Körkort på livstid = rätt?

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
I ett tillfälligt tillstånd av (inbillad) klarsynthet så tänkte jag att:

Körkort visar ju bara förarens färdigheter vid ett eller några tillfällen. Många trafikanter bryter trafikregler varje dag utan att det straffar sig.

Om alla var tvugna att köra upp OCH skriva teoriprov var femte år så skulle man antagligen "likställa" trafikanternas regelkunnande, och rensa bort de värsta rötäggen som skiter totalt i att exempelvis använda blinkers.

En trafiklärare skulle ju fungera som en coach om man missar en uppkörning eller teoriprov. (jag är inte trafiklärare, ingen propaganda altså)

Är jag helt ute och cyklar, eller kan jag ha en poäng? :va
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Du har säkert helt rätt men det är nog tyvärr både praktiskt och ekonomiskt ogenomförbart! Dock borde pensionärer testas vid en bestämd ålder!
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Håller faktiskt till en viss grad med.
Dock kan vart 5:e år kanske vara lite mycket. Kanske vart 10:e år i stället.

Det finns en annan poäng med att repetera teori och praktik och det är alla nya regler som kommer.

Själv har jag skrivit om teorin pga frivilligverksamhet inom försvaret (MC-ordonans) och bara på de 10 åren hade det hänt en del nytt.

Ta sedan de som idag är 70år gamla. De tog sitt körkort 1955, hur såg trafiken ut då? Några STORA skillnader, ingen fri hastighet, högertrafik, motorväg...

Min första bil gjorde 140km/h i medvind, det är var man lägger farthållaren på i dag. Utveckling!
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Det har jag propagerat för länge.
Teoriprov och uppkörning så får du köra i 10 år.
Inga krångliga regler som kan omtolkas, vrängas och kringgås. Körkortet gäller 10 år från senaste uppkörning. Punkt! Har du inte klarat en ny uppkörning innan dessa 10 år gått, så har du inget kort längre - synd om dig, men det ligger i ditt eget intresse att fixa det.
Är det synd om dig för att du behöver göra 50 teoriprov och 25 uppkörningar innan du "gissar rätt"? Tänk en gång till. Du kanske inte är helt säker i trafiken? Det är ingen mänsklig rättighet att få framföra ett tungt fordon i hög fart (t.ex. 1500kg i 50 km/h är en rejäl tackling).
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Läs nedanstående med en liten nypa salt...

Det här går faktiskt att likna vid reglerna för jägarexamen och vapen-licens. Faktum är att fordon dödar och skadar fler människor och djur än vad jägare gör.

§1.1 Risken för att du skadar djur istället för att "insta-killa" dem är mycket högre. Du plågar alltså djuren avsevärt mer med ett fordon.

§1.2 Märk nu att vid jakt SKA sökhund finnas på plats mycket snart efter en eventuell skadeskjutning.

§2.1 Vid jakt får du bara jaga vid vissa tillfällen på året. (Idag startar älg-jakten i Kungälv). Detta för att djuren ska få föröka sig i fred och att man inte ska stressa dem för mycket.

§2.2 Med bilen "jagar" du året runt.

§ 3.1 Risken att du vådaskkjuter dig själv eller någon annan i jaktlaget (ca 10 personer) är ganska liten vid jakt.

§ 3.2 Risken att du skadar någon med bilen ökar något när jaktlaget är ca 4 miljoner personer (siffra saknas, hittade på).

§ 4.1 När en jägare inte ser längre eller hör längre så säger de andra i jaktlaget till denne som då får antingen gå i drevet eller stanna hemma och få lite kött som tack för att de andra jagar på hans mark.

§ 4.2 I trafiken händer inte detta...

§ 5.1 Vid jakt så VET en jägare vad som ska göras när djuret är nedlagt.

§ 5.2 Vid en olycka i trafiken så vet få vad som ska göras eller så smiter de.

Fordon med förare är alltså farligare än vapen med jägare.


Nu vill man att folk som inte jagar aktivt men ändå har jägarexamen ska avlägga prov vid jämna mellanrum för att minska risker vid jakt...

Jag tycker nog faktiskt att det vore rätt att göra i alla fall en synundersökning då och då.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Grundtanken är väl ganska god tycker jag. Någon form av teoriprov och någon form av "uppkörning". Riktigt hur det skulle vara utformat har jag inte riktigt klart för mig. Kanske att "uppkörning" kan ske via trafikskola eller liknande (som moppe-kort).

Men jag tror att vilket som helst politiskt parti, oavsett om namnet är "kalleankapartiet", skulle vinna riksdagsvalet om man som enda part motsatte sig ett sådant förslag.

Jag tror inte att det kommer att införas.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Borde Vara..........

......en självklarhet!

Körkortet är bara ett bevis på att man får ÖVA PÅ EGEN HAND.

Oavsett ålder så är:

- De teoretiska kunskaperna FÄRSKVARA, det tillkommer och ändras en hel del
varje halvår.

Hur många tillgodogör sig dessa ändringar frivilligt...?

- De praktiska kunskaperna FÄRSKVARA, som beror på hur mycket du övar,
i praktiken hur många mil du kör/år.

"Karl Svensson" med volvon som åker 1000mil varje år får precis lika mycket
övning som "Pelle Pung" med R1-an som kör 1000mil per år.

Ålder påverkar mycket mindre än hur mycket mil du kör.
Enda nackdelen med att köra många "landsvägs"mil är att man höjer farten
hela tiden, utan att man egentligen är medveten om det.
Man anpassar sig, jämför hur fort din hoj går på våren i förhållande till på hösten.

- Vi som har behörighet att köra tunga fordon genomgår, f.o.m 50-års ålder
och sen vart tionde år, en läkarundersökning/synkontroll innan vi får förnya
vår behörighet. Det borde vara oftare, mycket händer på tio år.

JAG tycker att ALLA skall förnya sitt körkort vart 5-te år, Läkarkoll...synkoll...
teoriprov, och så småningom när SBP har byggt ut resurserna även körkoll.

KentW
 

Kraftfull

Återfallsknutte
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda ST 1300
Inom "spårtrafikbranchen" där jag arbetar, har man genomgång av trafiksäkerhetsföreskrifter varje år. Vart femte år går man till läkaren, efter fyrtiofem blir intervallerna tätare.

Någon form av fortbildning även för vägtrafikanten tror jag vore vettig. Sedan har jag f n inget förslag på hur en sådan kan vara utformad.
 

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Vargön
Hoj
625 -06
Jag tycker nästan att det är bra som det är!

Nog för att sinnesförvirring, nedsatt syn/hörsel och alla andra miljoner sjukdommar som kan sänka din förmåga att uppträda korrekt och säkert i trafiken inte kommer vid en exakt ålder...

Men det känns ändå som att en rutinkoll typ lämplighetsintyg borde göras med jämna mellanrum, med en början på 50år? sen kanske 60 70 75 80 85 86 87 88 89osv

Nya regler och sådant skickas väl ändå ut av vägverket med jämna mellanrum?
 

Gammelknutte

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Gävle
Hoj
Honda750
Jag är nog böjd att hålla med om att någon form av lämplighetskoll av färdigheten att framföra fordon kan vara bra, vet dock inte hur. Själv tillhör
jag den kategorin som enligt många här inte hör hemma i trafiken eller ens har något existensberättigande, har haft MC-kort och åkt hoj i stort sett hela tiden sen 1960, sen kan alla räkna ut min ålder.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
med en början på 50år? sen kanske 60 70 75 80 85 86 87 88 89osv

Nya regler och sådant skickas väl ändå ut av vägverket med jämna mellanrum?

Varför vänta till 50år.....?

Brukar du sätta dig in i alla nya regler som skickas ut....?

FRÅGA:

- Vilka bestämmelser gäller när du passerar en skylt som visar tätbebyggt samhälle i siluett............?


KentW
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Nog för att sinnesförvirring, nedsatt syn/hörsel och alla andra miljoner sjukdommar som kan sänka din förmåga att uppträda korrekt och säkert i trafiken inte kommer vid en exakt ålder...

Men det känns ändå som att en rutinkoll typ lämplighetsintyg borde göras med jämna mellanrum, med en början på 50år? sen kanske 60 70 75 80 85 86 87 88 89osv

Som småbarnsförälder så ser jag med andra ögon hur (oftast) killar under 25 år som stora faror. (inget personligt)
Att dra dra på som ett jehu i tättbebyggt område bara för att det går. Kanske är det för att imponera vad vet jag?
Att testa från 50 års ålder är väl sent enligt uppfattning.

Kul att många tycker till i ämnet, jag trodde att min gästbok skulle fyllas med "stick-o-brinn-meddelanden" :)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

- Vilka bestämmelser gäller när du passerar en skylt som visar tätbebyggt samhälle i siluett............?

Är det skyltarna som ser ut som en lång svart huggtand i 200 knutar? ;)

Jag är inte säker på att plugga teori vart 10:e år räcker för att öka riskmedvetenheten. Att vara säker i trafik handlar om erfarenhet och mognad. Det praktiska, regler och skyltar är bara en del av det.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Är det skyltarna som ser ut som en lång svart huggtand i 200 knutar? ;)

Jag är inte säker på att plugga teori vart 10:e år räcker för att öka riskmedvetenheten. Att vara säker i trafik handlar om erfarenhet och mognad. Det praktiska, regler och skyltar är bara en del av det.

Läs mitt inlägg #8....................

Hur ska du kunna praktisera....om du inte kan teorin...?

Ärligt talat tror jag inte att NÅGON skulle klara av teorin 1år efter man körde
upp och klarade sitt körkort......att bli påmind om vad som gäller vart 5-år
tror inte jag är för mycket.

KentW
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Läs mitt inlägg #8....................

Hur ska du kunna praktisera....om du inte kan teorin...?

Ärligt talat tror jag inte att NÅGON skulle klara av teorin 1år efter man körde
upp och klarade sitt körkort......att bli påmind om vad som gäller vart 5-år
tror inte jag är för mycket.

KentW

Och jag tror inte det spelar någon roll om man kan teorin bättre/utantill. Det var det som var hela min poäng i mitt förra inlägg.

Det ger nog mer om nybörjare får åka med de erfarna som då kan berätta vad man ska tänka på i olika situationer som uppkommer. Hur man ser på trafiken. T.ex. när jag åker med unga/nybörjare så kan de ibland heja till att man ska "akta den där", då har jag redan sett den för 4 sekunder sen eftersom jag i större utsträckning vet vad jag ska kolla efter i trafiken. Riskmedvetnhet och skärskådning framför paragrafrytteri, säger jag. Därmed inte sagt att man inte behöver kunna reglerna, men inte ska man behöva skriva upp vart 5:e år för att lära sig vad 2 nya skyltar betyder.
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
En klar poäng. För yrkestrafiken (C/D-behörigheterna) har det väl redan införts regler åt det hållet. Dock är kraven vad jag minns läkarintyg vid förnyelse. Inga nya uppkörningar.
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Är själv resande tekniker och är ute i trafiken mer än "Svensson" och det finns många där ute som inte borde ha körkort.
OK jag är inget helgon själv, kör ju hoj :D

Ex.
Omkörning är tillåtet på höger sida i 50 och 70 INTE i 90 och 110 !!!
Påfart till motorväg heter accelerationssträcka, accelerera !!!
Trafikanter som skall UT på motorvägen har lämna företräde, dvs du skall INTE bromsa på motorvägen för att släppa in någon som kommer från accelerationssträckan !!!
Man får INTE gena över körfälten i en rondel !!!
Man får använda vägrenen för att underlätta omkörningar !!!

Detta ser man dagligen folk som uppenbarligen inte lärt sig.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Och jag tror inte det spelar någon roll om man kan teorin bättre/utantill.
... men inte ska man behöva skriva upp vart 5:e år för att lära sig vad 2 nya skyltar betyder.

Kanske inte bara skyltarna som betyder nått.......

Lika fullt....

- Vi besiktigar våra fordon varje/varannat år..........

"Bäst i test" klara sig den bil som får minst anmärkning på "Skyltbelysning" ur funktion.

Varför....Vi ser till att inte behöva betala en gång till......

Vilken nivå det ska vara på "provet" kan nog disskuteras...men att det behövs
ser man varje dag i trafiken......

OM du riskerade att inte få fortsätta köra.....skulle du inte se till att lära dig även
"skyltarnas" betydelse utantill.....?

Bara det faktum att Man inte MÅSTE kunna det, gör att så MÅNGA inte kan dom.

KentW
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa


Ex.
Omkörning är tillåtet på höger sida i 50 och 70 INTE i 90 och 110 !!!

hehe. Detta har jag faktiskt aldrig hört. Stämmer verkligen det? Alltså att det skulle vara tillåtet i 50 och 70, ska jag kanske tillägga. ;)
Menar du där det är 2 körfält i samma riktning?
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top