Köttråden

Äter du kött?

• Antal röstningar
    0

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Matin skrev:
På vilket sätt är det fel att äta djur? Jag trodde det var ett av det mest grundläggande vi har här på jorden. Svårt att hitta något mer naturligt...

Det är ju omoraliskt, det förstår väl alla

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Matin skrev:
På vilket sätt är det fel att äta djur? Jag trodde det var ett av det mest grundläggande vi har här på jorden. Svårt att hitta något mer naturligt...

Det är främst två saker som jag inte får att gå ihop när det gäller människor och köttätning. Det ena är att vi fysionomiskt sett inte är skapta som till exempel kattdjuren, optimala köttätare utrustade med kraftiga huggtänder och klor för att enkelt kunna döda och slita itu sin mat (DET vore väl nåt...) samt en kort mag-tarmkanal så att födan (mus/talgoxe/ren/afrikansk lantbrukare) snabbt passerar igenom kroppen och inte ligger kvar och jäser/ruttnar. Det andra är att vi för att kunna tillgodogöra oss näringsämnena tillagar köttmat innan vi äter den. Kan man då verkligen säga att vi är designade för att äta kött? Verkar skumt. Är själv blandkostare men borde egentligen vara vegan om jag skulle följa mina egna åsikter ang. hälsa, global rättvisa, miljöhänsyn, djurrätt och -etik m.m. Tyvärr är ju hamburgare och annan skräpmat så gott och snabbt att trycka in i ansiktet när man är ute och flänger och far....

Last edited:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
honkiie skrev:
Det är ju omoraliskt, det förstår väl alla
Jag förstår inte varför det skulle vara omoraliskt att äta kött. Däremot förstår jag avskyn mot dagens djurhantering, men det grundläggande med att äta kött är väl inte omoraliskt?

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
hrc skrev:
Det är främst två saker som jag inte får att gå ihop när det gäller människor och köttätning. Det ena är att vi fysionomiskt sett inte är skapta som till exempel kattdjuren, optimala köttätare utrustade med kraftiga huggtänder och klor för att enkelt kunna döda och slita itu sin mat (DET vore väl nåt...) samt en kort mag-tarmkanal så att födan (mus/talgoxe/ren/afrikansk lantbrukare) snabbt passerar igenom kroppen och inte ligger kvar och jäser/ruttnar. Det andra är att vi för att kunna tillgodogöra oss näringsämnena tillagar köttmat innan vi äter den. Kan man då verkligen säga att vi är designade för att äta kött? Verkar skumt. Är själv blandkostare men borde egentligen vara vegan om jag skulle följa mina egna åsikter ang. hälsa, global rättvisa, miljöhänsyn, djurrätt och -etik m.m. Tyvärr är ju hamburgare och annan skräpmat så gott och snabbt att trycka in i ansiktet när man är ute och flänger och far....
På samma sätt som vi inte har kattdjurens tanduppsättning, så har vi inte heller harens eller älgarnas tanduppsättning. Människan är anpassad till att äta det mesta. Vi är varken bäst på att äta kött eller växter, utan vi hankar oss fram rätt hyffsat på båda områderna.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Jag äter kött. Det är gott och nyttigt. Men... Jag äter nog lika mycket bönor som kött. Det är också gott och nyttigt. :)

Varför? Människan är en omnivor... Vi behöver inte alls så mycket kött som vi idag har för vana att se som naturligt.

Jag äter helst nöt, lamm, vilt och fisk.

Därför att; Dricker du mjölk och använder dig utav mejeriprodukter så innebär det att en ko måste 'användas'. Större delen av svenskt nötkött kommer från mjölkkorna. Du kan med andra ord lika gärna äta köttet också!!
Får hålls på ett sådant naturligt sätt att jag inte har några argument för att inte äta dem.
Vilt... tja... naturligare än så blir det inte.
Fisk, det är nyttigt!

Gris äter jag inte!! Grisuppfödning är något av det mest beklämmande jag någonsin sett.

Kyckling och ägg äter jag, med dåligt samvete, för de har det inte heller särskilt bra. Å andra sidan så är det bra protein till låg kostnad. Foderuttnyttjandet hos fågel är väldigt högt, dvs man får mycket kött av lite foder på kort tid.

Jag har inget emot hanteringen på slakteriet, efter ett studiebesök på Scan i Skara. Stressat och skadat kött har sämre kvalitet och då blir det mindre pengar. Där gick allt lugnt och stilla till och vad jag kan se så anade inget av djuren att de var på slutstationen.
Vad jag däremot har riktigt mycket emot är långa transporter.

Sen har vi detta med DÖDEN. Det stör inte mig, för ingen av oss kommer undan. Dock vill jag att köttet som jag äter kommer från ett djur som sluppit varit frustrerat för att de inte kunnat bete sig naturligt, som inte stressats på en lång transport och som gått sin död till mötes lugnt och stilla utan stress och rädsla.

ÄT SVENSKT KÖTT! :tummenupp Stöd de svenska bönderna, vi har sådana djurskyddslagar ( Det finns mer att göra på den punkten men ändå... ) i detta landet att de har svårt att stå sig i konkurrensen med DOM :hihi andra producenterna. Men köper du svenskproducerat kött så för du en bättre djurhållning som mervärde.

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
hrc skrev:
samt en kort mag-tarmkanal så att födan (mus/talgoxe/ren/afrikansk lantbrukare) snabbt passerar igenom kroppen och inte ligger kvar och jäser/ruttnar. Det andra är att vi för att kunna tillgodogöra oss näringsämnena tillagar köttmat innan vi äter den. Kan man då verkligen säga att vi är designade för att äta kött?

Det är ett falsk påstående att kött skulle ligga kvar och ruttna i tarmen. Om en sådan process skulle ske innebär det att tarmens ägare skulle avlida av förgiftning. :)

Att vi sedan tillagar kött är nog främst av hygienska skäl (bakterier och parasiter avdödas), för det är lätt för kroppen att smälta rått kött. Hårdstekt flottig mat kan det ju vara värre med. Samarin... någon..?? :brinnerup

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
The_FacultyGirl skrev:
Korna avlas fram i ett syfte: att kunna producera så mycket mjölk som möjligt. Vilket slutar med gigantiska juver. Och vad är tacken? Att många får stå på samma golv, i samma "spilta", inget miljöombyte, inget betande, år ut och år in... What a life, wanna change?

Enligt lag så ska korna gå ute på sommaren så lite miljöombyte får de allt...

Dessutom så finns det mjölkkor som går i lösdriftsystem och varianter på detta. Nybyggen av djurstallar måste vara ekonomiskt hållbara och de uppbundna systemen faller inte i den kategorin.

Det mest moderna är att korna går lösa (innomhus) och matar sig själva och mjölkar sig själva med robotar som läser av en transponder som hänger runt halsen. Snacka om att styra sitt eget liv... :hihi

När det gäller koavel så går det naturligtvis ut på att få fram högproducerande djur... Men visste du att det avlas på klöv- och juverhälsa och modersegenskaper likaså?

Allt är inte bara elände. Men det mesta går att göra lite bättre.

Coola Ola

Guest
Flamma77 skrev:
... Därför att; Dricker du mjölk och använder dig utav mejeriprodukter så innebär det att en ko måste 'användas'. Större delen av svenskt nötkött kommer från mjölkkorna. Du kan med andra ord lika gärna äta köttet också!! ...

Såvitt jag vet så slaktas inte mjölkkor för att säljas som människoföda, om man inte räknar gelatin. Jag kan iofs ha fel men det jag lärt mig är att det är skillnad på biffkor och mjölkkor.

Annars håller jag med om allt du säger i stort sett. Äter en massa kött jag med, mycket för att det är enkelt.

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Jag har ingenting emot grönsaker, så länge jag får kött också.

Jag äter alltid kött (eller fisk) till varje måltid (frukost, lunch, middag, kvällsmat). Enligt vissa så kan det säkert kvalificera som "okynnesätande". för mig handlar det om att ha en dräglig levnadsnivå. Jag uppskattar god mat, och anser att det är en livsnödvändighet. Mat är inte bara föda! Det skall vara en kulinarisk upplevelse, varje gång. Jag är kräsen så tillvida även om jag äter det mesta, så är det sällan jag anser att något är riktigt gott och vällagat. Mat skall vara perfekt.

Jag har genom åren fått intrycket att, jag bryr mig mer om mat, än vad de flesta andra gör. Det böjade redan på skolutflykterna. "Alla andra" barn hade med sig "svettiga ostmackor", i bästa fall pannkakor... Jag hade alltid hembakt pizza, hemlagad potatissallad o mammas (inte Scan!) köttbullar, osv.

Min sambo tycker jag är pinsam och krånglig, om vi skall på nån dagsutflykt. Bara för jag vill ha med kylväskan, gasolbrännaren o nån kastrull, så att man kan få acceptabel mat...

Vad gäller den etiska aspekten, så tyvärr så är inte god djurhållning, en självklarhet överallt. Och visst finns det på sina håll utrymmen för stora förbättringar. Men sjävla principen att döda djur för att sedan äta upp dem, göra kläder, skor, eller lim, av dem. Det ser jag inget fel i.

Jag har inget emot vegetarianer/veganer etc, under förutsättning att de inte försöker "frälsa" mig, eller aktivt arbetar för att minska "toleransen" mot köttätande. Jag kan inte förstå deras val, jag kan förstå vissa argument, men reslutatet: Dvs hur man kan leva ett liv utan kött. Det kan jag inte förstå. Bevisligen så finns det många människor som kan leva ett rikt och givande liv utan kött, men jag är inte en av dem.

Så visst är jag en rabiat köttätare, och ser ingen anledning till att skämmas för det!

/

Henken

Guest
Jag kom precis hem från ett fårslakteri i Island och äter kött fortfarande...dock aldrig mer fårkött och speciellt inte får från Island.

Inget som simmar heller och detta enbart för att fiskar är äckliga & trivs i grumligt slem-vatten. Får rysningar bara jag tänker på det. :4skrika

Solid snake

Guest
Flamma77 skrev:
Sen har vi detta med DÖDEN. Det stör inte mig, för ingen av oss kommer undan. Dock vill jag att köttet som jag äter kommer från ett djur som sluppit varit frustrerat för att de inte kunnat bete sig naturligt, som inte stressats på en lång transport och som gått sin död till mötes lugnt och stilla utan stress och rädsla.

Dom är stressade o rädda, har du sett slaktbilen nån gång?

Jag jobbade på Ellco food i kävlinge, där köpte vi blodet från Scan efter att dom hade slaktat djuren o förädlade blodet genom att separera vita från röda blodkroppar.

Iaf när man jobbade där så stod man ute på "terassen" o kollade ut över scan o då såg man hur rädda djuren var när dom kom med bilen, samt hur rädda dom var när dom skulle gå av bilen.

Inte ovanligt att djuren blir så stressade att dom dör i bilen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det inte en myt att svenska nötkreatur har det så mycket bättre än andra? Själv köper jag gärna från Argentina, där släpper de tydligen ut några tusen kalvar i bergen och sedan hämtar de in dem efter några år. Köttet är dessutom billigare, och ofta lika bra som svenskt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Solid snake skrev:
Iaf när man jobbade där så stod man ute på "terassen" o kollade ut över scan o då såg man hur rädda djuren var när dom kom med bilen, samt hur rädda dom var när dom skulle gå av bilen.

Jag säger inte att du har fel, men är det verkligen lätt att avgöra om en ko är rädd, arg, ledsen, irriterad eller bara trött?
Kor kan inte vara särskilt intelligenta, de flyr väl inte ens om det brinner i stallet eller var de nu bor.

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Coola Ola skrev:
Såvitt jag vet så slaktas inte mjölkkor för att säljas som människoföda, om man inte räknar gelatin. Jag kan iofs ha fel men det jag lärt mig är att det är skillnad på biffkor och mjölkkor.

När korna går ned i mjölkproduktion så mycket att det inte lönar sig att ha dem på gården (i snitt 2,8 laktationer, dvs fem år års ålder) så går de till slakt och blir mat.

Visst är det skillnad på mjölk och köttraser, men större delen av köttet vi äter kommer från mjölkkor.

Solid snake

Guest
Markus skrev:
Jag säger inte att du har fel, men är det verkligen lätt att avgöra om en ko är rädd, arg, ledsen, irriterad eller bara trött?
Kor kan inte vara särskilt intelligenta, de flyr väl inte ens om det brinner i stallet eller var de nu bor.

Hade du stannat kvar i ett stall om det börjar brinna?
Dom springer då o bryr sig inte så mycket om nån skulle råka vara ivägen.

Du märker om en ko är rädd, går du nära så vill den därifrån.

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Solid snake skrev:
Dom är stressade o rädda, har du sett slaktbilen nån gång?

Jag jobbade på Ellco food i kävlinge, där köpte vi blodet från Scan efter att dom hade slaktat djuren o förädlade blodet genom att separera vita från röda blodkroppar.

Inte ovanligt att djuren blir så stressade att dom dör i bilen.

Japp jag har sett dem och jag gillar inte transporterna!!
På slakteriet i Skara får djuren vila i stall innan de går till slakt. Hur kort tid och hur länge de maximalt får stå finns det regler för.

Hur illa det är för djuren att transporteras beror till stor del på hur av och pålastning sker, hur många besättningar som förs samman på bilen, hur lång transporten är och hur föraren kör.... osv. Scan har kvalitetssäkring på även detta område.

Coola Ola

Guest
Flamma77 skrev:
När korna går ned i mjölkproduktion så mycket att det inte lönar sig att ha dem på gården (i snitt 2,8 laktationer, dvs fem år års ålder) så går de till slakt och blir mat.

Visst är det skillnad på mjölk och köttraser, men större delen av köttet vi äter kommer från mjölkkor.

Ok, där ser man. Lite som att döda alla människor så fort de går i pension.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Mot bakgrund av de objektiva alternativen;

Jag okynnesäter kött. Eftersom militanta veganer rimligtvis är bland de mest puckade individer i landet så kan jag tänka mig att äta burhöns bara för att de inte tycker om det.

Fast får jag välja handlar jag nog något lokalslaktat i saluhallen, eftersom det faktiskt smakar gott...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha