Körupplevelser: Suzuki GSX-R 1000 k8

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Ett ord: Fantastisk!! :tummenupp Den här hojen är en dröm för sådana MC enthusiaster som gillar en grym hoj helt enkelt. Har hittills rullat ca 40 mil på min nya Suzuki GSX-R 1000 hoj och den bara blir roligare och roligare varje gång jag åker ut. Har mest kört i läge A, då är den ivrig som en terrier, bara vill och vill. I läge C är den en ren dröm, mjuk, stabil och underbar!!! :tummenupp

För dig som undrar hur en sådan här hoj känns under acceleration, så är det obeskrivligt, du bestämmer själv hurudan karaktär du vill ha beroende av throttle kontroll. En mjuk rörelse till max throttle i läge A på 4an känns som om hojen förvandlas till en raket, hojen känns då lätt och kraftig och själv känner du dig "riktigt" lätt och inte fullt lika kraftig hehe, men du blir ett med maskinen och stabiliteten (på bra vägar) är optimal. Lägger du däremot i läge C får du en typisk 750 kubiks känsla, då är accelerationen en ren njutning!

Vad är nackdelarna då? Hojen är inte gjord för långa färder, en passlig tankväska och ett mjukare sittunderlag kan dock kompensera en del för det. Men man vill stanna lite då och då helt enkelt... I läge A kan den ibland i låga växlar kännas en aning nervös/känslig/hård eller hur man ska uttrycka det och i väldigt låga hastigheter känns den an aning vinglig i fronten, men man vänjer sig vid det och tycker sedan att allt sånt är OK.

För övrigt har den fantastisk väghållning, superbra bromsar (man kan utan problem i många situationer endast använda två fingrar) och slirkopplingen är suverän. Växlarna är lätta att förstå och välja beroende på situation. I skymning lyser instrumentpanelen på ett behagligt sätt, med svaga nyanser av svartvita målrutor i bakgrunden som påminner en om att man faktiskt kör en top performer. :yoparty Jag valde den blåvita modellen och den tycker jag är en skönhet eftersom den är brutal bakifrån och har i sin helhet passlig balans i designen, både form- och färgmässigt. Ljudet är mums, verkligen riktigt mums! Rätt gaspådrag i rätt växel gör att ljudet hamnar i resonans och när man motorbromsar ändras karaktären och den blir så grov i ljudet som 185Hk förtjänar...

Att få äga en sådan här hoj, det är obeskrivligt, det måste upplevas...! :tummenupp
 
Last edited:

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Ungefär sådär tyckte jag om min första hoj oxå
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Har du lyckats hålla dig på hjulen på
dina nya såphala däck,det är ju beundransvärt:1pajas
 
Last edited:

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Har du lyckats hålla dig på hjulen på
dina nya såphala däck,det är ju beundransvärt:sissy

Hehe... Tog det försiktigt i början, inga konstiga gaspådrag, fokus på att få upp tempen i däcken, sedan var det inga problem alls. :) Men jag blev varnad för att de är grymt sliriga, man märker nog inte hur sliriga de är förrän det är för sent... Men som sagt, med försiktighet fungerar det mesta... :)

... Hoppas att vädret är bra i morgon, då blir det kul... :)
 
Last edited:

Ligist

Självutnämnd chef
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 625 -06
Blir nog att köra en sprillans k8 till besiktningen åt en polare snart :)
Han har haft den stående hemma ett tag nu i väntan på alla papper.

Dår får vi se om allt det goda stämmer :tummenupp
 

Ligist

Självutnämnd chef
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 625 -06
Kul att du ska få provköra en...!! :)

Tycker jag med kan jag lova :)
Han har bara vågat köra en liten liten bit med den... Inga skyltar än = ingen försäkring :(

Han har dessutom inget körkort än :D bra första hoj va? hehe
Nej men han är nog en av de duktigaste mc-förare jag känner... Såg honom nog köra cross första gången när han var 5-6år gammal. Men något kort har han inte skaffat :va
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Tycker jag med kan jag lova :)
Han har bara vågat köra en liten liten bit med den... Inga skyltar än = ingen försäkring :(

Han har dessutom inget körkort än :D bra första hoj va? hehe
Nej men han är nog en av de duktigaste mc-förare jag känner... Såg honom nog köra cross första gången när han var 5-6år gammal. Men något kort har han inte skaffat :va

Det här är också min första egna hoj (man har ju inte råd med hur många sprillans hojar som helst), däremot har jag haft körkortet i 5 år och kört några olika hojar tidigare. Visst, man blir en bättre förare av mer erfarenhet, men har man fått en bra körkortsutbildning och läser på lite så tycker jag att mycket av det teoretiska faktiskt kan omsättas till praktisk nytta relativt smidigt. Visst är cykeln oerhört kraftig, men jag tycker att man kan välja en sådan här hoj som första hoj om man vill ha den här hojen. Jag gjorde som så att jag repeterade teorin genom att läsa och studera farliga kontrollkombinationer som ger upphov till wobblingar, sladdar och liknande. Det har hjälpt mig oerhört mycket. Sedan har jag fått en drös jättebra tips av en kompis som kört hoj i 28 år, sånt hjälper också. Försiktighet är ett bra ord. Mognad är ett bra ord. Distraktion är ett dåligt ord. Man kan utnyttja en MCs hela register och ändå vara försiktig, det hela bestäms av hur/när/varför och alltid genom throttle kontroll. Jag tycker också att körningen blir till en njutning då man vet att man tillämpar teorin och man hela tiden märker att cykeln då beter sig som den ska. I mitt läge gäller det att få in vana och erfarenheter av olika situationer jag aldrig varit med om i praktiken, där är risken stor med mig som förare... Men jag tillåter mig samtidigt att vara ofullständig som förare, därför att jag vill att det ska kännas kul och spännande att idka ett MC intresse. Att träna sig och utvecklas som förare är en del av nöjet. Och varför ska en nybörjare välja en Suzuki GSX-R 1000 k8? Jo därför att man ska göra saker på sitt eget sätt helt igenom och i sin egen takt, distraktioner ifrån det ska undvikas. :)

En sak med den här hojen är att den kräver lite styrka, alltså att man är utvilad och så... Där försöker jag hålla lite självdisciplin. Är man utmattad i kroppen kan effekten faktiskt i läge A upplevas lite läskig, därför att då har man inte den koncentrations- och reaktionsförmåga som den häftiga responsen ibland kan kräva... Men man ska oavsett anpassa körningen utifrån sådana signaler.
 
Last edited:

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
En sak med den här hojen är att den kräver lite styrka, alltså att man är utvilad och så... Där försöker jag hålla lite självdisciplin. Är man utmattad i kroppen kan effekten faktiskt i läge A upplevas lite läskig, därför att då har man inte den koncentrations- och reaktionsförmåga som den häftiga responsen ibland kan kräva... Men man ska oavsett anpassa körningen utifrån sådana signaler.

att köra motorcykel har inget med muskler att göra. med rätt teknik är det lätt att köra hoj.:fakta
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Läge A, C? På vaddå? Throttle control? Hur funkar det? Vad är skillnaden, rent mekaniskt/inställningsmässigt på dessa "lägen"?

//Noll koll
 

Bjorne_83

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Husum / Örnsköldsvik
Hoj
Ktm 525 smr, Lill Gixxer 600
Du SuzukiLover så du menar att en som aldrig har kört hoj förrut som sätter sig i körskolan och tar körtet är en säkrare förare än en som kört alla sorters cyklar sen han var 5-6 o inte har kortet är en sämre förare än han som tagit kortet???? Jävla skit snack... man måste uppleva sladdar, vobblingar och kracher så man vet gränserna innan man blir en säker förare... erfarenhet!!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har bara provkört K6 men håller med till 100%: ett enormt tajt bygge, försåtligt lättkörd, silkeslen motor som pockar och pockar "kom igen då, visa vad du går för...i dare you, i double dare you" men inte gnäller för gubbkörning (tex om frugan sitter bakpå). Allting lirar liksom och man känner sig som en riktigt vass pilot, som ett med hojen.

Underbart.... och livsfarligt :D :D

Har bara provkört K6: ett enormt tajt bygge, försåtligt lättkörd, silkeslen motor som pockar och pockar "kom igen då, visa vad du går för...i dare you, i double dare you" men inte gnäller för gubbkörning (tex om frugan sitter bakpå). Allting lirar liksom och man känner sig som en riktigt vass pilot, som ett med hojen.

Underbart.... och livsfarligt :D :D
 
Last edited:

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Tycker jag med kan jag lova :)
Han har bara vågat köra en liten liten bit med den... Inga skyltar än = ingen försäkring :(

Han har dessutom inget körkort än :D bra första hoj va? hehe
Nej men han är nog en av de duktigaste mc-förare jag känner... Såg honom nog köra cross första gången när han var 5-6år gammal. Men något kort har han inte skaffat :va


ja ha kört cross hela mitt liv men ja kan säga rakt av att d är inte ens liiite likt som o köra Raketer! Finns nog inget som man kan gemföra med förutom att dom ha 2 hjul! Köpte min första hojj bara för 3 vecor sedan o d känns verkligen som om man får börja om på nytt!
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
att köra motorcykel har inget med muskler att göra. med rätt teknik är det lätt att köra hoj.:fakta

Kolla bara på GP förarna, små pinnar (som mig:gnissla ) på maskiner som väger lite mer än ett mjölkpaket.
 
Last edited:

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Du SuzukiLover så du menar att en som aldrig har kört hoj förrut som sätter sig i körskolan och tar körtet är en säkrare förare än en som kört alla sorters cyklar sen han var 5-6 o inte har kortet är en sämre förare än han som tagit kortet???? Jävla skit snack... man måste uppleva sladdar, vobblingar och kracher så man vet gränserna innan man blir en säker förare... erfarenhet!!



:D :va :huvet
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Du SuzukiLover så du menar att en som aldrig har kört hoj förrut som sätter sig i körskolan och tar körtet är en säkrare förare än en som kört alla sorters cyklar sen han var 5-6 o inte har kortet är en sämre förare än han som tagit kortet???? Jävla skit snack... man måste uppleva sladdar, vobblingar och kracher så man vet gränserna innan man blir en säker förare... erfarenhet!!

och jag som trodde att man skulle köra så att man inte kom i närheten av dessa gränser. en säker förare är en som aldrig fått sladd, vobbling och kraschat, som kör med insidan och inte tar onödiga risker. men vad vet jag, jag har ju fått uppleva allt det du räknar upp.:näsblod dock på bana.:tummenupp

Kolla bara på GP förarna, små pinnar (som mig:gnissla ) på maskiner som väger lite mer än ett mjölkpaket.

precis
 
Last edited:

Motocicletta

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
DUCATI
hmm, så här kände jag när jag köpte förstahojjen. En gsx-r 600 -04. steget upp till k7 tyckte jag inte va sååå jäkla stort..
kul att du tycker om hojjen.
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
och jag som trodde att man skulle köra så att man inte kom i närheten av dessa gränser. en säker förare är en som aldrig fått sladd, vobbling och kraschat, som kör med insidan och inte tar onödiga risker. men vad vet jag, jag har ju fått uppleva allt det du räknar upp.:näsblod dock på bana.:tummenupp

Instämmer med dig. Att försöka se var gränserna går är livsfarligt, särskilt i trafiken. Jag tror istället på att man genom hög försiktighet, koncentration och iakttagelseförmåga lär sig reagera på varningssignaler som när de sjunker in ger respekt och utrymme för att korrigera misstag som annars lätt begås när gränser försöker tämjas. Med stora erfarenheter sjunker dessa egenskaper in i föraren och blir reflexmässiga, vilket ger upphov till ett läge då man kan närma sig gränser på ett kontrollerat sätt. Det handlar om att göra det som fungerar, att falla av hojen i hög hastighet, oavsett syftet, fungerar inte...

att köra motorcykel har inget med muskler att göra. med rätt teknik är det lätt att köra hoj.:fakta

Håller med, jag syftade främst på energifaktorer (i relation till varseblivningsprocessen och reaktionsförmågan)... Jag har dock läst att det är bra att ha stark nedre rygg för att den ger en optimal hållning på cykeln, jag märker en stor skillnad när jag låter överkroppen vila på nedre ryggen, det blir då naturligt och kontrollerat och det känns också rätt bekvämt...
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top