Körskolan - Kostnader - Antal lektioner - Privatist eller inte - Hur gjorde du osv

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
spectre skrev:
Angående bromsprovet så råder jag alla att tok gasa till 70-80 och sen ligga där och bromsa. det är mycket lättare att stanna snyggt och smidigt från 70 än från 90. Så gjorde jag och han tyckte att det såg fint ut ^^.

för hur ska trafiksnubben kolla hur fort jag kör?? :pannkyss

Vissa ser det faktiskt, andra inte .

Jag berättade redan innan att hojen inte gjorde 90 pinn .

"Nejnej, men kör bort och gasa upp i toppfart sen kör du hit och bromsar."

Jag körde hela flygrakan ut (NOTERA FLYYYGRAKA, dvs ganska lång) och körde neråt tillbaka igen, gjorde 85 men sen var det stopp . Klarade mig utmärkt .

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
50x12
agneman skrev:
Vissa ser det faktiskt, andra inte .

Jag berättade redan innan att hojen inte gjorde 90 pinn .

"Nejnej, men kör bort och gasa upp i toppfart sen kör du hit och bromsar."

Jag körde hela flygrakan ut (NOTERA FLYYYGRAKA, dvs ganska lång) och körde neråt tillbaka igen, gjorde 85 men sen var det stopp . Klarade mig utmärkt .

haha men det står ju faktiskt i kraven att motorcykeln ska klara en fart av minst 90 km/h ( på uppkörningen ) så du hade tur där :)

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
Ja men kommer man med körskoleläraren och två andra elever och hojen inte gör 90, så vad gör killen, underkänner mig för att den går i 85, nej ? .

Precis .

Han kunde ju iofs lånat ut Niklas VTX1800 som han körde upp med ... Den gör noog nittiiii .

Nicklas_yamaha

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Yamaha DT125R. Sålde min TZR 125 i höstas
Körkortet var ju en baggis.. Bara att göra teori provet på vintern, Tog 5 körlektioner på körskolan och sedan privat uppkörning.. ca 3500kr.. :hihi

gsxr 750

Medlem
Gick med
12 Apr 2004
Hoj
KTM 520 EXC -02, milleR -01
Plugga teorin själv, det gick bra. Tog inga lektioner, körde med en kompis, kuggade första uppkörningen, jag körde för lugnt. Nästa gasade jag på och då gick det bra. Första uppkörningen hyrde jag hoj, men till den andra var allt uthyrt. Hittade en äldre 750 till salu för 10000, ringde killen och erbjöd han 1000 spänn för att låna hojen en dag, han var lite skeptisk, så jag gav han 10000 i pant, körde upp och fick 9000 tillbaks.

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Själv gör jag allt privat med farsan..

Har skrivit upp och har körningen kvar, ska boka första bästa tid.

Klarar jag det då så går väl allt på runt 1200 kr :tummenupp

ozow

Medlem..
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Yamaha FZR 600-91
solitude skrev:
Själv gör jag allt privat med farsan..

Har skrivit upp och har körningen kvar, ska boka första bästa tid.

Klarar jag det då så går väl allt på runt 1200 kr :tummenupp

Det funkade kanon för mig. :tummenupp
Lycka till.
MVH Jocke

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
goodspeed skrev:
Det är bara att du ringer till ditt lokala vv-kontor (kolla www.vv.se) och säger att du vill boka tid för en uppskrivning. Du säger ungefär när det passar och de ger dig förslag på några tider. När du valt en skickar de ut en faktura ca 300 kr har jag för mig. Sen får trafikskolan göra vad de vill. :D
300kr?.. kan inte vara den fulla avgiften eller?. :va kostar det inte mer?.

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
philsson skrev:
300kr?.. kan inte vara den fulla avgiften eller?. :va kostar det inte mer?.

Alltså innan du kan boka en uppskrivning måste du ha ett körkortstillstånd. Och det kostar drygt en tusenlapp. Men själva uppskrivningen kostar inte mer än 240 har jag för mig.

Så de där teoripaketen trafikskolorna säljer är till rena ockerpriserna i många fall. Läs boken och köp (tanka hem) något pc-program med teoriövningar. Jag la ner 7h på ett sådant program dagen innan samt läste boken till sidan 100 (orkade inte med de andra sidorna). Jag fick 63 rätt.

Sålla ganska hårt i det som står i teoriboken. Det är mycket vanligt "know how" som man oftast redan kan. Frågorna på uppskrivnignen är mestadels rena faktafrågor. Alltså läs på sådan! Trafikregler, skyltar, mått, vikt etc.. :yoparty

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
goodspeed skrev:
Alltså innan du kan boka en uppskrivning måste du ha ett körkortstillstånd. Och det kostar drygt en tusenlapp.

Är inte körkortstillståndet OTROLIGT gratis ? .

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
agneman skrev:
Är inte körkortstillståndet OTROLIGT gratis ? .

Skulle inte tro det. Varje gång jag tagit någon behörighet, vilket är 2 st (A och B) så har jag fått inbetalningskort på ca 1000 kr.

A-kortet tog jag i sommras så jag tycker att jag borde komma ihåg rätt. :confused:

edit: Var tvungen att kolla upp det.

källa: http://www.studentum.nu/search/fritidsutbildningar/yrkesutbildning9697.htm

citerar:

"Körkortstillstånd
Du måste ha körkortstillstånd för att få övningsköra såväl på trafikskola som privat.

Om du inte har körkortstillstånd så hjälper vi dig att fylla i blanketter till ansökan om körkortstillstånd och intyg om hälsodeklaration samt att göra en syntest, detta är naturligtvis gratis.

Vi lämnar blanketterna till länsstyrelsen. Körkortstillståndet kostar sammanlagt 1165 kronor och tar ca 2 veckor att få. Denna avgift måste alla som ska ta
*B* ** ** körkort betala till vägverket.

En första inbetalningslapp kommer hem i brevlådan på 220 kronor (bevis om körkortstillstånd). Denna avgift måste betalas in direkt för att kunna boka teoritid samt uppkörningstid.

Sen görs ytterliggare tre delbetalningar, nämligen innan teoriprovet 180 kronor (teori...» Läs mer!"

Last edited:

YammaDT

Glidare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Honda CBF600S
Mitt körkortstillstånd var GRATIS!!

Jag övningskörde ca 120 mil och så tog jag 4 lektioner på trafikskola varav 2 på bana, 1 på broms, och sista i trafik. Mitt kort gick till ca 4000 kr sammanlagt och jag tog det på 1 månad o 7 dar. Uppkörningen var så jävla lätt!! Inspektören har en jävla rutin så han ser oftast om det går för slött, men dom brukar alltid vara lite snällare mot 125:eek:r. Dom är ju inte dumma i huvvet utan dom förstår att det är ett helvete att få upp dom i 90. Jag kom upp i 80 me min hoj och då har vi en mkt jävlig accelerationssträcka i JKPG.Teoriprov kostar 180 spänn, uppkörning 840 kr, och körkortet går till 170 om jag inte minns fel...Ha de fest alla!

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Nu för tiden kostar övningskörningstillståndet 220kr har jag för mig är på jobbet nu batalade det för ett par veckor sedan.

Skrev teoriprov i onsdags det gick på 180kr hade pluggat ngra teoriprov som jag tankade hem via dc++ (sökte på teoriprov) plugga kanske 3timmar o fick 63pinnar. :)

Har bokat uppkörning till 20/4 -05 :Rockbanan
Skall övningsköra med en polare så fort vädret tillåter.

Dock har jag en fråga.
Jag har en R6a som är ostrypt vilket betyder 600ccm och många kw och enligt vv så skall man för A obegräsat köra upp med minst 34kw och minst 749ccm... BLir det då problem för mig o köra med min hoj?

Jag tycker ju att det borde va lungt då jag måste ha obegräsat för o köra min hoj och det tyckte även hon på vv som bokade min tid.

//Mvh Tommy

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Murra skrev:
Nu för tiden kostar övningskörningstillståndet 220kr har jag för mig är på jobbet nu batalade det för ett par veckor sedan.

Skrev teoriprov i onsdags det gick på 180kr hade pluggat ngra teoriprov som jag tankade hem via dc++ (sökte på teoriprov) plugga kanske 3timmar o fick 63pinnar. :)

Har bokat uppkörning till 20/4 -05 :Rockbanan
Skall övningsköra med en polare så fort vädret tillåter.

Dock har jag en fråga.
Jag har en R6a som är ostrypt vilket betyder 600ccm och många kw och enligt vv så skall man för A obegräsat köra upp med minst 34kw och minst 749ccm... BLir det då problem för mig o köra med min hoj?

Jag tycker ju att det borde va lungt då jag måste ha obegräsat för o köra min hoj och det tyckte även hon på vv som bokade min tid.

//Mvh Tommy

Tyvär du kommer inte få köra upp på din hoj, 600cc räcker inte för uppkörning.. Konstig, jag vet :kocko

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Anton_Ljunghusen skrev:
Tyvär du kommer inte få köra upp på din hoj, 600cc räcker inte för uppkörning.. Konstig, jag vet :kocko

Hmm... taskigt. Helt hundra på det? Måste kolla upp mailar vv direkt.
Fan annars måste jag hyra en hoj eftersom alla jag känner har sina strypta till 25kw. :huvet

Edit: Såg nu att detta var 125 delen men hoppas det inte gör ngt och kanske ngn har svar :D har mailat vv nu iaf.

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Murra skrev:
Hmm... taskigt. Helt hundra på det? Måste kolla upp mailar vv direkt.
Fan annars måste jag hyra en hoj eftersom alla jag känner har sina strypta till 25kw. :huvet

Edit: Såg nu att detta var 125 delen men hoppas det inte gör ngt och kanske ngn har svar :D har mailat vv nu iaf.

Jepp helt hundra. Minst 749cc är det som gäller för uppkörningen

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Hur jag gjorde?

Öhh.. Jag körde med farsan en 2-300 mil sen ca 4 körlektioner.

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
plugga teori på skolan och hemma
övningskörde me pappa sen körde ja upp

teori och böcker fick ja gratis såklart
övningskörde me pappa pga han e bilskole lärare sen uppkörning och teori klara ja första försöket och det betala pappa. körde upp genom trafik skola
:D :D :D :D :D

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...