Köttråden

Äter du kött?

• Antal röstningar
    0

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Markus skrev:
Jag säger inte att du har fel, men är det verkligen lätt att avgöra om en ko är rädd, arg, ledsen, irriterad eller bara trött?
Kor kan inte vara särskilt intelligenta, de flyr väl inte ens om det brinner i stallet eller var de nu bor.

Det är skitlätt! Det handlar om att vara van vid djuren och ha 'öga' för det. Kor är smartare än vad man tror. Men det gäller djur i allmänhet. Bara för att en varelse inte beter sig som en människa innebär det inte att den är korkad...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Solid snake skrev:
Hade du stannat kvar i ett stall om det börjar brinna?
Dom springer då o bryr sig inte så mycket om nån skulle råka vara ivägen.

Jag tror du missförstår, jag har hört att korna står kvar när det börjar brinna. De flesta djur är rädda för eld.
Nåväl, det hör inte hit egentligen. Köttbranchen pratar dock om Disneyfieringen, att västerländska barn har tittat på Kalle Anka och tror att djur har samma känslor och intellekt som människor.

Själv tycker jag egentligen att det är fel att äta kött, men inte tillräckligt fel för att överskugga det faktum att kött är underbart gott.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Coola Ola skrev:
Ok, där ser man. Lite som att döda alla människor så fort de går i pension.

:brinnerup
Hellre det än äldreomsorgen?? ;)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Flamma77 skrev:
Bara för att en varelse inte beter sig som en människa innebär det inte att den är korkad...

Helt rätt, Jan Emanuel (den där Robin(s)on killen) uttryckte det bra i en debatt:
"Frågan är inte om djur kan tänka eller lära sig prata, frågan är om djur kan lida. Och det kan de."

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Markus skrev:
Jag säger inte att du har fel, men är det verkligen lätt att avgöra om en ko är rädd, arg, ledsen, irriterad eller bara trött?
Kor kan inte vara särskilt intelligenta, de flyr väl inte ens om det brinner i stallet eller var de nu bor.

Det gör ofta inte hästar heller med den anledningen att det är deras hem, deras trygghet. Alltså borde de vara säkra där.

Man ser när ett djur är rädd, det ser man definitivt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Jag okynnesäter kött. Eftersom militanta veganer rimligtvis är bland de mest puckade individer i landet så kan jag tänka mig att äta burhöns bara för att de inte tycker om det.

Det var lite bmwjohan över det här inlägget. Kul, men korkat. :hihi

Solid snake

Guest
Markus skrev:
Jag tror du missförstår, jag har hört att korna står kvar när det börjar brinna. De flesta djur är rädda för eld.
Nåväl, det hör inte hit egentligen. Köttbranchen pratar dock om Disneyfieringen, att västerländska barn har tittat på Kalle Anka och tror att djur har samma känslor och intellekt som människor.

Själv tycker jag egentligen att det är fel att äta kött, men inte tillräckligt fel för att överskugga det faktum att kött är underbart gott.

Jag tror inte heller att djur har samma känslor o intellekt som oss.
Ett stall brukar inte vara öppet plus att korna står fastspända så dom kan inte springa om det börjar brinna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Solid snake skrev:
Ett stall brukar inte vara öppet plus att korna står fastspända så dom kan inte springa om det börjar brinna.

Nej, men poängen var alltså att även om de kan springa, lunka, smyga, jogga, eller knata ut så gör de inte det.

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Markus skrev:

Alla djur är olika men antar att du menar kor nu :)

Och nej, har aldrig sett en ko vara rädd eller liknande. Men jag kan gissa mig till att t.ex. uppspärrade ögon, höjt huvud, osäker gång, öron som vinklas/rör sig mycket, visas vid rädsla.

Rätta mig gärna någon om jag har fel :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Det är olika från djur till djur, det är dessutom bara någorlunda intelligenta djur som kan bli rädda. En manet kan tex inte bli rädd.

Möss är rädda, de är dumma. Folk förgiftar dem till och med, så dumma är de.

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Markus skrev:

För örvigt... undrar om det är instinkter eller ett inlärt beteende att vi sak fly från eld om det brinner i vårt hem. Tror faktiskt att det är inlärt. Det var väl någon som kom på att man överlevde lättare om man flydde från ett brinnande hem än att sitta kvar i det. Och sen har det väl följt med människan i århundranden....? Inte omöjligt faktiskt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Möss är relativt smarta. Stort gap till maneter iaf.....

Ja, de torde vara smartare. De springer i alla fall om man lägger in dem till en orm.
Är möss smartare än kor? :va

Solid snake

Guest
Markus skrev:

Men låt säga att jag förgiftar din mat o du äter så är du dum?

Tar inte mössens sida nu bara så deu vet. :hihi

Det jag vill komma fram till är att giftet förmodligen smakar likadant som deras "mat" gör, alltså tror dom att det går att äta.

Iofs äter dom allt men ändå.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
The_FacultyGirl skrev:
För örvigt... undrar om det är instinkter eller ett inlärt beteende att vi sak fly från eld om det brinner i vårt hem. Tror faktiskt att det är inlärt. Det var väl någon som kom på att man överlevde lättare om man flydde från ett brinnande hem än att sitta kvar i det. Och sen har det väl följt med människan i århundranden....? Inte omöjligt faktiskt.

Men då är det ju en instinkt? :confused:
Alla instinkter måste väl vara inlärda någon gång, såvida man inte tror på högre makter.

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Markus skrev:

Då kanske du ska skaffa dig ett par möss och inse att det är oerhört smarta/lärorika.

Btw, du vet väl att det ända djur som kommer överleva människan är just - råttor ;)

P.g.a. att de är så anpassningsbara av sig + att de förökar sig så snabbt.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
The_FacultyGirl skrev:
Då kanske du ska skaffa dig ett par möss och inse att det är oerhört smarta/lärorika.

Btw, du vet väl att det ända djur som kommer överleva människan är just - råttor ;)

Jag har haft massor med möss, som ormmat. Bekantade mig aldrig med dem närmare. Undrar vem som är smartast, musen eller ormen (associera inte ihjäl er nu).

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Solid snake skrev:
Men låt säga att jag förgiftar din mat o du äter så är du dum?

Tar inte mössens sida nu bara så deu vet. :hihi

Det jag vill komma fram till är att giftet förmodligen smakar likadant som deras "mat" gör, alltså tror dom att det går att äta.

Iofs äter dom allt men ändå.

Så vitt jag vet fungerar en mus/råttflock så att de skickar fram de djuren som är lägst i rang för att provsmaka ny mat. Överlever de efter 24 timmar äter resten av flocken också av maten. Om en råtta känner en lukt/smak från en levandes mun så vet den att det är ätbart.

Alltså är gift som verkar snabbt inge vidare bra.

Och folk tycker råttor är dumma :) Ni vet inte vad ni pratar om :tungan

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...