Läser Jens inlägg där, #1, och som relativ färsking på motorcyklar kan jag säga att min stil fortfarande koagulerar. Jag kollar mycket på youtube, läser kommentarer, läser på forum, snackar med dom få jag känner som också kör MC, det blir ett spektrum av tips, åsikter och ideer.
Hittills har jag betat av det mesta jag varit nyfiken på, från "billig retromoped-byggsats från Kina" till gamla 80-talshojar som GS450 och GSX750, även tyngre grejer som XJ900.
Senast nu min nya och överlägset smidiga KLX230. Den kan jag sticka iväg med på landsbyggden och känna brisen och solen mot kinderna (och flugorna i munnen), samt kan jag bära upp den i lägenheten om hissen är trasig, och sitta och glo på den i vardagsrummet.
Just "custom" är väl ett ganska brett koncept. Det är 'jazzen' som tar över när ideerna om vad som är 'en skön hoj' ältats sönder, och man låtit koffeinet flöda lite för fritt i verkstan. Underkategorier, som t ex cafe racer, chopper och bobber, har skapats och modifieras tills det blir "konst" av allt. Varje grundstil har ju kommit av ett syfte med dom olika behov och tillämpningar i livet som inkluderar motorcykeln. Dock görs inget utan att tumma på något annat, och till slut blir det bara för konstigt.
Körstil? Som person, på vägarna liksom i livet, ser jag mig gärna som hänsynsfull, gör jag fel har jag inga problem att be om ursäkt och försöka rätta mig. Med vanligt B-kort sedan länge blir det ungefär som att köra bil plus dom marginaler MC generellt kräver.
Rent praktiskt handlar MC, för mig, om att ta sig fram smidigt, inte nödvändigtvis snabbt, ekonomiskt och enkelt. Tänker även på parkering, underhåll, vikten (på hojen nu), om nåt pajar vill jag kunna fixa det i köket. Mest märkbart är nog att mina skogspromenader numera blivit dagslånga vilt-safarin och urban-exploring äventyr, på lediga dagar under solsken som månsken. Min fräcka svarta KLX230 gör det inte lätt att vara hemma i tid, och fördelen med en bokstavligen *lätt MC* gör att den ofta tar mig till ställen dit man bara åker med ett paket Gevalia i ryggsäcken.
Igår sent på kvällen rullade jag spontant ner till en brygga (nånstans i stan), tyst och diskret helt ensam på kajen satte jag mig på bänken i nattljuset och njöt av både stan och hojen samtidigt.