Körprov MC: Lågfartsbana

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Själv bromsar jag alltid till stillastående med bakbromsen, så inte beläggen fram lämnar material på skivorna...

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
spelar väl ingen roll om man sätter ner dosan tjugo gånger vid ett rödljus, bara man har koll på situationen!

Norrlandspojken

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Hoj
Kawasaki er6n -2011
Folk har ju väldigt konstig syn på lågfarten här...

Det dom kollar på i lågfarten är kopplingskontrollen, kan du köra på dragläget och inte rycka samt hålla ett stadigt tempo med hjälp av kopplingen? Sätter du ner foten en gång så bryr dom sig inte mycket. Bromsar du ner farten och fortsätter köra i ett kontrollerat tempo så låter dom dig göra det.

Jag gjorde uppgraderingen från A1 till A2 i måndags och satte ner foten i svängen på lågfarten, körde vidare och när jag var klar med banan frågade han hur jag tyckte att det gick. "riktigt dåligt tycker jag, kan köra om den om du vill" svaret jag fick var "Nä, det där gick ju riktigt bra, du visade att du kunde hantera kopplingen och planeringen av hur du skulle köra banan." Det var bara gå vidare och köra högfarten.

Jag fick dock byta däck mellan bankörningen och ute i trafik :rodnar

Det folk säger att dom blir kuggade för och det dom faktiskt blir kuggade för brukar oftast vara två olika saker.

Måste bara instämma på sista meningen, ibland är det svårt att erkänna sina misstag. Att man helt enkelt inte var säker förare nog.

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Låg/högfart

Honda hornet, visade ner till 1km/h, hur noggrant det nu var kalibrerat...
Jag använde det där som ett redskap för att pressa ner hastigheten till absurdum bara för att träna.
Men jag tror alla begriper att 2km/h är för långsamt, det ska ju inte ta fem minuter att runda banan lixom...:rolleyes:

min kompis var på motorstadion och gjorde lågfart och högfart, dom sa till han att nej du inte fyra km/h du ska köra två km/h, sen högfarten så välte han en enda kona och blev underkänd, killen efter han fick två extra chanser, vad är det för rank skillnad?

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
min kompis var på motorstadion och gjorde lågfart och högfart, dom sa till han att nej du inte fyra km/h du ska köra två km/h, sen högfarten så välte han en enda kona och blev underkänd, killen efter han fick två extra chanser, vad är det för rank skillnad?

Dom kikar på hur bra man hanterar hojen inte om man välter en kona eller två. ;)
Sen kanske din polare inte sa hela sanningen heller. :banana

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...