Körskolan - Kostnader - Antal lektioner - Privatist eller inte - Hur gjorde du osv

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
Peugeot 28"
NSR_Martin skrev:
Agneman, varför ska man låta trafikskolan boka teoritid egentligen...? Är väll bättre att göra det själv? Eller är dom lite smarta så det blir dyrare då...?

Nej han bara bokade åt mig . Betalade gjorde jag väl när jag kom till Vägverkets kontor, eller ?! :confused: .

Jag betalade aldrig honom någonting för det, jag betalade 1500 kronor för teorilektionen, ingenting för synkontrollen och 4 dubbellektioner á 500 kronor, det vill säga 5500:- för mitt körkort, helt klart överkomligt .
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
Jag skulle köpa böcker på en trafikskola och dom gick på 1400 (alltså man kunde inte köpa bara böckerna av dom utan att gå en kurs) :dummer men då ingick det att jag fick andvända deras datorer hur mycket jag ville + en kurs som höll på en månad ( tisdag torsdag varje vecka ) så jag köpte det, det var helt värdelöst för mig. sen tipsade MAC på forumet om nån schysst sida där man kunde köpa teori-spel så jag köpte ett där och då gick uppskrivningen SKIT BRA.

sen på körningen så övningskörde jag med farsan och hans kusin är uppkörningsman för FMCK så han hjälpte oss att göra en bana och hjälpte till med allt som jag undrade över. jag tränade nån timme om dan i en vecka på själva körgården sen körde jag upp och fick mitt älskade körkort.. det släpper jag aldrig.


EDIT: juste, jag pyntade 2800 + 20/30 eller 50 kr för självaplast brickan ( kommer inte ihåg...)
 
Last edited:

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Jag läste körkortsboken några gånger när jag pluggade teori. Sen klarade jag teorin.

Bokade uppkörning direkt. Hade en månad på mig att träna.
Köpte hoj, övningskörde med farsan rätt mycket. Tog 3 lektioner hinderbana sen 1 trafik

Sen körde upp och klara det.
 

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
Peugeot 28"
Okej . Jag hade 4 dubbellektioner, 2 st hinderbana och 2 st trafik, ingenting funkade första lektionen på varje, men på andra klaffade det, då fick jag uppkörningstid, och klarade det .

5500 känns ju dyrt jämfört med det ni betalat, men ändå billigast möjliga utan privatkörning (kan tilläggas att jag inte ens hade hoj innan jag hade körkort, så jag körde inte en enda gång hemma) (kom jag på nu, fan va bra, heja mig mera jag :tummenupp) .
 

PCJ

Medlem
Gick med
5 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
ingen
Hade min sambos bok (tog kortet året före mig) och ett program på datorn. Körde ca 200 mil med pappa och tog en lektion på körskolan för att kolla på banan. Kostade mig ca 3000 kr samanlagt :)
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
agneman skrev:
Nej han bara bokade åt mig . Betalade gjorde jag väl när jag kom till Vägverkets kontor, eller ?! :confused: .

Jag betalade aldrig honom någonting för det, jag betalade 1500 kronor för teorilektionen, ingenting för synkontrollen och 4 dubbellektioner á 500 kronor, det vill säga 5500:- för mitt körkort, helt klart överkomligt .
Så skit i o boka genom dom, dom gnäller bara om att du måste klara massa skit o det drar ut på tiden, kan du få en tid snabbare om du bokar själv så tveka inte, teoriprovet blir ju inte svårare för att du bokar det privat :fakta

Boka uppkörning DIREKT efter att du klarat teorin...
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
För att tillföra lite mer till tråden:

Ur min synvinkel sett så är det bästa sättet att spara pengar när man ska ta körkort att helt och hållet skita i trafikskola när det gäller teorin, köp boken, och ladda ner lite program typ bonniers trafikskola osv, och öva ordentligt!! Tänker du att äh vafan det är ju inte så svårt, teori kan man ju, då klarar du inte det, det är inte så lätt som vissa säger, öööööva, det är så onödigt att kugga... Jag gick själv teorikurs o övade på datorer på trafikskolan osv, visst, det är jättebra, men det kostar pengar med, så vill du spara pengar är det här jag tycker du ska göra det, snåla inte på uppkörningen, det är den som är riktigt sur att kugga på, inte teorin, det brukar inte va några problem att få tid igen till teorin och det kostar inga större pengar heller, det gör uppkörning....

Kortfattat om teorin:
Öva hemma, läs boken, kör övningsprogram på datorn, spara pengar och strunta i trafikskolan, boka tid själv, öva ordentligt. Boka uppkörning direkt efter att du klarat teorin, väntetiderna brukar va långa...

Träning innför uppkörning så ger jag tips efter hur jag gjorde, först övningskörde farsan och ja för att få in lite vana, efter det va det två lektioner, en trafik, en manöver, det han sa där övade vi mycket på, varje gång efter vi varit ute o kört övade vi garagevändningar på nån parkering, hyrde övningsplattsen en kväll för en hundring o övade på egen hand, sen tog jag en körlektion till innan uppkörningen, både manöver och trafik, bara för att kolla igenom så det inte va något man missat eller så, detta funkade kanon för mig, jag och farsan hade övningskört ungefär 300 mil, det hjälper väldigt mycket, just att ha vana, har du förälder eller nån kompis med hoj så övningskör så mycket som möjligt, det är ju ändå roligt att köra hoj :tummenupp (dom 300 milen med farsan va knappast bara övning, det va mer för nöjjes skul på krokiga vägar för det mesta, hehe...Men man lär ju sig ändå hantera hojen!)

Kortfattat om uppkörningen:
Lyssna och lär på körlektionerna.
Öva på egen hand och få in vanan, på så sätt blir det både billigt och bra :tummenupp

Om man ska köra upp som privatist eller via körskola kan jag inte ge något bra svar på, jag tänkte köra upp genom trafikskolan, men då det va så jääävla långa väntetider här i stan så körde jag upp i skövde, vi fixade den tiden på egen hand, vi sa ju att jag gått på körskola osv, så det va inte några problem, och jag tror inte dom ä så hårda mot privatiset som folk säger, men dom är nog lite hårdare än mot körskoleelever, eftersom körskoleläraren har godkänt eleven innan....
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
philsson skrev:
Hur gör man för att boka uppkörning .INTE via trafikskolan?.. :3freak

Det är bara att du ringer till ditt lokala vv-kontor (kolla www.vv.se) och säger att du vill boka tid för en uppskrivning. Du säger ungefär när det passar och de ger dig förslag på några tider. När du valt en skickar de ut en faktura ca 300 kr har jag för mig. Sen får trafikskolan göra vad de vill. :D
 

chris rr

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2004
Ort
gbg
Hoj
honda
Undrar bara om ni hade era egna hojar när ni gjorde uppkörningen? Eller lånade ni från trafikskolan?
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Lorus skrev:
Undrar bara om ni hade era egna hojar när ni gjorde uppkörningen? Eller lånade ni från trafikskolan?
Jag hade min egen (NSRen alltså), visst är den väll lite bökigare i garagevändingar osv, visst, men man lär ju känna sin hoj och övar man på det ordentligt så det sitter sen, är det ju ingen fara...

Mitt tips där blir väll att kör upp på en hoj du har bra vana med, om du kör på körskolans hoj eller din egen är ju upp till dig, körskolans är förmodligen lättare om du har en sporthoj, men o andra sidan kostar det pengar, det är en övervägning, ni som har offroadhojar (eller andra smidiga små hojar) tycker jag ska köra upp på era egna... Sporthoj så får ekonomin o viljan bestämma, vill man göra det lätt för sig mot pengar så... Själv tycker jag inte det va några problem att köra upp på min...
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Lorus skrev:
Undrar bara om ni hade era egna hojar när ni gjorde uppkörningen? Eller lånade ni från trafikskolan?

Min var inte så laglig så jag hade inte tagit mig igenom säkerhetskontrollen ;)
Däcken var så nya att de knappt var en repa i dom, iaf på mitten! =)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Lorus skrev:
Undrar bara om ni hade era egna hojar när ni gjorde uppkörningen? Eller lånade ni från trafikskolan?
körde på trafikskolans DT.. gick inte komma upp i 90 på 90 inbrosningarna.. 85 gick den upp i.. (och då hade jag tagit sats längre bak en vad man skulle.. "ute på gruset").
Var bara att le och låtsas som om allt var OK. :tummenupp
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
philsson skrev:
körde på trafikskolans DT.. gick inte komma upp i 90 på 90 inbrosningarna.. 85 gick den upp i.. (och då hade jag tagit sats längre bak en vad man skulle.. "ute på gruset").
Var bara att le och låtsas som om allt var OK. :tummenupp
Själv hade jag inte det problemet....

Jag både övningskörde och körde upp ostrypt :hihi
Det går fint, varva inte mer än precis innan effektpucklen kommer bara så går det kanon :tummenupp
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
NSR_Martin skrev:
Själv hade jag inte det problemet....

Jag både övningskörde och körde upp ostrypt :hihi
Det går fint, varva inte mer än precis innan effektpucklen kommer bara så går det kanon :tummenupp

Ett tips är iaf att inte göra som jag gjorde. Drog på för lite så jag fick "panikacca" precis innan jag skulle till och bromsa. Blev ingen bra inbromsning eftersom man snabbt måste byta från gas till broms. Fick göra om den. Gasa lite mer på andra försöket :)
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
goodspeed skrev:
Ett tips är iaf att inte göra som jag gjorde. Drog på för lite så jag fick "panikacca" precis innan jag skulle till och bromsa. Blev ingen bra inbromsning eftersom man snabbt måste byta från gas till broms. Fick göra om den. Gasa lite mer på andra försöket :)
Hehe, jopp, det är inte så lyckat, sprecielt inte om de va en offroadhoj, man ska gasa upp innan, ligga på konstant hastighet o sen börja brosma, då blir det bäst :tummenupp

Va rätt roligt, trafikskoleläraren frågade om jag hann komma upp i 90, va ju inga problem iom att hojen va ostrypt, men man fick spela med lite "jao, va precis...", han berättade att dom brukade ha problem med det, hehe, han hade väll iofs inte brytt sig om jag kör ostrypt, värre med uppkörningskontrollantentanten :3freak
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
NSR_Martin skrev:
Hehe, jopp, det är inte så lyckat, sprecielt inte om de va en offroadhoj, man ska gasa upp innan, ligga på konstant hastighet o sen börja brosma, då blir det bäst :tummenupp

Va rätt roligt, trafikskoleläraren frågade om jag hann komma upp i 90, va ju inga problem iom att hojen va ostrypt, men man fick spela med lite "jao, va precis...", han berättade att dom brukade ha problem med det, hehe, han hade väll iofs inte brytt sig om jag kör ostrypt, värre med uppkörningskontrollantentanten :3freak



Man kom väll upp i typ 80 med en xr, efter 70 tog det 100 meter till 80 typ.

Men orkar man inte plugga så mycket teori hemma, jag läste halva boken :rolleyes: , så går man på körskolas teorilektioner :)
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
Angående bromsprovet så råder jag alla att tok gasa till 70-80 och sen ligga där och bromsa. det är mycket lättare att stanna snyggt och smidigt från 70 än från 90. Så gjorde jag och han tyckte att det såg fint ut ^^.

för hur ska trafiksnubben kolla hur fort jag kör?? :pannkyss
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top