Matin skrev:På vilket sätt är det fel att äta djur? Jag trodde det var ett av det mest grundläggande vi har här på jorden. Svårt att hitta något mer naturligt...
Det är ju omoraliskt, det förstår väl alla
Matin skrev:På vilket sätt är det fel att äta djur? Jag trodde det var ett av det mest grundläggande vi har här på jorden. Svårt att hitta något mer naturligt...
Jag förstår inte varför det skulle vara omoraliskt att äta kött. Däremot förstår jag avskyn mot dagens djurhantering, men det grundläggande med att äta kött är väl inte omoraliskt?honkiie skrev:Det är ju omoraliskt, det förstår väl alla
På samma sätt som vi inte har kattdjurens tanduppsättning, så har vi inte heller harens eller älgarnas tanduppsättning. Människan är anpassad till att äta det mesta. Vi är varken bäst på att äta kött eller växter, utan vi hankar oss fram rätt hyffsat på båda områderna.hrc skrev:Det är främst två saker som jag inte får att gå ihop när det gäller människor och köttätning. Det ena är att vi fysionomiskt sett inte är skapta som till exempel kattdjuren, optimala köttätare utrustade med kraftiga huggtänder och klor för att enkelt kunna döda och slita itu sin mat (DET vore väl nåt...) samt en kort mag-tarmkanal så att födan (mus/talgoxe/ren/afrikansk lantbrukare) snabbt passerar igenom kroppen och inte ligger kvar och jäser/ruttnar. Det andra är att vi för att kunna tillgodogöra oss näringsämnena tillagar köttmat innan vi äter den. Kan man då verkligen säga att vi är designade för att äta kött? Verkar skumt. Är själv blandkostare men borde egentligen vara vegan om jag skulle följa mina egna åsikter ang. hälsa, global rättvisa, miljöhänsyn, djurrätt och -etik m.m. Tyvärr är ju hamburgare och annan skräpmat så gott och snabbt att trycka in i ansiktet när man är ute och flänger och far....
hrc skrev:samt en kort mag-tarmkanal så att födan (mus/talgoxe/ren/afrikansk lantbrukare) snabbt passerar igenom kroppen och inte ligger kvar och jäser/ruttnar. Det andra är att vi för att kunna tillgodogöra oss näringsämnena tillagar köttmat innan vi äter den. Kan man då verkligen säga att vi är designade för att äta kött?
The_FacultyGirl skrev:Korna avlas fram i ett syfte: att kunna producera så mycket mjölk som möjligt. Vilket slutar med gigantiska juver. Och vad är tacken? Att många får stå på samma golv, i samma "spilta", inget miljöombyte, inget betande, år ut och år in... What a life, wanna change?
Flamma77 skrev:... Därför att; Dricker du mjölk och använder dig utav mejeriprodukter så innebär det att en ko måste 'användas'. Större delen av svenskt nötkött kommer från mjölkkorna. Du kan med andra ord lika gärna äta köttet också!! ...
hahahahaha!SuperMicke skrev:Rädda Scan, ät en vegan!
haha.. fy fan va jag garvade när jag läste det!! låter kul! hahahaXXXXX skrev:Sug gräs om ni önskar men lämna mig och mina begär i fred.
Flamma77 skrev:Sen har vi detta med DÖDEN. Det stör inte mig, för ingen av oss kommer undan. Dock vill jag att köttet som jag äter kommer från ett djur som sluppit varit frustrerat för att de inte kunnat bete sig naturligt, som inte stressats på en lång transport och som gått sin död till mötes lugnt och stilla utan stress och rädsla.
Solid snake skrev:Iaf när man jobbade där så stod man ute på "terassen" o kollade ut över scan o då såg man hur rädda djuren var när dom kom med bilen, samt hur rädda dom var när dom skulle gå av bilen.
Coola Ola skrev:Såvitt jag vet så slaktas inte mjölkkor för att säljas som människoföda, om man inte räknar gelatin. Jag kan iofs ha fel men det jag lärt mig är att det är skillnad på biffkor och mjölkkor.
Markus skrev:Jag säger inte att du har fel, men är det verkligen lätt att avgöra om en ko är rädd, arg, ledsen, irriterad eller bara trött?
Kor kan inte vara särskilt intelligenta, de flyr väl inte ens om det brinner i stallet eller var de nu bor.
Solid snake skrev:Dom är stressade o rädda, har du sett slaktbilen nån gång?
Jag jobbade på Ellco food i kävlinge, där köpte vi blodet från Scan efter att dom hade slaktat djuren o förädlade blodet genom att separera vita från röda blodkroppar.
Iaf när man jobbade där så stod man ute på "terassen" o kollade ut över scan o då såg man hur rädda djuren var när dom kom med bilen, samt hur rädda dom var när dom skulle gå av bilen.
Inte ovanligt att djuren blir så stressade att dom dör i bilen.
Flamma77 skrev:När korna går ned i mjölkproduktion så mycket att det inte lönar sig att ha dem på gården (i snitt 2,8 laktationer, dvs fem år års ålder) så går de till slakt och blir mat.
Visst är det skillnad på mjölk och köttraser, men större delen av köttet vi äter kommer från mjölkkor.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|