Körskolor: åsikter

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Jag har bokat tid nu på torsdag [22a juni] på Grönlunds trafikskola i Solna efter att tittat runt på ett flertal, bla lötsjö, men jag bestämde mig för att ta bil där istället. Och precis som vissa säger när man läser tidigare trådar så är de snabba på att ta fram tider, ringde som sagt idag.

Receptionisten var ok än så länge, får se hur hon är när jag ska betala innan lektionen på torsdag. Folk säger också att de ska vara någorlunda kvicka på att fixa uppkörningstid [är dock lång väntetid nu :3freak 5 veckor]

Om jag ej blir nöjd med Grönlunds så kommer jag nog kika förbi Tibble trafikskola vilken är ganska omtalad verkar det som.

Men vad säger ni om Grönlunds ni som varit elever där?
Hur är:
1.Hur många elever är man per lärare?
2. personal?
3. motorcykeln [A-begränsad: kawasaki Er5] ?
4. Banan?
5a) Var någonstans kör man i trafiken? 5b) Vart kör man upp, på samma område?
6. Övrigt?

Kan bli en bra sammanfattning om Grönlunds Solna om ni lägger in lite svar!

Vänliga hälsningar :Bugar
Jonathan

Edit: ska då alltid bli något skrivfel som man märker för sent :huvet

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag körde med Grönlunds i början, men jag tyckte det kändes som stordrift, dvs många elever per lärare. Läraren stod och solade medan eleverna fick traggla garagevändningar. Inge fel på lektionerna egentligen, men jag tycker inte att läraren gav mig mycket för pengarna så jag bytte till Anitas Trafikskola i Segeltorp istället. Där var man två elever/lärare. Mycket bättre.

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
kAtanAmAn skrev:
2246724 Jag har bokat tid nu på torsdag [22a juni] på Grönlunds trafikskola i Solna efter att tittat runt på ett flertal, bla lötsjö, men jag bestämde mig för att ta bil där istället. Och precis som vissa säger när man läser tidigare trådar så är de snabba på att ta fram tider, ringde som sagt idag.

Receptionisten var ok än så länge, får se hur hon är när jag ska betala innan lektionen på torsdag. Folk säger också att de ska vara någorlunda kvicka på att fixa uppkörningstid [är dock lång väntetid nu :3freak 5 veckor]

Om jag ej blir nöjd med Grönlunds så kommer jag nog kika förbi Tibble trafikskola vilken är ganska omtalad verkar det som.

Hur är:
2. personal?
4. Banan?
6. Övrigt?

Jonathan

Edit: ska då alltid bli något skrivfels som man märker för sent :huvet

Vet inget om Grönlunds men körde första lektionen med Tibble förra veckan. Vi var tre pers som körde på Gillingebanan, läraren var jävligt soft och till skillnad från Jarla (där jag kört tidigare) så övade man på alla olika uppkörningsmomenten (förutom trafiken då). Vi körde konbana, övade lite högfartsbanan och körde bromsövningar på slutet där han gav kommentarer efter varje bromsning. Var riktigt bra om du nu funderar på dom och cyklarna var lätta att svänga med. Sory om jag är offtopic :confused:

Wonderboy

Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Mr Magsnus skrev:
2246756 Vet inget om Grönlunds men körde första lektionen med Tibble förra veckan. Vi var tre pers som körde på Gillingebanan, läraren var jävligt soft och till skillnad från Jarla (där jag kört tidigare) så övade man på alla olika uppkörningsmomenten (förutom trafiken då). Vi körde konbana, övade lite högfartsbanan och körde bromsövningar på slutet där han gav kommentarer efter varje bromsning. Var riktigt bra om du nu funderar på dom och cyklarna var lätta att svänga med. Sory om jag är offtopic :confused:

nej det låter bra! :)

många som dock kommenterar grönlunds olika, antingen är det SUPER eller mindre bra. får se hur jag tycker det känns :tungan

fler inlägg? :Bugar :Bugar

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Hoj
Blå kawa ZR 7S
Jag har varit på två trafikskolor en i hudiksvall o en i mariestad o båda två har principen en elev per lektion + att nu får körläraren inte ha mer än en cykel + sin egen igång / ha uppsikt över när de har lektion men har hört att det finns vissa skolor som går runt den regeln iom att de har en elev som hela tiden åker bakpå lärarens hoj vilket jag aldrig skulle ens fundera på att betala för så genom att välja skolor som inte kör med det beteendet så kanske det försvinner eller så kommer en tilläggs regel från vv till stånd kanske...

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Frågade runt innan jag valde trafikskola, tycker det fungerar utmärkt med Grönlunds, de har verkligen koll på eleverna, och lärarna är duktiga..

Har kört 2 lektioner hitills, hehe började i trafiken redan andra lektionen gick bra, blir bana och landsväg nu i veckan (dubbel lektioner). Uppkörningen är inbokad till 8 Aug, den enda nackdelen är väl priset..

Grönlunds Haninge
1.Hur många elever är man per lärare? 2/max vid körning i trafik och fler vid bana - (Det var det första jag frågade)
2. personal? 2+1 lärare
3. motorcykeln [A-begränsad: kawasaki Er5] ? 750cc
4. Banan? Hanvedens IP / Tullinge
5a) Var någonstans kör man i trafiken? Lite här och där.
5b) Vart kör man upp, på samma område? Tullinge
6. Övrigt? Hoppas du fick svar på något i alla fall.

Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Säger bara en sak

www.körkortcenter.com i halmstad. fyfan vad duktiga dom va.

dom bedriver intensivutbildningar, man kan bo där för 150:- / natt. dom fixar allting, skitbra. klarade uppkörning / uppskrivning på första försök utan problem. betalade runt 6k för kortet, gick fort och smärtfritt

Wonderboy

Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
halmstad e en bit å jag hinner tyvärr inte med ngn intensiv..
men tack ändå!

fler? :bugar

Seerdon

Dårarnas antal är oändligt
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
929 clean edition
Starstriker skrev:
2246749 ...så jag bytte till Anitas Trafikskola i Segeltorp istället. Där var man två elever/lärare. Mycket bättre.

Grönlunds är nog bra men kan bara hålla med om att Anitas fungerade hur bra som helst. Inte den lyxigaste skolan direkt men läraren visste vad han gjorde.

hordac

Guest
Rekomenderar Tibble trafikskola,

Jag körde själv på mina landsväg/stadslektioner. På banan var vi 4 som mest.
2. personal?
:tummenupp
Er5 japp, väldigt enkel att köra.
4. Banan?
Man kör på Gillinge.
5a) Var någonstans kör man i trafiken?
Täby, Bogesund och sollentuna (har jag för mig :va).
5b) Vart kör man upp, på samma område?
Barkarby - vi körde dit dagen vi körde upp.
6. Övrigt?
Gick snabbt och få uppkörning. Bokade uppkörning första körlektionen, och sen körde man där i mellan. Trevlig personal med mera.

Btw, känner igen dig från avataren. Nv3 @ röllingby eller hur? :)

Mr Magsnus > Vilken lärare körde du med? Jocke?

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
kAtanAmAn skrev:
2246724 Jag har bokat tid nu på torsdag [22a juni] på Grönlunds trafikskola i Solna efter att tittat runt på ett flertal, bla lötsjö, men jag bestämde mig för att ta bil där istället. Och precis som vissa säger när man läser tidigare trådar så är de snabba på att ta fram tider, ringde som sagt idag.

Hur är:
2. personal?
4. Banan?
6. Övrigt?

Jonathan

Edit: ska då alltid bli något skrivfel som man märker för sent :huvet

Ring o prata med farsta trafikskola, eller västerhaninge trafikskola, dom har sina banor i håga. jag körde för v-h trafikskola. grymt bra, han säger hur många lektioner du ska ha o sen är det klart

sid1996

The Dude
Gick med
23 May 2005
Hoj
Gangsta-orange

Det är lite olika. När man kör i trafik så är man två elever (en MC) per lärare, d v s att en elev sitter bak på lärarens cykel och sedan byter man efter halva tiden. När det är träning på konbanorna så varier det lite - har för mig att det har varit allt mellan en och fyra elever per lärare.

2. personal?

Nästan samtliga som jobbar där är väldigt trevliga och verkar mycket kunniga.

3. motorcykeln [A-begränsad: kawasaki Er5]?

Körde endast tung, men där kör Suzuki GSX750 och de är i bra skick.

4. Banan?

De har samtliga konbanor på sin innergård så det är ingen transport eller uppställningstid.

Främst runt skolan, men även ibland iväg till andra ställen för att hitta en viss typ av trafikmiljö.

Nope, uppkörningen körs i Barkarby och jag kan inte påminna mig om att vi körde där någon gång med skolan.

6. Övrigt?

Har endast en annan skola att jämföra med (men det var bil och drygt tio år sedan) men jag tycker att det är en rätt bra skola.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Seerdon skrev:
2248576 Grönlunds är nog bra men kan bara hålla med om att Anitas fungerade hur bra som helst. Inte den lyxigaste skolan direkt men läraren visste vad han gjorde.

Haha. Nej du, lyxig kan jag hålla med om att den inte var. Snarare det sunkigaste jag har skådat. Inpyrt av cig-rök med två mordiska stora hundar som låg och fes i "väntrummet". Haha.

Seerdon

Dårarnas antal är oändligt
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
929 clean edition
Starstriker skrev:
2248656 Haha. Nej du, lyxig kan jag hålla med om att den inte var. Snarare det sunkigaste jag har skådat. Inpyrt av cig-rök med två mordiska stora hundar som låg och fes i "väntrummet". Haha.

:D Low n' dirty! Misstänker att hundarna ser till att det inte blir så många klagomål. ;) Även fast lånestället hade en del revor och luktade lite misstänkt så var det ju bra kvalité på själva undervisningen.

Wonderboy

Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
hordac skrev:
2248607 Rekomenderar Tibble trafikskola,

2. personal?
4. Banan?
Man kör på Gillinge.
6. Övrigt?
Gick snabbt och få uppkörning. Bokade uppkörning första körlektionen, och sen körde man där i mellan. Trevlig personal med mera.

ok låter klockrent det där. ska pröva grönlunds iaf först ! :)

jepp det är jag, vem är du? :tungan

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Slänger in en rekommendation på Farsta Trafikskola.

Det blir helt enkelt inte mycket bättre än så. :yoparty

Har dom att tacka för mycket.

Wonderboy

Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
sid1996 skrev:
2248643 1.Hur många elever är man per lärare?

Det är lite olika. När man kör i trafik så är man två elever (en MC) per lärare, d v s att en elev sitter bak på lärarens cykel och sedan byter man efter halva tiden. När det är träning på konbanorna så varier det lite - har för mig att det har varit allt mellan en och fyra elever per lärare.

2. personal?

Nästan samtliga som jobbar där är väldigt trevliga och verkar mycket kunniga.

3. motorcykeln [A-begränsad: kawasaki Er5]?

Körde endast tung, men där kör Suzuki GSX750 och de är i bra skick.

4. Banan?

De har samtliga konbanor på sin innergård så det är ingen transport eller uppställningstid.

Främst runt skolan, men även ibland iväg till andra ställen för att hitta en viss typ av trafikmiljö.

Nope, uppkörningen körs i Barkarby och jag kan inte påminna mig om att vi körde där någon gång med skolan.

6. Övrigt?

Har endast en annan skola att jämföra med (men det var bil och drygt tio år sedan) men jag tycker att det är en rätt bra skola.

Så vid trafikkörning får man alltså sitta bakpå läraren 1/2 tiden?

Är det vanligt ? :confused: :va :confused:
Ngn som vet, för det är ju inte så kul å pröjsa för att bli skjutsad!

ngn? :Bugar :Bugar

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
hordac skrev:
2248607 Rekomenderar Tibble trafikskola,

2. personal?
4. Banan?
Man kör på Gillinge.
6. Övrigt?

Jupp ganska säker på att han hette Jocke, tyckte han var jäkligt schysst.
Ska köra lektion där idag igen, så jag kan dubbelkolla vad han heter!

Last edited:

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag gick på Lötsjö Trafikskola i Jakobsberg. Det funkade kanon! Det bästa var att man fick öva på Barkarby flygfält (där man även kör upp) med goooott om plats att öva serpentiner och 90-inbromsningar.

Lärarna var trevliga och duktiga, hojarna var CB750. Jag klarade mig med 7 lektioner (och då har jag aldrig ens kört moppe innan) så jag tror inte att de försökte mjölka något heller.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024