Kaffetråden

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Så den gången man dricker "det perfekta kaffet" så ska man fan se till att njuta för bättre blir det inte. Tills nästa gång.

:mattias

Det beror på var man dricker det också! ;)

Det här kaffet brukar det bli om man ska festa till det lite, annars dricks det Zoegas Presso bryggt i perkolator bryggare!
Sidamo Ethiopia

gott kaffe görs i en:
74-3382.jpg

Det har du helt rätt i!

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
fick hem en ny sänding kaffe samt en "kapselhållare" idag, så jäkla gött och enkelt att fixa. En kapsel och vips så har man en god espresso till sig själv och snabbheten värdesätter jag även om kapslarna, som finns i olika styrkor, är dyra.

Ångrar inte en sekund att jag köpte denna.:yoparty

Jo, det verkar som en bra idè, men är dessa kapslar inte förvånandsvärt lika geshia och thai-kulor..? :hihi Inget man vill i så fall ha framme när pappa. syster eller vännina kommer på visit!! :rofl
Förlåt, men jag kunde inte låta bli! :tungan

Bild 1+3: thai och geshia-kulor
Bild 2: 2fast4hoj:s "kaffe-kapslar"

Bifogat

• 00280.jpg
    00280.jpg
    8.7 KB · Visningar: 1,606
  • geshia.jpg
    geshia.jpg
    2.2 KB · Visningar: 741
  • thai-kulor.jpg
    thai-kulor.jpg
    7.5 KB · Visningar: 73

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
PS. Det bästa kaffet görs på NonSoloBar på Odengatan 40 i Sthlm! äkta italiensk espresso med nymalda böner och perfekt krämighet och tungd i latten!

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jo, det verkar som en bra idè, men är dessa kapslar inte förvånandsvärt lika geshia och thai-kulor..? :hihi Inget man vill i så fall ha framme när pappa. syster eller vännina kommer på visit!! :rofl
Förlåt, men jag kunde inte låta bli! :tungan

Bild 1+3: thai och geshia-kulor
Bild 2: 2fast4hoj:s "kaffe-kapslar"

http://www.youtube.com/watch?v=DfyeXrdZZ1o

Dem är inte pryda av sig, det är värre när man tar en fika på stan :hihi

Last edited:

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Även jag har en kopp Blue Java på G. Smutt!

Och nu när jag väl är här och skriver. Ngn som kan tipsa mig om en liten och prisvärd kaffekvarn/malare eller vad det nu heter?

Nu har jag dock inget bra tips på kvarn, men du ska ha en som maler, INTE med knivar, samt att det ska gå att justera grovleken så man kan mala till både bryggare, espressomaskin m.m.

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
jo, espressomaskiner är trevliga :) vi hade en som jag glömt märket på, men det var inget noname iaf... när den när vi avverkade vår andra blev vi lessa, pus att den levde om rätt duktigt...

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Min TRX gick sönder

Nja, för det första är det inte världens dyraste (om det nu skulle spela någon roll) och för det andra är det inte speciellt gott.
I samma prisklass finns även jamiaca blue mountain som är mycket, mycket godare än kopi luwak.
Även Panama hacienda esmeralda kostar ett par dagslöner per kilo och är ett godare kaffe.

Kopi Luwak dricker man en gång bara för att testa hur det är att dricka bajskaffe

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Dricker helst Monsun malabar i kaffebryggaren i espressom maskinen har jag inte hunnit hitta en favorit än.. Mollbergsblandning funkar kanon när man inte orkar mala mm..

Kör med en Mocca master till brygg kaffet och en Gaggia Baby twin till espresson.

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Min TRX gick sönder
Dricker helst Monsun malabar i kaffebryggaren i espressom maskinen har jag inte hunnit hitta en favorit än.. Mollbergsblandning funkar kanon när man inte orkar mala mm..

Kör med en Mocca master till brygg kaffet och en Gaggia Baby twin till espresson.

Malabar är en av mina favoriter också
När det gäller till espresso kan jag tipsa om Etiopisk Yirgacheffe
Grymt gott som espresso och till latte

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Du som bor här i Umeå har bara ett ställe att gå till om du är ute efter riktigt gott kaffe.. NEWS! Costas som jobbar där har vunnit åtskilliga barista tävlingar och även vart och tävlat i barista VM flera gånger... Gå dit och prata med honom, han vet ALLT. Han rostar själv och det blir ÜBERBRA! Drick en espresso där som är gjord av honom och du kommer gilla det!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Malabar är en av mina favoriter också
När det gäller till espresso kan jag tipsa om Etiopisk Yirgacheffe
Grymt gott som espresso och till latte

Får ta och tipsa om India Malabar från Gevalia.. Givetvis inte lika bra som att mala bönorna men ett väldigt bra alternativ till det hastiga morgonkaffet! Man känner helt klart att det är samma böna i grunden. :tummenupp

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Z750 -04
Espressomaskin?

Vilken är den mest prisvärda och bästa espressomaskinen för runt 3000 kr och som högst 4000kr? Ska ha den för att göra latte.. och den ska helst vara svart. (eller sivler/grå) Den där obh nordica chili verkar vara bra fast jag gillar inte färgerna den finns i. ( rött och vitt)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Man blir ju förbannad - på de som tvärsäkert säger "stans bästa latte/espresso" speciellt här i Sthlm. Först undrar man om de säkert varit på alla ställen i Sthlm och sen blir jag sugen på att anordna ett blindtest där det blir en fet smocka om man gissar fel.

Till ämnet: jag uppskattar också kaffe i stort sett i alla former. I skogen är svartpanna såklart oslagbart men annars är det 1) espresso eller 2) presskanna och mörkrost som gäller. Brukar haja till nån gång per år när man får en riktigt god espresso.

Jag är själv sugen på Gaggia Classic för under 4000: http://www.adesso.se/gaggia-kon/classic.html

classic_stor.gif

Vilken är den mest prisvärda och bästa espressomaskinen för runt 3000 kr och som högst 4000kr? Ska ha den för att göra latte.. och den ska helst vara svart. (eller sivler/grå) Den där obh nordica chili verkar vara bra fast jag gillar inte färgerna den finns i. ( rött och vitt)

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM

Om du föredrar kapslar så är denna C100 snygg (fler finns på www.nespresso.se)
Kostar 1999.

Högtryckspump (19 bar)
Termoblock värmelelement
Programmerbar och automatisk kontroll av mängden kaffe i koppen
Funktionellt handtag gör tillagningen av kaffe lätt
Automatisk utmatning av kapslar när handtaget lyfts
Behållare för använda kapslar
Löstagbar vattentank (kapacitet 1 l)
ABS-hölje

Jag köpte en C190.

Bifogat

• n_ess_c100_2_xl1.jpg
    n_ess_c100_2_xl1.jpg
    23.4 KB · Visningar: 200

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Min TRX gick sönder
Rancilio Silva är lite dyrare än vad du räknat med, den går lös på 4495:- men får bra betyg i tester och det talas allmänt gott om den maskinen.
Skulle själv välja en sådan om jag var ute efter en espressomaskin

Länkar till en artikel i aftonbladet, som förvisso kanske inte alltid ska anses vara den mest seriösa tidskriften men testet är i alla fall utfört av tidningen DinTeknik

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...