Tompamannen skrev:
Jag har kökrkortsbehörighet B samt A med villkor max 125cc sedan 20 år tillbaka. Dvs. jag får köra hur tung hoj som hellst, med hur mycket effekt som hellst, under förutsättning att den inte har större slagvolym än 125cc.
Min fråga är vad ni tror att polisen säger om man blir stannad på en hoj med 250cc och 22hk. Effektmässigt så ligger den ju lägre än i princip alla äldre 125'or, fast slagvolymen är större.
Det blir olovlig körning.
Det känns ju en aningen absurt att jag får köra helt lagligt på en sån cykel som jag hade i min ungdom, en oljerykande och miljöovänlig tvåtakts Kawa KMX 125 på 24hk. Men samma koncept (viktklass och offroad) med modern insprutad fyrtaktare med katalysator och lägre effekt får jag icke befatta mig med, av den anledningen att slagvolymen överstiger 125cc.
Jag upplever det som att vi med det gamla lätta A-kortet har hamlat mellan stolarna på något sätt. Hade varit bättre om vi hade haft en effekt och viktbegränsning, något liknande som gäller för nyare kort. Säg max effekt 40hk och 150kg eller liknande.
Jag förstår vad du menar. Men nu är det så att regler är regler och antingen följer man dem eller så bryter man mot dem.
Sen om reglerna är vettiga eller inte är en annan fråga. Möjligt att även konstapeln tycker reglerna är lite fåniga och väljer att se mellan fingrarna. Men det kan du inte räkna med.
Om du vill köra hoj som du får köra utan att ta A obegränsad (alternativt A begränsad) så kanske Aprilia RS 125 kan vara ett alternativ?
Det är en modern tvåtakts sporthojs 125:a.
Så här ser de ut:
Aprilia RS 125 Bilder
De finns i strypt och ostrypt utförande, i strypt utförande lämnar de strax under 15hp / 11kw för att få köras på A1 kort, men i ostrypt utförande lämnar de runt det dubbla.
Det är ju ingen offroad, men lite piggare på asfaltsvägar än din Honda XR 125.
Eller...
Så gör du som de flesta andra här på sporthoj.com och tar körkort för A obegränsad (alternativt A begränsad) så får du köra din 250 helt lagligt.
Den enda lösningen som jag kan se är att köpa en billig "mellanklassare" och sätta nån man känner på 125'an som handledare (efter kurs såklart) och köra några repor tills man känner att man har kontroll och sedan beställa tid för uppkörning. När man sedan klarat provet (och riskkursen) så säljer man cyklarna och köper en ny. Att gå på det obegränsade kortet direkt och köpa en hoj för det ändamålet att övningsköra med blir på tok för kostsamt. Och om jag har fattat det rätt så får man per automatik det obegränsade kortet efter 2 år ändå.
Så kan du göra.
Men, jag tvivlar på att det blir billigare att ta för A Begränsad än för A Obegränsad!
De flesta mellanklassare i dagsläget är tunga hojar som har blivit strypta med strypsatser. Eftersom många har skaffat sådana hojar, sen tagit bort strypningarna men haft de strypta på pappret och kört med dem ostrypta så brukar försäkringsbolagen gå på orginaleffekten. Så då får du ändå inte billigare försäkring.
Det är i så fall om du köper en hoj som är mellanklass från början. Kawasaki Ninja 250R är en sådan. Man kan få en ny för runt 40kkr vilket är rätt okej, men du kan ju få en begagnad tung mc i bra skick för mindre pengar.
Som sagt, jag tvivlar på att det blir billigare att ta A begränsad än A obegränsad, men lycka till med körkortet, oavsett vilket du satsar på.