mb skrev:Det intressanta är, om man ska försöka tolka ut något av pollen och inläggen, att det först och främst är dom i kategorin "okynnesätare" som tycks vara rabiata och insnöade.
Nu drar du slutsatser som du redan innan pollen hade bestämt dej för. Min gissning är att du är vegetarian?mb skrev:Oj... inte många seriösa inlägg ovan. Knappt någon bemötning av frågeställningarna heller. Det intressanta är, om man ska försöka tolka ut något av pollen och inläggen, att det först och främst är dom i kategorin "okynnesätare" som tycks vara rabiata och insnöade. Kolla i pollen så syns det tydligt att de sk. vegetarianerna över lag inte ens tycker det är fel att äta kött. De avstår pga sättet som industrin sköts på; inte pga av någon orealistisk verklighetsuppfattning.
Snarare var väl tanken att ge en mer nyanserad bild, genom att ha fler val i pollen. Det är faktiskt ganska ovanligt med folk som anser att det är fel att äta djur. Däremot är det många som på olika sätt gör medvetna val för att inte stödja något som de inte tror på i onödan. De kanske försöker äta "lagomt" mycket kött, köpa svenskt kött, kanske kravkött, vilt osv. eller så har de helt enkelt bestämt sig för att avstå helt tills dess att bättring sker.Gustav1 skrev:Ojoj, och det fanns inte en baktanke med pollen?
mb skrev:Snarare var väl tanken att ge en mer nyanserad bild, genom att ha fler val i pollen. QUOTE]
Ska man ha en poll med uppsåt att få en seriös debatt ska man kanske överväga hur man formulerar svaren.
Jo, sedan 5, 6 år tillbaka men jag är inte oresonlig.Nr:18 skrev:Min gissning är att du är vegetarian?
Jo, det var just det jag gjorde... eller försökte göra. Tyckte att jag fick med de flesta bitar i pollen men jag kanske missade något viktigt?Nr:18 skrev:Ska man ha en poll med uppsåt att få en seriös debatt ska man kanske överväga hur man formulerar svaren.
Men att kalla de som svarar för " vara rabiata och insnöade." är seriöst? Man får den debatt man ber om. Dessutom kan du inte dra några slutsatser av en poll där man kan både svara ja och nej samtidigtmb skrev:Jo, sedan 5, 6 år tillbaka men jag är inte oresonlig.
Först och främst ska man ha relevanta svar. Vad är tex okynnesäter kött? Äta kött för att det är gott? Eller äta det när man inte har nåt att göra?mb skrev:Jo, det var just det jag gjorde... eller försökte göra. Tyckte att jag fick med de flesta bitar i pollen men jag kanske missade något viktigt?
Man får väl utgå ifrån att alla fyller i uppriktigt, annars blir det svårt.Nr:18 skrev:Men att kalla de som svarar för " vara rabiata och insnöade." är seriöst? Man får den debatt man ber om. Dessutom kan du inte dra några slutsatser av en poll där man kan både svara ja och nej samtidigt
Prova att gå in på en restaurang av valfri modell. Be att få valfri rätt utan grönsaker. Jag kan garantera att dom lägger dit nån jävla gurkskiva iallafall! Tycker du det är respektfullt? Däremot om du ber om nåt vegetariskt skulle ingen komma på tanken att lägga en liten korv på kanten av tallriken. Känner en hel massa vegetarianer och det genomgående intrycket är att dom gör allt för att visa hur dålig mäniska man är om man äter kött. Jag äter inte kött som ett politiskt ställningstagande, som vissa vegetarianer gör, jag äter det för att jag är hungrig och inte gillar grönsaker.mb skrev:Man får väl utgå ifrån att alla fyller i uppriktigt, annars blir det svårt.
Jag har absolut inte pekat ut någon som "rabiat". Attityderna mot de som inte käkar kött brukar däremot i allmänhet innefatta sådana värderingar. Vad jag menade var att det verkar som att de flesta vegetarianer i själva verket är ganska resonliga, med tanke på att de faktiskt sällan menar att köttätandet i sig är fel. De som istället skiter i problemen helt och inte vill ta upp en seriös diskussion, framstår som mindre resonliga.
mb skrev:Man får väl utgå ifrån att alla fyller i uppriktigt, annars blir det svårt.
Jag har absolut inte pekat ut någon som "rabiat". Attityderna mot de som inte käkar kött brukar däremot i allmänhet innefatta sådana värderingar. Vad jag menade var att det verkar som att de flesta vegetarianer i själva verket är ganska resonliga, med tanke på att de faktiskt sällan menar att köttätandet i sig är fel. De som istället skiter i problemen helt och inte vill ta upp en seriös diskussion, framstår som mindre resonliga.
mb skrev:att det först och främst är dom i kategorin "okynnesätare" som tycks vara rabiata och insnöade.
mb skrev:Jag har absolut inte pekat ut någon som "rabiat".
Jo, det är kasst att va vegetarian. Faktiskt. Och jag skulle inte vilja vara det egentligen, men just nu känns det som att det är rätt för mig iaf.Nr:18 skrev:Prova att gå in på en restaurang av valfri modell. Be att få valfri rätt utan grönsaker. Jag kan garantera att dom lägger dit nån jävla gurkskiva iallafall! Tycker du det är respektfullt? Däremot om du ber om nåt vegetariskt skulle ingen komma på tanken att lägga en liten korv på kanten av tallriken. Känner en hel massa vegetarianer och det genomgående intrycket är att dom gör allt för att visa hur dålig mäniska man är om man äter kött. Jag äter inte kött som ett politiskt ställningstagande, som vissa vegetarianer gör, jag äter det för att jag är hungrig och inte gillar grönsaker.
Jo, antytt att det finns en tendens ja. Kanske var onödigt starka ord jag använde, fast jag ville få lite fart på debattenGustav1 skrev:Nej, men antydit.
Nej, det håller jag med.Chris Ash skrev:Å andra sidan behöver man inte "skita i problemen" bara för att man äter kött.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|