:-
5st prov 100:-
Teoriprov 220:-

Kvar:
En extra dubbellektion (kör inget privat så för att bli ännu säkrare på uppkörningen la jag till en extra lektion)
Uppkörning 1500:-
Hyra av hoj + 1 timma åkning innan: 1500:-
Nytt körkort: 200:- ?

Totalsumman för mitt kort blir: 15520:- (om jag inte kuggar uppkörningen dvs.)

Hoppas på det bästa!
Lycka till på uppkörningen :tummenupp
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
-kon.jpg


Tar dom hänsyn till att banan är formad på detta vis? Sista kurvan blir väldigt svår dom man får ett extra skjuts och man tappar balansen lättare.

Detta är banan i umeå som är formad på detta vis och uppkörningsledaren för A1 sa att den här banan var svårare än normalt och jag klarade mig med 2 små fotsteg i marken.

Tyvärr sägs det att de inte bryr sig nämnvärt om banan är sluttande eller ej. Bara att öva... :huvet

Jo det är klart. Tyvärr kommer jag inte ha någon möjlighet till att köra privat.

Borde inte handledaren se hur fort man lär sig och kanske gå vidare till nästa steg?

Precis som SmiiX säger så är 5 lektioner ganska lite om du inte kör något privat. Förstår dock inte varför du ska betala för handledare om du inte ska övningsköra privat... :va

Mitt tips är att ändå hitta någon som har hoj eller köpa själv en billigare hoj att öva på. Mycket av lektionerna handlar om inlärning och helt enkelt att nöta. Tänk dig att du lånar polarens hoj över en helg och nöter krypkörning i 10h. Detta kostar dig ca 7000kr på körskola. Helt klart värt att fundera på när du ska börja ta ditt kort...

Första lektionen jag hade a 60min innebar i princip att "känna" på hojen. Det innebar alltså att växla till 2:ans växel och lära sig bromsa och lite tyngdhantering. Dvs. endast bullshit....
Det kostade mig 700kr. En normalbegåvad lär sig detta på 10min som lika gärna kan göras på parkeringen hemma.
 
Last edited:

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
12 timmar tycker jag låter alldeles för mycket (om du inte saknar en arm motsv.)
Jag har tagit 2 lektioner á 60 min på konbanorna, det verkar lagom.
Efter dom 2 lektionerna fattar du hur du ska lösa ut övningarna, och kan sen då träna själv :) finns gott om skisser på banorna så det är bara att sätta ut lite hinkar eller något och köra på egen hand :tummenupp
Ang serpentinen, är det den första konen i serpentinen som spökar?

/RichazZ

sakna en arm haha lätt o köra då haha ,aa hoppas på mindre lektioner de är ju avbokningsbara =).
och nu var det en hygglig kille här på sporthoj som ska bli min handledare så nu kan jag övningsköra lite billigare.
det kan vara första konen men det kan lika gärna vara mitt i som jag har kommit ut för långt eller liknande :\ får öva mer, just nu har det blivit alldeles för långt mellan varje körtillfälle, plus att rettan är lite jobbig i banan.
får man veta innan uppkörning om det blir fig1 konbana eller fig2 eller kommer det som en överaskning?

Banan kan du öva själv ganska mycket med, krypkörningen kan du enbart öva själv om du vill och har möjlighet. R1an borde väl va bra, när jag körde upp igår så var det en tjej på en 1800 cc glidare som tog högfarten utan problem. Så om du löser lågfarten med r1an så löser du högfarten utan problem :tummenupp

Okej rettan kanske är bra, kan krypköra dock inte lika bra i serpentinen.
Just det måste man ta av slip on på uppkörningen har inte orginal tyvärr och komma med diskbollar i täckt med hönsnät kanske inte ser skitbra ut. Och miniblinkers är det OK? Kan man hyra MC av körskolan även om jag kör upp som privatist?
Sen sista, har ju bokat
6st dubbellektioner ganska dyrt.
men nu som jag skrev tidigare så ska jag övningskörs med en här på sporthoj, hur många lektioner bör man ta som privatist innan uppkörning när man känner sig redo och handledaren också tycker man kör bra?. många frågor :)
 
Last edited:

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
varför?

Konbanor i all ära, men lågfartsbanan? Finns den nån som har haft nytta av att kunna den sen man fick kortet. Eller någon som haft kortet sen garagevändningens tid? Hur många garagevändningar har man gjort sen dess? Högfartsprovet kan jag förstå, med undanmanöver och tajta girar. Men lågfarten!? Kanske finns det nån trafiklärare på forumet som kan svara?
 

majic

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaka
Konbanor i all ära, men lågfartsbanan? Finns den nån som har haft nytta av att kunna den sen man fick kortet. Eller någon som haft kortet sen garagevändningens tid? Hur många garagevändningar har man gjort sen dess? Högfartsprovet kan jag förstå, med undanmanöver och tajta girar. Men lågfarten!? Kanske finns det nån trafiklärare på forumet som kan svara?

Lågfarten är inte till för att bara klara av. Du skall visa att att du kan hantera hojen på ett stabilt sätt.
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Konbanor i all ära, men lågfartsbanan? Finns den nån som har haft nytta av att kunna den sen man fick kortet. Eller någon som haft kortet sen garagevändningens tid? Hur många garagevändningar har man gjort sen dess? Högfartsprovet kan jag förstå, med undanmanöver och tajta girar. Men lågfarten!? Kanske finns det nån trafiklärare på forumet som kan svara?


Jag skulle vilja påstå att det är jätte viktigt att kunna hålla god balans på hojjen när man hamnar i köer tex.. ramla in i en bil som rullar sakta bredvid är väl ingen hit?
Eller när du ska göra en U sväng, jag menar där håller du ju krypfart.. eller när du kommer till en återvändsgata..

Klart som fasen att du måste öva upp balansen..

Det ser så lökigt ut när man ser en mcåkare utan balans vid röd ljud.. vinglar fram och tillbaka och sätter ner foten hela tiden.. Varför inte lära sig köra spikrakt super sakta tills det slår om till grönt..?
Tycker jag är respekt..:yoparty
 

bebis_ann

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Falköping
Hoj
Yamaha TZR 125
Första lektionen avklarad i regnet och Riskettan inbokad 22 juni + två lektioner till innan det... så nu börjar det kännas som det är på alvar... går sakta men säkert (har inte råd att göra det snabbare:gnissla)

Bara hoppas på bättre väder så man kan ut och köra mycket privat mellan lektionerna... (ingen höjdare i regnet...). Så har man väl förhoppningsvis kortet i hamn innan sommarn är slut...
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Man kan tro det men det är faktiskt inte försent ännu... jag började med mitt ungefär nu fast förra året och hade körkortet den 16:e oktober.

Jag började den 20 april förra året och var klar den 2 juli.... men jag är ju tjej oxå:tuttar.... hade aldrig ens suttit på en moppe innan.... men många timmars tränande på konbanan på kvällarna blev det....o trafikskolan säkert 15 dubbellektioner...
Något som jag hade nytta av var att jag läste igenom hela tråden för 2008-2009 och lärde mig allt som komma skulle på uppkörningen... tränade på de Utprickade vägarna vid Tullinge o de stämde väl med uppkörningen så det underlättade en del... dessutom var väldigt mycket skrämmande här på tråden så jag var sååå nervös inför uppkörningen o trodde besiktningsmannen var benhård men så var det inte, han var snäll avslappnad o trevlig o inte livsfarligt att sätta ner en fot på konbanan... :)
 
Last edited:

the_dreamer

Beroende
Gick med
8 Nov 2009
Ort
Norrland 2/3 av Sverige
Hoj
2006 KTM 625smc
Jag skulle vilja påstå att det är jätte viktigt att kunna hålla god balans på hojjen när man hamnar i köer tex.. ramla in i en bil som rullar sakta bredvid är väl ingen hit?
Eller när du ska göra en U sväng, jag menar där håller du ju krypfart.. eller när du kommer till en återvändsgata..

Klart som fasen att du måste öva upp balansen..

Det ser så lökigt ut när man ser en mcåkare utan balans vid röd ljud.. vinglar fram och tillbaka och sätter ner foten hela tiden.. Varför inte lära sig köra spikrakt super sakta tills det slår om till grönt..?
Tycker jag är respekt..:yoparty

Fråga just om varför lågfarten var så viktigt på risk2an och fick svaret att det kan säga mycket om hur man hanterar motorcykeln i övrigt. men tycker också det är lite överdrivet det där med lågfart
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Hur går de för er med era körkort? Är det någon som hunnit ta lappen iår ännu eller har dom inte säppt några uppkörningstider ännu? Lycka till!

Visst kämpade du förra året samtidigt som mig tror jag....:)
 

Kielbasa

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2009
Ort
Haninge
Hoj
-98 YZF 600R
Fyyyfaaaan va SKÖNT!!!! Körde upp på Tullinge idag. Och nu får man lägga till sig i listan.:banana Imorgon blir det en första riktiga tur i solen:)

Syns på vägarna i sommar!!!

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
25/5 Kielbasa, Stockholm
 

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
där satt den!!

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Konbanor i all ära, men lågfartsbanan? Finns den nån som har haft nytta av att kunna den sen man fick kortet. Eller någon som haft kortet sen garagevändningens tid? Hur många garagevändningar har man gjort sen dess? Högfartsprovet kan jag förstå, med undanmanöver och tajta girar. Men lågfarten!? Kanske finns det nån trafiklärare på forumet som kan svara?

Varje gång jag kör in till mitt garage så får jag göra en garagevändning.:D
Jag måste svänga 180 grader i uppförsbacke för att komma in till porten.
Bra att ha balans då. :)
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
åh jag hatar sånt där skit från körkolelärare :(
jag är glad att jag hade möjligheten att ta allt privat för jag körde massor och räknade lite på mitt "kort" efteråt och kom fram till att det hade kostat 54000kr om jag gjort allt på skola :död

Jag hade bokat en tid för uppkörning innan jag började på trafikskolan vilket jag märkte inte var så populärt då jag hade en egenbokad tld jag höllt fast vid min tid o körde kort men intensivt på skolan (16000 kr) o mycket hemma. När datumet började närma sig så var det dags för uppkörning, jag kände mig klar men trafikskoleläraren sa efter uppkörningen att han inte trodde jag skulle klara det... så hade jag inte haft min tid bokad :bananaså hade det säkert blivit 10 dubbellektioner till.... a 1200 kr st... besiktningsmannen sa att det fanns ingen att anmärka på...

Tyvärr sägs det att de inte bryr sig nämnvärt om banan är sluttande eller ej. Bara att öva... :huvet



Precis som SmiiX säger så är 5 lektioner ganska lite om du inte kör något privat. Förstår dock inte varför du ska betala för handledare om du inte ska övningsköra privat... :va

Mitt tips är att ändå hitta någon som har hoj eller köpa själv en billigare hoj att öva på. Mycket av lektionerna handlar om inlärning och helt enkelt att nöta. Tänk dig att du lånar polarens hoj över en helg och nöter krypkörning i 10h. Detta kostar dig ca 7000kr på körskola. Helt klart värt att fundera på när du ska börja ta ditt kort...

Första lektionen jag hade a 60min innebar i princip att "känna" på hojen. Det innebar alltså att växla till 2:ans växel och lära sig bromsa och lite tyngdhantering. Dvs. endast bullshit....
Det kostade mig 700kr. En normalbegåvad lär sig detta på 10min som lika gärna kan göras på parkeringen hemma.

Jag behövde nöta mycket o köpte en Kawazaki GPZ 400 för 7000 på blocket enbart för att våga och för att träna på en smidig hoj på konbana o våga.... den sparade mig många fina tusenlappar.... sålde den sen för 10000... bortkastat att sitta på körskolan o nöta dessa timmar... bättre komma dit o visa vad man lärt sig o få tips att nöta vidare på hemma
 
Last edited:

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
uppkörning imorrn! sjukt nervös fast på ett roligt sätt eller vad man säger. har kört 2 lektioner och förväntar mig inte allt förmycket
 

UllisS

Överlycklig :)
Gick med
5 Apr 2010
Ort
Skälby, Järfälla
Hoj
Kawasaki zx9r -00
Jag har uppkörning på torsdag, och fick helt plötsligt idag ett riktigt "nervös-ryck" så jag nästan tänkte boka om tiden.... börjar helt plötsligt bli nervös över löjliga småsaker, som säkerhetskontrollen, eller att man ska få hjärn-släpp och välta hojen eller nåt... Men nu måste jag bita ihop!!!
Så ni som klarat er får gärna komma med lite schysst sista-minuten tips :) typ klassiska misstag, eller bara allmäna tips för att bli mindre nervös... Jag tror att alla tips hjälper just nu....
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Jag har uppkörning på torsdag, och fick helt plötsligt idag ett riktigt "nervös-ryck" så jag nästan tänkte boka om tiden.... börjar helt plötsligt bli nervös över löjliga småsaker, som säkerhetskontrollen, eller att man ska få hjärn-släpp och välta hojen eller nåt... Men nu måste jag bita ihop!!!
Så ni som klarat er får gärna komma med lite schysst sista-minuten tips :) typ klassiska misstag, eller bara allmäna tips för att bli mindre nervös... Jag tror att alla tips hjälper just nu....

Vet inte hur mycket du har kört, men själv hade jag kört en del privat, sen ett gäng lektioner (några för många rent av). Men tyckte det kändes bra vid själva uppkörning, då jag visste att jag hade övat mer än tillräckligt och klarat av alla moment många gånger om.
Fick tvinga mig att släppa nervositeten lite och bara fokusera på det som skulle göras, men gick ju vägen tack vare att jag hade övat såpass mycket att det inte kändes som en chansning.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top