Körkort 2010

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Japp de är dom 2 jag har haft.

Kört alla lektioner med bosse sen körde jag 3 med gunde på manöverbanan och 1 manöverbana med bosse. Helt olika åsikter om hur saker ska göras!

mitt körkort blir också väldigt dyrt. räknade med 7 lektioner högst, e uppe i 13 eller nått nu.

det jobbigaste att jag e 1.90 och sitta på en liten hoj och köra krypkörning, det går bara inte ihop.

Men jag gör allt jag kan, mer kan man inte göra :yoparty
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Japp de är dom 2 jag har haft.

Kört alla lektioner med bosse sen körde jag 3 med gunde på manöverbanan och 1 manöverbana med bosse. Helt olika åsikter om hur saker ska göras!

mitt körkort blir också väldigt dyrt. räknade med 7 lektioner högst, e uppe i 13 eller nått nu.

det jobbigaste att jag e 1.90 och sitta på en liten hoj och köra krypkörning, det går bara inte ihop.

Men jag gör allt jag kan, mer kan man inte göra :yoparty

Jag är nästan 2 meter och har inget problem att köra med liten hoj :va

Träna upp balansen så är det inga problem :tummenupp
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Småsaker köper jag inte att man åker dit på. Du ska brista stort i någon aspekt för att det ska vara en kuggning (annars är bara kontrollanten jävlig). Stora missar som att missa väjningsplikter, stopplikter och allmänt bristande uppmärksamhet är sånt som gör att du kuggar, alternativt att du inte behärskar fordonet till fullo.....

....
....

Håller med till fullo då jag själv ansåg att jag missat stort redan efter säkerhetskontrollen, började med blinkers, frambroms, hel o halvljus, sen tyckte jag att jag var klar, "är du säker på att du är klar sa han", just jävlar nödstoppet kom jag på, sen tittade jag lite undrande på han för jag var säker att jag missat nåt mer. "har inte bakbromsen nån kontakt sa han". åååhh hur dum får jag vara egentligen, kollade den o sen på honom igen och såg allmänt virrig ut. "sidostödet då? sa han" ah fan just det. aja blir ingen lapp här inte tänkte jag (visserligen visste jag ju hur man kolla alla grejjerna, men ändå).

Krypkörning(den man kör i ett svep)
började skitbra, klarade vändningen längst bort som jag haft problem med, men sen ner med en fot, upp snabbt som fan o körde felfritt tillbaka. "kör en vända till sa han". gick inte mycket bättre denna gången(enl mig), inför sista konen så får jag motorstopp, helvete tänker jag men fan jag startar den i farten och fortsätter och det gick jättebra och krypkörde en felfri runda (även om motorn var av en snabbis :) ).

undanmanövern gick som bäst på uppkörningen, samma med bromsproven(har iofs inte haft några problem med det på lektionerna heller)

sen ut på vägen och där finns egentligen inget att berätta, tyckte det gick kanon. och eftersom jag har mani på att kolla i backspegeln från bilkörning har jag väldigt bra koll även på hoj. likaså med beredskap inför utfarter korsningar mm.

blev även beordrad att stanna i uppförsbacke, men det är ju samma sak som med bil. Dragläge.

men som sagt det visade sig att jag hade haft helt fel. han var väldigt nöjd o glad inspektörn(Tommy Johansson) så när vi var tillbaka ville han byta intercomen mot ett körkort :)

Vill tillägga att min uppkörning gjordes i regn(vad det nu har för betydelse).....
 

chained

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 660 SMC -06
GÖTT MOS!!!

07/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 Hs01jowe, Uppsala
04/5 Djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 Magnus123, Göteborg
19/5 Errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 Aftersun, Malmö
20/5 Kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 Kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 Gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 Cbr1000 rr, Säffle
31/5 The_dreamer, Luleå
01/6 J3sper, Umeå
01/6 Blomdahl, Göteborg
01/6 Newbornkano, Trosa
01/6 Lledaw, Borås
01/6 Palle, Uppsala
01/6 Quattrojonas, Stockholm
02/6 SC Aero, Norrköpning
02/6 Kret, Mora
03/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
07/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
08/6 Dumsnål, Uppsala
09/6 PakerT, Lycksele
09/6 N.A.S.A, Helsingborg
09/6 Agent Apelsin, Linköping
10/6 Gatman Nyköping
10/6 Mclainen
10/6 RichazZ, Göteborg
10/6 Stgus, Kristianstad
10/6 Fallinator, Sandviken
10/6 Hyperhybris, Solna
11/6 pale, Örebro
11/6 Blomkvist_86, Eskilstuna
14/6 Krillegrus, Karlskrona
14/6 unbornichen, Stockholm
14/6 Darklighter, Stockholm
14/6 Moneyline, Stockholm
15/6 Hedlund, Luleå
15/6 Psy, Umeå
15/6 hildingx, Helsingborg
15/6 marcus95, Vänersborg
15/6 wellis, surahammar
16/6 olizsthlm, Uppsala
16/6 Gixxerspeed Kristianstad
16/6 Brutalin Varberg
16/6 christian1 Göteborg
16/6 Mediahuset, Alingsås
17/6 kungen86a
18/6 tobbano, Borlänge
22/6 JRO, Göteborg
22/6 _Sanna_, Stockholm
22/6 Slack, Uppsala
23/6 og900i, Sundsvall
23/6 Zmod, Göteborg
23/6 KnaZ, Karlskrona
23/6 desh, Göteborg
23/6 Soilan, Stockholm ( Barkarby)
24/6 cerveza, Norrköping
29/6 hansenjr, Umeå
29/6 Krille Dill, Stockholm
29/6 jonassi, Sundsvall
29/6 Loes, Luleå
30/6 UllisSolna, Stockholm
30/6 Thorak, Stockholm Barkarby
30/6 Nitrox Ninja, Västerås (men bor i Stockholm...)
30/6 Iccie, Stockholm (Tullinge)
30/6 C Upp, Stockholm Barkarby (bor i Uppsala)
01/7 Ride it, Dalarna
01/7 Sinnlos, Göteborg
01/7 Hojan, Göteborg
01/7 zionsson, Uppsala
05/7 Lurvas, Malmö
06/7 ThePreToriaN, Borås
07/7 The Faceless, Västerås
07/7 Latsmurf, Stockholm Barkarby
07/7 Hegg, Ängelholm
07/7 Sky, Övik (bor i stockholm)
08/7 Zimzimma, Göteborg
08/7 M155E, Västerås (bor i Uppsala)
09/7 MillionStars, Karlstad
12/7 Chrippa, Malmö
13/7 Kryckan, Ljusdal
14/7 Oscar07, Stockholm(Barkarby)
14/7 tottelias, Stockholm (Barkarby)
14/7 =PerssoN=, Gävle
14/7 Yarifol, Alingsås
15/7 ninja-musen sundsvall
15/7 Gabriel K, Stockholm (Barkaby)
15/7 MarcB, Karlskrona
15/7 Henry^, Stockholm Barkarby.
17/7 Sprallfia Stockholm Barkarby.
19/7 SMN021, Västerås
20/7 Hiilio, Göteborg
21/7 Hei Reidar, Skövde
21/7 godisbiten, Stockholm
22/7 Rosborg, Norrköping
26/7 pahi, Malmö
28/7 Ivan_rr, Gävle (bor i Uppsala)
30/7 Fuzzfuzz, Surahammar
02/8 appel_mx, Malmö
03/8 minid, Landskrona
04/8 Hogkiller, Värnamo
05/8 Rylander, Oxelösund
08/8 Murdoc, Tullinge
08/8 Mc_vw,Tullinge (bor uppsala)
09/8 KalleAnka, Trollhättan
09/8 jotnt , Kalmar
10/8 Flipper88, Malung (Sthlm)
10/8 Melkerssonjohan, Växjö
11/8 Tegenfeldt, Sundsvall
11/8 Nenya, Mora
12/8 AndersC, Båberg (Trestad)
12/8 PåsenRacing, Falkenberg
11/8 FreddanW, Söderhamn
17/8 Özcan, Stockholm
18/8 Kornz, Helsingborg
19/8 KalleP, Stockholm
19/8 Atticus, Trelleborg
20/8 Flurp, Halstahammar (bor stockholm)
23/8 Rosenberg, Stockholm
24/8 danne65,Sundsvall
25/8 Dassunk, Falkenberg
25/8 Carpe me, Stockholm
25/8 C.dotter, Helsingborg
25/8 Qrippaz, Stockholm (Tullinge)
25/8 LukBif, Mora
26/8 Micke®, Stockholm (Tullinge)
26/8 Kaarti, Kalmar
26/8 Kvax, Stockholm
26/8 Leo74, Skövde
31/8 Fridaj, Gislaved
1/9 danne021, Västerås
1/9 WaSte, Västerås
2/9 hpnotiq-r6, Stockholm
2/9 GlurG, Stockholm (Barkarby)
2/9 ante_ante , Stockholm ( Barkarby )
2/9 DempanDanius , Malmö
3/9 Svenne100, Kristianstad
6/9 Eld, Härnösand
7/9 flunk, Uppsala
7/9 PutteD, Halmstad
7/9 Oxelösundarn, Oxelösund
8/9 Naesholm, Kramfors (Sthlm, Tullinge)
8/9 Eas94, Alingsås (Borås, Viared)
9/9 HerrHammar, STHLM (Tullinge)
9/9 prowler, STHLM (Barkarby)
9/9 Frizk, STHLM (Barkarby)
14/9 Walleballe, Göteborg
15/9 Borken, Falkenberg
15/9 Proximus, Uppsala
15/9 MrFluke, Uppsala
15/9 3r1k, Göteborg
16/9 Gr0dan, Lund
17/9 Mange200, Västerås (bor i Uppsala)
20/9 Viktor L, Piteå
20/9 Mats A, Borlänge
21/9 Fredrik Lindman Stockholm(jakobsberg)B
22/9 Nsr125, Västerås
22/9 iPaul, Stockholm
22/9 alex_enoc Göteborg
23/9 Peteelit Stockholm
23/9 Isak P, Göteborg
23/9 Ulf J, Stockholm
27/9 Figge73, Göteborg
27/9 MrSmooth, Linköping
27/9 Björn, Borås
28/9 Donvito, Trollhättan
28/9 Zitronis, Sundsvall
29/9 kulkaka, Trollhättan
29/9 Nikel, Trollhättan
29/9 Robin, Skövde
29/9 Knuspen, Uppsala
29/9 Softsolid, Stockholm
30/9 Mendoz, Stockholm (Barkaby)
5/10 Tompten, Sala
5/10 Tindo, Göteborg
6/10 Malm3n, Stockholm (Tullinge)
7/10 Micke™, Stockholm (Tullinge)
7/10 ninsan, Växjö
7/10 MAESTROR1, Örebro (Bor i Stockolm)
7/10 EriF89, Uppsala
7/10 |Wasp|, Växjö
7/10 Gerilla_93, stockholm
13/10 Olle92, Helsingborg
13/10 Eradi, Stockholm
13/10 Chained, Göteborg
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Behöver seriös hjälp.

Har uppkörning imorgon torsdag. startar 8.15 men samlas på skolan 06.00 så vi får värma upp lite innan.

Idag hade jag min sista lektion, bytade tillbaka till den läraren jag hade i början. Då blev de andra bullar. Han tyckte att det skulle ta 1 min att köra krypkörningen. Och när jag klarade 1 min tog jag ner foten ett antal gånger pga fel spårval.

Dom tar väll inte tiden? Några tips inför just krypkörningen? Om man sätter ner nån fot men klarar det hyfsat bra och klarade de andra momenten kan man klara de då? Får man köra hela uppkörningen om man misslyckas på manöverbanan?

Får verkligen hoppas att jag inte låser bakhjulet vilket jag har gjort ett par gånger :mad:

Har dom något krav på hur snabbt man ska stanna? Står dom där man ska stå stilla eller vill de bara se att man vågar trycka till bromsen?

All peppning behövs.

Jag körde upp i Halmstad förra sommaren och klarade kortet, jag tyckte inte att manöverproven gick så bra, men han hade inget att anmärka på.
I trafiken hamnade jag i en lite jobbig situation vid ett svårframkomligt vägarbete som han tyckte att jag fegade lite men det löste sig och kortet var mitt!!

Så man oroar sig nog mycket i onödan, för kör du bara manöverbanan som du lärt dig och inte gör några jättemisstag så får du komma ut och göra trafikdelen, och där vet du ju hur det ska gå till! :tummenupp
 

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Ort
Bromma
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Var kör du upp? Själv har jag uppkörning på torsdag i halmstad. Är så grymt nervös inför manöverbanan! Har dock en körlektion dagen innan och får värma upp lite på morgonen. Krypkörningen e ju värst :O

Några lugnande tips? trafiken tror inte blir så svår. Aja vi får se hur det går.

Wish me luck :yoparty

Jag var sjukt nervös innan, men jag bara fokuserade på att det är så galet jävla kul att köra! Skitsamma liksom, och sedär, jag fixade det på direkten :banana

Men försök att inte tänka för mycket, jag låser mig när jag gör det. Man kan ju alla jekla övningar i huvudet, man veeeet vart konerna står, man kan ju det. Så bara ta det lugnt, andas, kör!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag var sjukt nervös innan, men jag bara fokuserade på att det är så galet jävla kul att köra! Skitsamma liksom, och sedär, jag fixade det på direkten :banana

Men försök att inte tänka för mycket, jag låser mig när jag gör det. Man kan ju alla jekla övningar i huvudet, man veeeet vart konerna står, man kan ju det. Så bara ta det lugnt, andas, kör!

Typ som jag. Var väldigt nervös innan, men när jag satt på hojen så tänkte jag bara, fan pröjsat 1500 för detta så nu ska bannemig jag ha kul med :tummenupp
 

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Ort
Bromma
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Typ som jag. Var väldigt nervös innan, men när jag satt på hojen så tänkte jag bara, fan pröjsat 1500 för detta så nu ska bannemig jag ha kul med :tummenupp



Ja precis, och då funkar det! :D

Man blir ju lite lätt galen när man läser om allas kuggningar, folk kuggar till höger och vänster för de minsta problemen... Visst, i vissa fall kanske det stämmer, men mycket är ju överdrivet. Tar man det bara lugnt så, och kör man dessutom genom en körskola så anser de ju att man är redo för uppkörning om de bokat en sådan åt en.

Jag kör fan bättre nu efter jag verkligen tog kortet än innan... :yoparty
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ja precis, och då funkar det! :D

Man blir ju lite lätt galen när man läser om allas kuggningar, folk kuggar till höger och vänster för de minsta problemen... Visst, i vissa fall kanske det stämmer, men mycket är ju överdrivet. Tar man det bara lugnt så, och kör man dessutom genom en körskola så anser de ju att man är redo för uppkörning om de bokat en sådan åt en.

Jag kör fan bättre nu efter jag verkligen tog kortet än innan... :yoparty

Ja man blir lite mörkrädd nästan.

Jag blev nästan lite sur när han inte hade något att påpeka när jag gjorde landsvägsdelen, inte ett ord om vad jag kunde göra nättre :va
Fan kör jag så bra..

Nääe han ville nog bara hem :D

Fattar dock knappt att jag har kortet för har kört 20 meter efter jag klarade det den 29 sep :död
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Själv gjorde jag några tabbar, som jag var säker på att jag skulle kugga mig på. Det började med motorstopp i krypkörningen, med fotnedsättning som följd. -Du ska få göra det en gång till, men vi kör högfarten så länge, så kanske nervositeten släpper, sade han. Sagt och gjort. Över till högfarten, och på vägen så pratade han om vad för jobb jag hade och allmänt prat bara. Skittrevlig. Började med högfarten och tog en kon i första försöket. Gjorde om, och det blev bra, sen bromsningarna, inga problem. Tillbaka till krypbanan, och det blev bra. Sen ut i trafiken, och det första han säger är -Hörrö, det är bara 50 här!! Trodde att det var 70, så jag höll 68 ungefär. Rackarns tänkte jag, och tänkte att nu var det kört. Men vi åkte runt en sväng, ut på motorväg, in i tätbebyggt område, där vi tillbringade mest tid. Sen till Max och alla de andra, och jag parkerade och gick till honom, som hade stenansikte. Han började kryssa en massa i sina papper, och tittade upp, skickade fram näven och gratulerade till körkortet. -Är det så? Var det enda jag fick fram. :D Sen frågade han om jag hade någon hoj som väntade på mig hemma. Han var väldigt trevlig både före och efter körningen. All heder till honom, har tyvärr glömt vad han hette. :va
Men ack så bra det kändes. :)
 

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Ort
Bromma
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Han började kryssa en massa i sina papper, och tittade upp, skickade fram näven och gratulerade till körkortet. -Är det så? Var det enda jag fick fram. :D

Jag sa exakt samma sak "är det så?", haha:) Och så vart det!

Ja man blir lite mörkrädd nästan.

Jag blev nästan lite sur när han inte hade något att påpeka när jag gjorde landsvägsdelen, inte ett ord om vad jag kunde göra nättre :va
Fan kör jag så bra..

Nääe han ville nog bara hem :D

Fattar dock knappt att jag har kortet för har kört 20 meter efter jag klarade det den 29 sep :död

Samma här, fanns det verkligen INGET att anmärka på? Jag körde i ösregn hela tiden, både på banan och i trafiken. Körde motorväg bla, på vissa delar var det 100 km/h. Jag trodde fanimej jag skulle frysa ihjäl! Tryckte in armbågarna och försökte röra så mycket jag kunde på fingrarna, men efter typ halva, ville jag bara hem, jag skakade tom tänder... Det måste varit samma för honom, eftersom han inte hade nått att anmärka på, bara bort med mig och in med nästa. Han skulle köra med 7 sammanlagt över dagen, jag var nummer två.
Skitsamma, det vart ju godkänt, och jag har bra självförtroende när jag kör, men jag kör försiktigt.

För helvete, varför har du inte kört mer? Har haft mitt kort i en vecka, har varit ute alla dagar utom en!:D
 

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
hemma efter uppkörningen. Eventuella svordomar får ursäktas.

Allt börja bra, fick kryp banan som jag ville ha. Säkerhetskontroll gjorde jag allt på (bromsar). Glömde att leda mc:n som han sa men de gjorde om och han var nöjd. Krypkörning gick bra en snabb fot nere vid starten men inget som märktes. Aja för att gå en lång historia kort, allt gick bra på manöver delen.

Vid högfartsbanan höll jag kanske 45 km/h eftersom min körlärare sagt det. -Vad körde du i? Ärligt frågade han. ca 45km/h sa jag. vi skulle köra 50 km/H eller hur? Gör om!

Nemas problemas, fick göra om bromsningen vid högfartsbanan också men det löste sig.

Sen ut i trafiken. Allt går så perfekt att man kunde tro jag var körsskole lärare. Sen till motorvägen, framför kom en lastbil (vid påfarten). Sen ville jag inte ligga 80 efter en lastbil och bestämmer mig för att byta fil. Ops det låg 2 lasbilar till framför den. Och jag skulle svänga snart. har en bil i röven . Hinner jag dra förbi 3 lastbilar med mina lilla 125:a? Svänga in till höger gick inte då jag hade en lastbil där. ska ja bromsa och riskera att bli på körd bakifrån? blev det sista alternativet.

Men när vi snackade efteråt, nämnde han motorvägen och jag förklarade varför jag gjorde som ja gjorde.

-Okej men dig vill jag inte se på motorvägen. 2 punkter av hela protokollet blev förkryssat.

-Du får inte godkännt.
-tyvärr du får inte godkännt, men du kör bra, riskmedvetet, planerat.
-Du visade verkligen att du kunde köra förutom på motovägen. Du skulle gjort som jag gjorde, .ligga kvar bakom lastbilen i 80km/H på en motorväg.

Var ju helt borta och fattade inte först. sen blev de till att ringa runt till körskolan, föräldrar, körskolelärare , kompisar. -Jag klarade inte.

Bosse sa hela tiden: jag gillar inte per. nästan för mycke. De brukar ha richard som e mycket bättre enligt bosse.

Mötte senare min andra körskolelärare som sa: en sån liten sak som att man låg i fel fil lite för länge. Det är ju trots allt sista dagen för uppkörning idag.

känslorna går inte att beskriva. Det är sånna som Per som släcker drömmar.

Jag fattar ju att får man icke godkännt då är man inte redo för mc kort, men när man blir instängd på motorväg ... orkar inte ens skriva klart denna skiten.



vv snubben= per

edit: bör tillägga att en annan som körde upp via fartvinden som körde upp med oss. Blev nekad körprov vid legitamationen. Då han hade spanskt körkort. VV snubben kollade upp det och sa NEJ, han får inte köra. okej fine. Men bosse som var med oss ville kolla upp detta mer och ringde därför runt. Då sa vv snubben till bosse : Ska vi börja dra i fler trådar nu? Och jag kände verligen späningen mellan dom... Sen efter att jag klarat manöver banan sa till bosse att jag ville gå på dass. Och han sa: jag kan skjussa dig. ok kul tänkte jag. Sen skulle vv snubben på igen, -ska bosse sticka nu? - Nej han ska köra mig till huset. Sen sa bosse vid flera gånger att han inte tyckte om Per, och att richard var mkt bättre. Vid det läget tyckte ja per va schyst. Lättade stämningen och pratade med oss. Men efter trafiken blev det ett annat snack som inte var kul att ha. Du får tyvärr inte godkännt, idag var också det sista uppkörningstillfälle. Det får kanske bli till våren då istället.

Det räcker med att han säger icke godkännd, sen ska han börja snacka om hur kört det är för mig iår. Jag blir väldigt fundersam om besultet skulle vara desamma i hela sverige och om spänningen mellan dom två bidrog till de sämre. Kanske är så att om man råkar ligga i fel fil på motorväg så får man icke godkännt. Vem vet?
 
Last edited:

Christian.

Guest
Körde upp idag! Sista upkörningsdan, i Göteborg iaf!
Manöverbanan, som jag känt mig mest nervös för gick kanon!
Ute i trafiken gick det skit, fick ingen ordentlig koll på nerverna helt enkelt!
Kuggade med andra ord! Nuff said!
Nu blir det o lägga sig på soffan o vila o lägga detta bakom sig! Till oss som kuggat: Deppa en liten stund sen SLÄPP DET, man tjänar inget på att gräma sig över det!
Till våren blir det nya tag!
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Jag tog mitt för ca 1 timme sen :)

Vi va 5 stycken som började på trafikövningsbanan, med låg och högfarten, fick den "svåra" banan med konorna på rad.
Jag blev 4:a i startordning, 1:an kom, klarat det, 2:an, kuggat, och 3:an klarat... Min tur, säkerhetskontroll. Lite tur, fick belysning. Leda hojen, inga problem :)
Skakade av nervositet i lågfarten, och hade helt fel spår, men på något underligt vis klarade jag det.
Högfarten gick bra som sjutton, och bromsningarna fick tummen upp!

Tillbaks till körskolan för fika medans den som va nr. 1 fick köra provat. Byttes av vid trafikskolan, och ja skulle köra.
Tyckte det gick åt skogen helt, missade att stanna för några ungar vid ett övergångsställe, och hade fel placering i en korsning.

Men det gick vägen. Skittrevlig vart han hela tiden. Såna kontrollanter gillas.

2 minuter senare satt ja på körskolans hoj igen, nu skulle den på vinterförvaring :) Kändes gutt att ÄNLIGEN få köra själv :D
 
Last edited:

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
tar gärna emot kommentaren anågende min uppkörning. Var det rätt bedömt?

Denna deprission kommer sitta i en vecka minst, hela vintern om jag inte löser det på annat sätt.
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
tar gärna emot kommentaren angående min uppkörning. Var det rätt bedömt?

Denna deprission kommer sitta i en vecka minst, hela vintern om jag inte löser det på annat sätt.

Ganska svårt att få en klar bild av vad som hänt då du verkar irriterad och det påverkar ditt skrivande :)

Låter som om det ligger någon infekterad konflikt mellan din lärare och inspektören, detta är inget du har med att göra och kan påverka och inspektörerna är inga omogna fjortisar som lägger över det på dig och tänker: "Nu fan ska Bosses elev bli kuggad".

Varför du vart kuggad för det där med motorvägen är ju ur säkerhetssynpunkt helt enkelt. Jag menar, han berömmer ju till och med dig och menar bara att du körde trafikfarligt just i det momentet.

Ja, ibland är det så enkelt att du kuggar på en enda liten sak men så är livet och så är det att ta körkort.

Ta lärdom av det som hänt och analysera själv vad du kunde göra bättre och se fan till att göra det nästa gång så garanterar jag dig att du kommer fixa det och du kommer efter det aldrig någonsin träffa varken din lärare eller inspektören i ditt liv!

Mina små visa ord iaf :)
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Min kropp har en fruktansvärt jobbig respons på en upprepad cykel av hastig acceleration, inbromsning, acceleration, inbromsning osv. Börjar må illa helt enkelt. Inte blir det bättre om man fortsätter, tvärtom.

Till saken hör då att under genrepet jag hade dagen innan uppkörning var det tänkt att jag ska köra igenom alla delar några gånger. Några lågfartare, några högfartsbana, och avslutningsvis inbromsning ett par gånger.

Just denna dag hade tydligen min kropp prompt bestämt sig för att inte behöva någon direkt utvärtes påverkan för att må skitdåligt. Efter lågfart och högfart genomför jag 2 stycken 70-bromsningar klockrent - till en kostnad av att jag är fullständigt under isen. Det är och var mycket extremt t.o.m med mina mått mätt.

Hur som haver så kommer vi överens om att jag ska köra en 90, just for the heck of it. Försöker få med kroppen i det resonemanget också. Ett otal övervägningar och andetag senare känns det överkomligt, och tanken på att jag kanske överlever pärsen infinner sig. Vid detta laget vill jag egentligen bara bli klar med skiten och kräla min väg hemövers. Detta är absolut inte en sund inställning erfar man ganska snabbt. Man bjuder till vad som kan vara kostsamma misstag. Hojen jag körde har nämligen inte ABS, och då passar jag såklart på att nypa frambromsen! :yoparty

Lyckades med konststycket att inte gå omkull tack och lov. Mest tur om något. Knappast något jag tränat på.

Men det satt sina spår och på uppkörningen dagen därpå fick jag göra om 70-bromsningen pga att jag höll igen vid första försöket.

Överlag måste jag tillägga att jag gillade att min körskolelärare ställde så höga krav på mig. Uppkörningen gick som en dans därefter.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top