Kaffetråden

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Min TRX gick sönder
Godast kaffe gör man helt klart i en presskanna på nymalda bönor

Bönan kan gärna vara Harrar longberry eller Monsun malabar, eller varför inte några gram nymald Caranavi

Jamaica Blue Mountain är jävligt gott, men satans dyrt och kanske inte helt prisvärt. Men gillar man kaffe bör man ha testat en kopp i alla fall

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kaffe ska kokas över öppen eld, röras om med nytäljd pinne och drickas ur kåsa.
Eller så kör man med sin egna variant av mokabryggare:
Brygg5.jpg

Tanken var ju god när jag byggde den. Men att brygga kaffe med den gör verkligen skäl för talesättet "slänga på en kanna lut". Med den lilla skillnaden att lut är basiskt och det kaffet blir en ordentlig magborstare i helt motsatt ända av ph-skalan.

Huvudsaken är att kaffe är starkt och smakrikt. Men tyvärr så lyckas alldeles för många brygga kaffe som är surt när de ska försöka få till styrka.

Själv så föredrar jag en god latte för tillfället. Det känns ju inte riktigt som ett knytnävsslag i mellangärdet som en kopp svart Löfbergs Lila Skånerost gör. Snarare så är det en ljuv och harmonisk smekning.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
En kaffetråd finns redan ;)

Har köpt en Nespresso www.nespresso.se , fick hem en ny sänding kaffe samt en "kapselhållare" idag, så jäkla gött och enkelt att fixa. En kapsel och vips så har man en god espresso till sig själv, en latte till farsan eller en capuccino till killen och en latte machiatto till väninnan ,just det där med enkelheten och snabbheten värdesätter jag även om kapslarna, som finns i olika styrkor, är dyra.

Ångrar inte en sekund att jag köpte denna.:yoparty

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3087422&postcount=22

Edit: Har köpt till mjölskummare på nespressos hemsida, ger perfekt "creama"/skum, även användbar när man vill värma mjölk till chocklad etc.
http://nesclub.nespresso.com/shop/accessories/detail/0/0/1128/

gott kaffe görs i en

:tummenuppperkulator
Tills jag hade skaffat ovanstående tyckte jag det med

Recept på latte machiatto:
1 kapsel Ristretto (blir 40 ml espressokaffe)
- 150 ml kall, färsk mjölk
Stadier:
• Häll 150 ml kall, färsk mjölk i ett glas och använd ångröret för att skumma den.
• Tillaga en espresso i en espressokopp och häll den långsamt efter insidan på glaset för att få fram en gradvis övergång av kaffefärg i mjölken och få en trelagerseffekt (varm mjölk i botten, kaffe med mjölkskum ovanpå).

Bifogat

• 00280.jpg
    00280.jpg
    19.5 KB · Visningar: 141
  • latte_macchiato.jpg
    latte_macchiato.jpg
    28 KB · Visningar: 99
Last edited:

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Använder perkulator :tummenupp
Sen är det bara Zoegas kaffe som funkar, antingen Presso eller skånerost.

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
Kaffe ska kokas över öppen eld, röras om med nytäljd pinne och drickas ur kåsa.

Näst efter det är det vanligt kok-kaffe.

Styrkan är lätt att få till, man lägger helt enkelt i en hästsko i pannan, flyter den är det lagom starkt.

Ska man gud förbjude dricka kaffekask så har jag receptet för det med.
Man lägger i en tioöring (googla om ni är för unga) i koppen och häller på kaffe tills den inte syns, sen häller man på sprit tills den syns igen, går inte det får man ta en större kopp!

Fast mest dricker man ju jobbets bryggkaffe, det är inte gott, men det gör det som behövs...

Femöring e de väl??:confused:

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
För att tipsa den som inte orkar mala själv så är Classic Festivita riktigt gott!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Man blir förbannad för att det ska vara så djävla svårt att vara "etisk"...

Jag tjaxade en påse kaffebönor som var både ekologiska och dessutom Fair-trade-märkta på Coop. Med samvetet tryggat för den veckan åkte jag hem och tippade i en knippe bönor i kvarnen och gjorde sedan en kopp espresso i maskinen....

Här skulle njutas. Jag såg fram emot en upplevelse som skulle stimulera både gom och samvete men för helvete vad illa det smakade..

Vad ni än gör... Köp INTE coops ekologiska bönor!!!!!

MikkE

Guest
Man blir förbannad för att det ska vara så djävla svårt att vara "etisk"...

Jag tjaxade en påse kaffebönor som var både ekologiska och dessutom Fair-trade-märkta på Coop. Med samvetet tryggat för den veckan åkte jag hem och tippade i en knippe bönor i kvarnen och gjorde sedan en kopp espresso i maskinen....

Här skulle njutas. Jag såg fram emot en upplevelse som skulle stimulera både gom och samvete men för helvete vad illa det smakade..

Vad ni än gör... Köp INTE coops ekologiska bönor!!!!!

Tycker heller inte om de stora matkedjornas "egna" kaffe utan föredrar Zoegas kaffe. Nästkommande bönor blir Skånerost och Intenzo =)

Kanske prova på en beställning? - http://shop.zoegas.se/

MikkE

Guest
Mmm, snart ska det provas Zoega Intenzo och Skånerost som jag köpt på lösvikt.
Njuter lite av min kopp Blue Java så länge =)

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Även jag har en kopp Blue Java på G. Smutt!

Och nu när jag väl är här och skriver. Ngn som kan tipsa mig om en liten och prisvärd kaffekvarn/malare eller vad det nu heter?

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Tjör zoegas exklusivt hemma här. Blue java som nämnts är fin, liksom mollbergs blandning. Forza gillar jag också bara för det är sånt drag i den! :kaffeaddict

Pips

Guest
Är riktigt svag för Espresso House och deras latte. Ett av de få kedjor som har fattat att det är värt att köpa in Barista Mjölk och inte vanlig std mjölk. Slipper den där smaken av bränd mjölk, krämigare smak och så jäkla gott kaffe!

Kan även köpa bönor hos dem!

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Mmm, espresso!

Jag köper alltid Kahls espressobönor 234,0. Mal dessa i en Gaggia MM (låter som fan, men som Ducatist är man van vid oväsen). Espresson görs i en Ascaso Dream (röd såklart). Till detta serveras inte alltför sällan en grappa :tummenupp

/Mackan

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Tjör zoegas exklusivt hemma här. Blue java som nämnts är fin, liksom mollbergs blandning. Forza gillar jag också bara för det är sånt drag i den! :kaffeaddict

Mollbergs är gott! :tummenupp

Men tyvärr så lyckas alldeles för många brygga kaffe som är surt när de ska försöka få till styrka.

Det är för att man tar typ Zoegas Skånerost och ska ha fleeeera mått per kopp kaffe! Istället för att köra en fin mörkrost och dosera rätt, där man får styrkan men slipper det sura o beska.

Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Är riktigt svag för Espresso House och deras latte. Ett av de få kedjor som har fattat att det är värt att köpa in Barista Mjölk och inte vanlig std mjölk. Slipper den där smaken av bränd mjölk, krämigare smak och så jäkla gott kaffe!

Kan även köpa bönor hos dem!

Att mjölken smakar dåligt beror knappast på att de använder standardmjölk, snarare att baristan suger.

Men visst, den så kallade baristamjölken hjälper till... själv tycker jag det mesta som är färskt och har kring 3% fetthalt funkar fint. Fördrar ekologisk standardmjölk.

Inget fan av espresso house direkt måste jag tillstå...

Bäst kaffe i Malmö:
http://www.soldekaffebar.se/

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S