För att tillföra lite mer till tråden:
Ur min synvinkel sett så är det bästa sättet att spara pengar när man ska ta körkort att helt och hållet skita i trafikskola när det gäller teorin, köp boken, och ladda ner lite program typ bonniers trafikskola osv, och öva ordentligt!! Tänker du att äh vafan det är ju inte så svårt, teori kan man ju, då klarar du inte det, det är inte så lätt som vissa säger, öööööva, det är så onödigt att kugga... Jag gick själv teorikurs o övade på datorer på trafikskolan osv, visst, det är jättebra, men det kostar pengar med, så vill du spara pengar är det här jag tycker du ska göra det, snåla inte på uppkörningen, det är den som är riktigt sur att kugga på, inte teorin, det brukar inte va några problem att få tid igen till teorin och det kostar inga större pengar heller, det gör uppkörning....
Kortfattat om teorin:
Öva hemma, läs boken, kör övningsprogram på datorn, spara pengar och strunta i trafikskolan, boka tid själv, öva ordentligt. Boka uppkörning direkt efter att du klarat teorin, väntetiderna brukar va långa...
Träning innför uppkörning så ger jag tips efter hur jag gjorde, först övningskörde farsan och ja för att få in lite vana, efter det va det två lektioner, en trafik, en manöver, det han sa där övade vi mycket på, varje gång efter vi varit ute o kört övade vi garagevändningar på nån parkering, hyrde övningsplattsen en kväll för en hundring o övade på egen hand, sen tog jag en körlektion till innan uppkörningen, både manöver och trafik, bara för att kolla igenom så det inte va något man missat eller så, detta funkade kanon för mig, jag och farsan hade övningskört ungefär 300 mil, det hjälper väldigt mycket, just att ha vana, har du förälder eller nån kompis med hoj så övningskör så mycket som möjligt, det är ju ändå roligt att köra hoj
(dom 300 milen med farsan va knappast bara övning, det va mer för nöjjes skul på krokiga vägar för det mesta, hehe...Men man lär ju sig ändå hantera hojen!)
Kortfattat om uppkörningen:
Lyssna och lär på körlektionerna.
Öva på egen hand och få in vanan, på så sätt blir det både billigt och bra
Om man ska köra upp som privatist eller via körskola kan jag inte ge något bra svar på, jag tänkte köra upp genom trafikskolan, men då det va så jääävla långa väntetider här i stan så körde jag upp i skövde, vi fixade den tiden på egen hand, vi sa ju att jag gått på körskola osv, så det va inte några problem, och jag tror inte dom ä så hårda mot privatiset som folk säger, men dom är nog lite hårdare än mot körskoleelever, eftersom körskoleläraren har godkänt eleven innan....