Ny på forumet, har dammsugit det på information - tack alla som gett tips inför uppkörningen!
Körde upp igår för A på Gillinge men kuggade tyvärr. Säkerhetskontroll och manöverbanorna var inga konstigheter och körningen gick bra, men inspektören tyckte min placering inför högerkurvor såg farlig ut.
Jag är väl medveten om riskerna med högerkurvor och försökte därför tydligt visa det men igår räckte det inte.
Jag söker sikt inför kurvan genom att gå ut mot mittenmarkeringen och skär den sedan men han menar att man bör vara mindre aggresiv i siktjagandet och hålla sig mer mot mitten av sitt körfält inför högerkurvorna. Bara att ta till sig och försöka igen!
Polaren blev underkänd för att han inte i tillräcklig utsträckning sökte sikt inför högerkurva, svårt att hitta balansen på hur de vill ha det verkar det som!
Någon som har några tips på hur man på enklaste sätt uppvisar ett säkert och tryggt beteende vid högerkurva? Hur har ni andra agerat? Någon som fått kommentarer kring detta av inspektören?
Nytt försök om några veckor!
Alla vägar är ju olika och placeringen blir olika beroende på de rådande förhållandena.
Jag är absolut inte expert på detta men rent logiskt bör man inte gå ut så mycket att man riskerar att bli rammad av någon som genar, vid vissa kurvor är det svårt att se om du får möte och du bör hålla dig längre in. Det är väl heller inte optimalt att ligga närmare kanten än vad förhållandena kräver.
Man får läsa av sin omgivning och fatta ett beslut därefter?