Köttråden

Äter du kött?

• Antal röstningar
    0

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Vet inte riktigt hur djurhållningen går till så jag borde egentligen inte argumentera.

Jag äter kött, varje dag.

Har även provat två underbara smakkombinationer, kokt skinka och arraksboll samt röd dansk salami med mjölkchoklad.

Fina fisken! Fantasin är den enda begränsningen.

Nämnde jag att jag brukar titt som tätt ta en liten slick på min rollon oxå :)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
UrbanTiger skrev:
Rollon är för blöjisar. Ett niovoltsbatteri ska det vara minst :tungan

Visste ni att det dör ett stort antal personer varje år efter att dom slickat på polerna på niovoltsbatterier :död
Det gör jag varje dag. Bra för ämnesomsättningen.

:rolleyes:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
hållundan skrev:
Har även provat två underbara smakkombinationer, kokt skinka och arraksboll samt röd dansk salami med mjölkchoklad.

Fina fisken! Fantasin är den enda begränsningen.

Kall finsk korv som man doppar i bananyoghurt!!! Riktigt gott!!
Kanon när man är bakis.

Annars är den korven fin ihop med gröna golden delicious äpplen!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
juha01 skrev:
Kall finsk korv som man doppar i bananyoghurt!!! Riktigt gott!!
Kanon när man är bakis.

Annars är den korven fin ihop med gröna golden delicious äpplen!
Finsk korv? Vad är det för speciellt med den? Usch tänker bara på död mans finger när jag hör kall krov :död

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Borde finnas ett val att man äter MASSA kött :)

Kött är det bästa som finns kyckling också :yoparty :tummenupp

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
mb skrev:
Nej, det håller jag med.

Kanske ska ta ett exempel från korridoren för att förklara vad jag menar. Jag har bott i studentkorridor i 4,5 år så vid det här laget har man snart sett det mesta som går att ses när det gäller folks matvanor. Det finns folk som var och varannan dag steker upp en full stekpanna med köttfärs som de äter tillsammans med en plutt makaroner i ena hörnet av tallriken. Efter att ha käkat upp hälften så säger de att de är mätta och slänger resten. Jag blir illamående när jag ser sånt. Det är respektlöst.
Vem är det respektlöst mot? Mot folk som inte har råd att äta kött eller mot folk som inte har mat? Har det nån betydelse om det hade varit tvärtom att det hade varit lite köttfärs och mycket makaroner hade det varit respektlöst oxå?

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
mb skrev:
Hur är det nu egentligen, äter vi i väst onödigt mycket kött? Sköts djurhållningen på ett etiskt riktigt sätt? Är det rimligt att högvärdigt protein från sojaböner ska importeras som djurfoder från länder där folk svälter, bara för att rika länder ska ha råd att "lyxkonsumera" kött? Är det rätt att stödja dagens ohållbara rovfiske på t.ex. torsk?

Frågorna är många.
Ska försöka svara seriöst på en bra frågeställning.
1. Japp, vi äter för mycket kött i väst. För min egen skulle jag kunna byta bort halv köttmängden mot rotfrukter/grönsaker. Fö älskar jag kött men äter för mycket.
2. Djurhållningen är åt skogen, i viss mån djurplågeriet men en större fråga är överproduktion i jordbruk med miljöförstörande näringsflöden i form av bla kväve som går från jordbruket vidare ut i havet.
3. Det är inte rimligt att importera livsmedel från svältande länder till djurfoder, men alla problem är inte västvärldens fel. Problemen är ju ofta dålig organisation/fördelning av resurser i landet. Har varit i utvecklingsländer och försökt förstå hur man tänker när man skaffar 5-8 barn utan att ha några resurser. Argumenten har aldrig varit vettiga, orsakerna oftast religon familj/kultur.
4. Ohållbart rovfiske är ett grymt problem för framtiden. Övergödning, dålig tillväxt pga att allt dras upp, den fisk som vi skulle äta om något år mals ner till djurfoder idag. Sen att östersjön är extremt känsligt gör inte saken bättre.

:D

Last edited:

XXXXX

Ett hjul i taget...
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
R1100S o R1200GS
Nu får du väl ändå ge dig...
Jag vill äta kiött och hatar att alla J-A veganer har patetiska synpunkter på denna ståndpunkt. Sug gräs om ni önskar men lämna mig och mina begär i fred. :arsele :arsele

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Okej, lite diskussion.

Jag har varit vegetarian i 4 år nu och anledningen till det var att jag fick för mig att bli det, av ren impuls. Ville helt enkelt bara bli vegetarian, utan någon större anledning. Jag var visserligen kinkig när det gäller mat under min tid som "köttätare" och därigenom inte ätit så många olika kötträtter. Tyckte det mesta inte var gott.

Ju längre tiden går, ju osmakligare är det för mig att äta kött. Jag förstår inte längre det goda med den där lilla köttklumpen, som kommer från en individ som jag till 99% är säker på har haft ett skitliv. Att äta kött är långt ifrån attraktivt för min del. Men jag förstår att folk äter det och det får de gärna fortsätta med. Fast man kan själv välja vad man vill stödja inom köttindustrin.

Det enda som kan locka mig enstaka få gånger i köttväg är kyckling... luktar gott, vet att det var gott. Men aldrig i livet att jag skulle börja äta det igen, de som kommer från den underbara massindustrin. Hur blödigt det än låter, jag har inte hjärta att äta forna individer som får utstå ett sådant skitliv.

Jag har aldrig tyckt fisk är speciellt gott så varför skulle jag börja äta det nu? Och med tanke på dagens pinsamma fiske så... ne... varför äta det?

Ägg äter jag mycket sällan... Iom att jag inte vill stödja äggindustrin heller.
Mjölkprodukter likaså, äter det bara i mat. Dricker mycket mycket sällan "ren" mjölk. Tycker inte ens att det är gott.
Korna avlas fram i ett syfte: att kunna producera så mycket mjölk som möjligt. Vilket slutar med gigantiska juver. Och vad är tacken? Att många får stå på samma golv, i samma "spilta", inget miljöombyte, inget betande, år ut och år in... What a life, wanna change?

Nu äter jag endast ägg-och mejeriprodukter i "djurväg". Skulle gärna bli vegan men jag klarar inte av det. Har inte den orken att bli det på heltid. Så än så länge kör jag på latmansvarianten - lakto-ovovegetarian :)

Jepp, tyck ni att jag är töntig, I don´t care :)

Mirran

Tjolahopp!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Tröttnat..
Tycker inte du är töntig, var och en gör väl som dom vill!!
För min del skulle jag inte kunna sluta med att äta kött, tycker det är alldeles för gott!!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
egentligen är det fel att äta djur, men kött är gott och jag är uppfödd på kött, vanor är till för att inte brytas

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gustav1 skrev:
Va? Roll-on som i deodorant?
Japp. Roll-on. Den som smakar värst är helt klart roll-on för honom, från eldorado. Den är rälig och ofantligt sträv i smaken.

Här ser vi första gången jag smakade på den.

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
hållundan skrev:
Finsk korv? Vad är det för speciellt med den? Usch tänker bara på död mans finger när jag hör kall krov :död

Jodå serru! Ta och smake på finsk korv av märket "HK sininen", HK blå betyder det. Finns på ganska många butiker, doppa och njut! :)

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
honkiie skrev:
egentligen är det fel att äta djur, men kött är gott och jag är uppfödd på kött, vanor är till för att inte brytas
På vilket sätt är det fel att äta djur? Jag trodde det var ett av det mest grundläggande vi har här på jorden. Svårt att hitta något mer naturligt...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha