2018, SÖNDAGSKALENDERN. Tonys SuperBikeCollection 1988-2002. 19:a. Söndag 30 09 2018
Nu... min Ducce. Träffar jag första gången hos Panta på Biscaya i Hol utanför Alingsås. Det är en fin vinterdag, lätt kyligt och is på vattensamlingarna. 13 januari (fredag tjugondag Knut) 2012. Skönt med lite ledigt efter enorm julrush i december. Kör hoj, min Svarta CB750, perfect i alla lägen, jag hamnar hos Biscaya och där står en 916SP årsmodell 1995. Endast 401 SP"2" ex tillverkade detta år. Svensksåld! ( Det gjordes en SP-modell 1994 "1"och 1995 "2". 1996 kom då SP "3" och då utmärkt på styrkronan. ) Togs i trafik i april 1996. Nu 8 ägare och Biscaya har ägt den sedan 2007..... ???. Hyfsad dokumentation, 6450mil! Och en då för hög prislapp för min plånbok.. så jag stannade vid detta och vi kom inte in på.. ämnet... lägga till i samlingen. Dock väldigt ovanlig och gärna en i garaget!
916SP "1" tillverkad i 310ex, SP "2" 401 ex och SP3 i 497 ex.
Ifrån min dagbok, blogg här... fredag den trettonde januari 2012.
Trycksatt........ 20 mil .... Redigera blogginlägg
av Toyman , 2012-01-14 klockan 04:56 Lördag 14 januari 2012.
Igår, fredag den 13, kyligt rent utav kallt, men mc-kläderna åkte på. Funderade på en kartongskiva mellan tröjlagerna på bröstet. Köra nakenhoj, fartvinden pressar ihop kläderna och den värmande luftspalten pressas bort. Solen sken och jag satte sikte på Biscaya Racing. Ville köra småvägar med de risker som finns, minusgrader i natt, lite snö tidigare i veckan och minus även nu i skuggpartierna. Solen värmde gott och det kändes bra. Klart inga provocerade kurvtagningar (upprätt hoj) och ett lätt handlag på styret.
Hällingsjövägen upp mot Bollebyggd och vidare över mot Alingsås för att komma upp til Hol! Innan Bollebyggd kom jag över ett krön, skuggigt och en sträcka på 200 meter i nedförslut är fylld med lätt snömodd och is, pulsen steg lite. Det blev till att frikoppla, räta upp hojen och bara rulla igenom. Vägen mellan Bollebyggd och Alingsås bjöd på ett flertal liknande överraskningar, på ett ställe vart jag tvungen att stanna, med fötterna i backen ta mig över till vänsterkanten för att där köra utanför asfalten och på så sätt komma förbi blankisen. Lite svettigt! Vill ju inte tappa hojen. Solen försvann och dess värmande egenskaper med den och det vart kallt!
Tänkte för mig själv att de får bli torra fina motorvägen hem. Kaffetarmen började suga så en fika hos Ducatihandlaren Panta på Biscaya Racing skulle sitta fint, Massor utav nya fina Duccar stod det där, en 1098S skulle sitta fint till samlingen, den ersatte ju den framgångsrika 999 maskinen med 3 Superbike-VM och tog ett VM året 2008 efter att Honda vunnit 2007.
På begagnatfronten var det mycke fint, men mitt focus vad det gäller Ducati är en 916 1994/95 singelseater! 916 maskinen 1994 fanns ju endast som singelseater. 916SP homologiseringsmodellen med lite racespecial, 1994/95 är det samma hoj eller ändrade de något till 95 års modell? Där står en 916SP (SP2 1995) med ett gäng mil på mätaren, Sköldtrimmad!? Eller bara lätt portad topp? Varit lätt i backen men fått lite ny plast och klarlack. Men känns inte riktigt 110% och så är det ju rätt fullt i min lokal. En lågmilare typ under 3000 mil hade suttit smäck! Hojen ska ju ej köras... hemska tanke, hojen ska ju bara bli en del i samlingen. 70000.-- till 90000,-- ? hur prissätter man sådana här uddahojar som desutom säkert rullat som racehoj.... köpte ju förra året en lågmilare 996R, den ser ut som ny men rullat ett gäng mil på bana och ochså varit utanför banan, och utan mätare då givetsvis! Man kan aldrig veta!
Solen vart tillbaka, klockan var lunchtime för biscayagänget. jag skulle väl ochså behövt något i kistan, 5 timmar sedan frukost. Några mil motorväg i 100/120 tempo blev det nu, kallt och solen mitt i irus. Men jag fick en fin bok utav Mr Panta, den låg mellan tröjorna på bröstet och gjorde ett gott jobb med att isolera så hemresan var toppen, den ska bli trevlig att kika igenom. Lämnade för småvägar och svängde in på vägen mot Härskogen. Torrt och fint men ett visst problem med den lågt stående solen.*
Väl hemma, kände att huvudet var på topp, fullt med friskt syre, trycksatt i 20 mil................
Tag changsen en solig dag. Hojhälsningar Toyman.
Det blev 20 mil och några kilometer!*
Fredag den 13 och frost ute, förmiddag. Många nya hojar hos Biscaya, Fikar!
916SP 1995, ser bra ut, men mätaren visar att den rullat en bit...
Har njutits utav och även sett asfalten liggandes på sidan..... !!! Nya kåpor.
Begagnat-hallen hos Panta. 4,1/2 timme senare, solen på väg ner och jag på väg hemåt!
Tonys SuperBikeCollection WSBK 1988 till 2002
I den ordning de kom in i garaget
1. År 2000 ….. Honda VFR750R RC30 1988
2. År 2001 ….. Yamaha FZR750R OW01 1989
3. År 2002 ….. Kawasaki ZXR750R 1991
4. År 2002 ….. Suzuki GSX-R750R 1989
5. År 2003 ….. Suzuki GSX-R750SP 1994
6. År 2003 ….. Kawasaki ZX7RR 1996
7. År 2004 .... Honda RVF750R RC45 1994
8. År 2004 ….. Yamaha YZF750SP 1993
9. År 2005 ..... Yamaha YZF R7 OW02 1999
10. År 2006 ..... Ducati 851SP3 1991
11. År 2006 ..... Kawasaki ZXR750R 1993
12. År 2007 ..... Bimota SB8R 2000
13. År 2007 ..... Aprilia RSV Mille SP 2000
14. År 2008 ..... Honda VTR1000 SP2 2002
15. År 2010 ..... Honda VTR1000 SP1 2000
16. År 2011 ..... Ducati 996R 2001
17. År 2012 ..... Suzuki GSX-R 750 2002
18. År 2012 ..... Bimota SB7 1994
19. År 2013 ..... Ducati 916SP2 1995
NU! 3 stycken Suzuki
Nu! 3 stycken Yamaha
Nu! 3 stycken Kawasaki
Nu! 4 stycken Honda
Nu! 1 styck Aprilia
Nu! 3 styck Ducati
Nu! 2 styck Bimota
i samling!
Mvh Toyman
Tonys SuperBikeCollection
77953