Köttråden

Äter du kött?

• Antal röstningar
    0

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
En svart och rytande Honda!
En gammal sanning:
Om man inte ska äta djur varför är dom då gjorda av kött ?

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Jag äter så mycket kött, fisk och kyckling det går.

Men kyckling är det godaste som finns! Även fisk och kött är jäkligt gott de också.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Oj... inte många seriösa inlägg ovan. Knappt någon bemötning av frågeställningarna heller. Det intressanta är, om man ska försöka tolka ut något av pollen och inläggen, att det först och främst är dom i kategorin "okynnesätare" som tycks vara rabiata och insnöade. Kolla i pollen så syns det tydligt att de sk. vegetarianerna över lag inte ens tycker det är fel att äta kött. De avstår pga sättet som industrin sköts på; inte pga av någon orealistisk verklighetsuppfattning.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
mb skrev:
Det intressanta är, om man ska försöka tolka ut något av pollen och inläggen, att det först och främst är dom i kategorin "okynnesätare" som tycks vara rabiata och insnöade.

Ojoj, och det fanns inte en baktanke med pollen?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
mb skrev:
Oj... inte många seriösa inlägg ovan. Knappt någon bemötning av frågeställningarna heller. Det intressanta är, om man ska försöka tolka ut något av pollen och inläggen, att det först och främst är dom i kategorin "okynnesätare" som tycks vara rabiata och insnöade. Kolla i pollen så syns det tydligt att de sk. vegetarianerna över lag inte ens tycker det är fel att äta kött. De avstår pga sättet som industrin sköts på; inte pga av någon orealistisk verklighetsuppfattning.
Nu drar du slutsatser som du redan innan pollen hade bestämt dej för. Min gissning är att du är vegetarian?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Gustav1 skrev:
Ojoj, och det fanns inte en baktanke med pollen?
Snarare var väl tanken att ge en mer nyanserad bild, genom att ha fler val i pollen. Det är faktiskt ganska ovanligt med folk som anser att det är fel att äta djur. Däremot är det många som på olika sätt gör medvetna val för att inte stödja något som de inte tror på i onödan. De kanske försöker äta "lagomt" mycket kött, köpa svenskt kött, kanske kravkött, vilt osv. eller så har de helt enkelt bestämt sig för att avstå helt tills dess att bättring sker.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
mb skrev:
Snarare var väl tanken att ge en mer nyanserad bild, genom att ha fler val i pollen. QUOTE]
Ska man ha en poll med uppsåt att få en seriös debatt ska man kanske överväga hur man formulerar svaren.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nr:18 skrev:
Ska man ha en poll med uppsåt att få en seriös debatt ska man kanske överväga hur man formulerar svaren.
Jo, det var just det jag gjorde... eller försökte göra. Tyckte att jag fick med de flesta bitar i pollen men jag kanske missade något viktigt?

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
mb skrev:
Jo, sedan 5, 6 år tillbaka men jag är inte oresonlig.
Men att kalla de som svarar för " vara rabiata och insnöade." är seriöst? Man får den debatt man ber om. Dessutom kan du inte dra några slutsatser av en poll där man kan både svara ja och nej samtidigt :3freak

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
mb skrev:
Jo, det var just det jag gjorde... eller försökte göra. Tyckte att jag fick med de flesta bitar i pollen men jag kanske missade något viktigt?
Först och främst ska man ha relevanta svar. Vad är tex okynnesäter kött? Äta kött för att det är gott? Eller äta det när man inte har nåt att göra? :3freak
Nästa steg för att kunna dra slutsatser är att dela upp svaren i kategorier så att man kan jämföra svaren. Det är omöjligt att göra om man kan svara både ja och nej på samma poll.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag äter det som är gott, ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig ens en tanke på djurhållning eller annat, det är liksom en annan fråga som inte rör mitt ätande för fem öre. Kött är gott och grönsaker ganska träigt och trist, kombinationen kan dock vara fin.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Men att kalla de som svarar för " vara rabiata och insnöade." är seriöst? Man får den debatt man ber om. Dessutom kan du inte dra några slutsatser av en poll där man kan både svara ja och nej samtidigt :3freak
Man får väl utgå ifrån att alla fyller i uppriktigt, annars blir det svårt.

Jag har absolut inte pekat ut någon som "rabiat". Attityderna mot de som inte käkar kött brukar däremot i allmänhet innefatta sådana värderingar. Vad jag menade var att det verkar som att de flesta vegetarianer i själva verket är ganska resonliga, med tanke på att de faktiskt sällan menar att köttätandet i sig är fel. De som istället skiter i problemen helt och inte vill ta upp en seriös diskussion, framstår som mindre resonliga.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
mb skrev:

Jag har absolut inte pekat ut någon som "rabiat". Attityderna mot de som inte käkar kött brukar däremot i allmänhet innefatta sådana värderingar. Vad jag menade var att det verkar som att de flesta vegetarianer i själva verket är ganska resonliga, med tanke på att de faktiskt sällan menar att köttätandet i sig är fel. De som istället skiter i problemen helt och inte vill ta upp en seriös diskussion, framstår som mindre resonliga.
Prova att gå in på en restaurang av valfri modell. Be att få valfri rätt utan grönsaker. Jag kan garantera att dom lägger dit nån jävla gurkskiva iallafall! Tycker du det är respektfullt? Däremot om du ber om nåt vegetariskt skulle ingen komma på tanken att lägga en liten korv på kanten av tallriken. Känner en hel massa vegetarianer och det genomgående intrycket är att dom gör allt för att visa hur dålig mäniska man är om man äter kött. Jag äter inte kött som ett politiskt ställningstagande, som vissa vegetarianer gör, jag äter det för att jag är hungrig och inte gillar grönsaker.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
mb skrev:

Å andra sidan behöver man inte "skita i problemen" bara för att man äter kött.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Prova att gå in på en restaurang av valfri modell. Be att få valfri rätt utan grönsaker. Jag kan garantera att dom lägger dit nån jävla gurkskiva iallafall! Tycker du det är respektfullt? Däremot om du ber om nåt vegetariskt skulle ingen komma på tanken att lägga en liten korv på kanten av tallriken. Känner en hel massa vegetarianer och det genomgående intrycket är att dom gör allt för att visa hur dålig mäniska man är om man äter kött. Jag äter inte kött som ett politiskt ställningstagande, som vissa vegetarianer gör, jag äter det för att jag är hungrig och inte gillar grönsaker.
Jo, det är kasst att va vegetarian. Faktiskt. Och jag skulle inte vilja vara det egentligen, men just nu känns det som att det är rätt för mig iaf.

Att servicen och utbudet är så dålig på resturangerna tror jag delvis har med efterfrågan att göra. Även de som vanligtvis äter sparsamt med kött vill ju gärna ha något extra när de går ut och äter så då har de inte något emot att det fläskas på. I större städer kan dock vegetariskt profilerade ställen gå runt rätt bra.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Gustav1 skrev:
Nej, men antydit.
Jo, antytt att det finns en tendens ja. Kanske var onödigt starka ord jag använde, fast jag ville få lite fart på debatten :tomten

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
Å andra sidan behöver man inte "skita i problemen" bara för att man äter kött.
Nej, det håller jag med.

Kanske ska ta ett exempel från korridoren för att förklara vad jag menar. Jag har bott i studentkorridor i 4,5 år så vid det här laget har man snart sett det mesta som går att ses när det gäller folks matvanor. Det finns folk som var och varannan dag steker upp en full stekpanna med köttfärs som de äter tillsammans med en plutt makaroner i ena hörnet av tallriken. Efter att ha käkat upp hälften så säger de att de är mätta och slänger resten. Jag blir illamående när jag ser sånt. Det är respektlöst.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha