Körkort 2010

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
*om vägen saknar mittlinje innebär inte detta att du får köra över hela vägen, du får använda dig av en fiktiv mittlinje.

På min körskola uppmanas man att i svängar använda hela körbanan då mittlinje saknas, men jag antar att du menar att man skall ligga på "sin" del av körbanan då man kör rakt fram?
 

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Laholm
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
På min körskola uppmanas man att i svängar använda hela körbanan då mittlinje saknas, men jag antar att du menar att man skall ligga på "sin" del av körbanan då man kör rakt fram?

Där jag tog körkort skulle jag oxå använda hela körbanan om sikten var god... alltså även när jag kör rakt fram... dessutom är det bra att gå ut mycket til vänster när man passerar utfarter på högersidan... Mer marginal då...
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
En liten fråga,Jag sitter och titta på papprena angående r2 och läser att man ska göra en typ av mindre körtest innan !! vad e det och hur går det till ? om det går bra får man fortsätta om inte så e det tack och hej med dom 3600:- och bara till att boka ny tid.

Gjorde min R2 i Västerbotten. Körtestet gjorde vi faktiskt. Vi körde lite slalom med hojarna på en raksträcka, vände på en asfaltsruta, körde tillbaka och stannade. D.v.s. har man tagit en enda lektion eller kört hoj i mer än 10 minuter så klarar man R2:an. Men är man "duktig" på att åka hoj så har man ett större utbyte av R2:an. Tyckte det var dyrt men kul, ja,SKITKUL faktiskt.
 

Viktoriouz

Ny medlem
Gick med
21 May 2010
Ort
Borås / Uppsala
Hoj
Letar hoj
Då var risktvåan avklarad här i Borås! Helt okej utbildning.
Blir teoriprov på fredag! Sen hoppas jag på att det finns tid här för uppkörning.. :)
 

Zmod

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Piaggio Zip banräjser, Honda Hornet -06
Tjenare nu har jag sedan 2 veckor tillbaks fått uppkörning via körskolan den 23e iaf. Men jag tycker det är intressant att höra hur ni körde på uppkörning? När ni kör smal krokig landsväg med en del "faror". Buskage utfarter osv.. Gör ni rejäla tempoväxlingar där? För att visa för Trafikverket att ni sett faror osv? Eller går ni bara ut i sidled om sikten är bra framåt?
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Tjenare nu har jag sedan 2 veckor tillbaks fått uppkörning via körskolan den 23e iaf. Men jag tycker det är intressant att höra hur ni körde på uppkörning? När ni kör smal krokig landsväg med en del "faror". Buskage utfarter osv.. Gör ni rejäla tempoväxlingar där? För att visa för Trafikverket att ni sett faror osv? Eller går ni bara ut i sidled om sikten är bra framåt?

Jag körde upp i måndags och fick lappen på första försöket, vad dom gjorde sina bedömningar efter vet jag inte men några tips som kanske kan vara bra:

- Bromsproven, släng ett öga i backspegeln innan du bromsar. (bättre med något längre bromssträcka än att ABS'en kliver in). Den ska vara bestämd och kontrollerad.
- Landsvägskörning. Håll ut lite extra i korsningar. Tänk på placering vid kurvor (till höger vid ingången i vänsterkurvor och vice versa vid högerkurvor)
- Placering till vänster viktigt vid vänstersväng på enkelriktade gator!
- Tag extra hänsyn till oskyddade trafikanter.
- Jag fick "nöjet" att köra 4km rullgrus. Hastighetsanpassning viktig.
- Jag gjorde dessutom en i mitt tycke grov miss vid vänstersväng i stadstrafik (missade att det kom en bil). Men det inverkade tydligen inte på deras bedömning.
- Jag tror dessutom att man ska överdrivet visa att man tittar i backspeglarna bara så dom ser att man gör det. Dom har ju ingen aning om man slänger ett öga på den.
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
På min körskola uppmanas man att i svängar använda hela körbanan då mittlinje saknas, men jag antar att du menar att man skall ligga på "sin" del av körbanan då man kör rakt fram?

Frågade min körlärare ang det och han menade att jag fortfarande skulle hålla mig på "min sida". Vägen jag frågade om har många "mörka", skarpa kurvor. Kan vara en bedömning från väg till väg mao?
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Finstilt.

Såg en rolig detalj på det finstilta som man får på körprovsprotokollet till dess att man får det nya körkortet.

"Beslut om godkännande FÅR INTE överklagas enl. 8 kap 2§ körkortslagen".

Vad lustigt, blir man godkänd så är man det går lixom inte att ta bort. Däremot går det bra att överklaga ett underkännande.

Står också "om körkortet jag har rätt till inte tillverkas inom ett år mister jag rätten att köra och att få ut ett körkort som omfattar den behörighet jag avlagt prov för".

Motsäger inte dessa två varandra. Är det godkänt så är det, men om dom ger tusan i att tillverka kortet så blir det underkänt efter 1 år?:va
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
VI SOM HITINTILLS TAGIT KÖRKORT I ÅR 2010:

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
19/5 errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5 kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 cbr1000 rr, Säffle
31/5 the_dreamer, Luleå
1/6 J3sper, Umeå
1/6 Newbornkano, Trosa.
1/6 Lledaw, Borås
1/6 Palle, Uppsala
1/6 Quattrojonas Stockholm
2/6 SC Aero, Norrköpning
2/6 Kret, Mora
3/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
7/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
9/6 N.A.S.A, Helsingborg

Klarade körkortet idag!!!! Känns helt magiskt!
 
Last edited:

Zmod

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Piaggio Zip banräjser, Honda Hornet -06
Jag körde upp i måndags och fick lappen på första försöket, vad dom gjorde sina bedömningar efter vet jag inte men några tips som kanske kan vara bra:

- Bromsproven, släng ett öga i backspegeln innan du bromsar. (bättre med något längre bromssträcka än att ABS'en kliver in). Den ska vara bestämd och kontrollerad.
- Landsvägskörning. Håll ut lite extra i korsningar. Tänk på placering vid kurvor (till höger vid ingången i vänsterkurvor och vice versa vid högerkurvor)
- Placering till vänster viktigt vid vänstersväng på enkelriktade gator!
- Tag extra hänsyn till oskyddade trafikanter.
- Jag fick "nöjet" att köra 4km rullgrus. Hastighetsanpassning viktig.
- Jag gjorde dessutom en i mitt tycke grov miss vid vänstersväng i stadstrafik (missade att det kom en bil). Men det inverkade tydligen inte på deras bedömning.
- Jag tror dessutom att man ska överdrivet visa att man tittar i backspeglarna bara så dom ser att man gör det. Dom har ju ingen aning om man slänger ett öga på den.

Yes detta har jag lärt mig i körskolan! Men jag funderar när du körde smal krokig landsväg? Bromsa du in och gjorde tempoväxlingar vid utfarter? Eller när ett hus kommer som är väldigt nära vägen bromsa in och verkligen titta runt huset och så.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
VI SOM HITINTILLS TAGIT KÖRKORT I ÅR 2010:

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
19/5 errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5 kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 cbr1000 rr, Säffle
31/5 the_dreamer, Luleå
1/6 J3sper, Umeå
1/6 Newbornkano, Trosa.
1/6 Lledaw, Borås
1/6 Palle, Uppsala
1/6 Quattrojonas Stockholm
2/6 SC Aero, Norrköpning
2/6 Kret, Mora
3/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
7/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
9/6 N.A.S.A, Helsingborg
9/6 Agent Apelsin

Göööööööööött!!!! Var jäkligt tveksam till krypkörningen, när jag testade lite innan satte jag ner fötterna och fick tjyvstopp så jag blev lite nervig. Men det gick bra även om det inte var snyggt.

Sen var jag säker på att jag kuggade trafiken, på väg tillbaka passerade jag ett obevakat övergångsställe där en tjej stod och väntade gränsle över en cykel. Såg i bakspegeln att han jag körde upp för stannade och släppte över henne. Då svor jag så osande ramsor i hjälmen att jag måste tvätta den innan jag kan använda den igen.
Men det var tydligen okej, ho var cyklist men det hade inte varit fel att släppa över henne heller. Det beror nog på vem man kör upp för.

Ett skit att hojen ligger nerskruvad i molekyler, måste panikmeka om nätterna tror jag.

/Karl
 

Hei Reidar

The Black Pearl
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Skara
Hoj
Hornet 600 -03
Ska köra Risk 2:an i morgon på Kinnekulle. inte mycket kvar nu eftersom teorin redan är avklarad sen förra året. Nu är det bara hoppas på bra väder.
 

Richazz

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 Adventure R -10
Uppkörning imorgon!
Wish me luck! Sista tips? o_O
Hade precis en sista lektion (Dubbel-lektion Lv) kändes riktigt gött :banana
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Yes detta har jag lärt mig i körskolan! Men jag funderar när du körde smal krokig landsväg? Bromsa du in och gjorde tempoväxlingar vid utfarter? Eller när ett hus kommer som är väldigt nära vägen bromsa in och verkligen titta runt huset och så.

Njae... jag visade genom att närma mig mittlinjen vrida på huvvet övertydligt etc. Kanske räcker det att man visar att är medveten om faran som lurar runt hörnet. Men man kan ju inte köra som om det stog nån "självmordskandidat" bakom varje husknut.
Alltså, kör dom du lärt dig. Defensiv körning är nog bra. Dom kontrollerade också miljömässig körning, så tänk på att motorbromsa när du har möjlighet. Jag tror man inte ska fundera så mycket utan "köra på" med förstånd. Då grejar du det, det är jag säker på! Lycka till. Grym känsla när hon sa "-Ja, då får man gratulera till kortet då!"
 

Gatman

Who the heck is Batman?
Gick med
25 Apr 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Gatpod ZX6R edition
Yeeeessssööööööörrreeeeeeebooooooobbb!!!

Fixade lappen idag, känns så jäkla najs......... :banana

VI SOM HITINTILLS TAGIT KÖRKORT I ÅR 2010:

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
19/5 errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5 kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 cbr1000 rr, Säffle
31/5 the_dreamer, Luleå
1/6 J3sper, Umeå
1/6 Newbornkano, Trosa.
1/6 Lledaw, Borås
1/6 Palle, Uppsala
1/6 Quattrojonas Stockholm
2/6 SC Aero, Norrköpning
2/6 Kret, Mora
3/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
7/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
9/6 N.A.S.A, Helsingborg
10/6 Gatman Nyköping
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top