Köttråden

Äter du kött?

• Antal röstningar
    0

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
För att återgå till grundfrågan så är jag semi-lakto-ovo vegetarian. :tungan
Eftersom min sambo inte äter kött från ko, gris, lamm eller fågel så är jag i det dagliga livet en fiskätande vetegraian och har upptäckt att jag framförallt mår fysikt bättre av en mer varierad kost än nä rjga var köttätare. Nus linker det ner en Bolognese eller en god Italiensk salami emellanåt men inte alls frekvent.

Jag är övertygad om att majoritetn skulle må betydligt bättre om de drog ner sitt köttätande till en tredjedel och ersatte de andra två med grönsaker ( framförallt baljväxter och andra proteinrika växter) och fisk.
All mjölk, ägg etc vi köper är kravmärkt och detsamma gäller de gånger jag köper kött. Allt för att göra lite för en drägligare djurhushållning.

Sedan är ju problemet med fisket inte helt enkelt pga utfiskning etc.

Argumentet att grönsaker inte är gott är ju trams. Köttet är ju basen för de flesta som sedan förfinas med tillbehör från växtriket.

Ät mindre mängd kött - för din egen hälsa!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
Intressant, har du källa? Delfiner är ju tex kända för att de är de enda djuren som kan ljuga vilket tyder på ganska hög intelligens. Dessutom är det ju riktigt avancerade saker man kan lära dem. Spana efter ubåtar tex.....

Tyvärr ligger det insorterat under "har jag läst nånstans" och som alltid öppnas ju utrymme för diskussion iom att det inte är helt självklart ur intelligens mäts. Däremot har jag aldrig hört talas om att delfiner skulle ha lärt sig något mer avancerat än vad man lär hundar, men samtidigt är ditt påstående om deras benägenhet att ljuga nytt för mig. Dock har man hittat lögnare bland apor som lärt sig teckenspråk eller att kommunicera med "keyboards".

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Goodstuff skrev:
För att återgå till grundfrågan så är jag semi-lakto-ovo vegetarian. :tungan
Eftersom min sambo inte äter kött från ko, gris, lamm eller fågel så är jag i det dagliga livet en fiskätande vetegraian och har upptäckt att jag framförallt mår fysikt bättre av en mer varierad kost än nä rjga var köttätare. Nus linker det ner en Bolognese eller en god Italiensk salami emellanåt men inte alls frekvent.

Jag är övertygad om att majoritetn skulle må betydligt bättre om de drog ner sitt köttätande till en tredjedel och ersatte de andra två med grönsaker ( framförallt baljväxter och andra proteinrika växter) och fisk.
All mjölk, ägg etc vi köper är kravmärkt och detsamma gäller de gånger jag köper kött. Allt för att göra lite för en drägligare djurhushållning.

Har inget att invända förutom att;

Dricker du mjölk och äter mejeriprodukter kan du lika gärna äta kon också. Förklaras varför i mina tidigare inlägg.

Det är felaktigt att sätta likhetstecken mellan gott djurskydd och god djurhållning och KRAV.
Reglerna som KRAV har är enbart inriktade på giftfri/ekologisk kosthållning och har inget med djurens välbefinnande att göra. Det som är positivt för djuren är snarare en 'bieffekt' av ekologiskt jordbruk... KRAV-reglerna innebär bla att djuren inte behandlas med mediciner i förebyggande syfte och helst med naturläkemedel.
Ex. djuren avmaskas inte förens de visar symtom och då ibland med 'läkemedel' som inte har bevisad klinisk effekt. Användandet av denna typ av 'läkemedel' kan även gälla behandling för andra sjukdomar.
Slakten av KRAV-djur sker på samma slakterier som 'vanliga', på samma sätt med samma transportbilar. Där är det ingen skillnad alls.

Vill man vara snäll, ska man överhuvud taget inte äta ägg, om man inte har egna höns!

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Flamma77 --> Jag äter som sagt en del kött även om det inte är mycket numer. Är medveten om att KRAVmärkning inte är 100% men det är åtminstone ett steg i rätt riktning tycker jag. Rättvisemärkning är också något jag tittar efter.
När det gäller ägg är det enbart ägg från frigående höns som går utomhus som vi köper från en gård här i närheten där hönorna ser synnerligen välmående ut.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Goodstuff skrev:
Flamma77 --> Jag äter som sagt en del kött även om det inte är mycket numer. Är medveten om att KRAVmärkning inte är 100% men det är åtminstone ett steg i rätt riktning tycker jag. Rättvisemärkning är också något jag tittar efter.
När det gäller ägg är det enbart ägg från frigående höns som går utomhus som vi köper från en gård här i närheten där hönorna ser synnerligen välmående ut.

För mig är KRAV snarare ett steg bakåt eller möjligtvis ett steg åt sidan... fördelen är att det iallfall skapar en debatt som leder framåt. :)

Vet du... jag trodde också att det var det bästa för hönsen innan jag läste etologi. Nu vet jag inte vart jag ska få tag på ägg som inte gnager på mitt samvete på något sätt... :3freak

Höns klarar inte av att känna igen och rangordna mer än 12- 15 individer. Detta innebär att det blir en ganska hög stress för en höna att gå i dessa enorma flockar. På den punkten är inredd bur kanske bättre.
Hönan är dessutom ursprungligen en djungelfågel vilken skyr öppna ytor pga rovdjur. Om hönorna har tillgång till ett öppet fält för utevistelse så kan man fråga sig om det uppfyller ett behov eller är ytterligare en stressfaktor.

KRAV eller inte, faktum är att hönorna i stort sett får värpa ihjäl sig.

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
Vissa större fåglar är väldigt intelligenta, smartare än både hundar och katter.
Det publicerades ganska nyligen en rätt banbrytande artikel om kråkfåglars intelligens i nature. Genom att bl.a. ta fram bättre tester har man kunnat visa att fåglar kraftigt bryter mot korrelationen mellan hjärnvolym och intelligens. De uppvisar kognitiva förmågor som kan jämföras med långt "högre" djur.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
"Hur är det nu egentligen, äter vi i väst onödigt mycket kött?"

det skulle man nog kunna säga då köttätandet i ex. Sverige ökat med nästan 100% på 40 år, det skapar en del belastning på köttproduktionen, hur det skulle se ut ifall alla på jorden skulle äta lika mycket kött....

"Köttkonsumtionen har ökat ordentligt men det betyder inte att det blir mer korv på tallriken. Däremot äter vi betydligt mer rent kött idag mot tidigare, 42 kg år 2004 mot knappt 24 kg 1960. Alla sorters kött har ökat: gris, nöt, lamm, fågel och vilt. Den största ökningen står griskött och fågel för."

http://www.svenskkottinformation.se/press/aktuellt/readone.php?categoryID=101&id=656&avdelning=press

KRAV eller inte, faktum är att hönorna i stort sett får värpa ihjäl sig.

skönt man slutat med ägg då:näsblod

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Makrill och pasta i en ljuvlig mix är utmärkt träningsmat! :mattias

(kan dessutom kombineras med en massa annat i oändlighet)

Dominator-Rocks

Guest
Nån som har ätit vegan/vegetariankött?

Är det gott? Ecckligt?

Hur tillagar man dem? Vad har man till?

Frågorna är många!

Anyone?

Dark_Messenger

Guest
Nån som har ätit vegan/vegetariankött?

Är det gott? Ecckligt?

Hur tillagar man dem? Vad har man till?

Frågorna är många!

Anyone?

Jag var ihop med ett veggo i några år, hon lärde mig det mesta om sån där mat. Kan bara säga att jag blev positivt överraskad. Det mesta är skitgott. Dyrt dock (det var då iofs).

Man lagar till det som motsvarande köttprodukter. :)

Dominator-Rocks

Guest
Jag var ihop med ett veggo i några år, hon lärde mig det mesta om sån där mat. Kan bara säga att jag blev positivt överraskad. Det mesta är skitgott. Dyrt dock (det var då iofs).

Man lagar till det som motsvarande köttprodukter. :)

Du har missuppfattat frågan. (Vilket jag ser nu såhär i efterhand är rätt så lätt)

Förtydligande: Är det någon här som har smakat/ätit på en vegetarian eller en vegan?

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Ja... alldeles nyss. Vegan(nöt)-färs från ICA.

Vänta här nu... NU sa du entt ord som inte kan existera! :)
Vegan-nötfärs!
Neeeeej säger jag!
De vill äta kakan men ändå ha den kvar och jag blir SÅ irriterad på alla vegomullar som ska ha kött-LIKNANDE produkter! :mad:

Man:

- utformar quorn som kycklingfileér
- sojamojs som korvar
- annat mojs som KÖTTbullar...

Jag säger som Eddie: "Hur fan sa i ha´t?"

Varför gör man sig besväret att utforma dem som om de VORE kött? :va
Kan man inte bara fortsätta den trista stilen och utforma ALLA livsmedel som lika stora kuber?
(nu överdrev jag bara lite - jag har levt (överlevt!) på vegomat jag med, och det var gott) men ff kvarstår frågan:

Varför?

(jag har självfallet en ide! :D men låt mig nu få höra)

Vegomulle eller pseudomulle?

Edit: Viken skevt utformad poll! (man märker i vilket läger frågeställaren står)
Och vaddå okynnesäter?
INGEN okynnesäter väl kött?
Vet du vad okynnesätande är?
Och vad är måttligt?
Kvantifiera!
Menar du mer eller mindre än 600g köttprodukter i veckan?
Jag älskar BRA kött, men jag okynnesäter inte.
Inte ens om jag tar en 500g file på Grill Rubys.
Det är njutning från första till sista tuggan.
Inget okynne där inte! :)

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag