Körkort på livstid = rätt?

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
I ett tillfälligt tillstånd av (inbillad) klarsynthet så tänkte jag att:

Körkort visar ju bara förarens färdigheter vid ett eller några tillfällen. Många trafikanter bryter trafikregler varje dag utan att det straffar sig.

Om alla var tvugna att köra upp OCH skriva teoriprov var femte år så skulle man antagligen "likställa" trafikanternas regelkunnande, och rensa bort de värsta rötäggen som skiter totalt i att exempelvis använda blinkers.

En trafiklärare skulle ju fungera som en coach om man missar en uppkörning eller teoriprov. (jag är inte trafiklärare, ingen propaganda altså)

Är jag helt ute och cyklar, eller kan jag ha en poäng? :va
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Du har säkert helt rätt men det är nog tyvärr både praktiskt och ekonomiskt ogenomförbart! Dock borde pensionärer testas vid en bestämd ålder!
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Håller faktiskt till en viss grad med.
Dock kan vart 5:e år kanske vara lite mycket. Kanske vart 10:e år i stället.

Det finns en annan poäng med att repetera teori och praktik och det är alla nya regler som kommer.

Själv har jag skrivit om teorin pga frivilligverksamhet inom försvaret (MC-ordonans) och bara på de 10 åren hade det hänt en del nytt.

Ta sedan de som idag är 70år gamla. De tog sitt körkort 1955, hur såg trafiken ut då? Några STORA skillnader, ingen fri hastighet, högertrafik, motorväg...

Min första bil gjorde 140km/h i medvind, det är var man lägger farthållaren på i dag. Utveckling!
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Det har jag propagerat för länge.
Teoriprov och uppkörning så får du köra i 10 år.