K1200S snabbare än R1

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
BMW K1300S
K1200S tråden.

I alla fall om man skall tro en Spansk MC tidning som ställt dem mot varandra.

February 8, 2005.

Acceleration 100m: K1200= 4,3 s R1= 4.7 s
Acceleration 400m: K1200= 9.9 s R1= 10.2 s
Acceleration 1000m: K1200= 18.7 s R1= 18.5 s
Acceleration 0-100 km/h: K1200= 2.7 s R1= 2.9 s
Acceleration 0-150 km/h: K1200= 4.2 s R1= 4.8 s

Stopping distance from 80 km/h: K1200= 17.8m R1= 21m

Swinging between 10 cones at a distance of 4 meter: K1200= 8.2s R1= 8.01s

Kort summering av Luis (Spansk kille) på pelicanparts form:

- They decide to check the sport abilities of the K against the winner of their Superbike test, the R1.
- In order to do that they set some tests on a closed road: acceleration, braking from 80 km/h to 0 (done five times, they keep the best one), and the cones test (10 of them, 4m apart from each other).
- Braking: The R1's brakes are powerful but difficult to dosify. You can lock them, lose the front end or do a stoppie. The K's are powerful, and combined with the longer wheelbase, the duolever and the ABS give better distances and (maybe more important) a safer feeling, specially for unexperienced riders or difficult situations.
- Acceleration: The problem with the R1 is that it wheelies all the time, so there's where it loses ground. After 1 km the R1 beats the K.
- Cones: The R1 is the winner (less weight, more aggresive geometries), but the K is close to it.
- Feelings: The comments from proffesional riders used to the R1 is that the K is surprisingly agile, fast and safe. It is so stable that is seems slower than it actually goes. Overall they are very surprised to see such a heavy and big bike behave so well. They don't say that it's a better or worse sport bike than the R1, but they are impressed.

Bilder från tidningen finns här:
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?threadid=115798&highlight=k1200s
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
nicke30 skrev:
I alla fall om man skall tro en Spansk MC tidning som ställt dem mot varandra.

Hjulbasen är längre mer vikt fram resp bak gör att de e lättare att få ner broms effekt resp motoreffekt i backen.
Att BMW`n är potent förvånar mig inte klarade under 8 min på ringen dessutom.

Men den är nog en sporttouring hoj i klass me CBR1100 Suzuki hayabusa 1300 m.f.l så något hot mot R`hojar kommer den inte bli vid seriös bansmisk.
 

tIgGeR

Häradsbetäckare!
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Imaginär R1
Den står för tillfället överst på min önskelista!

Var nere och kikade på den på Gert´s I ängelhom.

Kan knappt vänta till våren så man får komma ut och provköra den!

Vill ha!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Kan väl också vara så att BMW:n har en lägre 1:a, min hoj går 165 på 1:an och R1:an torde vara något liknade, det borde ju hämma accelerationen i början i alla fall.

Finner det i alla fall konstigt att det existerar en tråd här på forumet där det ifrågasätts av många om K1200S ens är en sporthoj. Med rätt förare blåser den förbi oss allihop. :D
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Ninjaboy skrev:
Kan väl också vara så att BMW:n har en lägre 1:a, min hoj går 165 på 1:an och R1:an torde vara något liknade, det borde ju hämma accelerationen i början i alla fall.

Finner det i alla fall konstigt att det existerar en tråd här på forumet där det ifrågasätts av många om K1200S ens är en sporthoj. Med rätt förare blåser den förbi oss allihop. :D

o tänk om den rätt föraren är en polis :skrämd
 

Svarvern

Du håller käften när du pratar med mig
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Kristinehamn
Hoj
05 Yamaha R1
Ni har inte läst nya moore då..? Där står det iaf att Yamaha MT-01 gör 400, och kostar 1050000...och buell..ehh XS9 lightning eller nåt sånt toppar 370... :va Och denna bmw ni pratar om har enligt deras skribenter (dom var visst två till och med...) en toppfart på sanslösa 200 km/h...jorå sörlu..så att :rolleyes:

Det fanns även andra lustiga saker med den där artikeln...läs den, ni kommer antagligen le..lite..
 

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
BMW K1300S
Svarvern skrev:
Och denna bmw ni pratar om har enligt deras skribenter (dom var visst två till och med...) en toppfart på sanslösa 200 km/h...jorå sörlu..så att :rolleyes:

.

De har nog endast tittat i BMW:s tekniska spesar, där står "Över 200"
Så har BMW alltid skrivit. topp farten på K1200S är ju ändå inte den allra högsta 286 uppmätta kilometer i timmen om jag inte minns fel.
 

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
BMW K1300S
K1200S har som standard 151 HK ner i asfalten...

Rätt ok..


dynojet+K1200S+11108907060.jpg


Jag kommer inte ihåg vart jag såg det men det ryktas om en K1300S-HP alt K1300R-HP med strax över 200hk... Fast om den kommer återstår att se.

Byter man avgassystem på K1200S till ett utan katalysator så får man 15-18 hästar till till en billig penning...

182.8 PS (134.5 KW) och 142 NM :tummenupp

Leistung%20BMW%201200%20S.jpg
 

Svarvern

Du håller käften när du pratar med mig
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Kristinehamn
Hoj
05 Yamaha R1
nicke30 skrev:
De har nog endast tittat i BMW:s tekniska spesar, där står "Över 200"
Så har BMW alltid skrivit. topp farten på K1200S är ju ändå inte den allra högsta 286 uppmätta kilometer i timmen om jag inte minns fel.


Ja det är mycket möjligt..fast med tanke på alla fel som stod i den där artikeln så tror jag knappast att dom har kollat alls...de hade även med förra modellen av GSXR 1000 och som jag fattade det så var det en artikel om årets modeller...egentligen är det ju en skitsak att reta upp sig på men vad fan, lite tid kan dom väl iaf lägga ner på att få fram rätt info om saker dom skriver om...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Victor skrev:
Det skulle förvåna mig mycket om nånting kunde slå en K1200S på bana....
:hihi
Äh, läs testet igen. Det står ju klart och tydligt att den fck stryk av R1:an på konbanan. Ähum... :rolleyes:
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Bingo skrev:
Äh, läs testet igen. Det står ju klart och tydligt att den fck stryk av R1:an på konbanan. Ähum... :rolleyes:

Jamendåså. Övre gränsen för R1000 är ju 1200 kubik.
Tror ni man får spons av generalagenten om man ställer upp?
Det är ju en helt klart lysande ide.
 

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
BMW K1300S
R1-Night-Rider skrev:
Låter väll lite tamt va? Eller kanske är dålig kvalité bara ?

Tja... låter väl rätt ok för att vara ett originalsystem med katalysatorer och så... Sen törs han ju inte gasa på på utan bara små fiser med gasen, Han som provar har iofs inte kört in sin MC ännu så han kanske är lite försiktig därför.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top