Körkort 2010

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Äntligen! Tredje gången gillt! :D

Jag fick nån ny kille på Barkarby som visserligen var noggrann, men trevlig, lugn och pedagogisk. Jag blev lite nervös precis innan då jag inte fick köra upp på hojen jag värmt upp på, utan en nyare modell med annan sittställning och märkbart mindre styrutslag. Men det gick bra efter andra försöket på krypen.

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 Hs01jowe, Uppsala
04/5 Djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 Magnus123, Göteborg
19/5 Errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 Aftersun, Malmö
20/5 Kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 Kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 Gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 Cbr1000 rr, Säffle
31/5 The_dreamer, Luleå
01/6 J3sper, Umeå
01/6 Newbornkano, Trosa
01/6 Lledaw, Borås
01/6 Palle, Uppsala
01/6 Quattrojonas, Stockholm
02/6 SC Aero, Norrköpning
02/6 Kret, Mora
03/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
07/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
09/6 PakerT, Lycksele
09/6 N.A.S.A, Helsingborg
09/6 Agent Apelsin, Linköping
10/6 Gatman Nyköping
10/6 Mclainen
10/6 RichazZ, Göteborg
10/6 Stgus, Kristianstad
10/6 Fallinator, Sandviken
10/6 Hyperhybris, Solna
11/6 pale, Örebro
11/6 Blomkvist_86, Eskilstuna
14/6 Krillegrus, Karlskrona
14/6 unbornichen, Stockholm
14/6 Darklighter, Stockholm
15/6 Hedlund, Luleå
15/6 Psy, Umeå
15/6 hildingx, Helsingborg
15/6 marcus95, Vänersborg
15/6 wellis, surahammar
16/6 olizsthlm, Uppsala
16/6 Gixxerspeed Kristianstad
16/6 Brutalin Varberg
16/6 christian1 Göteborg
17/6 kungen86a
18/6 tobbano, Borlänge
22/6 JRO, Göteborg
22/6 _Sanna_, Stockholm
23/6 og900i, Sundsvall
23/6 Zmod, Göteborg
23/6 KnaZ, Karlskrona
23/6 desh, Göteborg
23/7 Soilan, Stockholm ( Barkarby)
29/6 hansenjr, Umeå
29/6 Krille Dill, Stockholm
29/6 jonassi, Sundsvall
30/6 UllisSolna, Stockholm
30/6 Thorak, Stockholm Barkarby
 

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Nu har man äntligen fått lappen efter andra försöket.. Så otroligt skönt efter nästan ett års väntan sedan förra uppkörningen. Känslan att köra hem från trafikverket är obeskrivlig! Lycka till alla och kom ihåg att några enstaka misstag inte spelar någon roll så länge helhetintrycket är bra överlag.

Nu ska vi se vad 530n går för :)

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 Hs01jowe, Uppsala
04/5 Djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 Magnus123, Göteborg
19/5 Errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 Aftersun, Malmö
20/5 Kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 Kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 Gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 Cbr1000 rr, Säffle
31/5 The_dreamer, Luleå
01/6 J3sper, Umeå
01/6 Newbornkano, Trosa
01/6 Lledaw, Borås
01/6 Palle, Uppsala
01/6 Quattrojonas, Stockholm
02/6 SC Aero, Norrköpning
02/6 Kret, Mora
03/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
07/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
09/6 PakerT, Lycksele
09/6 N.A.S.A, Helsingborg
09/6 Agent Apelsin, Linköping
10/6 Gatman Nyköping
10/6 Mclainen
10/6 RichazZ, Göteborg
10/6 Stgus, Kristianstad
10/6 Fallinator, Sandviken
10/6 Hyperhybris, Solna
11/6 pale, Örebro
11/6 Blomkvist_86, Eskilstuna
14/6 Krillegrus, Karlskrona
14/6 unbornichen, Stockholm
14/6 Darklighter, Stockholm
15/6 Hedlund, Luleå
15/6 Psy, Umeå
15/6 hildingx, Helsingborg
15/6 marcus95, Vänersborg
15/6 wellis, surahammar
16/6 olizsthlm, Uppsala
16/6 Gixxerspeed Kristianstad
16/6 Brutalin Varberg
16/6 christian1 Göteborg
17/6 kungen86a
18/6 tobbano, Borlänge
22/6 JRO, Göteborg
22/6 _Sanna_, Stockholm
23/6 og900i, Sundsvall
23/6 Zmod, Göteborg
23/6 KnaZ, Karlskrona
23/6 desh, Göteborg
23/7 Soilan, Stockholm ( Barkarby)
29/6 hansenjr, Umeå
29/6 Krille Dill, Stockholm
29/6 jonassi, Sundsvall
29/6 Loes, Luleå
30/6 UllisSolna, Stockholm
30/6 Thorak, Stockholm Barkarby
 

Skopan

Kamikaze volontär
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
KTM
Jag tänkte bara skriva för jag är sååå glad just nu!!

IDAG kom tillståndet för min handledare!!!! Det tog endast en vecka, jag var helt säker på att det var kört den här sommaren men nu kan det ut och köras!! Behövde aldrig ringa och tjata. Tyvärr är jag hemma hos mina föräldrar nu så det blir ingen körning förrän i slutet av veckan men det känns så sjukt bra just nu!! :)

Du kan nog tacka min sambo för det Hon började i fel ända på kön när hon godkännde handledare :)
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Ska köra upp om exakt två veckor den 14 juli på barkarby, börjar bli lite nervös.
höghastighets banan sitter ganska fint och inbromsningarna med.
Det är krypet jag oroar mig för sitter ungefär varannat försök, vi har bara övat låghastighetsbana 1 den med fyra koner i rad, vilken fick ni göra?, har 4 dubbellektioner kvar att nöta det samt gå igenom säkerhetskontrollen som vi inte gjort än.

Har några frågor:
1. hur kör/bromsar NI på grusväg?
2. och hur gjorde ni med vänstersväng på landsväg?
3. vägplacering, alltid i mitten?
 

nitrox_ninja

NitroxNinja
Gick med
8 May 2010
Ort
Täby
Hoj
99, Kawasaki ZX-9R
Första tillgängliga tid i Stockholm - 14 aug (fanns två mitt i juli men är då på semester) - jo, åkte till Västerås med båge på släp...

Jätteschyssta och nu lappen fixad!


27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 Hs01jowe, Uppsala
04/5 Djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 Magnus123, Göteborg
19/5 Errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 Aftersun, Malmö
20/5 Kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 Kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 Gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 Cbr1000 rr, Säffle
31/5 The_dreamer, Luleå
01/6 J3sper, Umeå
01/6 Newbornkano, Trosa
01/6 Lledaw, Borås
01/6 Palle, Uppsala
01/6 Quattrojonas, Stockholm
02/6 SC Aero, Norrköpning
02/6 Kret, Mora
03/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
07/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
09/6 PakerT, Lycksele
09/6 N.A.S.A, Helsingborg
09/6 Agent Apelsin, Linköping
10/6 Gatman Nyköping
10/6 Mclainen
10/6 RichazZ, Göteborg
10/6 Stgus, Kristianstad
10/6 Fallinator, Sandviken
10/6 Hyperhybris, Solna
11/6 pale, Örebro
11/6 Blomkvist_86, Eskilstuna
14/6 Krillegrus, Karlskrona
14/6 unbornichen, Stockholm
14/6 Darklighter, Stockholm
15/6 Hedlund, Luleå
15/6 Psy, Umeå
15/6 hildingx, Helsingborg
15/6 marcus95, Vänersborg
15/6 wellis, surahammar
16/6 olizsthlm, Uppsala
16/6 Gixxerspeed Kristianstad
16/6 Brutalin Varberg
16/6 christian1 Göteborg
17/6 kungen86a
18/6 tobbano, Borlänge
22/6 JRO, Göteborg
22/6 _Sanna_, Stockholm
23/6 og900i, Sundsvall
23/6 Zmod, Göteborg
23/6 KnaZ, Karlskrona
23/6 desh, Göteborg
23/7 Soilan, Stockholm ( Barkarby)
29/6 hansenjr, Umeå
29/6 Krille Dill, Stockholm
29/6 jonassi, Sundsvall
29/6 Loes, Luleå
30/6 UllisSolna, Stockholm
30/6 Thorak, Stockholm Barkarby
30/6 Nitrox Ninja, Västerås (men bor i Stockholm...)
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Nu när man har haft lappen (A) i en månad så funderar jag på utbildningen och hur man resonerar i de olika momenten. Kanske resonerar jag annorlunda än andra med tanke på att jag varit ute i trafiken med bil sedan 1986... (ja, även gamla "gubbar" skriver på sporthoj :yoparty )

Risk 1:an - Ett lätt sätt för trafikskolan att tjäna 700:-. Kontentan av utbildningen var "kör inte full, trött eller för fort". Utb gav mig inte nåt, men kanske har sin plats hos en 16-18 åring?

Risk 2:an - Kul som f-n, men gav det nåt mervärde? Mitt svar är def. NEJ! 2800:- i sjön

Lågfartsprov - Ett tusan till nötande, att kunna köra långsamt är bra men jag kommer förmodligen aldrig köra med fulla styrutslag i krypfart utan att vara beredd på att sätta ner en doja vid behov.

Högfartsprov - Ja, här ser jag en nytta. Att kunna göra en undanmanöver, häftig inbromsning och snabb acceleration. Här kommer sånt man har nytta av "på riktigt".

Bromsprov - Samma här, bra att veta att man ska kasta ett öga i backspegeln innan man nitar å att det är bättre att bromsa hårt och kontrollerat än att låsa hjulen. Inget nytt men bra att prova på i kontrollerade former.

Så summa sumarum, jag tog 5 dubbellektioner (började 10 maj och körde upp 7 juni). Åtminstone 3-4 enkellektioner + risk1+2 var "onödiga" från mitt sätt att se det. Men jag är ju bara lekman och inte trafiklärare. Men jag har svårt att se syftet. Andras reflektioner? Eller är jag bara ute och "cyklar"?

håller med dig i allt.
risk1 var att få höra det man redan vet muntligt av trafikskoleläraren plus att allt han sa står ju ändå i teoriboken. Och med ytterst lite sunt förnuft kan vilken människa klura ut det själv.

risk2 var som du sa kul men det han sa och visade har vi i princip gått igenom på körlektionerna, det var också såna saker man redan vet.
och på tok för dyrt.

och lågfartsdelen tycker jag e onödigt upplagd, jag kan krypköra och svänga perfekt i Stockholms rusnings-krypkörnings-trafik utan att sätta ner foten särskilt ofta, men om jag sätter ner en fot eller kommer 1dm över linjen p g a en u-sväng i 3km/h, är jag en trafikfara som inte kan manövrera hojen då? borde räcka med att krypköra serpentin rakt fram utan vändningen och sen klart. Dem borde ju se helheten på lågfarten, det syns ju om man kan krypköra utan en u-sväng eller om man e helt vinglig och har noll kontroll.

högfartsdelen ser jag också som nyttig.
 
Last edited:

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Ska köra upp om exakt två veckor den 14 juli på barkarby, börjar bli lite nervös.
höghastighets banan sitter ganska fint och inbromsningarna med.
Det är krypet jag oroar mig för sitter ungefär varannat försök, vi har bara övat låghastighetsbana 1 den med fyra koner i rad, vilken fick ni göra?, har 4 dubbellektioner kvar att nöta det samt gå igenom säkerhetskontrollen som vi inte gjort än.

Har några frågor:
1. hur kör/bromsar NI på grusväg?
2. och hur gjorde ni med vänstersväng på landsväg?
3. vägplacering, alltid i mitten?

När du väl klarar banan med fyra koner klarar du den med fotnedsättningen också, den är egentligen lättare bara man vet hur man ska planera körningen. Be läraren ge några tips hur du ska ta ut svängarna så är det inga problem. Säkerhetskontrollen kan du plugga på youtube, massor med bra filmer.

1. Försiktigt, och bromsa aldrig i en kurva om du inte måste. Kör man rakt fram är det rätt ofarligt att tom låsa framhjulet tillfälligt.
2. Slapp det momentet på uppkörningen, men jag skulle stanna på högerkanten och vänta på bra tillfälle att svänga.
3. Alltid i mitten om vägen går rakt fram. Vid kurvor ska du räta ut kurvor genom att använda hela körfältet, alltså "gena". Vid korsningar ska du ligga till höger/vänster om du ska svänga så att du inte är i vägen för de som ska fortsätta rakt fram.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
När du väl klarar banan med fyra koner klarar du den med fotnedsättningen också, den är egentligen lättare bara man vet hur man ska planera körningen. Be läraren ge några tips hur du ska ta ut svängarna så är det inga problem. Säkerhetskontrollen kan du plugga på youtube, massor med bra filmer.

1. Försiktigt, och bromsa aldrig i en kurva om du inte måste. Kör man rakt fram är det rätt ofarligt att tom låsa framhjulet tillfälligt.
2. Slapp det momentet på uppkörningen, men jag skulle stanna på högerkanten och vänta på bra tillfälle att svänga.
3. Alltid i mitten om vägen går rakt fram. Vid kurvor ska du räta ut kurvor genom att använda hela körfältet, alltså "gena". Vid korsningar ska du ligga till höger/vänster om du ska svänga så att du inte är i vägen för de som ska fortsätta rakt fram.

tack för tipsen. får jag fråga hur du placerar dig i en dubbelfilig rondell om du ska höger, rakt fram respektive vänster?
Okej men lågfartsbana nr två har kikat lite i boken men trafikskole läraren vägrar visa mig hur den går till har tjatat två lektioner nu.
Det enda han sa var att den kunde göras på två olika sätt "spegelvänt" eller vad han nu sa, känner du till det?
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
tjena!

gjorde risk 1an nyss lärde mig ingenting inprincip..:mad: bortkastade pengar känner jag:näsblod

håller med dig.
Sen var skolan sköna och påstod att det bara fanns tid på lördagen då tog dem ju ut ett helgtillägg oxå =(.
risk2 var dem oxå roliga med, dem sa att dem måste boka risktvåan åt en och det först när läraren tyckte man nästan klar för uppkörning annars kunde man misslyckas. dem visa massa unkna youtube videos som man kan söka själv ju.

jag bokade på gillinge direkt mycket billigare 1995kr iställer för skolans 3000kr, dessutom gjorde jag det direkt när jag hade tagit 2lektioner, går inte att misslyckas såvida du inte kan starta en mc eller möjligtvis kör ner i diket 5ggr i rad, det e ju inget prov som sagt.
 
Last edited:

iccie

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Johanneshov
Hoj
CB900F
Då tar vi oskulden med först inlägget på SH och så var även jag klar, äntligen! :-D har mest hängt på forumet och enbart läst tidigare. Det lär det bli ändring på nu. Var nog länge sen pulsen var så hög som vid ett par tillfällen vid uppkörningen. Lennart som jag körde upp med på Tullinge var riktigt bra och hur skön som helst.

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 Hs01jowe, Uppsala
04/5 Djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 Magnus123, Göteborg
19/5 Errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 Aftersun, Malmö
20/5 Kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 Kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 Gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 Cbr1000 rr, Säffle
31/5 The_dreamer, Luleå
01/6 J3sper, Umeå
01/6 Newbornkano, Trosa
01/6 Lledaw, Borås
01/6 Palle, Uppsala
01/6 Quattrojonas, Stockholm
02/6 SC Aero, Norrköpning
02/6 Kret, Mora
03/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
07/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
09/6 PakerT, Lycksele
09/6 N.A.S.A, Helsingborg
09/6 Agent Apelsin, Linköping
10/6 Gatman Nyköping
10/6 Mclainen
10/6 RichazZ, Göteborg
10/6 Stgus, Kristianstad
10/6 Fallinator, Sandviken
10/6 Hyperhybris, Solna
11/6 pale, Örebro
11/6 Blomkvist_86, Eskilstuna
14/6 Krillegrus, Karlskrona
14/6 unbornichen, Stockholm
14/6 Darklighter, Stockholm
15/6 Hedlund, Luleå
15/6 Psy, Umeå
15/6 hildingx, Helsingborg
15/6 marcus95, Vänersborg
15/6 wellis, surahammar
16/6 olizsthlm, Uppsala
16/6 Gixxerspeed Kristianstad
16/6 Brutalin Varberg
16/6 christian1 Göteborg
17/6 kungen86a
18/6 tobbano, Borlänge
22/6 JRO, Göteborg
22/6 _Sanna_, Stockholm
23/6 og900i, Sundsvall
23/6 Zmod, Göteborg
23/6 KnaZ, Karlskrona
23/6 desh, Göteborg
23/7 Soilan, Stockholm ( Barkarby)
29/6 hansenjr, Umeå
29/6 Krille Dill, Stockholm
29/6 jonassi, Sundsvall
29/6 Loes, Luleå
30/6 UllisSolna, Stockholm
30/6 Thorak, Stockholm Barkarby
30/6 Nitrox Ninja, Västerås (men bor i Stockholm...)
30/6 Iccie, Stockholm (Tullinge)
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
har en fråga till.
vid filbyte vilken ordning gör ni?
titta backspegel, blinka, döda vinkeln eller titta backspegel, döda vinkeln, blinka?
och vid filbytet lägger ni er lite till vänster om ni ska byta till vänster fil innan ni byter eller byter ni direkt lungt från mitten?
 

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
Då tar vi oskulden med först inlägget på SH och så var även jag klar, äntligen! :-D har mest hängt på forumet och enbart läst tidigare. Det lär det bli ändring på nu. Var nog länge sen pulsen var så hög som vid ett par tillfällen vid uppkörningen. Lennart som jag körde upp med på Tullinge var riktigt bra och hur skön som helst.

Gratulerar! :-D körde du upp på din cb900? vilka vägar fick du köra?
 

iccie

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Johanneshov
Hoj
CB900F
Gratulerar! :-D körde du upp på din cb900? vilka vägar fick du köra?

Tackar tackar! jajamen, körde upp på 900an. Jag är inte helt hemma i området runt Tullinge men vi åkte ut någon bakväg ifrån flygplatsen höger och bort mot Tullinge, relativt snabbt på vägen bad han mig svänga nästa vänter (in på grusväg). Åkte in några hundra meter på grusvägen och där bad han mig sen vända, rätt passande så delade grusvägen på sig in en bit in till två vägar så gick att vända där utan problem. Sen ut igen på 70 vägen bort mot Tullinge, och när vi närmade oss krönet innan grustaget så bad han mig återigen att vända. Lite halvlurigt då hastigheten efter krönet går ner 70->50->30, jag höll på att göra bort mig när jag körde ut ifrån grustaget då det fortfarande är 30, var på väg upp över när jag kom på mig själv. Sen på vägen tillbaks så bad han mig köra emot Lida Friluftområde (tror det heter så), när vi kommer bort emot lilla rondellen in mot området där man utgick ifrån så ber han mig svänga höger och sen åker vi en repa in i villaområdet, det blev lite start i motlut och start ifrån vägkanten. Har inte riktigt koll på vart vi åkte i området så han guidade relativt bra med höger, vänster osv. Ifrån området var det sen samma väg tillbaks till rondellen och höger bort mot trafikverketskontor.

Hoppas förklaringen inte blev allt för grottig o läsbar, kan nog rita in turen vi åkte på karta senare ikväll om ngn är intresserad och inte orkar läsa igenom.

har en fråga till.
vid filbyte vilken ordning gör ni?
titta backspegel, blinka, döda vinkeln eller titta backspegel, döda vinkeln, blinka?
och vid filbytet lägger ni er lite till vänster om ni ska byta till vänster fil innan ni byter eller byter ni direkt lungt från mitten?

den ordningen jag körde under uppkörningen är iaf blinka, kolla spegeln och sista döda vinkeln innan jag byter fil. när jag byter så byter jag direkt lugnt ifrån mitten, igen rörelse inom filen innan filbytet.
 
Last edited:

freij

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Drz 400sm, hva 125
håller med dig.
Sen var skolan sköna och påstod att det bara fanns tid på lördagen då tog dem ju ut ett helgtillägg oxå =(.
risk2 var dem oxå roliga med, dem sa att dem måste boka risktvåan åt en och det först när läraren tyckte man nästan klar för uppkörning annars kunde man misslyckas. dem visa massa unkna youtube videos som man kan söka själv ju.

jag bokade på gillinge direkt mycket billigare 1995kr iställer för skolans 3000kr, dessutom gjorde jag det direkt när jag hade tagit 2lektioner, går inte att misslyckas såvida du inte kan starta en mc eller möjligtvis kör ner i diket 5ggr i rad, det e ju inget prov som sagt.


aa jag ska köra 2an om 15 dagar så får väl se har inte hunnit köra så mycket men liksom låter nästan som omöjlig o misslyckas på den om man vill ta kortet..

som läraren sa igår han tyckte kursen va ganska onödig oxå.

det hade tydligen varit någon som inte lyckades med risk2 men han kom dit med 1,2 promille:yoparty
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Tackar tackar! jajamen, körde upp på 900an. Jag är inte helt hemma i området runt Tullinge men vi åkte ut någon bakväg ifrån flygplatsen höger och bort mot Tullinge, relativt snabbt på vägen bad han mig svänga nästa vänter (in på grusväg). Åkte in några hundra meter på grusvägen och där bad han mig sen vända, rätt passande så delade grusvägen på sig in en bit in till två vägar så gick att vända där utan problem. Sen ut igen på 70 vägen bort mot Tullinge, och när vi närmade oss krönet innan grustaget så bad han mig återigen att vända. Lite halvlurigt då hastigheten efter krönet går ner 70->50->30, jag höll på att göra bort mig när jag körde ut ifrån grustaget då det fortfarande är 30, var på väg upp över när jag kom på mig själv. Sen på vägen tillbaks så bad han mig köra emot Lida Friluftområde (tror det heter så), när vi kommer bort emot lilla rondellen in mot området där man utgick ifrån så ber han mig svänga höger och sen åker vi en repa in i villaområdet, det blev lite start i motlut och start ifrån vägkanten. Har inte riktigt koll på vart vi åkte i området så han guidade relativt bra med höger, vänster osv. Ifrån området var det sen samma väg tillbaks till rondellen och höger bort mot trafikverketskontor.

Hoppas förklaringen inte blev allt för grottig o läsbar, kan nog rita in turen vi åkte på karta senare ikväll om ngn är intresserad och inte orkar läsa igenom.



den ordningen jag körde under uppkörningen är iaf blinka, kolla spegeln och sista döda vinkeln innan jag byter fil. när jag byter så byter jag direkt lugnt ifrån mitten, igen rörelse inom filen innan filbytet.

Grattis till kortet föresten, lyckos =)
.Okej det var vad farsan också sa. tack för tipset, tänkte fråga dig om vändningar på vägen, mena han att du skulle göra en u-sväng liksom eller ta av på nästa avfart eller hur då liksom? o vänstersväng på landsväg hur gjorde du väggrenen eller åkte vidare.
Om man åker vidare menar dem att man ska ta av på nästa avfart o sen göra en u sväng o åka tillbaka?

aa jag ska köra 2an om 15 dagar så får väl se har inte hunnit köra så mycket men liksom låter nästan som omöjlig o misslyckas på den om man vill ta kortet..

som läraren sa igår han tyckte kursen va ganska onödig oxå.

det hade tydligen varit någon som inte lyckades med risk2 men han kom dit med 1,2 promille:yoparty

hehe aa det var inte så smart o komma full haha på riskutbildning liksom haha.
Japp se till o inte dricka dagen innan för säkerhetsskull för det första dem gjorde var en blåskontroll :)
 
Last edited:

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
Jag har en gammal hastighetsmätare med enorm parallaxfel så jag vet inte hur fort jag kör exakt på låga hastigheter. Jag kan köra långsammare än på denna video iaf. Tror ni han här under skulle bli godkänd?

[YOUTUBE-ID]u15QL_lIBZg[/YOUTUBE-ID]
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Jag har en gammal hastighetsmätare med enorm parallaxfel så jag vet inte hur fort jag kör exakt på låga hastigheter. Jag kan köra långsammare än på denna video iaf. Tror ni han här under skulle bli godkänd?

[YOUTUBE-ID]u15QL_lIBZg[/YOUTUBE-ID]

Tycker det ser ut att gå rätt fort?
 

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
Tackar tackar! jajamen, körde upp på 900an. Jag är inte helt hemma i området runt Tullinge men vi åkte ut någon bakväg ifrån flygplatsen höger och bort mot Tullinge, relativt snabbt på vägen bad han mig svänga nästa vänter (in på grusväg). Åkte in några hundra meter på grusvägen och där bad han mig sen vända, rätt passande så delade grusvägen på sig in en bit in till två vägar så gick att vända där utan problem. Sen ut igen på 70 vägen bort mot Tullinge, och när vi närmade oss krönet innan grustaget så bad han mig återigen att vända. Lite halvlurigt då hastigheten efter krönet går ner 70->50->30, jag höll på att göra bort mig när jag körde ut ifrån grustaget då det fortfarande är 30, var på väg upp över när jag kom på mig själv. Sen på vägen tillbaks så bad han mig köra emot Lida Friluftområde (tror det heter så), när vi kommer bort emot lilla rondellen in mot området där man utgick ifrån så ber han mig svänga höger och sen åker vi en repa in i villaområdet, det blev lite start i motlut och start ifrån vägkanten. Har inte riktigt koll på vart vi åkte i området så han guidade relativt bra med höger, vänster osv. Ifrån området var det sen samma väg tillbaks till rondellen och höger bort mot trafikverketskontor.

Hoppas förklaringen inte blev allt för grottig o läsbar, kan nog rita in turen vi åkte på karta senare ikväll om ngn är intresserad och inte orkar läsa igenom.



den ordningen jag körde under uppkörningen är iaf blinka, kolla spegeln och sista döda vinkeln innan jag byter fil. när jag byter så byter jag direkt lugnt ifrån mitten, igen rörelse inom filen innan filbytet.
Tack igen, återigen grattis. Jag skall själv köra upp i Tullinge någorlunda snart med en likadan hoj som du :D var det många som kuggade när du körde?
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Ja min egen uppk närma sig snabbt ... Men har en fundering på lågfartsbanan . E det 4 meter från sista konen och typ 2 meter åt sidorna man har att vända på ? (den raka lågfartsbanan då )
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top