Körtips

Kalle Berg

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2022
Hoj
2008 BMW R1200R
Som blivande mc-förare (till sommaren förhoppningsvis) har jag några funderingar. Under mina dryga 45 år som förhatlig bilist, och ännu mer förhatlig trampcyklist (ja, en sån i lycra) hann jag notera att det gäller särskilda trafikregler/praxis för mc-förare.

I de långa, tradiga morgonköerna in mot Stockholm vinglade hojåkarna galant fram mellan bilarna och infartsledens filer, eller ute på vägrenen, för att i bästa fall lägga sig först vid rödljuset (eventuellt i boxen avsedd för cyklister). Heldragna linjer och spärrfält var sällan något hinder, utan betraktades nog mest som en rekommendation om var man inte bör köra.

Minns särskilt en spännande episod i en korsning på Kungsholmen. Jag skulle svänga höger vid ett rödljus. Låg först i kön, i högerfilen, som bara är till för högersvängande trafik. En KTM-hoj kommer i ”fel” fil, tar sig förbi alla bilar och lägger sig jämsides med mig. I vänsterfilen.

Rödljuset slår om. KTM-föraren har slumrat till och är lite långsam i starten. Jag kör i väg i min Volvo, åt höger, och nu kommer MC-föraren i fullt spett. Även han åt höger. Kruxet är att det står en refug i vägen. Han får tvärbromsa, och blir skogstokig. Kör runt mig som ett ilsket bi, tutar, viftar med näven och skriker ohörbara saker.

Eftersom jag vill bli en riktig hojåkare undrar jag vilka beteende jag bör anamma:

• Är det bra att köra mellan filerna för att komma fortare fram i rusningstrafik?

• Spelar det någon roll om man då måste korsa en heldragen linje ett halvdussin gånger?

• Vilken status har spärrfält? Och de ditritade cykelboxarna som ibland finns vid rödljuskorsningar?

• Kan man köra om på insidan, på vägrenen, även när det är heldragen kantlinje?

• Vad gjorde jag för fel vid korsningen på Kungsholmen?

Tacksam för svar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som blivande mc-förare (till sommaren förhoppningsvis) har jag några funderingar. Under mina dryga 45 år som förhatlig bilist, och ännu mer förhatlig trampcyklist (ja, en sån i lycra) hann jag notera att det gäller särskilda trafikregler/praxis för mc-förare.

I de långa, tradiga morgonköerna in mot Stockholm vinglade hojåkarna galant fram mellan bilarna och infartsledens filer, eller ute på vägrenen, för att i bästa fall lägga sig först vid rödljuset (eventuellt i boxen avsedd för cyklister). Heldragna linjer och spärrfält var sällan något hinder, utan betraktades nog mest som en rekommendation om var man inte bör köra.

Minns särskilt en spännande episod i en korsning på Kungsholmen. Jag skulle svänga höger vid ett rödljus. Låg först i kön, i högerfilen, som bara är till för högersvängande trafik. En KTM-hoj kommer i ”fel” fil, tar sig förbi alla bilar och lägger sig jämsides med mig. I vänsterfilen.

Rödljuset slår om. KTM-föraren har slumrat till och är lite långsam i starten. Jag kör i väg i min Volvo, åt höger, och nu kommer MC-föraren i fullt spett. Även han åt höger. Kruxet är att det står en refug i vägen. Han får tvärbromsa, och blir skogstokig. Kör runt mig som ett ilsket bi, tutar, viftar med näven och skriker ohörbara saker.

Eftersom jag vill bli en riktig hojåkare undrar jag vilka beteende jag bör anamma:

• Är det bra att köra mellan filerna för att komma fortare fram i rusningstrafik?

Japp, sålänge trafiken inte rullar på bra är det bara att fildela. Kör snyggt och irritera inte andra i onödan. Var beredd på att bilar kan byta fil helt utan signal, även om du är bredvid dem.

• Spelar det någon roll om man då måste korsa en heldragen linje ett halvdussin gånger?

Mjaeh, kör snyggt och irritera inte andra i onödan. Heldragna linjer finns ju där av en anledning, och på sina ställen är det direkt olämpligt att korsa dem. Håll kod uppsiikt på mottrafikanter och var beredd på att hantera saker du ställer till med.

• Vilken status har spärrfält? Och de ditritade cykelboxarna som ibland finns vid rödljuskorsningar?
Spärrområden finns ju av en anledning, men kör snyggt och irritera inte andra. Och tänk på att när du inte följer lagar och regler är det *ditt* fel, även om det inte var det. Och när du beter dig inte-enligt-regler så är det svårare för mot-trafikanter att förutse vad du kommer hitta på, så du behöver ta ansvaret för att undvika fadäser.
Kör snyggt och irritera inte andra i onödan.

• Kan man köra om på insidan, på vägrenen, även när det är heldragen kantlinje?

Jodå, det kan man, men undvik att hålla på med sånt om trafiken rullar på någorlunda
Står trafiken stilla eller rullar sakta är det bara att köra på. Men kör snyggt och irritera inte andra iu onödan.
• Vad gjorde jag för fel vid korsningen på Kungsholmen?

Inget, det verkar mest ha varit en idiot på MC. De finns med.
Tacksam för svar
Varsågod.
Och oavsett vems fel en olycka är på MC är det du som motorcklist som får ont.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Som blivande mc-förare (till sommaren förhoppningsvis) har jag några funderingar. Under mina dryga 45 år som förhatlig bilist, och ännu mer förhatlig trampcyklist (ja, en sån i lycra)
Ajajaaj... en så'n! :)
hann jag notera att det gäller särskilda trafikregler/praxis för mc-förare.
Inte legalt sett förstås. Men i praktiken kan man ta sig vissa friheter då och då.
I de långa, tradiga morgonköerna in mot Stockholm vinglade hojåkarna galant fram mellan bilarna och infartsledens filer, eller ute på vägrenen, för att i bästa fall lägga sig först vid rödljuset (eventuellt i boxen avsedd för cyklister). Heldragna linjer och spärrfält var sällan något hinder, utan betraktades nog mest som en rekommendation om var man inte bör köra.

Minns särskilt en spännande episod i en korsning på Kungsholmen. Jag skulle svänga höger vid ett rödljus. Låg först i kön, i högerfilen, som bara är till för högersvängande trafik. En KTM-hoj kommer i ”fel” fil, tar sig förbi alla bilar och lägger sig jämsides med mig. I vänsterfilen.

Rödljuset slår om. KTM-föraren har slumrat till och är lite långsam i starten. Jag kör i väg i min Volvo, åt höger, och nu kommer MC-föraren i fullt spett. Även han åt höger. Kruxet är att det står en refug i vägen. Han får tvärbromsa, och blir skogstokig. Kör runt mig som ett ilsket bi, tutar, viftar med näven och skriker ohörbara saker.

Eftersom jag vill bli en riktig hojåkare undrar jag vilka beteende jag bör anamma:

• Är det bra att köra mellan filerna för att komma fortare fram i rusningstrafik?
Bra och bra.... Både bra och viss risk.
Du kommer fram, till skillnad från de andra som står still. Det är inte olagligt om det sker på rätt sätt, dvs omkörning till vänster, inte bryta heldragen linje/spärrfält och med måttlig fart.

Vem bedömer då vad som är ok, måttlig fart mm? Jo, det bestäms av den polis som (kanske) ser dig. Detta blir alltså en bedömningssport mellan dig/ev. polis! ;)
• Spelar det någon roll om man då måste korsa en heldragen linje ett halvdussin gånger?
Du får inte men det görs. Svårt att undvika. Ta det försiktigt och reta inte upp folk.
• Vilken status har spärrfält? Och de ditritade cykelboxarna som ibland finns vid rödljuskorsningar?
Spärrfält? Du får inte men det görs. Ta det försiktigt och reta inte upp folk.
Cykelbox? Vet ej. Troligen samma. Väldigt behändigt dock att komma bort från trängseln i filen.
Säkrast att stå först! Du är ändå snabbast iväg, så du kommer inte att vara i vägen för andra. Bilförarna kommer inte att lida någon skada, du är redan långt borta när de har vaknat till och släppt upp kopplingen.
• Kan man köra om på insidan, på vägrenen, även när det är heldragen kantlinje?
Du får inte men det görs. Ta det försiktigt och reta inte upp folk.
• Vad gjorde jag för fel vid korsningen på Kungsholmen?
Inget. Om man försöker en så'n grej som mc:n utan att vara säker på att vara snabbast, först mm - så får man skylla sig själv. Klantigt av föraren! Och obegåvat att skylla på dig när han själv fuckat upp. Han fick kanske dåligt samvete och letade efter någon annan att ta ut sin frustration på?
Tacksam för svar
Inga problem!

EDIT: Såg nu att Ulvhamne också hade svarat. Han skrev kloka saker! :)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
• Är det bra att köra mellan filerna för att komma fortare fram i rusningstrafik?
Ja
• Spelar det någon roll om man då måste korsa en heldragen linje ett halvdussin gånger?
Nej
• Vilken status har spärrfält? Och de ditritade cykelboxarna som ibland finns vid rödljuskorsningar?
Aldrig tänkt på
• Kan man köra om på insidan, på vägrenen, även när det är heldragen kantlinje?
Ja
• Vad gjorde jag för fel vid korsningen på Kungsholmen?
Inget
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Att köra motorcykel i Stockholm är inte särskilt kul. Det framstår bara som oerhört befriande och exalterande jämfört med hur frustrerande och själsdödande samma övning är i bil.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nya hojåkare brukar stå i bilköerna. Sedan åker de med båda fötterna nere tills det är dags att växla.

Är det seriösa frågor du har eller inne och trollar? Har du kört bil i Paris? Lite annat än Stockholm

I Rom är cykelboxarna till för moto också. Det står bredvid cykelloggan.
Då gäller det mig också. Även i Stockholm. Det retar cyklister ibland. Roligt tycker jag.
Särskilt de som nyss kört mot rött, eller de som trängt sig genom gående på ett obevakat övergångsställe.

Jag tycker att jag kör snyggt och de flesta bilisterna flyttar sig gärna i sidled för att underlätta. Tumme upp då.

Det är många aspiranter ute på gatorna nu. Häromdagen bötfällde de 28 cyklister som körde mot rött. Fyra av dom tror jag var elsparkcykelförare. 1500 kr.

Heldragen linje :)


0AC1CBC8-EE75-4510-A2A8-64C3A521BFAB.jpeg


Ibland får polisen jobba lite extra för att hitta något som är fel. Det kan bero på hur föraren uppför sig.


73010F03-CD82-4B37-92CE-C9307F3E6727.jpeg
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ingen aning om hur det är att hamna i trafik med stockholmare. Men flera stockholmare i samma trafiksituation låter livsfarligt!

I Göteborg är det iaf okej att växla mellan filer och vingla emellan bilar, men det finns några regler. Trafiken bör inte rulla fortare än att man behöver växla till tvåan (alltså typ 140km/h), skillnaden i hastighet till de man kör om bör heller inte vara mycket högre. Man får dock vara beredd på att bilar inte ser en, vi är trots allt ganska små. Eller ja.. inte jag. Jag är rätt stor :/ Men inget man behöver bli sur över. Alla kan göra misstag. Eller ja.. Inte jag.

Obs* Min avatar är från körning på inhägnat område. Skulle aldrig köra så på allmän väg, i trafik, bland stockholmare.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Som blivande mc-förare (till sommaren förhoppningsvis) har jag några funderingar. Under mina dryga 45 år som förhatlig bilist, och ännu mer förhatlig trampcyklist (ja, en sån i lycra) hann jag notera att det gäller särskilda trafikregler/praxis för mc-förare.

I de långa, tradiga morgonköerna in mot Stockholm vinglade hojåkarna galant fram mellan bilarna och infartsledens filer, eller ute på vägrenen, för att i bästa fall lägga sig först vid rödljuset (eventuellt i boxen avsedd för cyklister). Heldragna linjer och spärrfält var sällan något hinder, utan betraktades nog mest som en rekommendation om var man inte bör köra.

Minns särskilt en spännande episod i en korsning på Kungsholmen. Jag skulle svänga höger vid ett rödljus. Låg först i kön, i högerfilen, som bara är till för högersvängande trafik. En KTM-hoj kommer i ”fel” fil, tar sig förbi alla bilar och lägger sig jämsides med mig. I vänsterfilen.

Rödljuset slår om. KTM-föraren har slumrat till och är lite långsam i starten. Jag kör i väg i min Volvo, åt höger, och nu kommer MC-föraren i fullt spett. Även han åt höger. Kruxet är att det står en refug i vägen. Han får tvärbromsa, och blir skogstokig. Kör runt mig som ett ilsket bi, tutar, viftar med näven och skriker ohörbara saker.

Eftersom jag vill bli en riktig hojåkare undrar jag vilka beteende jag bör anamma:

• Är det bra att köra mellan filerna för att komma fortare fram i rusningstrafik?

• Spelar det någon roll om man då måste korsa en heldragen linje ett halvdussin gånger?

• Vilken status har spärrfält? Och de ditritade cykelboxarna som ibland finns vid rödljuskorsningar?

• Kan man köra om på insidan, på vägrenen, även när det är heldragen kantlinje?

• Vad gjorde jag för fel vid korsningen på Kungsholmen?

Tacksam för svar



Det finns fånar överallt. Man behöver inte ta efter de största idioterna.
Tisdags kväll denna veckan blev jag omkörd ute på vägrenen av en helt mörklagd hoj utan nummerskylt, längs 40an mellan Mölnlycke och Bårhultsmotet. Kolsvart ute.
Killen tvärade in framför mig, undvek med en hårsmån att dra in i sidan på bilen som hade kört om mig - och hade ungefär samma hårsmån på höger till överhänget på lastbilen framför mig. Jössesjävlar.
Ingen polis bakom - han bara körde så ändå.
For how long?

Du får hitta din egen nivå. Dela körfält är faktiskt lagligt, under vissa betingelser. Många motorcyklister vet inte när det är tillåtet.
Påtagligt många bilister vet inte alls om att det är tillåtet.

Det händer ibland att någon enstaka bilist försöker stänga mig i köerna.
En sådan underbar känsla det är när bilen bredvid öppnar upp och vinkar ftam mig som kompensation.


Så, summa summarum: sköt dig själv och skit i andra.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ingen aning om hur det är att hamna i trafik med stockholmare. Men flera stockholmare i samma trafiksituation låter livsfarligt!

I Göteborg är det iaf okej att växla mellan filer och vingla emellan bilar, men det finns några regler. Trafiken bör inte rulla fortare än att man behöver växla till tvåan (alltså typ 140km/h), skillnaden i hastighet till de man kör om bör heller inte vara mycket högre. Man får dock vara beredd på att bilar inte ser en, vi är trots allt ganska små. Eller ja.. inte jag. Jag är rätt stor :/ Men inget man behöver bli sur över. Alla kan göra misstag. Eller ja.. Inte jag.

Obs* Min avatar är från körning på inhägnat område. Skulle aldrig köra så på allmän väg, i trafik, bland stockholmare.
Jag kör mycket i kungliga hufvudstaden. Det är trevligt, inte så mycket bilar i stan. Stan är fin. Hojen får plats och bilisterna hjälper till genom att flytta sig lite i sidled om det går. Tanter och barn ler när man stannar vid ett obevakat övergångsställe. Någon snubbe kan ge en en nick. Hundarna viftar på svansen
Nu kan det vara alla inflyttade från andra kommuner som gör det så mysigt eller så har de nya lärt sig av de gamla stockholmarna.

EA6DF6DE-7F9A-4016-A93F-4487B9A60426.jpeg17FEF408-E736-492C-ADD9-A96AF804221C.jpeg
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag kör mycket i kungliga hufvudstaden. Det är trevligt, inte så mycket bilar i stan. Stan är fin. Hojen får plats och bilisterna hjälper till genom att flytta sig lite i sidled om det går. Tanter och barn ler när man stannar vid ett obevakat övergångsställe. Någon snubbe kan ge en en nick. Hundarna viftar på svansen
Nu kan det vara alla inflyttade från andra kommuner som gör det så mysigt eller så har de nya lärt sig av de gamla stockholmarna.

View attachment 481219View attachment 481220
Får mig att tänka på någon Jim Carrey film där han åker runt och ler och alla undrar vilken värld han tror att han befinner sig i ?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tisdags kväll denna veckan blev jag omkörd ute på vägrenen av en helt mörklagd hoj utan nummerskylt, längs 40an mellan Mölnlycke och Bårhultsmotet. Kolsvart ute.
Killen tvärade in framför mig, undvek med en hårsmån att dra in i sidan på bilen som hade kört om mig - och hade ungefär samma hårsmån på höger till överhänget på lastbilen framför mig. Jössesjävlar.
Stulen? Någon av de lokala gangstrarna? Påverkad?
Inget ljus, ingen skylt, kör illa - det säger en del....
 

Kalle Berg

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2022
Hoj
2008 BMW R1200R
Nä, jag är inget nättroll. Jobbar seriöst på mc-kortet och ser verkligen fram mot att börja köra. I denna fas är jag förstås löjligt noga med att följa trafikreglerna. Men jag är lite nyfiken på hur hojåkare i gemen ser på det jag beskrev.
Som lycra-cyklist fick man ofattbart mycket skit i allehanda insändarspalter. Mot den bakgrunden är jag lite förvånad över att andra trafikant-kategorier tycks komma lindrigare undan när man tar en och annan genväg, med målet att överleva lite längre. Eller komma fram lite smidigare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nä, jag är inget nättroll. Jobbar seriöst på mc-kortet och ser verkligen fram mot att börja köra. I denna fas är jag förstås löjligt noga med att följa trafikreglerna. Men jag är lite nyfiken på hur hojåkare i gemen ser på det jag beskrev.
Som lycra-cyklist fick man ofattbart mycket skit i allehanda insändarspalter. Mot den bakgrunden är jag lite förvånad över att andra trafikant-kategorier tycks komma lindrigare undan när man tar en och annan genväg, med målet att överleva lite längre. Eller komma fram lite smidigare.
Motorcyklisterna fick en herrans massa ovett i alla tidningar när spökgösta härjade som mest. Nuförtiden försöker vi väl som kollektiv att skita i reglerna lite snyggare. :hihi Men visst har vi ett ganska fritt förhållande till trafikreglerna, men som sagt, kör snyggt och stör och förstör inte för andra trafikanter eller kringboende så vi slipper återuppleva hetjsakten på motorcyklisterna som pågick där ett tag.
Och som TrV fortfarande håller på med. De hade nog helst sett att vi allihopa blev förbjudna.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nä, jag är inget nättroll. Jobbar seriöst på mc-kortet och ser verkligen fram mot att börja köra. I denna fas är jag förstås löjligt noga med att följa trafikreglerna. Men jag är lite nyfiken på hur hojåkare i gemen ser på det jag beskrev.
Hade du ställt frågan i ett annat forum hade du kanske fått något annorlunda svar? På sporthoj.com är man nog lite med "frisinnad". Även om det numera är väldigt välstädat och vuxet jämfört med förr - då det lär varit betydligt vildare.... Fast det var före min tid här.

Jag har varit med sedan 2009 och så sent som då var det mera av 'gasen-i-botten' eller 'kör-på-bakhjulet-på-motorvägen'. Man har kanske blivit medelålders och riskmedveten? Eller så har de vildaste gossarna hittat andra kanaler. Slutna Facebookgrupper t ex så att man kan undvika insyn från "surgubbar" som pekar finger?
Som lycra-cyklist fick man ofattbart mycket skit i allehanda insändarspalter. Mot den bakgrunden är jag lite förvånad över att andra trafikant-kategorier tycks komma lindrigare undan när man tar en och annan genväg, med målet att överleva lite längre. Eller komma fram lite smidigare.
Det kanske är relaterat till skillnader i hastighet och hur olika trafikslag möts? Jag har inga generella problem med lycra ;) men när en memil (eller elcykel) kör förbi mig i 50 km/t, 50 cm från min axel, nästintill ljudlöst, ja då kan även jag fundera på att skriva en insändare i lokaltidningen.

Kanske samma som med hojåkare? Bryter du reglerna så gör det med stil så att folk inte retar sig alltför mycket. Gör det snyggt.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top