Körskolerna....Ett skämt?

Vinne

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
KTM 660 / ER6-N
Jävlar det var mkt min körskola tog 1000 spen för all teori sen 800 för en dubbel körlektion :S:S

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
Jag gav ca. 9500 kr inkl. ALLT. Men då gick jag onödigt många lektioner, särksilt med tanke på att jag kört en jäkla massa cross/moppe...
Om man står på sig att bara göra det absolut nödvändigaste på körskolan + att dom inte tar sjuka priser bör man kunna klara det runt 5-6k kr. :tummenupp

Last edited:

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
här på ön kostar mclektion 600:- , själv tog jag 2 lektioner (behövde ej mer enligt läraren :D ) och ett tips, skippa teorin, jag har både bil och båge kort, jag har gjort teorin själv båda gångerna, med hjälp utav div. "gratis" program såsom bonniers, teo osv.
Finns många bra internetsidor med tester också.

kör kör så mycket du bara kan , om du inte har någon att övningsköra med, kör på gården, lär dig hantera hojen, det är viktigt, sen kan du lära dig "köra" på körskolan (trafikvett!)

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
För mig kostade det 1600 kr att få börja på körskolan med a1 kort + 6 gratis teori lektioner på ca 1 - 2 timmar

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Kostade 3000kr för 5 körlektioner á 40min + böcker och 4 teorilektioner á 2 timmar i Västerås

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600RR -07
Gav 5800 för mitt. En enkel lektion kostade 450 och en dubbel kostade 900. En enkel va på 40 min och en dubbel då på 80:)

Så fick jag ge 200kr för Mc boken och de 3 teori lektionerna behövde jag inte betala för, hade ju gjort 5/8 teori lektioner på eu kortet.

Jag hade kört en hel del crossmoppe innan körde dock inte alls mycket 125a privat.

Lycka till med sökandet hoppas du hittar en bra trafikskola:tummenupp

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -03
6200 nästan precis på farsta trafikskola (kunde blitt billigare men tog det säkra före det osäkra och jag har ju mitt kort)

1200 för 3h lektion (billigare än i det där jävla arvidsJAWS :tummenupp )

teorin ska du plugga själv, dom är ärliga där, första lektionen sa dom "tänk på det och det, annars så ser det här kanon ut, en lektion till bara så"

men ja, jag tog fler

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
Säg till henne att trycka upp dom där teorikursena etc någonstans. Jag la ut typ 4000 på mitt Körkort. tog 4 körlektioner sen övade teori Hemma på datorn. läste lite grann i boken och fick 59 på teoriprovet

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Hej allihop va och tänkte skriva in mig i en körskola...
Och börja skriva in papper osv sen började hon snacka om priser...

och sa nåt i den hära stillen "Du måste gå teorikuserna (15timmar kostar 2100kr) eftersom det är ditt första körkort och du kommer behöva ta minst 20 körlektioner(en kostar 1100kr)" vilket samanlagt blir en bit över 20.000 Kr och sedan så frågade jag om det är någon som tagiet ett lätt mc kort under 15.000 kr och hon sa "nej det är ingen som tagit under det" osv sen snacka hon om något mera och sen gick ja bara....

Asså jag hade tänkte mig nått runt 8.000 +/-

Så vad ska man göra nu... hitta en annan traffikskola?
Vad betalade du för ditt körkort?

Finns det någon tråd där man kan se vad andra betalt för sitt körkort...

mitt tips: skriv upp privat, plugga hemma klarar du inte det första gången försök igen.
kör mycket hemma sen börjar du på körskola (typ manöverbana etc kan du öva på hemma). du kommer antagligen inte behöva ta så många lektioner och tycker du att det börjar bli mycket pengar och du inte är klar på körskolan men ändå känner dig redo att köra upp så boka privat.
detta ör förutsatt att du har egen hoj då förståss. det känar man på

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200
Hej allihop va och tänkte skriva in mig i en körskola...
Och börja skriva in papper osv sen började hon snacka om priser...

och sa nåt i den hära stillen "Du måste gå teorikuserna (15timmar kostar 2100kr) eftersom det är ditt första körkort och du kommer behöva ta minst 20 körlektioner(en kostar 1100kr)" vilket samanlagt blir en bit över 20.000 Kr och sedan så frågade jag om det är någon som tagiet ett lätt mc kort under 15.000 kr och hon sa "nej det är ingen som tagit under det" osv sen snacka hon om något mera och sen gick ja bara....

Asså jag hade tänkte mig nått runt 8.000 +/-

Så vad ska man göra nu... hitta en annan traffikskola?
Vad betalade du för ditt körkort?

Finns det någon tråd där man kan se vad andra betalt för sitt körkort...

Byt skola fort som fan!
Mitt kostade 7-8000 och det går att ta det mycket billigare!

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
mitt körkort gick på 5-6000 nånstans, har inte siffrorna i huvudet, och då kuggade jag en körning och tog 4 lektioner.

Gjorde teorin hemma innan jag började köra, den som tror att man tar ett mc kort för under 3000:- utan problem får nog tänka om, då krävs de att man har någon hemma som kan alla regler mm, 1-2 elktioner skulle jag tipsa till dom som känner att dom kan allt redan, finns alltid småsaker man behöver fixa.

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Det finns nog inget som säger att du inte kan vara inskriven på flera samtidigt däremot förstår jag inte varför? De kostar ju endel att skriva in sej också och dom jobbar med samma saker, så du spar pengar på att 1. inte skriva in dej (om du tror du fixar teorin själv. Jag och många fler har gjort så.) 2. skriv bara in dej på en körskola, den som du tycker har dom bästa priserna/bästa kunskapen.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Det finns nog inget som säger att du inte kan vara inskriven på flera samtidigt däremot förstår jag inte varför? De kostar ju endel att skriva in sej också och dom jobbar med samma saker, så du spar pengar på att 1. inte skriva in dej (om du tror du fixar teorin själv. Jag och många fler har gjort så.) 2. skriv bara in dej på en körskola, den som du tycker har dom bästa priserna/bästa kunskapen.

Nä men jag fyllde i ett papper innan hon börja snacka... fast jag betala aldrig nåt

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457