Kaffetråden

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Till alla som är på jakte efter den perfekta koppen latte.
Besök Non Solo Bar på Odengatan 40!
PERFEKT kaffe varje gång! Har provat kaffet på många många ställen i stan, men inte hittat nån som gör det så bra som detta ställe.
Perfekt smak: rund med tungd och perfekt temperatur, runt 63 grader och mjölken är krämig och fluffig.
Derad foccacia är dessutom underbar...
Dessutom är det ett ganska anspråkslöst hak, rent från massa trendkänsliga inredningsdetaljer och kör det bara enkelt. Trevlig personal och en avslappnad soft attityd. Många stammisar. :tummenupp

Hur vet du att den är "runt 63 grader"? Herreguuuuud vad pretto du är! :mad:

[edithelvete] Finns även ett ställe i Gamla Stan som gör överjävligt bra Latte. Så pass bra att jag som laktosallergiker dricker den. :brinnerup

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Hur vet du att den är "runt 63 grader"? Herreguuuuud vad pretto du är! :mad:
[edithelvete] Finns även ett ställe i Gamla Stan som gör överjävligt bra Latte. Så pass bra att jag som laktosallergiker dricker den. :brinnerup

För det känner man! :nicka
(ja, jag är perfektionist när det kommer till kaffe, vin och mat)

Är den skummade mjölken för varm blir kaffet lite beskare och dessutom är munnen ganska känslig för temperatur, så om det är några grader mer så märker man det DiReCkt! när man tar en slurk! :fakta
Driker nog latte där om dagen :rolleyes:

Många ställen servera tyvärr sin latte för varmt, vilket förstör inte bara kaffet utan att man ska behöva blåsa på den för att kunna dricka den..

Edit:Non Solo Bar gör även laktosfri latte :)
Prova! :jäs

Edit: vad heter stället i gamla stan, måste dit och prova isf.

Vet du om dom har "Illy" bönan/kaffet där om man skulle vilja ha en Espresso

Nix, de har ett "svenskt" märke nu, de bytte för några månader sen.
Otroligt gott!!!!!
Ta en sväng förbi (de har t.o.m MC-parkering utanför) :) och prova det "fruktiga" sorten när du beställer en espresso.
Den har en varm, tung mjuk ton med en bra bounce! :tummenupp

www.nonsolobar.com

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
För det känner man! :nicka
(ja, jag är perfektionist när det kommer till kaffe, vin och mat)

Är den skummade mjölken för varm blir kaffet lite beskare och dessutom är munnen ganska känslig för temperatur, så om det är några grader mer så märker man det DiReCkt! när man tar en slurk! :fakta
Driker nog latte där om dagen :rolleyes:

Många ställen servera tyvärr sin latte för varmt, vilket förstör inte bara kaffet utan att man ska behöva blåsa på den för att kunna dricka den..

Edit:Non Solo Bar gör även laktosfri latte :)
Prova! :jäs

Edit: vad heter stället i gamla stan, måste dit och prova isf.

Det ligger precis under skylten "Expressen", som sitter på ett hustak, om man kommer från Slussen. Det var ju ett tag sedan jag drack Latte där då jag numer vill ha mitt "kaffe" svart och starkt men den är klart värd att pröva.

Det ligger även ett ställe vars Barista gör en bra Latte uppe på gatan "över" Stora Nygatan, som jag aldrig kommer ihåg vad den heter. Den får du dock leta efter. ;)

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Det ligger precis under skylten "Expressen", som sitter på ett hustak, om man kommer från Slussen. Det var ju ett tag sedan jag drack Latte där då jag numer vill ha mitt "kaffe" svart och starkt men den är klart värd att pröva.

Det ligger även ett ställe vars Barista gör en bra Latte uppe på gatan "över" Stora Nygatan, som jag aldrig kommer ihåg vad den heter. Den får du dock leta efter. ;)

Första stället vet jag exakt vad du menar är..

Men det andra..??
Menar du lilla nygatan eller? :D
Svårt det där med gatnamn.. ;)

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
..och en kaffesugen Plåtniklas :7peta :brinnerup

Edit: Men det finns ju massa fik där, kan du specifiera please. :)

Jag vet var det är men kan inte förklara. :näsblod På vintern är det liksom bara ett litet "krypin" i väggen på den högra sidan om du går mot Södermalm. Fan vad svårt det ska vara då. :D

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM

Nu är det dags att uppdatera denna tråden.

Ny leverans av www.nespresso.com
Har haft den ett tag nu och klarar mig inte utan denna lilla underbara maskin och dess kapslar i alle handa smaker..och färger :banana

På jobbet blir det dock "nescafe espresso" i brist på annat, :zpy äckelpäckel vanligt "automatkaffe"

Last edited:

MikkE

Guest
Malda Zoega Blue Java-bönor som nu bryggts färdigt. Ska bli gott =)

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Till alla som är på jakte efter den perfekta koppen latte.
Besök Non Solo Bar på Odengatan 40!
PERFEKT kaffe varje gång! Har provat kaffet på många många ställen i stan, men inte hittat nån som gör det så bra som detta ställe.
Perfekt smak: rund med tungd och perfekt temperatur, runt 63 grader och mjölken är krämig och fluffig.
Derad foccacia är dessutom underbar...
Dessutom är det ett ganska anspråkslöst hak, rent från massa trendkänsliga inredningsdetaljer och kör det bara enkelt. Trevlig personal och en avslappnad soft attityd. Många stammisar. :tummenupp

Edit: Sosta på Sveavägen gör också bra kaffe, men det är så stresssigt och trångt där inne att man inte kan slappna av riktigt.
Passar bättre att ta en latte to-go där.
Det här med mjölk i kaffet har jag inte förstått, alls, det tar udden av varenda smaknyans när det är varmt, och när kaffet kallnar så smakar det enkom mjölkblask.

Rwanda Gatsinga Sun Dried från J&N, kaffeexperiment. Jag blev inte så imponerad, men jag är inte heller någon konnässör.. Testa :banana

MikkE

Guest
4 koppar kaffe just nu idag :gnissla

Provade även ett kaffe som heter Amaretto som var otroligt nötsmakig. Kan nog passa bra till julen.

Det här med mjölk i kaffet har jag inte förstått, alls, det tar udden av varenda smaknyans när det är varmt, och när kaffet kallnar så smakar det enkom mjölkblask.

Rwanda Gatsinga Sun Dried från J&N, kaffeexperiment. Jag blev inte så imponerad, men jag är inte heller någon konnässör.. Testa :banana
Ja fy fan. Mjölk i kaffe förstör fanemej all smak man vill komma åt.

Last edited:

MikkE

Guest
Någon som testat obh:s nya podbryggare: http://www.obhnordica.se/Default.aspx?ID=71 tycker det verkar smidigt om man bara vill ha en kopp när man är själv hemma, finns ju andra podbryggare, vilken är bäst ?? och billigast ??
Inte provat dessa men på jobbet har vi en kaffemaskin som liknar någonting som NASA har byggt. (Den stora till höger). Man väljer en av de sex smakerna, tar "kapsylen" och stoppar i ett hål och väljer sedan mängd vatten. Ganska så gott faktiskt och kaffet är fräscht.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Vi väcker liv i tråden här med en fråga:

Är det någon som har en sån här?
image.jpg

Jag behöver en lite större mokabryggare men tänkte att man kanske skulle prova variationer på samma tema.
Och är det någon som vet var man kan få prova dem i hufvudstaden?

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Vi väcker liv i tråden här med en fråga:

Är det någon som har en sån här?
View attachment 404314

Jag behöver en lite större mokabryggare men tänkte att man kanske skulle prova variationer på samma tema.
Och är det någon som vet var man kan få prova dem i hufvudstaden?

Jag har en, köpte min på Johan & Nyström för några år sedan, vet inte om dom finns kvar dock.
Den används bara på helgerna så om du vill låna den över några vardagar för att provköra går det bra. (Om jag får grönt ljus av sambon förstås)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har en, köpte min på Johan & Nyström för några år sedan, vet inte om dom finns kvar dock.
Den används bara på helgerna så om du vill låna den över några vardagar för att provköra går det bra. (Om jag får grönt ljus av sambon förstås)

Det var en service utöver det vanliga må jag säga, mottages tacksamt.
Nu var de ju inte skitdyra men jag gillar att hålla hemmet avskalat från pryttlar som inte funkar (hojar undantagna).
Jag kollade på J&N i helgen som var men den finns inte kvar hos dem.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Nu har kaffebryggarna fått en ny konung tycker jag.. Bytte ut min moccamaster mot en kitchenaid och den är helt klart nån resa bättre!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring