K1200S snabbare än R1

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
BMW har helt klart ett imageproblem. Att ett fåtal ägare skriker högt på ett forum om hur snabba deras hojar är ändrar inte den attityden.
Man ser inga turbo-BMW så som det vimmlar av överladdade GSXR på gatan.
Man ser ingen BMW hoj på bana ens. Förutom i en entypsklass där alla hasar runt i promenadfart och skrapar ventilkåper.
Det är kul när ägare är nöjda med sina hojar men försök inte påtvinga andra era egna åsikter.

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
BMW K1300S
McB skrev:
Tja, det låter ju bra. Ända tills man tänker på att WSBK inte har körts på Jerez sedan 1990, och det är dåtidens varvrekord som BMW:n jämförs med.

Verkar inte riktigt vara de varvtiderna som jämfördes, hittade denna info:

BMW'S new K1200R is set to be the worlds fastest naked bike - and times at a secret test have shown the production version is nearly as fast as a World Superbike racer!
MCN reader Alec Burns spotted the bike at Jerez in Spain and it recorded a 1:50.5 lap time in the hands of BMW testers. That compares to a 1:48.0 recorded by Fonsi Nieto on his WSB Ducati 999 which was testing at the same time.
The bike tested at Jerez appears to be virtually identical to the production road version, but it had a laser exhaust which adds around 10bhp to the stocker's 167 claimed maximum.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
nicke30 skrev:
Verkar inte riktigt vara de varvtiderna som jämfördes, hittade denna info:

BMW'S new K1200R is set to be the worlds fastest naked bike - and times at a secret test have shown the production version is nearly as fast as a World Superbike racer!
MCN reader Alec Burns spotted the bike at Jerez in Spain and it recorded a 1:50.5 lap time in the hands of BMW testers. That compares to a 1:48.0 recorded by Fonsi Nieto on his WSB Ducati 999 which was testing at the same time.
The bike tested at Jerez appears to be virtually identical to the production road version, but it had a laser exhaust which adds around 10bhp to the stocker's 167 claimed maximum.

Det låter så bra så, förutom att detta var första gången Fonsi körde Ducatin, och han var flera sekunder bakom Ducati Corse-förarna Lagoni och Toseland på fabriksmaskiner.

Inse nu, din BMW kanske är en snabb, sportig gathoj, men den kommer aldrig bli en racer. De "pressmeddelanden" du visar visar inte hela sanningen, bara en modifierad variant av den.

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
BMW K1300S
McB skrev:
Inse nu, din BMW kanske är en snabb, sportig gathoj, men den kommer aldrig bli en racer. De "pressmeddelanden" du visar visar inte hela sanningen, bara en modifierad variant av den.

Det är ju inte ens en sån hoj jag har, och jag har aldrig hävdat att det är en racer jag bara citerar och lägger upp länkar till det jag hittar om den hoj jag och kanske en del andra är intresserade av. Jag säger inte kolla här min MC är bäst allt annat är skrot. Hittar jag negativa länkar eller citat om K1200S/R så kommer jag att publicera även dessa. Men jag kanske skulle skita i det om ingen är intresserad eller om man skall bli påhoppad så fort man lägger ut nått man hittar..

Kanske är BMW folk inte välkomna till detta forum? :(

Eller tycker ni att jag till den så milda grad har Spammat med skit länkar och kommentarer?

Coola Ola

Guest
McB skrev:
Det låter så bra så, förutom att detta var första gången Fonsi körde Ducatin, och han var flera sekunder bakom Ducati Corse-förarna Lagoni och Toseland på fabriksmaskiner.

Tycker iofs att 5-6 sekunder eller vad det kan vara långsammare än en WSB-hoj är klart imponerande av ett 220 kgs touringlok.

@nicke30: nej, du spammar inte. visst är du uppenbarligen en hängiven BMW-beundrare men märkesfanatiker finns det gott om på sh.com. Fortsätt göra inlägg i den här tråden, iaf tycker jag det är intressant.

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Jag vill bara påpeka en sak.
Min far kör BMW.

DETTA ÄR INGEN MOTORCYKEL DET ÄR EN TUNG STRIDSVAGN.

En fråga också:
Finns det kanonrör som tillbehör??

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
nicke30 skrev:
Klart ni är. Jag hade gärna haft en GS 1200 t ex. Men varför dessa ständiga jämförelser mot regelrätta sporthojar eller t o m räcerhojjar? BMW:n är ju inte avsedd att konkurrera med dessa, och dina länkar och uppenbart tillrättalagda uppgifter (inte av dig) är inte särskilt trovärdiga.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
nicke30 skrev:
Det är ju inte ens en sån hoj jag har, och jag har aldrig hävdat att det är en racer jag bara citerar och lägger upp länkar till det jag hittar om den hoj jag och kanske en del andra är intresserade av. Jag säger inte kolla här min MC är bäst allt annat är skrot. Hittar jag negativa länkar eller citat om K1200S/R så kommer jag att publicera även dessa. Men jag kanske skulle skita i det om ingen är intresserad eller om man skall bli påhoppad så fort man lägger ut nått man hittar..

Eller tycker ni att jag till den så milda grad har Spammat med skit länkar och kommentarer?

Nej, du spammar inte, och visst är alla välkomna hit. Jag försöker bara påvisa att BMW:s marknadsföringsknep är ganska lumpna, men det är väl inte direkt något ovanligt. Jag är per default skeptiskt inställd till att gathojar kan konkurrera med racehojar på något område, möjligtvis undantagen komfort, men många verkar tro att det inte skiljer så mycket mellan t.ex. en M1:a och en R1:a. Se bara på norrmannen Yngve, som på fullaste allvar hävdade att hans turboladdade Hayabusa skulle gå jämnt med en MotoGP-hoj. Att sedan motorcykelföretagen utnyttjar denna godtrohet i marknadsföringssyfte tycker jag är tråkigt, och det är det jag försöker uppmärksamma i mina källkritiska inlägg.

Inläggen är just källkritiska, och ingenting är riktat mot dig som person och budbärare. Om det har uppfattats så ber jag tusenfalt om ursäkt.

Last edited:

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Bingo skrev:
Klart ni är. Jag hade gärna haft en GS 1200 t ex. Men varför dessa ständiga jämförelser mot regelrätta sporthojar eller t o m räcerhojjar? BMW:n är ju inte avsedd att konkurrera med dessa, och dina länkar och uppenbart tillrättalagda uppgifter (inte av dig) är inte särskilt trovärdiga.

Och det finns inte några som helst tillrättalagda åsikter, länkar, artiklar eller dylikt om R1, Gixxer eller andra "sporthojar". :banana

Det finns tre olika typer av motorcyklar.
1. Dyngsprättare - Det är alla hojar som man utan att veka kör ut i gruset eller ännu värre.
2. Vägmotorcyklar - Det är alla motorcyklar som körs på väg, oavsett hur mycket eller lite krom respektive plastdetaljer de har.
3. Sportmotorcyklar- Det är alla hojar som framförs på bana i syfte att köra fortare en ett valfritt antal andra dårar på liknande fordon.

Alltså är en R1:a med blinkers likförbannat en väghoj... oavsett hur mycket man kör med den på bana.

;)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Lime skrev:
Alltså är en R1:a med blinkers likförbannat en väghoj... oavsett hur mycket man kör med den på bana.
Ja, och :confused:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Lime skrev:
3. Sportmotorcyklar- Det är alla hojar som framförs på bana i syfte att köra fortare en ett valfritt antal andra dårar på liknande fordon.

;)

o jag som trodde att zx10:an/r1:an var sporthojar?! :confused:

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-01, no more
Lime skrev:
Och det finns inte några som helst tillrättalagda åsikter, länkar, artiklar eller dylikt om R1, Gixxer eller andra "sporthojar". :banana

Det finns tre olika typer av motorcyklar.
1. Dyngsprättare - Det är alla hojar som man utan att veka kör ut i gruset eller ännu värre.
2. Vägmotorcyklar - Det är alla motorcyklar som körs på väg, oavsett hur mycket eller lite krom respektive plastdetaljer de har.

;)

Är det inte racehojar man tävlar på bana med och sporthojar som är lite raceigare gathojar..... :va

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Victor skrev:
...
Man ser ingen BMW hoj på bana ens. Förutom i en entypsklass där alla hasar runt i promenadfart och skrapar ventilkåper.

Du letar på fel ställen!
BMW-Klubben anordnar MINST 15 bankörningar och jag kommer nöta bana ca 50 dagar under året om jag får hålla mig skadefri. Måhända att det inte går mer än promenadfart men isf känns det rätt patetiskt att 90% av alla andra som kör bana kör UNDER promenadfart på sina R-hojar...

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Josef skrev:
Du letar på fel ställen!
BMW-Klubben anordnar MINST 15 bankörningar och jag kommer nöta bana ca 50 dagar under året om jag får hålla mig skadefri. Måhända att det inte går mer än promenadfart men isf känns det rätt patetiskt att 90% av alla andra som kör bana kör UNDER promenadfart på sina R-hojar...

Hum, du har eventuellt rätt och jag överdrev kanske en smula.
Men det är inte fel att erkänna att en BMW är en udda fågel på bana.
Och så mycket bana som du verkar köra över ett år är det få som gör. Oavsett hojtyp.
Men så är det säkert du som sänker snittåldern för BMW-ägare till under 55 också.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Visst är det ovanligt med BMW på "vanliga" bandagar pga försäkringsproblematiken men dock gott om dom på SMCs körningar.
Är snittåldern under 55 är det nog mitt fel ja...
Min poäng är eg att hojen sällan spelar roll om inte föraren är av absolut toppklass, skitsamma om en R1a är snabbare eller långsammare än en K1200S eller en R1200GS när det knappt finns en enda förare här som kan utnyttja någon av hojarna till fullo.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Måste få berätta om en liten episod som hände under Bike-Week 2004.

En av tidningens testare var ute och rastade en av BMW's stora touringlok (K1200LT har jag för mig) i grupp 3. Det gick inte sakta och han bromsade om de flesta. Det som gick att få ner i backen, gick ner i backen. Vid flera tillfällen fick han (nästan) i knät.

Kan lungt säga att det gick för jävla fort när han väl pressade lite.

Dock blev han avflaggad redan efter de första varven p.g.a. missljud från mc:n. Missljudet visade sig vara jazz som spelades på stereon. Missljudet ordnades dock snabbt upp av Mike och sedan kunde den höras köras på Gåsen spelandes mer mc-anpassad musik. :-D

För övrigt så bidrar jag också till att hålla nere snittåldern på Bumseklubben.

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
BMW K1300S
Här verkar de hålla på att bygga om K1200S till en "riktig" racer. Eller i allafall anpassa den för bana..

VanHarten

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
BMW K1300S
Plåtniklas skrev:
Now we're talking! :D Synd att dom inte hade bilder på den färdiga moppen och att dom var så sörens små. :)
Nu börjar den vara klar...

K1200S_Racer.jpg

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar