Tror inte att en eller annan ny regel i sig motiverar regelbundna prov redan i unga år. Visst missar folk kanske att man numera får köra 80 med släpvagn, men de flesta som kört aktivt i 20 år är ändå mycket bättre bilförare än de som kommer ut nybakade med färsk teori. Och trafikmiljön har inte ändrat sig så mycket de senaste tjugo åren, bortsett från att vi fått säkrare vägar och säkrare, mer lättkörda bilar och motorcyklar.
Vad som däremot verkligen skulle behövas är ordentliga hälsokontroller när folk börjar bli lite till åren. Alldeles för många inser inte, eller vill inte acceptera, sina allt större begränsningar som kommer med åldern.
Allvarligt?
När jag tog mc-kort för fem år sedan, tolv år efter att jag tagit bilkort, så öppnade jag aldrig boken. Skrev några övningsprov, som visade sig vara enkla, gick upp och skrev teorin med ett eller två fel. Undantaget de där jävla vinterdäcksdatumen (som man ändå inte kan undgå att se/höra/läsa om i vår samlade press när det är dags) och liknande detaljer så är det ju sunt förnuft rakt igenom.
Jag kan gå dit och skriva ett prov imorgon om det är så, men jag har svårt att se samhällsvinsten med det. Låt de pengarna gå till säkrare mitträcken istället.