Körning på racehouse i malmö

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Zilversurfer skrev:
På en liten GoCart banan, med stålpelare lite överallt, och 7-8 andra som kör?
Hade detta handlat om en lämpad Motardbanan utomhus med gott om plats, hade jag inte sagt något. Jag har själv aggerat föråkare i RR till personer som knappt har sett en hoj. Men då finns det utrymme för misstag, vliket det inte finns på Racehouse. Men under tiden fanns det inga Licensierade förare på banan.

Jag håller med om att man inte bör släppa vem som helst lös tillsammans med övriga förare, eller ens släppa lös dom alls. Men om man snackar med alla nya förare som kommer & sätter sig in i vilken nivå dom ligger på, förklarar vad som gäller & ev. agerar föråkare så ser jag inget hinder.

Zilversurfer skrev:
Hämma tillväxten...ok, vilken Motardbana i Sverige får du köra på utan licens under träning. Försäkringen som finns via din licens gäller inte, om det finns förare på banan som inte innehar licens. Man får inte blanda icke licens med licensförare enligt reglementet.

Har för mig att supermotard går under RR reglemente och inte Cross reglemente när det gäller träning.

Det finns, vad jag vet & har erfarenhet av, inget licensekrav för träning på motardbanor. Däremot om träningen är på RR-banor så är det precis som du säger pga. deras banlicense.
Det ställs ju inte ens några krav på dig som förare för att få köra vilken tävling som helst i sverige.

Zilversurfer skrev:
Grabben som vill köra ska få köra, men om han inte har någon som helst erfarenhet borde det inte vara bättre om han kör lite på Parkeringen iaf utanför så man kan se att han kan bromsa iaf. Du har ingen aning överhuvudtaget. Kan han ens växla. Och säg nu inte "klart han kan" hur vet ni det, han kanske inte ens har haft moped, utan har köpt hojjen för att börja övningsköra.

Aja, vi kan diskutera hur mycket som helst. Jag skall ringa RH och se hur dom ställer sig - är det ok för dom, så är det inte mycket jag kan göra. Återkommer efter samtal med RH............

Håller med helt och hållet. Så klart är det inte läge att lära sig hitta vart bromsen sitter t.ex. i en hall som RH. Men känns det så troligt att folk som verkligen har noll koll dyker upp där & på andra liknande tillställningar? Och detta lär väl isf visa sig vid en genomgång & är någon en direkt säkerhets risk för sig själv & andra ska man så klart inte släppas ut på banan.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Barrett skrev:
Det ställs ju inte ens några krav på dig som förare för att få köra vilken tävling som helst i sverige.

För att tävla i en SM-deltävling måste du ha Licens oavsett om det är Cross, Enduro/RR/backe/SM/Speedway. Licens är ett krav i alla SVEMO sanktionerade tävlingar. Vem godkänner en banan för motard tävling i Sverige?
Om den inte har godkännts av SVEMO gäller inga försäkringar. Jag med RR licens kan inte träna eller tävla om det inte är på en Motard bana med banlicens, kan, kan jag väl, men försäkringen gäller inte om olyckan skulle vara framme.

Så jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar med ditt inlägg.

Barrett skrev:
Håller med helt och hållet. Så klart är det inte läge att lära sig hitta vart bromsen sitter t.ex. i en hall som RH. Men känns det så troligt att folk som verkligen har noll koll dyker upp där & på andra liknande tillställningar? Och detta lär väl isf visa sig vid en genomgång & är någon en direkt säkerhets risk för sig själv & andra ska man så klart inte släppas ut på banan.

Nä, jag håller med dig - men risken finns. Man har varit med ett par år, och sett både det ena och det andra, så inget förvånar mig längre :tummenupp
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Zilversurfer skrev:
För att tävla i en SM-deltävling måste du ha Licens oavsett om det är Cross, Enduro/RR/backe/SM/Speedway. Licens är ett krav i alla SVEMO sanktionerade tävlingar. Vem godkänner en banan för motard tävling i Sverige?
Om den inte har godkännts av SVEMO gäller inga försäkringar. Jag med RR licens kan inte träna eller tävla om det inte är på en Motard bana med banlicens, kan, kan jag väl, men försäkringen gäller inte om olyckan skulle vara framme.

Så jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar med ditt inlägg.



Nä, jag håller med dig - men risken finns. Man har varit med ett par år, och sett både det ena och det andra, så inget förvånar mig längre :tummenupp

Ja license måste man ha. Men det går lösa engångs license på alla (?) tävlingar utom SM. Backelicense är bara att ansöka om, betala & sen kommer den på posten. Då kan du köra vilken tävling du vill inom supermoto (i sverige iaf). Det jag menar i teorin kan man utan att ens suttit på en hoj anmäla sig till vilken tävling som helst.
Det är väl Martin Holm från Svemo som godkänner de flesta (alla?) banor för motard. Eftersom vi ligger under crosssektionen antar jag, utan att veta, att han är en del av den.
När det gäller träning så är det väl samma regler som för cross. Exakt hur dom ser ut vet jag i ärlighetens namn inte. Men man gör ju ingen uppdelning av licensierade- & olicensierade förare.

Precis, förvånas lär man äldrig sluta med. Men man ska inte måla fan på väggen.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
han får väll köra ensam några varv o visa vad han går för om det nu e någon som känner sej osäker med en nybörjare på banan.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
har nu varit på racehouse o tagitr reda på hur det blir i vinter. Man kan boka vilken tid man vill (om det är ledigt vill säga). Man ska vara minst 5 personer o det kostar 150 kr per person.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
chukabowa skrev:
har nu varit på racehouse o tagitr reda på hur det blir i vinter. Man kan boka vilken tid man vill (om det är ledigt vill säga). Man ska vara minst 5 personer o det kostar 150 kr per person.

Gör en intresselista och om du får ihop 5 pers tills imorgon ringer du och bokar söndag? om de är ledigt dvs
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Ljunghusen skrev:
Gör en intresselista och om du får ihop 5 pers tills imorgon ringer du och bokar söndag? om de är ledigt dvs
men skulle vi inte fotta... o jag måste pilla dit ett uppsamlingskärl.. kan jag iofs göra imorron :va
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
chukabowa skrev:
men skulle vi inte fotta... o jag måste pilla dit ett uppsamlingskärl.. kan jag iofs göra imorron :va

Jo jag kommer till RH naturligtvis

Slå ihop nåt provisoriskt av en cocaburk .. sålänge det funkar så

men 5 pers får ni ihop lätt som en plätt iaf, så jag föreslår att du ringer first thing in the morning och kollar om de är ledigt söndag
 

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Det är träning på Racehouse imorron 15/11 kl 19.00-21.30. Vi är redan 5 pers så det är bara att komma.
Ja ska försöka meddela er lite tidigare inför nästa träning.
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Har idag beställt ett uppsamlingskärln KTM orginal, måste bara ordna ett nytt bakdäck och serva motarden så är jag redo för körning....
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
NorSkeN skrev:
Det är träning på Racehouse imorron 15/11 kl 19.00-21.30. Vi är redan 5 pers så det är bara att komma.
Ja ska försöka meddela er lite tidigare inför nästa träning.
ja hade varit trevligt =) men jag kan inte ordna transporten dit idag tyvärr... så jag nöjer mej med o kolla på. är med o kör nästa gång hoppas jag.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Mr R skrev:
Har idag beställt ett uppsamlingskärln KTM orginal, måste bara ordna ett nytt bakdäck och serva motarden så är jag redo för körning....


Sluta börna för helvete :rofl


Jag och chukabowa kommer och tittar iaf

chukabowa skrev:
ja hade varit trevligt =) men jag kan inte ordna transporten dit idag tyvärr... så jag nöjer mej med o kolla på. är med o kör nästa gång hoppas jag.

Som sagt nästa gång tar vi vår volvo så är den saken fixad
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top