Körkort 2011

Wrazxc

Ung och Dum =)
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Triump Speed Triple -00, Kawasaki KX250 -02
Nu vill jag inte klanka ner, eller verka duktig med...

Du ligger efter med en dag redan :D

Faaan! Haha ;)

Ja och eftersom jag kuggade på teorin och har nästa nu på tis så ligger jag ju 5 dagar efter!..... Får jobba på ;)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är vissa grundläggande saker du ska kunna som motstyrning osv, inget märkvärdigt och att bli underkänd är ovanligt om inte omöjligt. Vi hade en kille som troligtvis blev underkänd men han kunde å andra sidan inte köra i 10 km/h runt en gocartbana utan att sätta ner benet hela tiden.

Vi behövde inte ens kunna motstyrning utan det gicks igenom på risktvåan...

X9

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Hoj
Hornet
Jadu va fan var dom....

Om npgon kör om dig vilket av alternativen stämmer då.

Där sa ledaren på riskutbildningen att man är tvingad att köra ut på vägrenen för att underlätta omkörningen (vilket jag även svarade) men det fick jag fel på. Sen var det någon statestikfråga på hur många som omkommer i mc olyckor sen var det några mer som jag inte kommer ihåg.

Fic även Om du kommer till en olycka och en oskadad person är på väg in i kraftig chock vad skall du göra då?

Alt 1 : Kommer inte ihåg
Alt 2: Lägga personen på backen och upp med beneni luften
Alt 3: Sätta ner personen en bit ifrån platsen och lugna den och ser till att han har huvudet vänt ifrån olycksplatsen.

Tog 3 men det var tydligen fel :S

En annan fråga var om framgafflarna börjar läcka olja vad kan hända då? 5 alternativ med bland annat dessa 2

1:Olja kan rinna ner på bromsskivan och försämra bromsarna
2:Risken finns att dämparna kommer slå igenom när du kör på gropiga vägar.

Bägge svaren är ju rätt. Nu hade jag rätt på den iof men tycker det är lite konstiga frågor. Sen är det klart att jag hade ju fel på annat också så jag ska ju inte skylla ifrån mig men om jag inte hade gjort riskettan så hade ja fan i mig klarat mig :p

Jag fick också dessa frågor på mitt teoriprov för några veckor sen.

När du blir omkörd är du skyldig att inte öka farten, hålla till höger i körfältet samt ej försvåra omkörningen på något annat vis.

Kommer du först till en olycka och finner en oskadd person i chock bör man lägga personen ner och tala lugnande med honom/henne medan man inväntar hjälp.

Frågan ang. läckande packbox i framgaffeln var formulerad typ såhär; "Vilken är den största risken med läckande packboxar i framgaffeln?

Att få olja på bromsskivorna kan innebära att du tappar större delen av bromsverkan och brakar rakt ut i en korsning där du har rött, att framdämparen slår igenom får sannolikt inte lika allvarliga konsekvenser. :tungan

Skumt att en person som har hand om riskettan hasplar ur sig att man är skyldig att använda vägrenen måste jag medge.

Hasse_Ua

ninja
Gick med
5 May 2011
Hoj
ZX10-R -04
Så, ca en vecka kvar till uppkörningen!

Har kläm på det mesta utom krypfarten, det känns ju helt omöjligt att göra vändningen i slutet på banan innanför sträcken.

Övar den med min ZX9R och funderar på om man ev. ska köpa eller hyra nån annan hoj att köra upp med...

Frågan är ju då vilken hoj som isåfall är lättast att köra upp på? Fick köra Hornet 600 på risk2an och den upplevdes som väldigt lättkörd.

Andra alternativ som jag kan tänka mig är lättkörda är Yamaha FZ6-N, KTM 640, Yamaha XT660, Kawasaki ER6-N, Transalp, Suzuki GSR 600 osv.

Så, vilken hoj körde ni upp med?? Vilken hoj skulle ni rekomendera??

Krav är: minst 599cc / 40kw. Max 50.000:- Lättsåld efter uppkörning.

Last edited:

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Hej

Jag är ny här på forat och ska nu efter många års drömmande ta kortet på en intensivkurs på semestern. För att det ska funka behöver jag skriva teorin v29 och när jag nu fick lämpen med koden tänkte jag boka men det verkar tunt med tider då. Det verkar som att de inte har lagt upp tider så långt fram så jag undrar om någon vet hur långt fram de skapar tider? Jag tänkte att jag kanske får snabbast svar här men annars ringer jag dem på måndag när de har telefontid.

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Så, vilken hoj körde ni upp med?? Vilken hoj skulle ni rekomendera??

Krav är: minst 599cc / 40kw. Max 50.000:- Lättsåld efter uppkörning.

Av de där skulle jag säga att 640 är enklast, helt klart. Lätt, bra svängradie, upprätt ställning.
Men köp en 625a eller 660 ist.

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Vart ringde du då? Transportstyrelsen?

Ja. Och så sa jag att jag hade behövt mitt lämp för jag skulle gå intensivkurs som började veckan därpå. Det skulle jag inte, men de godkände den medan jag väntade i telefonen så det funkade iaf :D

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Ja. Och så sa jag att jag hade behövt mitt lämp för jag skulle gå intensivkurs som började veckan därpå. Det skulle jag inte, men de godkände den medan jag väntade i telefonen så det funkade iaf :D

Gött man ska ha tur ibland lycka till med kortet:yoparty

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
PHP:

Tur? Kallar det mer skicklighet :yoparty haha
...skämt o sido. Tack men tog kortet förra året så jag har mitt på det torra.. Än :D

du har det bra då :D ,,själv är man nervig för risk 2 an samt att man ska klanta till det på uppkörningen som ska bokas snart :confused:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
du har det bra då :D ,,själv är man nervig för risk 2 an samt att man ska klanta till det på uppkörningen som ska bokas snart :confused:

Risk2an är inget att vara nervig över. Det är en hyfsat kul för/eftermiddag på hojen med lite konor och andra lekar.

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
[YOUTUBE-ID][/YOUTUBE-ID]

Du behöver inte vara nervig. Om du bara lyssnar på instruktören så kommer det att gå jätte bra :)
Ang uppkörningen är nog de flesta nervösa. Jag själv kuggade första uppkörningen, just pga nervositet. Men fick tid 2 veckor efter och satte det då. Kommer säkert gå bra. Lycka till

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
Det beror på uppkörningsförrättaren. Jag blev kuggad för att jag glömde slå av blinkersen en gång på min första uppkörning.

Ställ dig frågan:
Kan det vara farligt?

Beroende på situation är det livsfarligt!
Även om du bara glömde den en gång kanske inspektören bedömde det som farligt.
Jag har aldrig varit med om en felaktig bedömning från en inspektör (kan bara uttala mig om norrsidan Sthlm). Däremot är det folk som ibland inte förstår motiveringen till varför man blev underkänd.
Har någon undrat varför inspektörerna alltid gör felbedömningar i folks ögon när dom underkänner men ALDRIG när dom godkänner?!

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Beroende på situation är det livsfarligt!
Även om du bara glömde den en gång kanske inspektören bedömde det som farligt.
Jag har aldrig varit med om en felaktig bedömning från en inspektör (kan bara uttala mig om norrsidan Sthlm). Däremot är det folk som ibland inte förstår motiveringen till varför man blev underkänd.
Har någon undrat varför inspektörerna alltid gör felbedömningar i folks ögon när dom underkänner men ALDRIG när dom godkänner?!

Jag hade inget problem med bedömningen då, och jag har det inte nu. Man ska inte glömma blinkers på, så jag nickade snällt och bokade en ny tid.
Var en trevlig inspektör i övrigt med, och körde upp för samma andra gången, varpå han sa "Glöm inte blinkersen den här gången.". :D

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln