Körkort med fel behörighet

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En annan sak du bör tänka på är att om du kör med fel behörighet så gäller inga försäkringar (tror jag iaf).
Även om du kör försiktigt kan du ju råka ut för en olycka.

Trafikförsäkringen gäller alltid men dom övriga delarna av försäkringen gäller inte vid olovlig körning pga att försäkringsbolaget anser att man inte iakttagit nödvändig aktsamhet. Så klotar man får man ingen ersättning för sin skrotade hoj.

Jag tycker den nya Kawan KLX250 hade passat mig fint, men som sagt, den har för stor slagvolym även om effekten är helt inom ramen för vad man behärskar med lätta kortet:rolleyes:

Att köra utan rätt behörighet känns lite osäkert. Hade jag varit i 20-års åldern så kanske jag hade tyckt annorlunda i just detta fallet. Så en uppgradering av kortet är nog det mest riktiga, men vem har tid & råd att göra det idag:rolleyes:. Den "tunga" hojen får nog vänta ett par år:död

Tack för visat intresse:tummenupp

Ja. Visst är det så att du har behörighet just för motoreffekten men det tillkommer ju grejen med vikten också. Större motorcykel är ofta tyngre och det är ju det som är anledningen till att man har minimikrav på cylindervolymen för uppkörning till obegränsat även om hojen har så hög effekt att den kräver obegränsat körkort.

Nu är det ju kanske inte så stor skillnad i vikt på en 125:a och en 250 men ändå.
 
Last edited:

Brunell

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Rödeby
Hoj
CBR lättviktare
Chansen att man blir stannad sålänge man håller sig lugn vid körandet, och kör efter reglerna är ju minimal. Men jag hade ju ändå tagit A kort. Kan ju inte vara mycket problem för dig menar jag
 

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Transalp -87
Jag har hört om nått sånt för E-kort!
Minns inte exakt hur det var. Det vart nått med vikten och överlass. Hade man endast B-kort så klarade man sig med böter men hade man BE så blev det olovlig körning av just den anledningen att "man borde vetat".

Näe. Kör man med överlast så åker man bara dit för just överlast om man har BE kort. Har man däremot bara B kort och kör med fel släp så blir det grov olovlig körning för att man kör med fordon som man inte har behörighet för och eftersom man har körkort så borde man veta bättre.
Jag vart av med körkortet för fortkörning och skulle bara köra och tanka bilen för att min bror skulle ha den. 200 meters körning. Givetvist kommer konstapeln och jag får körkortet indraget i 6 månader till för grov olovlig körning.
 

Tompamannen

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Götteborg
Hoj
Nej
Om du har erfarenhet och t.om. möjlighet att övningsköra själv på din gamla 125cc borde det väl inte behöva kosta så mycket? Det enda tråkiga blir alla långa köer och väntetider för uppkörningar osv

Nä själva körningen ska nog inte vara några problem. Kom precis hem från en 10-mila färd på kurviga vägar med min lille hoj. Behovet av mer effekt upplever jag inte som så stort när man väl har fått upp farten. Men när man ligger på en kurvig 70-väg där man får gå ned till 30-40 i svängarna så känns det lite trögt när man sku upp i fart igen:D

Den enda lösningen som jag kan se är att köpa en billig "mellanklassare" och sätta nån man känner på 125'an som handledare (efter kurs såklart) och köra några repor tills man känner att man har kontroll och sedan beställa tid för uppkörning. När man sedan klarat provet (och riskkursen) så säljer man cyklarna och köper en ny. Att gå på det obegränsade kortet direkt och köpa en hoj för det ändamålet att övningsköra med blir på tok för kostsamt. Och om jag har fattat det rätt så får man per automatik det obegränsade kortet efter 2 år ändå.

Näe. Kör man med överlast så åker man bara dit för just överlast om man har BE kort. Har man däremot bara B kort och kör med fel släp så blir det grov olovlig körning för att man kör med fordon som man inte har behörighet för och eftersom man har körkort så borde man veta bättre.
Jag vart av med körkortet för fortkörning och skulle bara köra och tanka bilen för att min bror skulle ha den. 200 meters körning. Givetvist kommer konstapeln och jag får körkortet indraget i 6 månader till för grov olovlig körning.

Som sagt jag minns inte exakt vilken typ av brott, men det var faktist tvärtom att man fick högre straff med högre behörighet.
 
Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Tips: Finns nästan inte en enda cykel som är mellanklass från grund och botten. Du får köpa en tung och plugga den och registera om till mellanklass.

eftersom du har åldern inne så är det väl lika bra att ta obegränsat kort direkt
 

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
636

Pröva 100% skitsnack så kommer vi närmare sanningen. :tummenupp

Trafikförsäkringen gäller alltid, att föraren inte har behörighet för fordonet kan max innebära att självrisken ökar. Återbetalningsskyldig kan man bara bli om man i anknytning till olyckan döms för grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri eller om man anses ha orsakat olyckan avsiktligt.
 

Tompamannen

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Götteborg
Hoj
Nej
Pröva 100% skitsnack så kommer vi närmare sanningen. :tummenupp

Trafikförsäkringen gäller alltid, att föraren inte har behörighet för fordonet kan max innebära att självrisken ökar. Återbetalningsskyldig kan man bara bli om man i anknytning till olyckan döms för grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri eller om man anses ha orsakat olyckan avsiktligt.

Detta stämmer efter vad jag har förstått. Trafikförsäkringen gäller ALLTID. Många tycks tror att man får betala ALLT per automatik om man krockar och inte innehar rätt behörighet. Så är det ju naturligtvis inte. Är man dessutom inte vållande till olyckan så bekostar ju motpartens trafikförsäkring skadorna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Låter ju som lite overkill för att få köra en gammal 250 kubikare på 22hk:) men visst, så säger lagen.Som sagt väljer han att åka endå så är det upp till länsman om han vill bötfälla honom.

Jag tror ju personligen att om hojjen är laglig och han kör som folk så blir han förmodligen inte äns stannad, och skulle han bli det och polisen ser att han har fel behörighet så väljer nog dom flästa poliser att fria i det läget, om man inte har retat upp dom.Men det är ju en skansning förståss!
Så om jag bara kör gamla och/eller effektsvaga fordon, då behöver jag inte ha körkort? Hmm, en Supermarine Spitfire, från andra världskriget, den är ju gammal, då borde jag inte behöva flygcert för den, om jag bara flyger lite, å håller löst i spaken?






:huvet
 

BigDog

Medlem
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Ducati
Pröva 100% skitsnack så kommer vi närmare sanningen. :tummenupp

Trafikförsäkringen gäller alltid, att föraren inte har behörighet för fordonet kan max innebära att självrisken ökar. Återbetalningsskyldig kan man bara bli om man i anknytning till olyckan döms för grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri eller om man anses ha orsakat olyckan avsiktligt.

skitsmart!!! alltså, visst är det helt onödigt att ha körkort överhuvudtaget. jag menar - för man vet ju själv hur bra man kan köra olika typer av fordon och det måste ju räcka. för trafikförsäkringen gäller ju alltid.
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Fick man inte börja köra tung när man fyllt 18 då ?

Brorsan fick börja köra tung samma dag han fyllde 18, detta utan att uppgradera.
 

Tompamannen

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Götteborg
Hoj
Nej
Sakfrågan gällde eventuella påföljder vid körning utan korrekt behörighet. Moralpredikningar och andra personliga åsikter huruvida det är etiskt riktigt eller ej klarar jag mig utan!

Vi kan väl hålla oss till sakfrågan och skippa sandkastningen, tack!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sakfrågan gällde eventuella påföljder vid körning utan korrekt behörighet. Moralpredikningar och andra personliga åsikter huruvida det är etiskt riktigt eller ej klarar jag mig utan!

Vi kan väl hålla oss till sakfrågan och skippa sandkastningen, tack!
Då är nog www.polisen.se eller 11414 bättre att vända sig till!
 

Tompamannen

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Götteborg
Hoj
Nej
Dom finns på alla forum, även sporthoj har sina ser jag:arsele.
Ja ja, mina frågor är väl så gott som besvarade. Moderator kan ta bort hela tråden!
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
Fick man inte börja köra tung när man fyllt 18 då ?

Brorsan fick börja köra tung samma dag han fyllde 18, detta utan att uppgradera.

jag har ett svagt minne av att folk fått göra en enklare uppkörning för att få tungt kort förr.

men vet att mellankortet automatiskt blev tungt när man blev 20 lr va du nu är
 

Riders

Guest
Snutens dagsform... hallå... finns det inte lagar och regler om ALLT i vårat avlånga land...

klart det måste finnas bättre direktiv än att det beror på om aset som stoppar dig har fått sig ett skut av frun eller inte! Kontakta rätt myndighet för bästa svaret eller så får du helt enkelt berätta för oss hur det gick sen om du vart stoppad :)
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Sakfrågan gällde eventuella påföljder vid körning utan korrekt behörighet. Moralpredikningar och andra personliga åsikter huruvida det är etiskt riktigt eller ej klarar jag mig utan!

Vi kan väl hålla oss till sakfrågan och skippa sandkastningen, tack!

Buhu fick du inte svaren du önskade dig? :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
jag har ett svagt minne av att folk fått göra en enklare uppkörning för att få tungt kort förr.

men vet att mellankortet automatiskt blev tungt när man blev 20 lr va du nu är

Folk som tog körkortet före 1984 behövde inte göra någon ny uppkörning, deras 125cc kort blev automagiskt omandlat till riktigt A när dom fyllde 18.
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Så om jag bara kör gamla och/eller effektsvaga fordon, då behöver jag inte ha körkort? Hmm, en Supermarine Spitfire, från andra världskriget, den är ju gammal, då borde jag inte behöva flygcert för den, om jag bara flyger lite, å håller löst i spaken?






:huvet

Precis:tummenupp
Som jag skrev är det ju självklart förbjudet att köra 250 om man bara har körkort för 125a, det är bara det att dom flästa poliser jag träffat inte håller lika hårt på regler och förordningar som vissa tuffa MC åkare här inne värkar göra, och skulle någon vara ute och lufta en gammal veteran MC på 250cc och 22 hk och polisen stoppade den personen i en kontroll och upptäckte at föraren bara hade körkort för 125a så är nog risken liten att polisen skulle rapportera felsteget.Körde samma person en R1a däremot så skulle samma polis antagligen rapportera...Ganska smart om man tänker på det:)

Nu skrev ju trådskaparen att det inte var någon veteranare det var frågan om, utan nån nyare offrodare, och då blir det ju en annan sak, risken för rapport blir nog bra mycket större...

Till trådskaparen:Fins det ingen lämplig nyare 2t 125a då, som du kan ta bort strypningen på.Ska väll igentligen reggas efter att strypningen är borta, men det kan ju inte vara några bekymmer...
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Tompamannen skrev:
Jag har kökrkortsbehörighet B samt A med villkor max 125cc sedan 20 år tillbaka. Dvs. jag får köra hur tung hoj som hellst, med hur mycket effekt som hellst, under förutsättning att den inte har större slagvolym än 125cc.
Min fråga är vad ni tror att polisen säger om man blir stannad på en hoj med 250cc och 22hk. Effektmässigt så ligger den ju lägre än i princip alla äldre 125'or, fast slagvolymen är större.

Det blir olovlig körning.


Det känns ju en aningen absurt att jag får köra helt lagligt på en sån cykel som jag hade i min ungdom, en oljerykande och miljöovänlig tvåtakts Kawa KMX 125 på 24hk. Men samma koncept (viktklass och offroad) med modern insprutad fyrtaktare med katalysator och lägre effekt får jag icke befatta mig med, av den anledningen att slagvolymen överstiger 125cc.

Jag upplever det som att vi med det gamla lätta A-kortet har hamlat mellan stolarna på något sätt. Hade varit bättre om vi hade haft en effekt och viktbegränsning, något liknande som gäller för nyare kort. Säg max effekt 40hk och 150kg eller liknande.

Jag förstår vad du menar. Men nu är det så att regler är regler och antingen följer man dem eller så bryter man mot dem.
Sen om reglerna är vettiga eller inte är en annan fråga. Möjligt att även konstapeln tycker reglerna är lite fåniga och väljer att se mellan fingrarna. Men det kan du inte räkna med.


Om du vill köra hoj som du får köra utan att ta A obegränsad (alternativt A begränsad) så kanske Aprilia RS 125 kan vara ett alternativ?
Det är en modern tvåtakts sporthojs 125:a.
Så här ser de ut: Aprilia RS 125 Bilder

De finns i strypt och ostrypt utförande, i strypt utförande lämnar de strax under 15hp / 11kw för att få köras på A1 kort, men i ostrypt utförande lämnar de runt det dubbla.
Det är ju ingen offroad, men lite piggare på asfaltsvägar än din Honda XR 125.

Eller...

Så gör du som de flesta andra här på sporthoj.com och tar körkort för A obegränsad (alternativt A begränsad) så får du köra din 250 helt lagligt.



Den enda lösningen som jag kan se är att köpa en billig "mellanklassare" och sätta nån man känner på 125'an som handledare (efter kurs såklart) och köra några repor tills man känner att man har kontroll och sedan beställa tid för uppkörning. När man sedan klarat provet (och riskkursen) så säljer man cyklarna och köper en ny. Att gå på det obegränsade kortet direkt och köpa en hoj för det ändamålet att övningsköra med blir på tok för kostsamt. Och om jag har fattat det rätt så får man per automatik det obegränsade kortet efter 2 år ändå.

Så kan du göra.
Men, jag tvivlar på att det blir billigare att ta för A Begränsad än för A Obegränsad!

De flesta mellanklassare i dagsläget är tunga hojar som har blivit strypta med strypsatser. Eftersom många har skaffat sådana hojar, sen tagit bort strypningarna men haft de strypta på pappret och kört med dem ostrypta så brukar försäkringsbolagen gå på orginaleffekten. Så då får du ändå inte billigare försäkring.

Det är i så fall om du köper en hoj som är mellanklass från början. Kawasaki Ninja 250R är en sådan. Man kan få en ny för runt 40kkr vilket är rätt okej, men du kan ju få en begagnad tung mc i bra skick för mindre pengar.

Som sagt, jag tvivlar på att det blir billigare att ta A begränsad än A obegränsad, men lycka till med körkortet, oavsett vilket du satsar på.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Näe. Kör man med överlast så åker man bara dit för just överlast om man har BE kort. Har man däremot bara B kort och kör med fel släp så blir det grov olovlig körning för att man kör med fordon som man inte har behörighet för och eftersom man har körkort så borde man veta bättre.
Jag vart av med körkortet för fortkörning och skulle bara köra och tanka bilen för att min bror skulle ha den. 200 meters körning. Givetvist kommer konstapeln och jag får körkortet indraget i 6 månader till för grov olovlig körning.

Jo. Det finns säkert olika fall och alla har tydligen hört lite olika versioner på det där.
Det jag hört. (AV ett ex som hade BE behörighet) Var att om jag skulle ta en bil som får dra 1500 kg och hänga på ett släp som har totalvikt 1500 kg (laglig kombination alltså) och sedan lasta på så att släpet blir att väga 2 ton så åker jag på överlast medan om hon skulle göra samma sak så får hon ett hårdare straff då hon borde veta bättre om hur mycket man får lasta på släpet. Jag är ju bara en novis som inte har någon särskild utbildning i lastning av släp och jag vet därför ingenting.

Tanken bakom det hela skulle tydligen ha något med uppsåt att göra. Eftersom jag inte har någon koll så får jag överlast medan eftersom hon borde ha koll så räknas det som att hon hade uppsåt och medvetet överlastade och då blir det olovlig körning eller något liknande.

I praktiken så gissar jag att det inte är någon större skillnad. Oavsett vad man har för behörighet är man ju själv skyldig att hålla reda på om man har behörighet att framföra den fordonskombination man har för avsikt att framföra och man har som förare en skyldighet att tillse att den är i ett trafiksäkert skick.
Så jag tror att om man i verkligheten hamnar i den situationen så får man överlast oavsett vad man har för bokstäver på kortet då dom flesta inte har någon våg att kontrollväga släpet innan avfärd. Detta under förutsättningen att det inte är en last om är uppenbart för tung. Exempelvis att man lastar på 3 ton brädor på ett släp som får lasta 700 kg. Då åker man nog på lite mer än en överlast.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top