Körkort 2011

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Beror väl lite på tidigare erfarenhet och hur lätt du lär dig. Det finns exempel på personer som spenderat 100.000+ på ett körkort....du är långt ifrån ;)

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
ZX6R 636 -04
Mycket verkar hända här, kul att se! Lycka till med körkorten till er som kör upp inom snar framtid!

Själv fick jag lappen i onsdags förra veckan och hämtade idag hem en Hornet 600 från 07 :) I helgen blir det att åka måååånga mil :D

Josth

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Triumph Speed Triple -07
4 meter! Va fan!

Morsning!

Jag har fått tid den 30 maj och kommer att köra som privatist.

Dock så är det en sak som stör mig... Enl TSFS 2011:11 Bilaga. Särskilt manöverprov figur 1.

Den med fyra koners serpentin separerade med 4m, det ser ut som om att vändningen skall ske innanför 4m också. Det kan ju ändå inte stämma! För då måste jag göra min fart trea midjestyrd...

Någon som reflekterat över detta?

Toke

Guest
Morsning!

Jag har fått tid den 30 maj och kommer att köra som privatist.

Dock så är det en sak som stör mig... Enl TSFS 2011:11 Bilaga. Särskilt manöverprov figur 1.

Den med fyra koners serpentin separerade med 4m, det ser ut som om att vändningen skall ske innanför 4m också. Det kan ju ändå inte stämma! För då måste jag göra min fart trea midjestyrd...

Någon som reflekterat över detta?

Ja det är 4m begränsning på vändningen. Börja planera vändningen redan vid första konan. Ju bättre och tightare du tar dessa koner, desto lättare blir det vid vändningen

cross250cc

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2010
Hoj
Honda xr650r sm
Nu kan man äntligen skriva in sig här i körkortstråden.:) Anlände till tullinge 09.15 i morse, och var på väg där ifrån 10,15 med körkortet i handen:tummenupp, eller ja ett papper iallafall!:banana. Lycka till ni andra!:)

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
ZX6R 636 -04
Nu kan man äntligen skriva in sig här i körkortstråden.:) Anlände till tullinge 09.15 i morse, och var på väg där ifrån 10,15 med körkortet i handen:tummenupp, eller ja ett papper iallafall!:banana. Lycka till ni andra!:)

Grattis!! :tummenupp

Jag hämtade upp mitt nytillverkade kort imorse efter att ha klarat uppkörningen på Tullinge för exakt en vecka sedan :)

Kör försiktigt!

Nordh

Road 288
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Honda CBR 954 RR -02
Förbaskat skönt! :)

Vi som tog körkort 2011
1. 26/4 Eastflower, Halmstad
2. 26/4 Danne1979, Lund
3. 26/4 SuperbikeLKPG, Linköping
4. 27/4 Adde-på-2-hjul, Uppsala
5.27/4 Cagiva raptor, Uppsala
6. 27/4 Istvan84, Borås
7.28/4 SheikYoras, Hbg
8. 28/4 Henkenilsson, Kristianstad
9.3/5 Rags, Uppsala
10. 4/5 Maxb, Stockholm (Tullinge)
11. 3/5 Link_696 Lessebo
12. 5/5 Rylander Oxelösund
13. 11/5 Kirreno Uppsala

Josth

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Triumph Speed Triple -07
Ja det är 4m begränsning på vändningen. Börja planera vändningen redan vid första konan. Ju bättre och tightare du tar dessa koner, desto lättare blir det vid vändningen

Ah, lurigt!

Inser nu att jag tagit svängarna alldeles för snävt och tvingats till en alldeles för snäv vändning vid sista konan.
Man har sagt mig att nu är de enklare, när garagevändningen är borta. Men det här bjuder ju än mer utmaning!

Då blir det till att nöta några timmar till.

MVH

sam.g

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2011
Hoj
2010, Kawasaki ER-6n
Fan min handledare kan inte komma med mig dagen jag har körprov...
Ska köra upp i Barkarby. Tänkte parkera cykeln vid ikea kvällen innan med handledaren och sedan åka dit med bil och köra den sista sträckan "olagligt". Kommer killen fråga hur fan jag kom dit utan någon handledare eller körskola?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Fan min handledare kan inte komma med mig dagen jag har körprov...
Ska köra upp i Barkarby. Tänkte parkera cykeln vid ikea kvällen innan med handledaren och sedan åka dit med bil och köra den sista sträckan "olagligt". Kommer killen fråga hur fan jag kom dit utan någon handledare eller körskola?

Han är uppkörningskontrollant, vad du gör innan och efter är han lika intresserad av som du är intresserad av vad han gör nu.

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
ZX6R 636 -04
Han är uppkörningskontrollant, vad du gör innan och efter är han lika intresserad av som du är intresserad av vad han gör nu.

Har en polare som körde upp på retta för ett par år sedan ute i Barkaby. Jag själv hade inget körkort för mc vid den tidpunkten och inte han heller förstås, han körde rettan och jag körde bil bakom och han fick självklart frågan "Var är din handledare?". Han pekade på bilen jag satt i och hävdade att jag kvaddat min mc någon dag tidigare, han fick inte mer än en fundersam min från kontrollantens sida :)

Hur det är med försäkring etc. om du råkar tippa omkull är dock en annan femma..

Raesmus

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2011
Hoj
Honda CBR 600 F2 -92

Vettefan det, jag hade inte chansat. Han är ju ändå där för att kolla hurvida du är lämplig att framföra fordonet eller ej. Ses ju inte särskilt ansvarsfullt att köra utan körtkort till uppkörningen. Kan ju säkert bli så att han kuggar dig för någon liten skitgrej bara för att du körde oansvarigt på vägen dit.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Här var det en kille som fick en utskällning utan dess like och blev kuggad när han kom körande på sin egen hoj utan handledare med sig enligt min körskolelärare.

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
Kawasaki Verys 2015
Uppkörning nästa vecka och enligt smhi ska det bli regn. Något man bör tänka på under en regning uppkörning? Bromsproven t ex?

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Uppkörning nästa vecka och enligt smhi ska det bli regn. Något man bör tänka på under en regning uppkörning? Bromsproven t ex?

Anpassa farten i manöverbanan efter väglag, om det behövs, bromsa inte på dig, du ska alltid ha två försök.
Åk ut och provbromsa när det regnar nästa gång.

Grattis igen Erik, hoppas du tömt tanken många gånger i dag. :D

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection