Körkortstips, att tänka på osv!

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Skåne
Hoj
2009 Thruxton
Jag höll väl en 6-7 km/h och det gick galant. Kör lite långsammare mellan konorna och aningen snabbare i långa svängen.
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Kan det vara så att konerna faktiskt står tätare på körskolans banor? Det ser inte ut som några fyra meter där jag går iaf... ska fråga nästa gång. Säger inte det är fel, kan bara vara skönt att ha i bakhuvudet.

Jag har problem med bromsningen på körskolehojen, är van vid min egen hoj där bakbromsen knappt tar alls, så när jag bromsar in på körskolans hoj surrar ABSen i foten... inte bra men svårt att vänja sig av med :-/ Kanske ska tänka att jag inte ska bromsa alls med foten, bara låta den vila på bromsen...
 

Vvalon

.
Gick med
11 Sep 2009
Ort
skåne
Hoj
zx6r 2009
När jag gjorde uppkörningen( första) så körde jag i 5 typ o han sa det behövdes inte köra så sakta.. han sa så till alla andra med som körde saktare sen andra körde jag 6-7
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Jag körde överdrivet långsamt på krypkörningen, hastighetsmätaren växlade mellan 1-2 km/h. Detta tyckte han var onödigt långsamt.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Höll runt 5 km/h i krypet på uppkörning. Fick ingen direkt kommentar utan "Okej, ser du banan där... väja höger, slalom, vänd".

Lustigt nog gjorde jag värdens klantigaste miss i undanmanövern, sket i att runda sista konen. Bara att göra om och sätta det perfekt. Tror faktiskt att alla förutom jag den förmiddagen satte ner fötter vid kryp och det flög koner vid undanmanövern.

Läxan är att träna ALLA banor och inbromsning innan uppkörning ordentligt. Nerverna gör sitt också, så räkna inte med att det går helt perfekt som på träningen, ha lite marginal. Jag la säkert ner 10-15 timmar på banträning.
 

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
1. Bli inte nervös (hehe)

2. Träna hemma på det du kan träna på hemma. Säkerhetskontroller, konbanor och bromsning. Onödigt att lägga en massa dyr tid på att lära sig krypköra. Bättre att få tips i trafiken under körlektionerna.

3. Se till så att du har en bra och godkänd hoj för uppkörningen.
Sporthoj på 1000cc är kanske inte så optimalt.

Det optimala för A begränsad hade såklart varit den enda hojen (i princip) som man kan köpa och köra direkt på, med just A begränsad, utan att behöva strypa och regga om mm mm, alltså en Kawasaki Ninja 250R. MEN det får man ju inte såklart, fick jag bittert erfara EFTER att jag gjort hela min uppkörning och blivit "godkänd"...

Ute i trafiken sen kvittar det vilken hoj man har men just på de tricksiga banorna skulle jag rekommendera en hoj som är lättmanövererad och har bra svängradie. Supermotard, streetfighter t.ex.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
1. Bli inte nervös (hehe)

2. Träna hemma på det du kan träna på hemma. Säkerhetskontroller, konbanor och bromsning. Onödigt att lägga en massa dyr tid på att lära sig krypköra. Bättre att få tips i trafiken under körlektionerna.

3. Se till så att du har en bra och godkänd hoj för uppkörningen.
Sporthoj på 1000cc är kanske inte så optimalt.

Det optimala för A begränsad hade såklart varit den enda hojen (i princip) som man kan köpa och köra direkt på, med just A begränsad, utan att behöva strypa och regga om mm mm, alltså en Kawasaki Ninja 250R. MEN det får man ju inte såklart, fick jag bittert erfara EFTER att jag gjort hela min uppkörning och blivit "godkänd"...

Ute i trafiken sen kvittar det vilken hoj man har men just på de tricksiga banorna skulle jag rekommendera en hoj som är lättmanövererad och har bra svängradie. Supermotard, streetfighter t.ex.

nice trådlyft:p haft kortet ett par månader. Körde även upp med min K6 1000cc och klarade det :hihi
 

Rimo

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet
Körskolan pumpade mig på pengar genom att hävda en massa trams om kravet för testet med lågfart och inbromsning ets.

Det är självfallet bättre om du övar i så låg hastighet som möjligt, men jag körde ganska fort. Att dessutom sätta ner foten för tidigt vid inbromsningen gav inte heller något avslag utan var inga större problem. Kuggade nämligen 2 gånger på uppkörningen och där var det trafiken båda gångerna. Var därför med och tittade på när folk körde upp vid tre tillfällen och det var många brister som ändå accepterades. Kör i låg hastighet men lägg inte ner en massa pengar på trafikskolan för en sån grej. Köp en hoj och träna hemma, då har du garanterat tillräckligt för att klara det. De är inte så petiga med blicken, hastigheten och allt annat som körskolan försöker tuta i dig.

Jag såg en enda person kugga på banan under de tre gånger jag körde upp och han hade garanterat inte kört dessa övningar vidare mycket. De ser om du har övat, gör du då ett misstag så får du med största säkerhet ett nytt försök. Jag fick motorstopp på inbromsningen då jag glömde kopplingen. En annan lirare fick köra om lågfarten 2 gånger efter att ha satt ner foten lite väl grovt och klarade det sen.

Det som var svårt för mig var trafiken. Jag körde 60 på 30-väg första gången och 50 på 30-väg andra gången. Det här med skyltar är inget jag brukar observera när jag kör normalt. Likaså glömde jag första gången att lägga ner hastigheten vid stillastående bilar och hålla ut. Han menade också att jag hade för hög fart på grusvägen innan jag kom fram till en 90-väg och att jag skulle släppt gasen en bra bit innan jag gjorde det samt att jag inte la mig korrekt vid grusvägens slut.

Likaså bromsade jag vid ett övergångsställe när jag såg en person närma sig övergångsstället. Totalt onödigt och något jag aldrig gör i vanliga fall, men på uppkörningen kör man som en kärring så då måste man va på sin vakt. Problemet var att jag bromsade in för snabbt och precis efter en rondell så inspektören höll på att dundra in i mig. Klarade mig dock med en varning och fick kortet den gången.

Med andra ord, det jag kom fram till är följande:
  • Öva hemma på banan och skräm inte upp dig över att du inte klarar den. Du får ett andra försök om du har övat och klarar av testet.
  • Titta på skyltarna
  • Lägg ner hastigheten vid stillastående bilar eller annat som skymmer och håll hastigheten i övriga fall
  • Tänk på blicken och visa med huvudvridningen/blicken att du observerat bilar som du har företräde för
  • Tänk på hur du lägger dig vid grusvägar när du kommer ut till en korsning
  • Tänk på att lägga ner hastigheten så att du rullar sakta fram mot korsningen (speciellt vid grusväg)
  • Tänk på hastighetsgränsen.


Lyckas du med det är jag rätt säker på att du klarar det.

Edit: Ett litet tillägg till lågfarten är att man får ganska svårt att klara den om man kör för sakta. Det blir med andra ord en omöjlig träning och allt blir bara pannkaka. Kör med andra ord inte för sakta heller...
 
Last edited:

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
nice trådlyft:p haft kortet ett par månader. Körde även upp med min K6 1000cc och klarade det :hihi

Det var imponerade! Höll du dig innanför linjerna på konbanan? Jag kan tänka mig att en gixxer 1000 har svängradie som en dragspelsbuss ungefär?? :D
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ett tips är att inte åka till uppkörningen med sporthoj. Trafikverket kuggar sporthojar. Iallafall linköping och mantorp. En polares arbetskamrat körde flera gånger med sin Yamaha 600 sporthoj och blev kuggad. Sista gången han körde gjorde han det HELT felfritt. Dock fick han aldrig komma ut i trafiken endast av att han körde sporthoj! Detta är något SMC bör ta upp enligt mig. Den är ju för F** reggad som motorcykel!
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Det var imponerade! Höll du dig innanför linjerna på konbanan? Jag kan tänka mig att en gixxer 1000 har svängradie som en dragspelsbuss ungefär?? :D

Japp, kuggade dock 2 innan jag klarade det:lol vägrade ge mig
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Lånar tråden lite bara:)

Blir det problem för mig att köra upp på min gsxf 600 tror ni? Tänker då mest på lågfartsbanan..
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Lånar tråden lite bara:)

Blir det problem för mig att köra upp på min gsxf 600 tror ni? Tänker då mest på lågfartsbanan..

Har du ingen möjlighet att testa köra lite lågfart med just den hojen innan uppkörningen? Det är väl det absolut enklaste sättet att se om det funkar eller inte.
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Jo har alla möjligheter att träna lågfart själv när jag vill. Så det är skitbra.. tänkte mest på rent allmänt om det är svårare på min hoj än nån annan:)
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Jo har alla möjligheter att träna lågfart själv när jag vill. Så det är skitbra.. tänkte mest på rent allmänt om det är svårare på min hoj än nån annan:)

Inget är omöjligt, finns folk som gjorde det med choppers.
Jag gjorde det med min GSXR 1000 k6 vilket ska vara "omöjligt" enl folk på detta forumet.
Visst det är 10 gånger svårare, men bara till att köpa koner på biltema hitta måttet på banorna finns på internet och bygga upp och bara till att öva. Träning ger färdighet :yoparty

lycka till, du ska nog klara det med en gsxf 600
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
ett tips är att inte åka till uppkörningen med sporthoj. Trafikverket kuggar sporthojar. Iallafall linköping och mantorp. En polares arbetskamrat körde flera gånger med sin yamaha 600 sporthoj och blev kuggad. Sista gången han körde gjorde han det helt felfritt. Dock fick han aldrig komma ut i trafiken endast av att han körde sporthoj! Detta är något smc bör ta upp enligt mig. Den är ju för f** reggad som motorcykel!

Så dem sa alltså till han "Allting var jätte bra men du får inte köra trafikdelen för du kör sporthoj"?:rolleyes:
Bullshit
 
Last edited:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Så dem sa alltså till han "Allting var jätte bra men du får inte köra trafikdelen för du kör sporthoj"?:rolleyes:
Bullshit

haha definitivt bullshit, Jag körde upp med min gixxer 1000 k6 och fick kortet låter högst orimligt ifall han inte ens fick köra ute på vägen med 600!!:7peta
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top