Körkort på livstid = rätt?

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
hehe. Detta har jag faktiskt aldrig hört. Stämmer verkligen det? Alltså att det skulle vara tillåtet i 50 och 70, ska jag kanske tillägga. ;)
Menar du där det är 2 körfält i samma riktning?

Yep, så är det. infördes för att minska en massa onödiga filbyten.
 

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Vargön
Hoj
625 -06
Varför vänta till 50år.....? Frågetecknet efter siffran 50 i mitt inlägg var symboliskt för "kanske någon annan ålder" eller "vad tycker ni"
Brukar du sätta dig in i alla nya regler som skickas ut....? Nej

FRÅGA:

- Vilka bestämmelser gäller när du passerar en skylt som visar tätbebyggt samhälle i siluett............? 50knyck


KentW
.....

Nog för att sinnesförvirring, nedsatt syn/hörsel och alla andra miljoner sjukdommar som kan sänka din förmåga att uppträda korrekt och säkert i trafiken inte kommer vid en exakt ålder...

Men det känns ändå som att en rutinkoll typ lämplighetsintyg borde göras med jämna mellanrum, med en början på 50år? sen kanske 60 70 75 80 85 86 87 88 89osv

Som småbarnsförälder så ser jag med andra ögon hur (oftast) killar under 25 år som stora faror. (inget personligt)
Att dra dra på som ett jehu i tättbebyggt område bara för att det går. Kanske är det för att imponera vad vet jag?
Att testa från 50 års ålder är väl sent enligt uppfattning.

Kul att många tycker till i ämnet, jag trodde att min gästbok skulle fyllas med "stick-o-brinn-meddelanden" :)

Det känns mer som om du menar att man skulle behöva ha en övervakare typ i en veckas tid var 5e år! annars är det ju meningslöst!

tror inte att det finns någon 25åring som på riktigt tror att man får köra som ett jehu, göra fuckyouburnouter, och hjula på allmänväg... vad tror du?

Jag tror iallafall inte att ett teoriprov eller en ny uppkörning skulle förhindra just detta!
 
Last edited:

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Okej tyvärr är jag inte så insatt... men på mitt kort står det att det är giltigt 10år. Låter vettigt, är det hälsokontroll som gäller då?:va

Hur är det på dom som fått koret tidigare? Slipper dom undersökningar osv?:confused:
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
-----------------------------------------------------------------
Brukar du sätta dig in i alla nya regler som skickas ut....?

Nej inte jag heller........men vet att jag borde.


FRÅGA:

- Vilka bestämmelser gäller när du passerar en skylt som visar tätbebyggt samhälle i siluett............?

- 50 knyck!


Ja bla.....

- Men även andra saker som de tilläggsskyltar som sitter på samma stolpe...
- Huvudled upphör....
- Allmänna parkeringsregler i VTF....

Sen kommer jag inte ihåg fler...men vet att det är fler!

KentW

Okej tyvärr är jag inte så insatt... men på mitt kort står det att det är giltigt 10år. Låter vettigt, är det hälsokontroll som gäller då?:va

Hur är det på dom som fått koret tidigare? Slipper dom undersökningar osv?:confused:

Tyvärr är det så att det behövs bara att du skickar in en bild....helst på
dig själv...men vet inte om det överhuvudtaget kollas mot nånting.

Joo.....bilden ska vara i samma vinkel som Fartkameran tar sina bilder,
alltså ska höger öra synas.

Du behöver inte se nånting.....
Du behöver inte höra nånting....
Du behöver inte kunna röra dig....

Vi som "fick" vårat körkort....behöver inte heller kunna ovanstående.

KentW
 
Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
hehe. Detta har jag faktiskt aldrig hört. Stämmer verkligen det? Alltså att det skulle vara tillåtet i 50 och 70, ska jag kanske tillägga. ;)
Menar du där det är 2 körfält i samma riktning?

Givetvis där det är två körfält i samma riktning.


För övrigt så är omkörning med skymd sikt inte tillåtet heller, inte ens när man kör om en lastbil.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Behövs väl inte. Bättre att besikta fordonen lite tätare, kanske halvårsvis, borde höja säkerheten rejält. Däremot borde man förbättra lysena så de blev som förr, nu ser man ju inget. Ett annat klagomål jag har är att det är alldeles för lite väg kvar i slutet av bromsen, så var det inte tidigare. Korsningarna bara rusar på en, skärpning vägverket!
Man borde klaga, skriva insändare och annat om inte tangenterna hade varit lika små som på de där nymodiga mobiltelefonerna. Tacka vet jag "Storno" med sockerbitsstora, lysande, gröna knappar. Tycker inte ens att Times New Roman, teckenstorl 12, är sej likt längre. Positivt är dock att djur och sådant inte syns på vägarna längre.

Allvarligt, synkontroller från 35-40 och förarprov med jämna och rimliga intervall. Att börja köra mc med ett körkort man fått kräver mod och ett fantastiskt förakt för människor i omgivningen, speciellt med tanke på hur avancerat det var att ta körkort då jämfört med vad de går igenom nu. Tror de har ganska mycket mer på fötterna nu.
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
Trafikanter som skall UT på motorvägen har lämna företräde, dvs du skall INTE bromsa på motorvägen för att släppa in någon som kommer från accelerationssträckan !!!

Vad många utropstecken. Jag brukar bromsa, accelerera eller byta körfält för att underlätta. Det beror på situationen vilket som är lämpligast. Gör jag fel då?

Man får använda vägrenen för att underlätta omkörningar !!!

Detta ser man dagligen folk som uppenbarligen inte lärt sig.

Det sista här kan ju även vara att de tagit fasta på att man inte måste. :D
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Tänk om det var så enkelt att det bara var att lära folk reglerna så hände det inget sen.
Är inte problemet att vi skiter i reglerna fast vi kan dem?
Det är väl ingen som inte vet att man inte får köra fortare än vad det står på skyltarna ändå gör nästan alla det.
Det är väl ingen som wheelar mellan bilarna i stan som tror att man får göra så?
Det är attityden det handlar om.
Sen skall ju läkarna anmäla gubbarna när de blir senila och/eller ser för dåligt för att vara i trafiken så de får kortet indraget men det gör de inte vilket jag anser vara tjänstefel.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Hur ska du kunna praktisera....om du inte kan teorin...?
Tror inte att en eller annan ny regel i sig motiverar regelbundna prov redan i unga år. Visst missar folk kanske att man numera får köra 80 med släpvagn, men de flesta som kört aktivt i 20 år är ändå mycket bättre bilförare än de som kommer ut nybakade med färsk teori. Och trafikmiljön har inte ändrat sig så mycket de senaste tjugo åren, bortsett från att vi fått säkrare vägar och säkrare, mer lättkörda bilar och motorcyklar.

Vad som däremot verkligen skulle behövas är ordentliga hälsokontroller när folk börjar bli lite till åren. Alldeles för många inser inte, eller vill inte acceptera, sina allt större begränsningar som kommer med åldern.

Ärligt talat tror jag inte att NÅGON skulle klara av teorin 1år efter man körde upp och klarade sitt körkort......att bli påmind om vad som gäller vart 5-år tror inte jag är för mycket.
Allvarligt? :va När jag tog mc-kort för fem år sedan, tolv år efter att jag tagit bilkort, så öppnade jag aldrig boken. Skrev några övningsprov, som visade sig vara enkla, gick upp och skrev teorin med ett eller två fel. Undantaget de där jävla vinterdäcksdatumen (som man ändå inte kan undgå att se/höra/läsa om i vår samlade press när det är dags) och liknande detaljer så är det ju sunt förnuft rakt igenom.

Jag kan gå dit och skriva ett prov imorgon om det är så, men jag har svårt att se samhällsvinsten med det. Låt de pengarna gå till säkrare mitträcken istället.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Tänk om det var så enkelt att det bara var att lära folk reglerna så hände det inget sen.
Är inte problemet att vi skiter i reglerna fast vi kan dem?
Det är väl ingen som inte vet att man inte får köra fortare än vad det står på skyltarna ändå gör nästan alla det.
Det är väl ingen som wheelar mellan bilarna i stan som tror att man får göra så?
Det är attityden det handlar om.
Sen skall ju läkarna anmäla gubbarna när de blir senila och/eller ser för dåligt för att vara i trafiken så de får kortet indraget men det gör de inte vilket jag anser vara tjänstefel.

Sant.

Och faktiskt så står äldre förare för en minoritet av olyckorna.
Sen att det vore bra med någon form av fortbildning med 10-15 års intervall är ju sant, kanske inget regelrätt prov utan typ SMC´s avrostningar.
Dock är ju våra makthavare direkt i skottlinjen då dessa i regel inte är purfärska så det lär aldrig hända.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Sen skall ju läkarna anmäla gubbarna när de blir senila och/eller ser för dåligt för att vara i trafiken så de får kortet indraget men det gör de inte vilket jag anser vara tjänstefel.

Sett åtskilliga exempel där det är dags att "ställa bilen" och låta nån annan köra. Läkare som viftar bort polisens, "är det inte dags..", med ett sturskt, "det är jag som har den kompetensen bla, bla". Vet folk som kört själva till akuten med lättare stroke trots att de fattat att ngt allvarligt hänt. Själv var jag bekymrad efter en olycka och begärde alla upptänkliga tester för att säkerställa att jag inte var farlig på något vis. De gjorde stora ögon och tyckte att den inställningen talade för sej själv vad gäller framförhållning och riskmedvetenhet men jag gav mej inte ändå, det skall kollas. Ses ofta som ett slag mot manligheten för äldre herrar, frågan är vad sån stolthet/tjurskallighet skall få kosta i tragedier och mänskligt lidande?
Läkarna verkar måna mer om patient/kundrlationer.
Ja, du kan anse det men det ändrar dessvärre inget.
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
hehe. Detta har jag faktiskt aldrig hört. Stämmer verkligen det? Alltså att det skulle vara tillåtet i 50 och 70, ska jag kanske tillägga. ;)
Menar du där det är 2 körfält i samma riktning?

Klart jag menar vid dubbla kärfält. Men det är ju klart, med MC funkar det ju även med enkelt körfält.
 

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
När man väl tagit kortet vill man ju inte ta om det igen efter 5-10år. Kostar tid och pengar.. Ända anledningen jag skulle vilja ta om kortet är om försäkringen skulle minska varje gång.

Men helt klart så behövs det koll uppåt i åren, har nyligen fått morfar att lämna in lappen vilket han nu tycker är bra, men innan vare mkt snack om dom där j-vla kärringarna som tar MITT välförtjänta kort! "Jag har ju aldrig vart med i en olycka, varför ska jag inte få köra längre?"
Bättre kasta in handuken i tid än att förstöra både sitt eget och någon annans liv pga att man inte la av i tid.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Tror inte att en eller annan ny regel i sig motiverar regelbundna prov redan i unga år. Visst missar folk kanske att man numera får köra 80 med släpvagn, men de flesta som kört aktivt i 20 år är ändå mycket bättre bilförare än de som kommer ut nybakade med färsk teori. Och trafikmiljön har inte ändrat sig så mycket de senaste tjugo åren, bortsett från att vi fått säkrare vägar och säkrare, mer lättkörda bilar och motorcyklar.

Vad som däremot verkligen skulle behövas är ordentliga hälsokontroller när folk börjar bli lite till åren. Alldeles för många inser inte, eller vill inte acceptera, sina allt större begränsningar som kommer med åldern.


Allvarligt? :va När jag tog mc-kort för fem år sedan, tolv år efter att jag tagit bilkort, så öppnade jag aldrig boken. Skrev några övningsprov, som visade sig vara enkla, gick upp och skrev teorin med ett eller två fel. Undantaget de där jävla vinterdäcksdatumen (som man ändå inte kan undgå att se/höra/läsa om i vår samlade press när det är dags) och liknande detaljer så är det ju sunt förnuft rakt igenom.

Jag kan gå dit och skriva ett prov imorgon om det är så, men jag har svårt att se samhällsvinsten med det. Låt de pengarna gå till säkrare mitträcken istället.


Så du har aldrig åkt med NÅGON mellan 18 -40 och undrat hur i all sin dag
dom kan överleva i trafiken.

DU är tydligen en av dom som "kanske" inte skulle behöva "uppdatera" regelbundet.
Men att behovet finns är nog ställt utom allt tvivel. Det behöver man inte åka
många mil i trafiken för att upptäcka.

Men som jag skrev tidigare så är jag övertygad om att problemet inte är åldersbaserat utan körvanebaserat.

Kan man reglerna och kör många mil får man mycket träning både i den
praktiska tillämpningen av reglerna samt den rena körvanan. Det gäller även
i andra sammanhang. typ yrkeskunskaper.

Övning ger färdighet.

KentW
 
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Sv 650S -04, Kawasaki Versys -07
När man väl tagit kortet vill man ju inte ta om det igen efter 5-10år. Kostar tid och pengar.. Ända anledningen jag skulle vilja ta om kortet är om försäkringen skulle minska varje gång.

Håller med dig. Jag skulle inte vilja behöva ta om kortet redan efter 5-10 år. Som du säger så kostar det både tid och pengar, och även om en uppkörning + teoriprov inte är det svåraste man kan göra, så är det ändå ansträngande både psykist och fysiskt, tyckte iaf jag.
Men som någon skrev innan så skulle jag tycka det var mycket bättre att ha några sorts kurser istället med jämna tidsintervall. Det skulle ju vara att kombinera nytta med nöje. :tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag tycker det är fel. Gå på istället och få bort inslag som man kan hålla borta från trafiken ex förläng ispärrtider för folk som gör uppenbarliga dumheter ex rattfylla, gör man om det en gång till så är man lämplig överhuvudet tagit att ha körkort då??
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Jag känner bara till EN äldre man som sa : - Nej nu ska jag inte köra mer bil, jag känner att det inte är säkert längre.
Och sen inte kört en meter till!

Det är väldigt få som har den självinsikten...
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
.....



Det känns mer som om du menar att man skulle behöva ha en övervakare typ i en veckas tid var 5e år! annars är det ju meningslöst!

tror inte att det finns någon 25åring som på riktigt tror att man får köra som ett jehu, göra fuckyouburnouter, och hjula på allmänväg... vad tror du?

Jag tror iallafall inte att ett teoriprov eller en ny uppkörning skulle förhindra just detta!

Håller med, det var ett svar till inlägget:
"Men det känns ändå som att en rutinkoll typ lämplighetsintyg borde göras med jämna mellanrum, med en början på 50år? sen kanske 60 70 75 80 85 86 87 88 89osv"

Min poäng var att det kanske inte var läge att börja införa vid 50 års ålder.

Många yngre kör som gudar, inget snack.
 

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Vargön
Hoj
625 -06
Håller med, det var ett svar till inlägget:
"Men det känns ändå som att en rutinkoll typ lämplighetsintyg borde göras med jämna mellanrum, med en början på 50år? sen kanske 60 70 75 80 85 86 87 88 89osv"

Min poäng var att det kanske inte var läge att börja införa vid 50 års ålder.

Många yngre kör som gudar, inget snack.

Jag försökte absolut inte försvara "min" ålder på något sätt! det är väl mer fakta än spekulationer att yngre förare kör mer riskabelt och idiotiskt!

Ska man bara göra en hälsokoll för att få behålla körkortet tycker jag att man kan ha det var 5e år efter taget körkort. och vid samma tidpunkt få en kort genom gång på dom nya trafikreglerna/skyltarna.

så jag håller med det du antagligen menar:)
 

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Skåne, i en Skånelänga.
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Varför vänta till 50år.....?

Brukar du sätta dig in i alla nya regler som skickas ut....?

FRÅGA:

- Vilka bestämmelser gäller när du passerar en skylt som visar tätbebyggt samhälle i siluett............?


KentW

70km/h om inget annat anges när du kör ut ur samhället, 50km/h när du kör in..
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top