Körkort på livstid = rätt?

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Bodde i Jacksonville, USA, för sådär 100 år sen...

Nytt teoriprov + synprov + friskhetsintyg vart 3:e (5:e? Börjar bli senil) oavsett ålder. Missat prov = indraget körkort tills du blivit godkänd.

Enda anledningen till att vi inte har motsvarande är att PRO skulle skrika sig blå.

Mina 50 öre.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Så du har aldrig åkt med NÅGON mellan 18 -40 och undrat hur i all sin dag dom kan överleva i trafiken.
Jodå, visst har jag det, flera stycken. Jag reagerar bara på vad jag anser vara en övertro på vad man skulle uppnå med ett förnyat teoriprov. De flesta av dessa skulle vara precis lika farliga efteråt menar jag.


DU är tydligen en av dom som "kanske" inte skulle behöva "uppdatera" regelbundet. Men att behovet finns är nog ställt utom allt tvivel. Det behöver man inte åka många mil i trafiken för att upptäcka.
Att man konstaterar att något borde göras är ingen ursäkt för att göra något som inte löser problemet.


Men som jag skrev tidigare så är jag övertygad om att problemet inte är åldersbaserat utan körvanebaserat.
Precis min poäng, det är KÖRvanebaserat. Ett teoriprov är ett slag i luften är min uppfattning.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Undrar hur man testar för attityder och riskbenägenhet??? :va Det är iaf något som kostar mycket liv och livslånga skador...

Det här med att ta om teori tycker jag personligen är uppriktigt fånigt. Själv är jag tvungen att läsa luntor med dokumentation för att hålla diverse certifieringar vid liv. För vissa av dessa certifieringar är kunskaperna så gott som bortblåsta ett par månader om jag inte får praktisera dom. I ärlighetens namn, för att vi vet vad som är rätt och fel, betyder det att vi automatsikt gör det? Isf borde alla duktiga sporthojsåkare här på SH hålla hastigheterna, aldrig passera fram till rödljuset till höger om bilarna i samma körfält, alltid använda sina körrikningsvisare, ha sin registreringsplåt väl synlig, alltid ha tillräckligt mönsterdjup, etc, etc...

Sen att man blir en sämre förare med ålder kan förvisso vara sann, men allt som oftast brukar dessa äldre personer ta det varligt i trafiken. Kan vi inte visa dem extra hänsyn? Om det nu är så att en äldre/yngre människa av någon anledning har en kontakt med vården där dom ser en uppenbar risk med att man beger sej ut på vägen kan man tycka dom, (doktor/läkare) borde ha någon skyldighet att rapportera detta till VV/Länstyrelsen.

I övrigt tror det är mer handlar om det jag var inne på tidigare i mitt inlägg samt som någon nämnde tidigare i tråden, personlig mognad.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Brukar inte samhällets svar på hur taskiga attityder motverkas vara utbildning?
Att behöva skriva om teoriprovet då och då borde väl klassas som utbildning. OK det kommer inte att bita på alla men kanske på någon.
Räknar man in alla gamla stofiler som tog körkort för hur många år sen som helst, och säkert inte har några attitydproblem, så tror jag bara det kan göra gott.

Att vi inte har en återkommande hälsouppföljning är skrämmande och kan bara bero på att starka lobbygrupper vet om att dom ligger taskigt till.
Att läkare/sjukvård skulle reagera när någon patient inte längre är lämplig i trafiken tror jag inte ett dugg på. Har själv haft skrämmande exempel i släkten.

Undrar hur man testar för attityder och riskbenägenhet??? :va Det är iaf något som kostar mycket liv och livslånga skador...

Det här med att ta om teori tycker jag personligen är uppriktigt fånigt. Själv är jag tvungen att läsa luntor med dokumentation för att hålla diverse certifieringar vid liv. För vissa av dessa certifieringar är kunskaperna så gott som bortblåsta ett par månader om jag inte får praktisera dom. I ärlighetens namn, för att vi vet vad som är rätt och fel, betyder det att vi automatsikt gör det? Isf borde alla duktiga sporthojsåkare här på SH hålla hastigheterna, aldrig passera fram till rödljuset till höger om bilarna i samma körfält, alltid använda sina körrikningsvisare, ha sin registreringsplåt väl synlig, alltid ha tillräckligt mönsterdjup, etc, etc...

Sen att man blir en sämre förare med ålder kan förvisso vara sann, men allt som oftast brukar dessa äldre personer ta det varligt i trafiken. Kan vi inte visa dem extra hänsyn? Om det nu är så att en äldre/yngre människa av någon anledning har en kontakt med vården där dom ser en uppenbar risk med att man beger sej ut på vägen kan man tycka dom, (doktor/läkare) borde ha någon skyldighet att rapportera detta till VV/Länstyrelsen.

I övrigt tror det är mer handlar om det jag var inne på tidigare i mitt inlägg samt som någon nämnde tidigare i tråden, personlig mognad.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Brukar inte samhällets svar på hur taskiga attityder motverkas vara utbildning?
Att behöva skriva om teoriprovet då och då borde väl klassas som utbildning. OK det kommer inte att bita på alla men kanske på någon.
Nej, ett teoriprov är inte utbildning, du behöver aldrig ens träffa en utbildare för att skriva ett sådant. Och nej, jag tror inte att det kommer att motverka taskiga attityder på någon. Ingen. Noll personer. Det är som att skriva ut alvedon till cancersjuka aidspatienter, och hoppas att det kanske hjälper någon. Att förändra attityder är oändligt mycket svårare än så.

Däremot kan det förstås få folk att lära sig någon trafikregel de inte kunde, men har vi pengar över till trafiksäkerhetshöjande åtgärder så finns det massor med saker som borde göras först, som ger mera bang for the buck.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Nej, ett teoriprov är inte utbildning, du behöver aldrig ens träffa en utbildare för att skriva ett sådant. Och nej, jag tror inte att det kommer att motverka taskiga attityder på någon. Ingen. Noll personer. Det är som att skriva ut alvedon till cancersjuka aidspatienter, och hoppas att det kanske hjälper någon. Att förändra attityder är oändligt mycket svårare än så.

Däremot kan det förstås få folk att lära sig någon trafikregel de inte kunde, men har vi pengar över till trafiksäkerhetshöjande åtgärder så finns det massor med saker som borde göras först, som ger mera bang for the buck.

spot on! :tummenupp
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Teoriprov ska förstås kompletteras med uppkörning, det skrev jag i första inlägget. "köra upp OCH skriva teoriprov var femte år " :tungan

Nackdelen med frivilliga utbildningar är att det bara är de drivna och duktiga som kommer att ta del av den.
Någon nämnde en sänkt premie som kompensation till den ökande kostnaden för detta förslag.
Lite så är det ju med Folksam/SMC-försäkringen, som är riktigt bra enligt mig.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Man kanske skulle kunna tänka sig en form av uppkörning där man inte kan bli underkänd.

Jo, såhär: Vart 5-10'e år måste man göra ett teoriprov och en uppkörning.
Teoriprovet för att man skall hålla sig uppdaterad med nya trafikregler osv.

Uppkörningen skulle gå till som så att man har en regelrätt uppkörning där förrättaren kryssar i dom moment du inte är godkänd på.

Dessa moment MÅSTE man sedan åtgärda genom en trafikskola inom... tja, ett år kanske?
Man skall alltså ta lektioner där dessa moment gås igenom och som man får öva på. Trafikskolan markerar sedan av dom moment man klarat av och skickar till Vägverket som då godkänner nytt körkort.

Fler förslag?
 

ponta1983

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2007
Ort
upplands väsby
Hoj
honda cbr1000rr suzuki rmz 250
körkort

exakt jag blev av med mitt men jag kör ju lika bra utan vet dom som har men dom hänger ju inte alltid med:D :D
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
hände mig så sent som i förgår de kom någon antik farbror han hade lämna företräde men bilen framför mig svängde så gubbjvln kör ut framför mig jag hänger på bromsen blir förbannad ställer mig på tutan och blänger.
hade gubben nu ryckttill sett lite skitnödig ut och accelererat hade jag inte sagt något missar gör vi alla. de som skrämer mig att han inte ens tittar i backspelgeln när jag hänger på tutan. tvär döv var han säkert!

Stod i aftonblaskan för ett tag sedan att läkare struntar i att rapportera till vv när folk har för dålig hälsa. var någon undersökning läkarna tyckte inte att de skulle vara någon polis myndighet och vill inte göra gamlingar och sjuka ledsna.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Personligen tror jag, om vi talar trafiksäkerhet, att det tveklöst bästa vore att höja körkortsåldern till minst 25.
Sen tycker jag också att det är rätt skönt att riket inte bara styrs av fjunisar.
Vissa fjunisar har knappt gått ut skattefinansierad skola.
Men de tycker att människor som inte ens har uppnått pensionsåldern borde kastas på soptippen.
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
Jo det är ju en EU-anpassning, men jag tycker den är kass.

Jag tycker den är fullkomligt genial. Hade det inte varit för EU skulle jag trott att någon på vägverket gått kurs i objektorienterad programmering. Skylten betyder ju bara tättbebyggt område, sen kan man associera vilka regler som helst till det begreppet!

Vad gäller hastighet kan man sätta den till exempelvis 40, 50, eller 60 km/h innanför och 70, 80 eller 90 utanför.

Bara skriva om lagen efter behag, den enda omskyltning som behövs är ett fåtal vid landets gränser. Kan det bli smartare?

Jämför motorväg och motorväg upphör, det är också rätt smarta skyltar.
 

Bifogat

  • 391px-J1_1-33.JPG
    391px-J1_1-33.JPG
    9.6 KB · Visningar: 119

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Allt EU bestämer är rätt!

Bara att ni lär er för ni får leva med det eftersom ni inte röstade emot när ni kunde.
 

Interceptor

Wheelie addict
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Någonstans där man är välkommen
Hoj
Harley Davidson Night Train -07
Håller faktiskt till en viss grad med.
Dock kan vart 5:e år kanske vara lite mycket. Kanske vart 10:e år i stället.

Det finns en annan poäng med att repetera teori och praktik och det är alla nya regler som kommer.

Själv har jag skrivit om teorin pga frivilligverksamhet inom försvaret (MC-ordonans) och bara på de 10 åren hade det hänt en del nytt.

Ta sedan de som idag är 70år gamla. De tog sitt körkort 1955, hur såg trafiken ut då? Några STORA skillnader, ingen fri hastighet, högertrafik, motorväg...

Min första bil gjorde 140km/h i medvind, det är var man lägger farthållaren på i dag. Utveckling!


det verkar inte hjälpa med mer teori och praktik för din del.Var finns vägar med högsta tillåtna hastighet 140km/tim :va
 

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Ducati 1000ss
Ser åtminstone ett problem med det, då ser körskolorna sin chans att skära guld med täljkniv, vore nog väldigt många som inte skulle ha råd tack vare att körskoslorna då skulle blåsa sina elever å det grövsta ytterligare en gång.
Dock kunde staten kräva att man gjorde ett teoriprov och en uppkörning just för att kolla lämpligheten, flunkar man på teori eller körning bigtime så bye bye körkort, om inte så får man ta ett par körlektioner\teorilektioner till självkostnadspris, villket borde hamna kanske runt hälften av vad det kostar nu :)
Vore ju inte så bra om ensamstående och andra med dålig ekonomi blev av med sitt körkort för de inte har RÅD att förnya
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Ser åtminstone ett problem med det, då ser körskolorna sin chans att skära guld med täljkniv, vore nog väldigt många som inte skulle ha råd tack vare att körskoslorna då skulle blåsa sina elever å det grövsta ytterligare en gång.
Dock kunde staten kräva att man gjorde ett teoriprov och en uppkörning just för att kolla lämpligheten, flunkar man på teori eller körning bigtime så bye bye körkort, om inte så får man ta ett par körlektioner\teorilektioner till självkostnadspris, villket borde hamna kanske runt hälften av vad det kostar nu :)
Vore ju inte så bra om ensamstående och andra med dålig ekonomi blev av med sitt körkort för de inte har RÅD att förnya

Prexis så det borde vara. Det lär dessutom dyka upp en uppsjö med nya körskolor, och vipps så har vi gjort en arbetsmarknadsinsats och skapat RIKTIGA jobb.

Allt EU bestämer är rätt!

Bara att ni lär er för ni får leva med det eftersom ni inte röstade emot när ni kunde.

Så vi som röstade emot kan skita i alla nymodigheter? :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top