sidor? info? hur funkar dom bäst? hur funkar olja till den? vad för olja används?
vad för tryck kan man få?vad för drivn funkar bäst? kedja, rem? förgasare. bättre med vissa? har hört su gasare. skall förgasarn sitta före? spelar de nån roll? har hört att man ska ha en kammare efter kompressorn innan insugen för blandning av bensin? annat matnyttigt vore nice
Jaha,,,
Alla bör hjälpa till här,,, men jag börjar då
Roots kompressorer Är oftast af "Kugghjulstyp" Lr Lober 2 st långa kugghjul med bara 3(!) kuggar som oftast är runda i sig för att skapa ett "ingrepp" så att det kan "massera" luft längs ytterkanterna ( tänk Kughjuls oljepump)
Dessa kompressorer har en oftast en dålig verkningsgrad pga "masseringen" av luften En gammal otät 6x71 ger typiskt inte mer än 40 % adibiatisk verknings grad ( DvS den ger mer värme alltså då tryck som bara är upphettad luft)
Numer finns det effektivare konstruktioner ex Eaton,Magnuson osv som har Glidit över mer å Skruv kompressor typen
Skruvkompressorn ( LR Lysholms) funkar som , ja 2 st skruvar ,ofta Få lober 3-4 på en hane rotor och 4-6 på en honrotor ok båda spiralvridna, suger då oftast igenom gaveln och komprimerar internt ,lämnarav fardig komprimerad luft igenom ena sidan (långt fram emot drivningen) dessa kan genom att man förändrar utloppshålet storlek att ge ett bestämt tryck ( alltså redan I kompressorn ),
Dessa ovan är Rem/kedjedrivna ( själv fördrar jag optibelt LR mulltrib )
för dessa skruv varianter har verkningsgraden upetts til 92% vid 14 PSI ladd så de är hästlängder före den Ga Roots varianten
Sen har roto kompressorer (Turbo = Avgasdriven centrifugal/roto kompressor)
men de kanske du känner till
En variant är de centrifugal/roto kompressor som är drivna av rem ( igenom växelåda för att uppnå de höga varvtal nödvändigt (>80 000) )
Verkningsgrad vet jag inte men 75% än nog ingen orimlig siffra för ett väl anpasat Turbo Agg
MEN
Man skall komma ihåg att ALLA kompressorer "bara" skyfflar luft olika bra = olika effekter går åt att driva dessa
MED en rem driven är det enkelt att mäta hur mycket som går åt,Men för en turbo mer oklart.
Man hör ibland att "En turbo kostar ingen motoreffekt för att driva" det är bull , Avgasturbinen driver sig inte själv ,Även om det bara är värme /Tryck skillnader över turbinen , värmen/trycket bildas nånstans...
Nån annan som vill ta vid
Bränsle
Personligen anser jag Att Insprut "is the shit" vid överladdning , Även om det finns m-lyckade tryckta CV-förgasar anläggningar , att dra soppa igenom en fläkt/kompressor är bara dumt , då det blir lång väg och mycket "droplets/ fallout" kan ske vilket ger sanslösa gasblandningar vid pådrag,
Nån ni andra motorförstörare Fyll på med er Visdom ( inte för att jag har nån)