Körkortstips, att tänka på osv!

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Jo har alla möjligheter att träna lågfart själv när jag vill. Så det är skitbra.. tänkte mest på rent allmänt om det är svårare på min hoj än nån annan:)

Dåså! Bara att öva järnet med den hojen och köra upp på den. Klart det är lättare med en motard eller dylikt men varför krångla till det när du kan öva på din hoj som du sedan kör upp på.

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Hoj
Daytona 675 -08
Ok! Ska träna som f*n! Har en asfaltplan 200 meter från huset som jag kan köra till och träna på!
Det bör nog gå! Har ändå hyfsad talang anser jag själv!

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Ok! Ska träna som f*n! Har en asfaltplan 200 meter från huset som jag kan köra till och träna på!
Det bör nog gå! Har ändå hyfsad talang anser jag själv!

Johan det blir mycket träning på lågfartsbanan i vår, var så säker!!

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Lågfartsbanan var definitivt det svårare momentet på uppkörningen. Ser inte att det nämnts här (iaf inte på denna sidan), men försök slappna av och sänk axlarna. Kommer ihåg mina första lektioner att jag hade sådan sjuk träningsverk i händerna, jag greppade ju för kära livet när vi körde i de livsfarliga hastigheterna (3-4km/h) på trafikskolans konbana ;)

Buddhabuilder

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2010
Hoj
R1 08
Nu bumpar jag en jävligt gammal tråd men behöver tips när det gäller lågfart/krypkörningsdelen. Ibland går det riktigt bra, sist gick det dock skit för det var så jävla varmt plus att jag blev trött i händerna.

Jag brukar försöka hålla 3 km/h men det är ruskigt svårt för mig att göra 8or med den låga hastigheten. Vad ska man egentligen hålla för hastighet på uppkörningen?
Kör jag 4-5 km/h så är det inga problem alls för mig.

Läraren säger att jag ska hålla 3 km/h, litar på honom och han är en grym lärare. Men vill veta vad som egentligen gäller på uppkörningen?

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag tror så här: håll dig kring 3-4-5km/h så kommer du bli godkänd. 5-6-7 så kommer han säga att det går lite fort och du får göra om. Du måste ju i vilket fall som helst dutta till lite på gasen när du svänger kring konorna, så ligger du kring 3 rakt fram så kanske du ökar till 4-5 med dutten. Det tror jag tas som inte bara okej, utan till och med riktigt bra kontroll.
Jag var också nere kring 2-3 ofta när jag öva, men där nånstans börjar det ju bli löjligt...
Öva så långsamt du kan är skitbra! Sen kör du snäppet fortare på uppkörningen. Då har du full kontroll. Det ska inte ta fem minuter att ta sig runt banan, så det finns en undre gräns också...

Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
... Du måste ju i vilket fall som helst dutta till lite på gasen när du svänger kring konorna, så ligger du kring 3 rakt fram så kanske du ökar till 4-5 med dutten. Det tror jag tas som inte bara okej, utan till och med riktigt bra kontroll.
...

"Dutta till lite på gasen"...!? Jag blev lärd att ligga på ett stadigt varvtal (2000 rpm på den er-6n skolan hade) och styra farten med kopplingen. Inget "duttande" med gasen utan parering med kopplingen för att hålla farten. Det funkade hur som helst klockrent för mig.

Buddhabuilder

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2010
Hoj
R1 08
Tack för svaret grabbar!

Läraren vill kanske att man ska ha marginal på självaste uppkörningen då. Får helt enkelt nöta på och försöka hålla blicken uppe vilket jag har problem med, samt öva mer på "duttandet"

PeteR1: vilken hastighet höll du?
Min lärare uppmuntrar duttandet, har du någon aning om hur dom ser på det på uppkörningen?

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
"Dutta till lite på gasen"...!? Jag blev lärd att ligga på ett stadigt varvtal (2000 rpm på den er-6n skolan hade) och styra farten med kopplingen. Inget "duttande" med gasen utan parering med kopplingen för att hålla farten. Det funkade hur som helst klockrent för mig.
Jo, jag gjorde också först så, tills nån sa att "nä, så ska man inte aaaalls göra". Nähä. Iaf, principen är ju densamma, man ligger kring dragläget, parerar med kopplingen som du säger, men också med gaspådrag ala dutt för lite styrbalans. Numera ute i trafik är det en blandning av allt det där, beror på vad jag ska göra. Men personligen föredrar jag duttande med inslag av kopplingsparering när det gäller konbana. Känns mer avspänt än att ligga på konstant gas.

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag höll promenadhastighet (ibland strax under). Min lärare gick bredvid mig och sade att jag fick göra om banan om jag körde ifrån honom. Det slutade med att han gick ifrån mig... På uppkörningen höll jag promenadhastighet. Jag har ingen aning om antalet km/h för jag tittade på konerna och inte på hastighetsmätaren, men jag blev godkänd.

Duttandet vet jag inte hur de bedömer. Min lärares åsikt var att det visade på bättre kontroll om jag låg på ett stadigt och jämnt varvtal och reglerade farten med kopplingen.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
Tack för svaret grabbar!

Läraren vill kanske att man ska ha marginal på självaste uppkörningen då. Får helt enkelt nöta på och försöka hålla blicken uppe vilket jag har problem med, samt öva mer på "duttandet"
......
Min lärare uppmuntrar duttandet, har du någon aning om hur dom ser på det på uppkörningen?
Jag tror också att 3km/h är en pedagogisk uppmuntran att fortsätta bli bättre!:)

Alltså, det här med enbart koppling eller duttande. Jag kuggade min första uppkörning. En sak jag blev godkänd på dock var krypkörningen. Då körde jag med enbart koppling och tomgång!:confused: Jo, denna Hornet var så urstark kring 11krpm att det räckte. Jag tror den gjorde uppemot 10km/h på ettans tomgång. Men det var den cykeln det. Att ligga kring ett visst varvtal och sen bara köra koppling på det kan ju funka om man vet väldigt väl vilket vrid hojen har på så låga varv. Men risken man tar är ju samma som att från stillastående släppa kopplingen snabbt som fan. Hojen får motorstopp. Genom att vara på alerten med såväl koppling som gas så eliminerar man den risken. Och då klarar man krypkörning på vilken hoj som helst. Jag fick höra att de på uppkörningen vill att man kopplar och duttar. Anledningen är ju ganska given när man tänker efter.
Uppkörningen jag fixade sen, gjorde jag krypet med duttandet. Gick också bra.

Last edited:

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Hoj
2003 Honda CBR954
Jag höll promenadhastighet (ibland strax under). Min lärare gick bredvid mig och sade att jag fick göra om banan om jag körde ifrån honom. Det slutade med att han gick ifrån mig... På uppkörningen höll jag promenadhastighet. Jag har ingen aning om antalet km/h för jag tittade på konerna och inte på hastighetsmätaren, men jag blev godkänd.

Duttandet vet jag inte hur de bedömer. Min lärares åsikt var att det visade på bättre kontroll om jag låg på ett stadigt och jämnt varvtal och reglerade farten med kopplingen.

Tittade inte ens på konorna, fixerade blicken bortanför konbanan å sen körde ja, samma på tillbakavägen.
Hade ingen direkt pejl på hastigheten mer än att det kändes lagomt i stil med gångfart, duttade med gasen å kopplingen när ja kände de behövdes lite mera stabilitet i hojjen.
Hade en känsla av att det gick lite för fort på tillbakavägen, men men godkänt blev det iaf.

Fick iaf lära mig att konstant dutta å leva fan med gasen. Det ska höras... hehe.
Känns förövrigt som att man är mer avslappnad när man duttar än om man konstant försöker håller samma varv.

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Hoj
2009 Thruxton
Jag körde 6-7 km/h både med trafikskolan och på uppkörningen, gick bra.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
App app, inte titta på konerna. Då gör du det skitsvårt för dig.
Blicken ska vara högt upp, fixera den långt bort och titta dit du svänger i vändningen. Konerna ser du iallafall perifert.
Tänk också på att ta ut svängarna ordentligt, särskilt innan vändningen så att du kommer runt.
Det är inte en tävling i att köra så nära konerna som möjligt utan max styrutslag i vida svängar gäller. Då kommer du inte riva en enda kon och jobba med både gas och koppling, farten regleras med den sistnämnda.

Lycka till och drick mycket vatten! Det är svettigt som fan.....

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Hoj
Ducce
Jag höll på att dutta med gasen i början men det slutade med att jag istället enbart använde kopplingen, var enda som funkade för mig trots att det egentligen är fel.
Jag hade också väldiga problem att hålla blicken dit man skulle, blev balansproblem titt som tätt så jag kollade halvvägs dit jag skulle istället, även om blicken var hög och bra, och när jag hittade balansen vred jag över huvudet lite mer men var aldrig riktigt runt "som man ska", använde periferin istället. Kanske inte helt friskt men nu kör jag inga konbanor längre :hihi

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Mitt tips för lågfarten är följande:

Håll blicken på sista konan hela tiden, när du börjar närma dig den så kollar du ut i horisonten istället och har en punkt som du fixerar på. Vid sista konan så tar du ut mycket åt sidan, och sedan när du har konan till vänster eller höger axel om dig så kollar du på den sista konan igen på andra sidan, krypkör med bakbroms och koppling, gasar man så blir det bara onödigt snabbt och ryckigt.

Kolla inte på hastighetmätaren, kör bara sakta och håll blicken högt (i värsta fall kör du för snabbt och då får du köra om saktare). De kollar på hur du rör kroppen och arbetar med kopplingen, inte hur snabbt/sakta du kör (jag höll mig på 4km/h och det såg bra ut).

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Tittade inte ens på konorna, fixerade blicken bortanför konbanan å sen körde ja, samma på tillbakavägen.
Hade ingen direkt pejl på hastigheten mer än att det kändes lagomt i stil med gångfart, duttade med gasen å kopplingen när ja kände de behövdes lite mera stabilitet i hojjen.
Hade en känsla av att det gick lite för fort på tillbakavägen, men men godkänt blev det iaf.

Fick iaf lära mig att konstant dutta å leva fan med gasen. Det ska höras... hehe.
Känns förövrigt som att man är mer avslappnad när man duttar än om man konstant försöker håller samma varv.

App app, inte titta på konerna. Då gör du det skitsvårt för dig.
Blicken ska vara högt upp, fixera den långt bort och titta dit du svänger i vändningen. Konerna ser du iallafall perifert.
Tänk också på att ta ut svängarna ordentligt, särskilt innan vändningen så att du kommer runt.
Det är inte en tävling i att köra så nära konerna som möjligt utan max styrutslag i vida svängar gäller. Då kommer du inte riva en enda kon och jobba med både gas och koppling, farten regleras med den sistnämnda.

Lycka till och drick mycket vatten! Det är svettigt som fan.....

Bara för att förtydliga så tittade jag inte på nästa kon. Jag tittade på raden av koner, mest på den sista, med blicken högt och ordentliga huvudvridningar. Ni har helt rätt i det ni skriver, tittar man på nästa kon så går det åt skogen, det gäller att (som alltid) ha blicken riktad dit man vill komma. Men man skall definitivt inte titta på hastighetsmätaren... :krama

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin