Körkort 2010

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Fyfan, inga uppkörningstider med trafikskolan förrän i juni nån gång... och de gör inte riskutbildningarna förrän tiden för uppkörningar börjar närma sig...... ARGH.
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
ang lågfartsdelen.

Är det någon som vet vad som gäller vid lågfartsdelen på uppkörningen?
Speciellt angående på vilken sida man ska ta första konen.

Om man startar från höger, dvs första svängen är en högersväng måste man ta första konen till höger eller vänster? Eller kan man välja själv?
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Är det någon som vet vad som gäller vid lågfartsdelen på uppkörningen?
Speciellt angående på vilken sida man ska ta första konen.

Om man startar från höger, dvs första svängen är en högersväng måste man ta första konen till höger eller vänster? Eller kan man välja själv?

När jag gjorde det förra året fick man välja helt själv vilken sida av första konen man åkte. Men det kan ju inte skada att kunna båda hållen för säkerhets skull ;) Lycka till med körkortet
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
När jag gjorde det förra året fick man välja helt själv vilken sida av första konen man åkte. Men det kan ju inte skada att kunna båda hållen för säkerhets skull ;) Lycka till med körkortet

tack för snabbt var... har lite svårt med den stora vänstersvängen på slutet och övar som attan.. men bra att veta.
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
En fråga, högfartsbanan, finns det bara en variant numera? För vi har bara övat på en.
 

jonassi

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Z750
Så då har man bokat in både risk 2:an och teoriprov 7-8juni. Så hoppas jag har körtkortet innan eller i början på juli.
 

Kielbasa

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2009
Ort
Haninge
Hoj
-98 YZF 600R
Satan!! Nu närmar det sig! R2 på Gillinge 17/5 och uppkörning 25/5:banana Känns som grejerna inte sitter 100 men jag brukar ha lite höga krav:) Sen skulle ju dom inte släppa iväg nån som dom inte tror klarar det(intalar jag mig iaf) Känns som tiden står stilla och längtar med skräckblandad förtjusning till den 25:e!
 

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
Vilken underbar månad!! Fyllde år förra veckan o fick en PS3 av tjejen, och nu idag lyckades ja med uppkörningen! Fy fan vilken underbar känsla att köra själv!! Är som barn på nytt!
Bra väder=hojåka
Dåligt väder=lira ps3 o drcka bärs

Gryyym månad!

Lycka till alla som siktar på kort!

Over and out!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gjorde Risk 2:an idag i Luleå (andra gruppen i norra Norrland som fått göra den) och jag blev väldigt positivt överraskad, trots att jag redan före var rätt övertygad om att det skulle bli intressant. Dock tycker jag såhär i efterhand att man helt kunde ha skippat Risk 1:an då 2:an i princip tog upp samma saker, fast då också den praktiska biten och mer djupgående förstå saker och ting.

Blev väldigt mycket körning runt gokartbanan med diverse bromsövningar och kurvtagningsövningar Kändes betydligt mer "verklighetsförankrat" än vad det gör att krypa runt några koner i 2km/h på en parkering. Mycket om positionering bakom bilar, lastbilar och andra motorcyklar och hur man bär sig åt på bästa sätt att göra sig sedd i trafiken.

Stort tack till Stefan och Janne som höll i utbildningen!

Nu återstår bara teori och uppkörning. Får se när det bli av.
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Inte enligt författningsamlingen
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr253.pdf

En av två lågfartsbanor och endast en högfartsbana

De enda ändringar är namnen vägverket först bytt mot transportstyrelsen(2008:331) och sen bytt mot Trafikverket(VVFS2010:25)


Tyvärr funkar inte länken?

Jag går bara på det jag sett på uppkörningar/hör från provgubbarna och lärare på skolan. :)
 

UllisS

Överlycklig :)
Gick med
5 Apr 2010
Ort
Skälby, Järfälla
Hoj
Kawasaki zx9r -00
Är det nån som ska köra risk 2 på Gillinge imorrn?
Jag ska köra kl 10, och är lite små nervös.. men dom flesta verkar ju tycka det är helt lugnt.. Ska bli kul i alla fall :)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top