Körkort 2010

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Har suttit och spånat runt lite efter hur man ska göra genomgång av säkerhetskontrollen. Jag gör ju detta helt privat. Är det något svårt som man kan bli kuggad för om man glömmer eller gör fel på?

Hur brukar de gå igenom det på skolorna eller hur gör ni eran säkerhetskontroll?
 

bebis_ann

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Falköping
Hoj
Yamaha TZR 125
Har suttit och spånat runt lite efter hur man ska göra genomgång av säkerhetskontrollen. Jag gör ju detta helt privat. Är det något svårt som man kan bli kuggad för om man glömmer eller gör fel på?

Hur brukar de gå igenom det på skolorna eller hur gör ni eran säkerhetskontroll?

[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/95uUM_lIIkY&hl=sv_SE&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/95uUM_lIIkY&hl=sv_SE&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Här har du en bra genomgång... Kolla och antekna, försök sen på din egen hoj!
 

Richazz

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 Adventure R -10
Vill bara påpeka att det inte är så svettigt :)
Jag fick Tutan och "nödstoppen" (dödaren).
klart på 10 sec :)
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Vill bara påpeka att det inte är så svettigt :)
Jag fick Tutan och "nödstoppen" (dödaren).
klart på 10 sec :)


Och jag skulle kolla kedjan, knuffade upp hojjen på stödet och snurrade runt hjulet ett par varv -tja de ser väl bra ut. -Ok då kör vi en sväng då.
Klart på 6.5sek.:D

Behöver man inte alltid göra hela säkerhetskontrollen när man kör upp för MC ? Eller det är olika från ställe till ställe?

/Påsen

Alla ska göra säkerhetskontrollen, kontrollanten väljer vad du ska kolla. Du går inte igenom hela hojjen.
Jag fick checka av kedjan.
 
Last edited:

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Och jag skulle kolla kedjan, knuffade upp hojjen på stödet och snurrade runt hjulet ett par varv -tja de ser väl bra ut. -Ok då kör vi en sväng då.
Klart på 6.5sek.:D



Alla ska göra säkerhetskontrollen, kontrollanten väljer vad du ska kolla. Du går inte igenom hela hojjen.
Jag fick checka av kedjan.

Aha :) Då förstår jag, blir lite enklare då ju.

/Påsen
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
I torsdags klarade jag teorin, och lyckades få en tid för uppkörning den 20/7 i Uppsala. :banana

Nu till mitt stora bekymmer... Jag har ingen hoj att köra upp på. Vet någon var man kan hyra en lämplig "uppkörningshoj" i Stockholm/Uppsala?

Skolorna verkar kräva att man kör hos dem för att få hyra? :huvet


Mvh Johan.

Snacka med en MC handlare, borde inte va några problem. Dom är nog benägna att sälja en första hoj till dig så då lånar dom nog gladeligen ut en cykel till dig.
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Ska köra upp om exakt två veckor den 14 juli på barkarby, börjar bli lite nervös.
höghastighets banan sitter ganska fint och inbromsningarna med.
Det är krypet jag oroar mig för sitter ungefär varannat försök, vi har bara övat låghastighetsbana 1 den med fyra koner i rad, vilken fick ni göra?, har 4 dubbellektioner kvar att nöta det samt gå igenom säkerhetskontrollen som vi inte gjort än.

Har några frågor:
1. hur kör/bromsar NI på grusväg?
2. och hur gjorde ni med vänstersväng på landsväg?
3. vägplacering, alltid i mitten?

14 Juli har jag en arbetsintervju men skit i de du ska ju ta MC kort..=)

1. Att sladda med framhjulet är aldrig kul så därför ska du använda bakbromsen vid halt och osäkert underlag.
2. Efter som att kontrollanten inte ser dina ögon då han dels kör bakom dig och att du har hjälm på dig så SKA du enligt mitt tycke vrida ORDENTLIGT på skallen för att visa att du hajjar läget.
Vid vänster sväng behöver du ha uppsikt på trafiken som möter dig och även trafiken som kommer bakom dig(kan vara kast att broma och svänga ifall trafiken bakom dig inte har uppmärsammat dig, sänger dom mot vägrenen har dom sett dig). Så först hade jag vridit på huvud, sen blinkat sen lagt mig intill mitt linjen sen svängt.
3. Vid fri sikt skulle jag lägga mig lite mer åt mitt linjen från mitten av körbanan, säg 1dm åt vänster.


Lycka till.
 
Last edited:

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Ja totalt hjärnsläpp/värmeslag gav kugg i dag :(
konkörningen var väl ok kanske!!! säkerhetskontrollen gick bra, drivpaket och hjul,styr,sving lager ...

Men högfartsbanan aj hur i helvete tänkte man första försöket vänder man på näst sista konan och bromsar för tidigt.. Andra gången efter en ny genom gång hur man ska göra osv. Så kör man för för lång och vänder utanför banan men en bättre inbromsning på returen . men med dom 2 dåliga försöken så var det tack och hej......
 

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Ja totalt hjärnsläpp/värmeslag gav kugg i dag :(
konkörningen var väl ok kanske!!! säkerhetskontrollen gick bra, drivpaket och hjul,styr,sving lager ...

Men högfartsbanan aj hur i helvete tänkte man första försöket vänder man på näst sista konan och bromsar för tidigt.. Andra gången efter en ny genom gång hur man ska göra osv. Så kör man för för lång och vänder utanför banan men en bättre inbromsning på returen . men med dom 2 dåliga försöken så var det tack och hej......


Fy fan vad surt... Fick du någon ny tid?
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Nä det var inget jag försökte fixa ..... Nu gäller det nog att slicka såren
ett tag .. Ska se om det e möjligt att låna körskolans mc om man nu betalar för ett par lektioner ...
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Risk2 imorgon i Härnösand, och sen uppskrivning på Onsdag.

Just nu går det pissdåligt med teorin, men jag hoppas på ett genombrott.. Fan, jag kan ju egentligen det här! :huvet
 

Zitronis

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Timrå
Hoj
Yamaha YZF 600R "Thundercat" -97
Men dra mig baklänges! Första turen idag, övningskörningen alltså. Fyyyyy nåt så otroligt roligt!!!!!!!!!! Jag är helt extas!! :D:D
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Men dra mig baklänges! Första turen idag, övningskörningen alltså. Fyyyyy nåt så otroligt roligt!!!!!!!!!! Jag är helt extas!! :D:D

hehe, joo det fuktar till lite varje gång man sätter sig på hojen, även efter kortet är i hand kan jag lova^^ lycka till
 

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
Grattis!! :banana bara ut och :hojcbr

Tackar :)

Det blev tyvärr inte för mycket körning igår..
Befann mig på körskolan 5:45 på morgonen, sovit nervöst på natten så var rätt trött..
Men de turer det blev så jävel vad skönt det är att inte ha någon som bedämmer exakt hur man kör bakom sig.. hehe..

Ikväll blir dock betydligt mer körande känns det som..
Om nu vädret bara håller sig torrt :)


Sen en sak som känns surt.. För mycket körande kommer bara leda till att cykeln ska in på sin första service.. :tungan
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Nä det var inget jag försökte fixa ..... Nu gäller det nog att slicka såren
ett tag .. Ska se om det e möjligt att låna körskolans mc om man nu betalar för ett par lektioner ...

Låter ju som du bara råkat ut för lite hjärnsläpp.. så på det igen så fort du kan för denna gång kommer du inte vara lika nervös igen. :)
 

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
En kanske väldigt dum fråga. Och är kanske fel ställe att ställa den på.
Men hur gär alla med lås m.m. när man är ute och kör?
Har själv hojen ståendes i garage så har inget extra lås till hojen.
Men om man nu ska ställa den utanför jobb eller liknande. Är det vettigt att investera i ett extra lås, eller styrlåset räcker gott och väl i dessa fall? :tungan
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
En kanske väldigt dum fråga. Och är kanske fel ställe att ställa den på.
Men hur gär alla med lås m.m. när man är ute och kör?
Har själv hojen ståendes i garage så har inget extra lås till hojen.
Men om man nu ska ställa den utanför jobb eller liknande. Är det vettigt att investera i ett extra lås, eller styrlåset räcker gott och väl i dessa fall? :tungan

De flesta försäkringsbolag kräver att man har 2 lås.

Jag köpte ABUS skivlås med inbyggd larm. Man får med en förvaringsväska. kostar ca 1400:-

Mvh Johan
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/95uUM_lIIkY&hl=sv_SE&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/95uUM_lIIkY&hl=sv_SE&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Här har du en bra genomgång... Kolla och antekna, försök sen på din egen hoj!

Tack! :Bugar
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top