Bild Kalender 2017. 1:a december Tonys Superbikecollection 1988-2002 en SUPER-ERA!

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Torsdags" Bimota SB7 1994.

Efter en stunds stillestånd var det dags ta en koll på innanmätet i tanken... "ruttet" å så läckte framgaffeln lite.
Problem 1, var hitta en soppapump? En hel del googel.... och ta isär Paioli-framgaffeln. 46mm justerbar... söka efter en sprängskiss. Samma bensinpump fanns i några BMW hojar och och hittade Youtube klipp på gaffeljobb på Paioli framgaffel.
IMG_4412.jpg IMG_4415.jpg
Påt igen, fålivihojenjobb. Mirakelsoppa, hjälpte inte, pumpen fastnat, gummirester!
IMG_4479.jpg IMG_4495.jpg
Soppan och tidens tand sätter sina spår...
IMG_4493.jpg IMG_5400.jpg
Ren och fin. ............. Ny pump hittad men inte bara till att slänga i!
IMG_4508.jpg IMG_4536.jpg
Å så byte utav packboxar, Paioli gaffel, alltid lär man sig något nytt.. JUST DO IT!
Mvh Toyman
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Fredags" Bimota SB7 1994.

Lite mässbilder, öppet hus å så!
IMG_2406.jpg IMG_2810.jpg
Mc-Mässan 2013 i Stockholm. .......... Mc-Mässan i Halmstad 2013
IMG_3063.jpg IMG_0058 cut.JPG
BilSport Cutom Show 2013, Jönköping. Mc-Mässa i Göteborg 2014
IMG_0474.jpg IMG_3813.jpg
Mc-Mässa i Göteborg 2014. ............... Tjolöholm Classic 2016
IMG_2154.jpg DSC_0136 (1280x853).jpg
Mc- Mässan i Göteborg 2016. ...............Öppet hus i garaget 2017
Mvh Toyman
Tonys SuperBikeCollection
WSBK 1988 - 2002.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Lördags" Bimota SB7 1994.

Bimota SB7. Kom till mig hösten 2012..... nu 27 december 2016 blir vi Svensk på riktigt. 4.... FYRA ÅR?
Ursprungskontroll gjordes i februari 2013. Vad ska jag skylla på? Inget... det som händer det händer. Som de på IBM en gång i tiden sagt. Har du en hög med uppdrag/jobb liggandes, så måste de utav-klaras i rätt ordning annars får du ett jättekaos. Jag är ju inte jättebra på detta men rätt OK! Så i garaget råder bara lite kaos med hojar med diverse små-fel... Ville få besiktigat YB4IE hajen också... så blev det ej. Får ge mig på den NU!
IMG_2198.jpg IMG_2667.jpg
All issues/problems are fixed now. .... väntar på besiktning våren 2016
IMG_6406.jpg IMG_6408.jpg
På Bilprovningen i Halmstad.... Besikta? 27 december, vinterdag...
IMG_6410.jpg IMG_6412.jpg
IMG_6413.jpg IMG_6414.jpg
. ........................................ ........ Äntligen GODKÄND, nu hem igen.
Mvh Toyman
Tonys SuperBikeCollection
WSBK 1988 - 2002.
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Tonys SuperBikeGarage. Öppet hus imorgon (Söndag 30/9) är inställt pga troligt dåligt väder. Mvh Tony
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Tonys SuperBikeGarage. Öppet hus imorgon (Söndag 30/9) är inställt pga troligt dåligt väder. Mvh Tony

Ja nu kan man ju inte trycka på gillaknappen, men det ser ju onekligen ostabilt ut, vi håller tummarna för bättre väder och en ny chans:tummenupp

M v h
Micke
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
2018, SÖNDAGSKALENDERN. Tonys SuperBikeCollection 1988-2002. 19:a. Söndag 30 09 2018


Nu... min Ducce. Träffar jag första gången hos Panta på Biscaya i Hol utanför Alingsås. Det är en fin vinterdag, lätt kyligt och is på vattensamlingarna. 13 januari (fredag tjugondag Knut) 2012. Skönt med lite ledigt efter enorm julrush i december. Kör hoj, min Svarta CB750, perfect i alla lägen, jag hamnar hos Biscaya och där står en 916SP årsmodell 1995. Endast 401 SP"2" ex tillverkade detta år. Svensksåld! ( Det gjordes en SP-modell 1994 "1"och 1995 "2". 1996 kom då SP "3" och då utmärkt på styrkronan. ) Togs i trafik i april 1996. Nu 8 ägare och Biscaya har ägt den sedan 2007..... ???. Hyfsad dokumentation, 6450mil! Och en då för hög prislapp för min plånbok.. så jag stannade vid detta och vi kom inte in på.. ämnet... lägga till i samlingen. Dock väldigt ovanlig och gärna en i garaget!
916SP "1" tillverkad i 310ex, SP "2" 401 ex och SP3 i 497 ex.

Ifrån min dagbok, blogg här... fredag den trettonde januari 2012.
Trycksatt........ 20 mil .... Redigera blogginlägg
av Toyman , 2012-01-14 klockan 04:56 Lördag 14 januari 2012.


Igår, fredag den 13, kyligt rent utav kallt, men mc-kläderna åkte på. Funderade på en kartongskiva mellan tröjlagerna på bröstet. Köra nakenhoj, fartvinden pressar ihop kläderna och den värmande luftspalten pressas bort. Solen sken och jag satte sikte på Biscaya Racing. Ville köra småvägar med de risker som finns, minusgrader i natt, lite snö tidigare i veckan och minus även nu i skuggpartierna. Solen värmde gott och det kändes bra. Klart inga provocerade kurvtagningar (upprätt hoj) och ett lätt handlag på styret.

Hällingsjövägen upp mot Bollebyggd och vidare över mot Alingsås för att komma upp til Hol! Innan Bollebyggd kom jag över ett krön, skuggigt och en sträcka på 200 meter i nedförslut är fylld med lätt snömodd och is, pulsen steg lite. Det blev till att frikoppla, räta upp hojen och bara rulla igenom. Vägen mellan Bollebyggd och Alingsås bjöd på ett flertal liknande överraskningar, på ett ställe vart jag tvungen att stanna, med fötterna i backen ta mig över till vänsterkanten för att där köra utanför asfalten och på så sätt komma förbi blankisen. Lite svettigt! Vill ju inte tappa hojen. Solen försvann och dess värmande egenskaper med den och det vart kallt!

Tänkte för mig själv att de får bli torra fina motorvägen hem. Kaffetarmen började suga så en fika hos Ducatihandlaren Panta på Biscaya Racing skulle sitta fint, Massor utav nya fina Duccar stod det där, en 1098S skulle sitta fint till samlingen, den ersatte ju den framgångsrika 999 maskinen med 3 Superbike-VM och tog ett VM året 2008 efter att Honda vunnit 2007.

På begagnatfronten var det mycke fint, men mitt focus vad det gäller Ducati är en 916 1994/95 singelseater! 916 maskinen 1994 fanns ju endast som singelseater. 916SP homologiseringsmodellen med lite racespecial, 1994/95 är det samma hoj eller ändrade de något till 95 års modell? Där står en 916SP (SP2 1995) med ett gäng mil på mätaren, Sköldtrimmad!? Eller bara lätt portad topp? Varit lätt i backen men fått lite ny plast och klarlack. Men känns inte riktigt 110% och så är det ju rätt fullt i min lokal. En lågmilare typ under 3000 mil hade suttit smäck! Hojen ska ju ej köras... hemska tanke, hojen ska ju bara bli en del i samlingen. 70000.-- till 90000,-- ? hur prissätter man sådana här uddahojar som desutom säkert rullat som racehoj.... köpte ju förra året en lågmilare 996R, den ser ut som ny men rullat ett gäng mil på bana och ochså varit utanför banan, och utan mätare då givetsvis! Man kan aldrig veta!

Solen vart tillbaka, klockan var lunchtime för biscayagänget. jag skulle väl ochså behövt något i kistan, 5 timmar sedan frukost. Några mil motorväg i 100/120 tempo blev det nu, kallt och solen mitt i irus. Men jag fick en fin bok utav Mr Panta, den låg mellan tröjorna på bröstet och gjorde ett gott jobb med att isolera så hemresan var toppen, den ska bli trevlig att kika igenom. Lämnade för småvägar och svängde in på vägen mot Härskogen. Torrt och fint men ett visst problem med den lågt stående solen.*

Väl hemma, kände att huvudet var på topp, fullt med friskt syre, trycksatt i 20 mil................

Tag changsen en solig dag. Hojhälsningar Toyman.
Det blev 20 mil och några kilometer!*
IMG_7160.jpg IMG_7165.jpg
Fredag den 13 och frost ute, förmiddag. Många nya hojar hos Biscaya, Fikar!
IMG_7167.jpg IMG_7168.jpg
916SP 1995, ser bra ut, men mätaren visar att den rullat en bit...
IMG_7171.jpg IMG_7170.jpg
Har njutits utav och även sett asfalten liggandes på sidan..... !!! Nya kåpor.
IMG_7175.jpg IMG_7179.jpg
Begagnat-hallen hos Panta. 4,1/2 timme senare, solen på väg ner och jag på väg hemåt!
Tonys SuperBikeCollection WSBK 1988 till 2002
I den ordning de kom in i garaget

1. År 2000 ….. Honda VFR750R RC30 1988
2. År 2001 ….. Yamaha FZR750R OW01 1989
3. År 2002 ….. Kawasaki ZXR750R 1991
4. År 2002 ….. Suzuki GSX-R750R 1989
5. År 2003 ….. Suzuki GSX-R750SP 1994
6. År 2003 ….. Kawasaki ZX7RR 1996
7. År 2004 .... Honda RVF750R RC45 1994
8. År 2004 ….. Yamaha YZF750SP 1993
9. År 2005 ..... Yamaha YZF R7 OW02 1999
10. År 2006 ..... Ducati 851SP3 1991
11. År 2006 ..... Kawasaki ZXR750R 1993
12. År 2007 ..... Bimota SB8R 2000
13. År 2007 ..... Aprilia RSV Mille SP 2000
14. År 2008 ..... Honda VTR1000 SP2 2002
15. År 2010 ..... Honda VTR1000 SP1 2000
16. År 2011 ..... Ducati 996R 2001
17. År 2012 ..... Suzuki GSX-R 750 2002
18. År 2012 ..... Bimota SB7 1994
19. År 2013 ..... Ducati 916SP2 1995

NU! 3 stycken Suzuki
Nu! 3 stycken Yamaha
Nu! 3 stycken Kawasaki
Nu! 4 stycken Honda
Nu! 1 styck Aprilia
Nu! 3 styck Ducati
Nu! 2 styck Bimota

i samling!
Mvh Toyman
Tonys SuperBikeCollection
77953
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Måndags" Ducati 916SP2 1995

9 januari 2013: Nästan exact 1 år efter vinterbesöket hos Panta på Biscaya, gav jag upp och accepterade att en gammel Ducce med många mil och ett tufft leverne ändå kostar en rejäl slant. Det är ju en ovanlig variant utav snygga 916 hojen gjord i få exemplar, 401 ex. Dokumentation ifrån tidigt liv är lite skral. Trimmad utav peter Sköld är inget jag tvivlar på... toppen har fått större ventiler och kammarna är utbytta, men är det mera? Har hojen gått på bana? Har ju namn på några tidigare ägare... men har ej talat med dem. Panta som fick in hojen i juli 2007!!! Äger den i 5 1/2 år? Jag vet att han kört omkull med den och slagit sig ordentligt... var det därför som den blev stående?
Jag får prutat utav toppen på priset... Nyservad hoj med nya kamremmar så jag kan köra den i 2 år utan grubblerier.
Stockholms MC-Mässa om några veckor, 25 januari... nu med 3 duccar i utställningen, 851SP3, 916SP2 och 996R! Lite grejer är bytta på hojen, mest noterbart är luftfilter-boxen. Ska vara vanlig plast och röd, på denna är den i kolfiber. Å så lite smågrejer...
1 Biscaya annons 2005. 916SP2 1 mix.jpg.......... .......... 1 Biscaya annons nov 2011. 916SP2 (932x1280).jpg
Annons. Hösten 2004 våren 2005! .......... Annons hösten 2011.
2548501251.jpg 2557024570 mix.jpg
Annonsfoton ifrån 2011.
IMG_20180930_072044 mix.jpg 1994 Ducati 916 Poster.jpg
Servicepapper, 2004, 2005, 2006, 2013. ..... POSTER 1994
IMG_2146.jpg IMG_2579.jpg
Hem till garaget, i röda Ducaton! ...... Här i garaget efter Stockholmsmässan!
Mvh Toyman
Tonys SuperBikeCollection
WSBK 1988 - 2002.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du tvärade i kanten av det som heter "Västgöta Fjällar" - så namnat av Linné på dennes Västgötaresa 1746, just för att det är så kuperat och norrlandslikt, enligt Carl von.

Hursomhelst är det en klimatologiskt udda zon - vår och höst möter man snö och frost där medans det är kalasväder överallt annars. Det handlar inte bara om höjden över havet, utan även om de många dalsänkorna som "håller kvar" kylan, samt att dessa inte ligger ordnade i samma riktning/väderstreck.
Detta medför att ett väderomslag med tillhörande vindkantring blåser kylan ur vissa dalar - men långt ifrån alla. Här kan man få rejäla överraskningar när det redan är sommar på annat håll..
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Tisdags" Ducati 916SP2 1995

Första turen! Nervöst? Söndag. 28 april 2013
Toyman, ifrån min dagbok

Söndag morgon, vart upp lite innan 5. Fint väder är det och jag ska möta Höjner 9. Åker ner till garaget, svidar om och varmkör hojen, ner till tappen och kollar lufttrycken och fyller upp tanken med Statoils nya Mile 98. Känner lite lätt på hojen och kör 1 mil. Till siffran över 200 gick hojen ubersnabbt......

Klockan nio börjar testrundan, Höjner på blåa Triumphen, hög hoj, packväska och vindruta och brett styre. Jag ihop-knycklad med styret i knähöjd och Michelinklädd, de var ju lite kyligt och inte direkt skinnoverallväder. Höjner har ju gott mos i Triumphen men hans runda vart betydligt blåsigare än min. Satt fint på Duccen. Över 6000v/m så trivdes motorn bäst. Bromsa gjorde den och helst skulle ju farten vara lite över 110.....

Några kort i Ölmevalla, sedan ner till Åskloster och vi svänger upp mot Derome och Kungssäter. Blöta vägbanor dyker upp, man tänker till..... det vart kanske frost i natt! De goa kurvorna som kommer vart det längesedan man mötte...... hojen var ny och det kändes bra, när vägen var slät. Några kort vid sjön (Österbyvägen!). Vidare till Kvarnen i Hyssna, En kvart för tidigt, men 11,00 blev det nygjord ost-lyxmacka och 2 muggar kaffe. Kvarndammen var full och det blev mycket liv i forsen. Nordsidan Lygnern hem. I Fjärås skildes våra vägar, vart ner till MR CBX och kollade så Bol-Doren kom hem ok!

Tankade upp Duccen igen i Kungsbacka, 16 mil och 11 liter sopp = ca 0,7, Jag får nog gasa mer.... 1 liter milen borde det väl bli... som Honda SP1an? Hem till Onsala, Duccebrummade i villaområdet. Fikade med min kvinna. Körde åter till Kungsbacka långa vägen och fick ihop några mil till på Duccen! Bra hojpremiär!

Ducati 916SP2 1995, 6500 mil. Under dess resa har Peter Sköld trimmat toppen.... vad som mer är gjort vet ej jag. Hojen lämnade ifrån fabrik 1995, 131 hkr vid 10500v/m på utgående axeln "916 kubik", ca 15/20 hästar mer än standard 916. 217 kg fulltankad! Motorkaraktär.... dragvillig, lätt att komma upp till varvstoppet.... var detta nu är någonstans. Konstant fart 5000v/m. Kurviga partier kanske ha nålen över 6000v/m mest hela tiden. Va vet jag, kul var det men ut och åka på denna hoj kräver ju att jag får hålla tempot...... mitt focus och fart! Fegranden jobbar vi med när värmen är här, vill ju även veta hur gammalt däcket är!

Nervöst? Nej inte, har ju kört så många olika hojar nu.... kan allt som de säger..... he he!*
Hoppas värmen kommer nu, nästa söndagsrunda vill jag starta tidigare, så att Svensson fortfarande sitter vid frukostbordet. Jag vill vingla ensam över de vita linjerna.... Hoj nästa runda får ju bli Aprilian, jag gjorde i höstas en likadan runda med den, men förlorade bromsverkan på frambromsen rätt tidigt, så det blev en avslagen runda.....

Gammelhoj till Kungsrallyt.... nästa projekt. Toyman. Tack för sällskapet Höjner, vi gör om det! MVH*
Det blev 20 mil idag!*
IMG_3523.jpg IMG_3525.jpg
Kungsbacka, fyller upp tanken, ............ väntar på min kompis
IMG_3527.jpg IMG_3529.jpg
Ölmevalla. Morgon-posering, 09,15! Tycker det är lite sent, snart fika eller?
IMG_3531.jpg
Ölmevalla, en vacker Italienska och en Engelsk Tiger
IMG_3538.jpg IMG_3539.jpg
Österbyvägen, kyligt ute, dags för en åkarbrasa!
IMG_3540.jpg
Äntligen, frukost nummer 2 idag. Kvarndammens Cafe i Hyssna.

Mvh Toyman
Tonys SuperBikeCollection
WSBK 1988 - 2002.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Tisdags" Ducati 916SP2 1995

Agenda!
av Toyman, ifrån min dagbok. Lördag 27 april 2013:

Besikta, namnet på nya bilprovningen i Kungsbacka. Idag öpppet hus för hojar, så min kvot är 5 hojar.
NSR125R, NS400R, CB750Sevenfifty, Ducati 916SP2 och Aprillia RSV Mille.

NS400R en behöver luftas, stått still länge! Aprillian har jag bara kört i 10 mil och efter 5 mil försvann frambromsen. Den kommer i trafik 1a maj, ska bli kul att kunna äntra den när lust finnes, så efter besiktning kommer den stå startklar..... Duccen blir en ny bekantskap. Har konstaterat att fjädringen är stenhård.... och motorn verkar vass.
Imorgon bitti, söndag blir det en 15 mila tur på Duccen, hoppas jag! Tjo ho. Det var frost ute nu så bilprovningen som öppnar 8 kommer jag besöka 9,30. Inge skinnställ idag, får palta på sig och iträda rollen Michelingubbe!
Duccen och Aprilian mullrar högt, undrar vilket humör Besikta är på idag? Toyman*
IMG_3495.jpg IMG_3496.jpg
Besikta ska vi till, 5 hojar. Öppnar garaget 09,30
IMG_3500.jpg IMG_3522.jpg
500 meter har jag till besikta, .......... alla hojar godkända!
Mvh Toyman
TonysSuperBukeCollection
WSBK 1988-2002
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Tisdags" Ducati 916SP2 1995

Idel grå himmel, Falkenberg SM!
Av Toyman ifrån min dagbok. Söndag 30 juni 2013.

Söndags morse, lurad på vädret. Solen skiner och skinnbrallor och allvädersjacka åker på. Mcåkat till Falkenberg som jag tidigare mailat om och senare avstyrt pga regnväder blir nu av fast ensam. Klockan är över 8 så jag tager Duccen och skiter i om några får sin söndagssömn störd, givetvis smyger jag........ jätteöppet system! 11kilometer in till Kungsbacka.

Där är det jättegrått och halvdunkelt, svänger ner till station, det är där jag skulle träffat lite andra hojåkare men klockan 7. Kör söderut mot Fjärås plötsligt börjar hojen misstända igen men det kan inte vara bränslebrist. Verkar som hojen inte gillar några mil på 50 väg.... sotar igen jag får gasa bättre, väljer gamla E6an för inåt land är regnmolnen tunga. Kikar västerut mot havet och där synes ljuset imellan molnsjoken. Gasar ner till Statoil Varberg Norra, försenad.... vi skulle samlats upp där 7,30. Tagit en fika och kört upp till Ullared för att köra utmed Ätran/Yngeredsfors ner till Falkenberg. 11 mil står det på trippmätaren... får i 7 liter soppa, 98 of course! Fortsätter gamla E6an till Falkenbergsbanan.*

Vägen ifrån Falkenberg in till banan är öde, himlen är förmörkad utav moln. Svänger upp mot banan, känns öde! Kommer fram till grind och pröjsar 150 pix, blir anvisad mcparkering...... där står 1 hoj! På bilparkeringen max 20 bilar. Blir lätt fundersam! Tyst är det just nu, jag ser några funktionärer och tälten i depån. Promenerar runt i depån och tager en läsk och macka i fiket. Molnbankarna rör på sig och släpper ner lite vatten till. Framåt lunch lyser solen lite och det är kanske 40 hojar på mcparkeringen och betydligt fler bilar.*

Hälsar på Magnus-Moss i restaurangen, kommen direkt ifrån Assen. 2 timmars sömn och kört sista kvalet. Träffar lite bekanta och tjötar lite. Nu blir det några timmar på läktaren, kollar SM 600 och 1000cc. Spännande! Solen.... varför gör du så här? Roadracing behöver solen ochså.*

Klockan är över 16,00, jag bryter upp och startar hemfärden, innervägen, den jag tänkte ta imorse försöker jag finna, söderifrån då, kör lite fel och vimsar runt, finner den ej. Passerar Ullared där handel verkar pågå fortfarande och stannar till i Varberg Norra och fyller i lite soppa till. Lätt sommarkaos på tappen. *Gasar motorvägen hem. Familjen är samlad och jag har missat familjemiddagen..... Kollar eftersändningarna utav SuperBike!
Det blev 25 mil idag..*
IMG_4137 (1024x768).jpg IMG_4139 (1280x960).jpg
Kungsbacka järnvägsstation, åker ensam till SM i Falkenberg. 08,45
IMG_4140 (1024x768).jpg IMG_4142 (1024x768).jpg
Varberg, molnen ser giftiga ut! ......... Falkenbergsbanan, tidiga och rätt ensamma,

Mvh Toyman
TonysSuperBukeCollection
WSBK 1988-2002
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Onsdags" Ducati 916SP2 1995

Öppet torg? Ifrån min dagbok
av Toyman , 2013-06-25

Igår, *vart jag lite chaufför, handla div:+mat! I väntans tider sitter jag och funderar på det där med motor-tisdagsträffar. Googlar lite och finner att i Borås är det så hela sommaren. 20 år är det som gäller för inträde till torget men denna gång även blivande klassiker. Så 916SP den skulle passa in fint. Slänger snabbt ut ett mail till hojbekanta.... kort varsel! Ser ut som regnet kommer först senare till kvällen! Chaufför-action!! Väntan, köra till butiken, slänga skräp, panta burkar, fika, handla lite, köra till annan butik, handla lite till osv. hem, krubba lite! Ni vet!

På med kläder, MIllen ut och så ner till lokalen i staden, flytta hoj, flytta hoj och flytta 1 hoj till. Kedjeskyddet vart ju utav-plockat.... bromsslangen ligger fri. Återmontering, rulla ut Duccen på gården. Flytta tillbaka hojarna..... Byta kläder, svarta Apriliaskinnet utav och röda Ducati/Cagiva skinnet på..... fy fan helt genomsvett innan jag står ute vid Duccen....... snälla starta nu! 17,30 nu.. det börjar i Borås 18,30. Kollar soppan, nästan fullt! Brum brum.

Fjärås, Lygnern, Björketorp och ut på 41an, öronpropparna är i och det brummar på. Är inte helt överens med Ducce-vibbarna och vibrerar inte i samma takt..... men jag kommer in i det. Kommer upp till Borås centrum och hänger på en Miata som ska ner till torget, bara 1 hoj innan, Italienskt även det.... en MV 750 2003. Den gobben har jag pratat med förr!

Bilar och hojar kommer så även en del stora kolsvarta moln.... men de uppför sig väl, dumpar lasten i Fristad! 2 CB1100R dyker upp. Så kommer lite folk man träffat tidigare. Tjöt/mingel uppstår! Så kommer ytterligare 3 Kungsbackabor.... mitt mail! När jag tittar till på min Ducce ser jag att jag åker omkring utan nummerplåt....... och besiktningsmojerna i ljudburkana sitter kvar i..... stress relaterat... Helt plötsligt går ett gäng till fiket och vi var lite splittrade. Men hänger på dessa och fikar. 10 Boråsare och jag och min tinnitus, det var inte lätt hänga med i skämten! Kollar bara lite bilar...... Klockan närmar sig 20,00

Jag, Triumph Anders, Ducce Linkan och Honda Stig far hemåt. Blir motorväg, lite innan Bollebyggd börjar Duccen hosta..... 15 mil på mätaren, soppatorsk. Vinglar fram och tillbaka en stund och lyckas hålla liv i hojen upp till Statoil/Bollebygd. 15 mil och får bara i 10 liter, soppa-problem och ingen tankvarning på hojen???? Men nu rullar det på bra igen, Stannar till i Hot-Rod garaget, ändhållplats för Linkan o Stig. Bjuds in på Kaffe och varm korv, gott. Anders och jag far vidare hem innan helmörkt.

Vi skiljs åt i Tölö och jag kör ner till lokalen, måste leta fram nummerplåten och ta ut dyngan i avgassystemet. Väl hemma vid 11 snåret väcker Duccens ljuva ljud hela området...... förlåt! Toyman.
Ca 18 mil idag.*
IMG_4105 (1024x768).jpg IMG_4109 (1024x768).jpg
Ingen nummerplåt, hmmm tänkte inte på det! Gott om folk idag!
IMG_4111 (1024x768).jpg IMG_4127 (1024x768).jpg
Torget i Borås. ............................... Snart hemma. HotRod-garaget

Mvh Toyman
TonysSuperBukeCollection
WSBK 1988-2002
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Onsdags" Ducati 916SP2 1995

En rokad!
Ifrån min dagbok. av Toyman , 2013-07-02

Nu får jag bassning, Ducatifolket jag föredrar Aprilian hemma i garaget. Igår efter lite gräsklippning, skrapat färgflagor och fyllt i lite färg på huset. Vart det stiljte! Efter middagen säckade jag ihop och hamnade raklång på sängen. Det går inte det här, tvingade mig upp... höfterna protesterade en del, fick satt på tvn och bälgade i mig en mugg kaffe. Så sakta gick maskineriet igång igen... men bara sakta! Sade till min kvinna och jag gör en rokad på spelplan, flyttar kungen 2 steg....

I tshirt och fillingar flyttar jag mig ner till bottenplan. Kliver i mjukistrikåerna och tager fram röda Cagiva/Dainese-stället. Tänker tanken att ryggskyddet borde klämmas i.... men middagen har snott utrymmet! Neongul Rossihjälm, handskar och hörselproppar gammelDuccen är ljudlig. Allt är på, kroppstempen lite för hög, å så startar den ej..... gör några försök. Hjälm och handskar utav och hämtar garagenycklarna. Hänger på C-techladdaren, ställer den i bilmode. Ska ge lite mer amp.... det har bara gått några minuter. Fogartyracern startar direkt, låser till garaget så på med hjälm och handskar igen..... nu e jag varmkörd! Termignoni öppet ut ur villaområdet, bruum bruum!*

Gottskär, Vallda trekant, Kungsbacka.. det var ju dit jag skulle. Tager omvägen om Hjälm, Fjärås. Stannar till vid mina föräldrars grav, städar lite. Tänker till! Gasar ner till lokalen. Ut med Millen, ett gäng år nyare hoj. Behöver det, startar jämt, nyser inte till och stannar i korsningar, är snabbare, svänger lättare, osv.... lite tystare i befolkade områden. Byter skinn.... *till svart, nu e jag inte bara varmkörd utan het! Kör upp till Statoil och hinkar i 12 liter 98oktan.... duvpiss... men det finns ju inget annat och maskineriet anpassar sig. En lycka rokad! Vi vann.... Toyman
Vem är Kungen?* Det blev 6 mil idag.*
IMG_4191 (1024x768).jpg IMG_4194 (1024x768).jpg
IMG_4195 (1024x768).jpg IMG_4196 (1024x768).jpg
Mvh Toyman
TonysSuperBukeCollection
WSBK 1988-2002
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Onsdags" Ducati 916SP2 1995


Whowww
Ifrån min dagbok av Toyman , 2013-07-14

Igår vart det upp tidigt, hade krånglat till det lite för hojen jag ska köra står nere i Kungsbacka. Det blev bilen dit och så på med Cagiva-skinnet och en runda upp till tappen och fick på lite 98 oktan. Svänger bort till järnvägsstation. Är där 6,30 och BenelliPelle möter upp på sin fina Boxer BMW och så kommer Linkan med sin fina Öhlins Multistrada. Vi far gamla E6an till Fjärås och ut på motorvägen, svänger utav innan Frillesås och ner på gamla E6an igen, efter Frillesås är några goa kurvor. Vi anländer i tid vid Shell i Ullared, sedan rullar Ducati 916 Torgny in och så kommer de 3 killar ifrån Veddige, Pierre- Honda RC30, Sven-Åke- RC45 och en HRC Fireblade. Trevliga grabber och vi är nu 7 eklusiva ekipage!

Frukost står i resplan! Torgny tar täten... frågar om vilken fart vi ska ha. Vägarna är söndags-tomma och svaret blir kör så fort du vill, Torgny gasade på redigt, det var lätt molningt, svalt och det funkade fint. Vi kom fram lagom till 9,00 till Göstas Cafe i Smålandsstenar, där var det redan fullt med lokalbor som började sin dag med en fika. För min del blev det en förstärkning utav frukosten. 7 unga ;-) gobbar med go hojsmak, lite grått hår, fasiken va mycket samlad hojåka det finns i detta gäng, Isle of Man och Moto GP banorna i Europa..... och ett antal spännande rundor är bokade för senare turer i år! Sedan blir det lite småvägar ner till Anderstorp. För 150 kr kom man rätt in i depån.... nästan. Lite ombyte men det var rätt svalt så inget komplicerat! Innan vi skiljes för en depåkollarunda bestämmer vi att återförenas vid depåkaffet 12,00.

Fortsättning följer i dagboksskrivandet/bloggandet... depån och ifrån läktarplats!Toyman!
Ditvägen och hem totalt: Det blev 32 mil .... goa*
IMG_4286 (1024x768).jpg IMG_4291 (1024x768).jpg
Kungsbacka Station, 06,30. ............ Shell i Ullared, samlingsplatsen...
IMG_4295 (1024x768).jpg IMG_4297 (1024x768).jpg
Blandade hojar vid uppsamling. ...... Göstas Cafe i Smålandsstenar
IMG_4305 (1024x768).jpg IMG_4307 (1024x768).jpg
Inne på området, Anderstorp Raceway depåområde.

Mvh Toyman
TonysSuperBukeCollection
WSBK 1988-2002

Del 2.
Classic Racinga Anderstorp söndagen 14 juli. Det vackra motorludet ljuder över området, lite kyligt och det är kanske inte läge för t-shirt så en promenad i depån med mckläderna på blir det. 7 stycken är vi med hoj, 3 stycken kom med bil och Hot-Rod Bruno kommer senare med hoj. Så en hållpunkt är satt, samling och lunch/fika 12,00. Sakta så delas vi upp under vår vandring i depån.

Classic Racing, det är mycket meka och egna lösningar som gäller. Långt ifrån den moderna, typ 600 klassen. Så händiga till tusen är dessa racers... annars skulle det inte fungera! Och salig är blandningen utav hojar i depån, här är många förare ifrån våra Nordiska grannländer ochså. Saknar lite den goa doften ifrån tvåtakts Racingoljor...... Depån och också fylld utav en saling blandning transport/husbilar, racebussar. depåtälten är utav varierande färger och former. Classic racing är en livsstil för många, snittåldern är rätt hög. Hojarna har några år på nacken!

Vi möts igen för fikat och sedan sprids vi ut igen, det finns ju några olika läktare att sitta på. Banan är stor så det är en liten del utav racen man ser, hålla koll på der tre fyra första går bra!
IMG_4312 (1024x768).jpg

Del3.
Anderstorp Classic Racing, vår resa dit till söndagens race, en perfect dag för denna typ utav aktivitet, lagom temp för alla. på ett sådant här ställe kör ju alla med extraskinn... kan bli varmt/svettigt om solen gassar på. Kameran fick jobba, 87 bilder bilder kom det med här i bloggen..... min söndag på bild... hoppas ni ochså finner någon bild fin.... bra!

Ifrån läktaren som vi satt på såg vi prisutdelningarna, det var trevligt. Det kämpades hårt på den fina Anderstorpsbanan, banan som har huserat, Formel 1, Moto GP och SuperbikeVM. Tack alla er som håller igång de gamla racermaskinerna och banorna! :))

Hemåkat... det börjas med en Pizza inne i Gislaved och full tank i hojen. Nu är vägarna fulla med semesterfirare som kommit igång, i morse hade vi vägarna för oss själva. Nu splittras vi upp lite, omkörningar och så. Inte läge att passera 200 för att komma ifatt de övriga. Vi tar adjö utav varandra i Grimeton, Torgny som var den som samlade ihop oss.

Jag, Pelle och Linkan tager adjö utav varandra i garaget mitt, jag for ju dit med bil. Är hemma ungefär 20,30..... en lång trevlig dag med folk som har samma intresse. Superhärligt: Toyman*
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Torsdags" Ducati 916SP2 1995

Vårgårda Dragway 2013
Ifrån min mc-dagbok. Av Toyman , Lördag 12 Oktober 2013.*

Igår lördag, vi är ett gäng, 12 dragracingveteraner som ska upp till Vårgårda Dragway, en nysatstning har skett där och ett gäng unga entreprenörer har stoppat in 10 miljoner i projektet, ... ett aktivt flygfält.
Vi ska träffas 09 på Maxis parkering.... sol/höstdag jag tänker motorcyckel. Duccen.... stått still ett tag. Kliver upp vid 05,00 och kommer iväg så jag är i garaget strax efter 07. Väska med kläder och hjälm är med. Slänger på en laddare och håller tummarna. Flyttar runt lite för att få ut gammel-Duccen. Fråga? Ska jag starta nu... eller ta på mig allt och starta, det är ju ibland lite lotteri. Tog på mig allt låste garaget och startade hojen. Ok!
Varmkör lite och kör iväg de få kilometrana till mötesplatsen, 2 bilar och 6 gubbs och 2 kvinnor å så jag på hoj. Det är friskt kallt. Vi rullar iväg, jag sist. Lite innan Floda öser jag förbi Håkan-gänget i Hot Roden. Försvinner men svänger in på Statoil i Floda... jag fryser och behöver lite värme. Skulle jag inte gjort detta vore jag nog stel som en ispinne uppe i Vårgårda. Efter en stund kör jag vidare men hinner inte ut på motorvägen förrän bensinlampan tänds... shit nu måste jag stanna igen. Statoil i Alingsås... 98 oktan, sabbad met Ethanol.... :-(

Inte så långt kvar, lite långsam slalomåka. Besöksparkeringen var nästan full men jag fick parkplats i depån, jippie! Precis jämte 2 Nostalgi-Funnycars, Nitro-top off the line sent 70-tal... Träffar de andra, lite kaffe och sedan en promenad runt. Utan flyget skulle det inte vara en dragstripp här, kul att de kan sammarbeta. Lite blandat i depån. Vårgårdas kommunal-boss klippte bandet och sedan kördes de några försiktiga 1/8 repor på den kalla nylagda asfalten. Det hoppades fallskärm och vart liten flyguppvisning. 3 gamla flygplan landade och visade upp sig. En Nitro Funny startades upp, gott. Nu är ju dessa showcars gamla och för alltid bannlysta på en stripp, inget utav dagens regelverk uppfyller de! Collectors Funny-TOYS! ;-) Själv körde jag min första repa i min egenbyggda Dragster här 1975... så gick det som det gick, höll på till 1997. 22 år med Dragster i olika skepnader, 6 olika.... härlig tid fylld med adrenalin! Man vart fast i det!*

Dags att dra sig hem, de i bil försvinner. 10 mil vart det hit men nu med lite varmare väljer jag en längre väg hem. Passerar Fristad, Dan MR GT40, Mustang och ett gäng motorcycklar, bara sonen hemma. Kör ner till hobbygaraget i Borås, Gunnar brukar hålla till där men nu var det bara 2 bilgobbar där, Lotus Elan och Mini Cooper.... de kör hoj ochså. 41:an ner till Björketorp och sedan sydsidan Lygnern. Fjärås Bräcka, pratar några ord med en ung mckille, kör mellanklass men verkar trivas! I Kungsbacka, hojen åker in i garaget, full med flygfän. Lite Stabil Bränslestabilisator slås i tanken och hojen får gå 5 minuter på tomgång, nu behöver jag inte bekymmra mig över bensinens bäst före datum innan nästa säsong. Vart hem 18,30! Toyman Det blev 25 mil idag!
IMG_5404 (1024x768).jpg IMG_5405 (1024x768).jpg
Ica Maxis parkering i Kungsbacka. ..... 2 tjusiga HOT RODS !
IMG_5465 (1024x768).jpg IMG_5467 (1280x960).jpg
Ford GT40 mannen i Fristad. .......... Sportvagnsfirman Von Braun i Skene.
IMG_5468 (2560x1920).jpg IMG_5470.jpg
IMG_5471.jpg IMG_5477.jpg
Mvh Toyman
TonysSuperBukeCollection
WSBK 1988-2002
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Fredags" Ducati 916SP2 1995

Midsommarafton! fredag 20 juni 2014 Toyman
Jo jo, midsommarafton, kalasafton och läge för små grodorna... ;-) Kollar man på facebook så blir man lätt påverkad.... herrejösses vad jobb många lägger ner på denna tradition! Min lite negativa hjärna tänker lite att nu vänder det och dagarna blir bara kortare igen... som tur är går det sakta. Så en ska väl hinna med fira sommar inte bara midsommar. Hoppas innerligt vädret bjuder på minnesvärd sommar. Inte bara supertorr eller superblöt utan mc-friendly så att säga... LAGOM sommar!

Leksakshandlare blev jag 1983, höll på med detta i 29år! Under denna period körde jag mycket dragracing, 1975 till 1997 med små uppehåll när butiken krävde mer jobb än det ordinare 60 timmar plus per vecka. Så de att fira vissa familjehögtider blev lidande, man sökte mer ensamheten än tvärtom, dagarna var fyllda med mänskliga möten så när man var ledig älskade man lugnet.... inte festen. Så midsommarfesten igår blev en liten hojrunda med Duccen.... och god midsommarmat med familj. Körde en kort 6-mila runda runt Kungsbacka, och oj vad det var tufft för kroppen... får jobba för att lea upp kroppen mer, så inte mc-rundorna på Superbikarna blir en pina med ledvärk och liknande. Träningsverken i höftparti och i underarmar, händer blir påtagliga på extrem sporthoj. Mina fina Arlen Ness handskar plågar mig.. sömmarna i handflatorna känns inte bra gör ont, man kan ju inte ligga i 140km/t plus hela tiden. Får se om jag kan finna någe sporthojsträningsprogram... som passar in att utföra på gymmet!

Min 916SP "2" 1995 med nästa 7000 mil på mätaren luffsar på bra, i något skede har Peter Sköld varit där och jobbat med topparna. Så lite raceigare än original SP är maskin. Luftboxen i kolfiber är inte original men jag har funnit en i glasfiber, den kommer att ersätta kolfibern. Till hösten är det dags för kamremsbyte och service. Ställer då utav denna och kommer ta en annan Ducce i trafik. Förmodligen en betydligt vassare, 996R eller 999R maskinen.
Det blev 6 mil hoj!* Toyman
IMG_2447 (1280x960).jpg IMG_2449 (1280x960).jpg
Midsommarafton 13,00 Ska åka ut lite! ..... Fikar på golfbanan 13,30
IMG_2451 (1280x960).jpg IMG_2457.jpg
14,30 Kollar centrum i KBA brandhärjat hus! ... Fjärås Bräcka 14,45
IMG_2468 (1280x960).jpg IMG_2470 (1280x960).jpg
Njuter utsikten åt väster ifrån Fjärås Bräcka.. 15,00 bor därborta vid fjorden
IMG_2471 (1280x960).jpg IMG_2472 (1280x960).jpg
15,25 hemma igen, även Bodil är tillbaka, mat! Potäter och sill och nubbe!
Mvh Toyman
TonysSuperBukeCollection
WSBK 1988-2002
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Fredags" Ducati 916SP2 1995

Handledsbrytare? av Toyman ,
2014. Fredag 12 september. Hemma nu en vecka efter semestern, 400++ mila turen "Isle of Man".
Sporthojs-abstinens, pillar ut Duccen och vill bara köra en kvällstur. Den stoppar upp redan direkt när jag svänger inom Hans-Erik i Fjärås och bjuds på kaffe och kaka. Morgan kommer förbi också, 2 Guldwinge-gobbar! Den visar upp lite startbekymmer, batteriet är inte på topp.... Svänger vidare om Ålgårda och kör hemåt, det mörknar tidigt nu! Knöliga 70-vägarna och låg fart pressar på och handlederna får det jobbigt. Toyman*
Det blev 6 mil idag.*
IMG_1342 (1024x768).jpg IMG_1346 (1024x768).jpg
Morgan och Hans-Erik som hjälpt till mycket med utställningar och så.
IMG_1347 (1024x768).jpg IMG_1345 (1024x768).jpg
Ute på bonnvishan... ..... 19,00 motljus.. det mörknar på snabbt i september
Mvh Toyman
TonysSuperBukeCollection
WSBK 1988-2002
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Min "Fredags" Ducati 916SP2 1995

Midsommarafton!
View attachment 445154 View attachment 445155
Midsommarafton 13,00 Ska åka ut lite! ..... Fikar på golfbanan 13,30
View attachment 445156 View attachment 445157
14,30 Kollar centrum i KBA brandhärjat hus! ... Fjärås Bräcka 14,45
View attachment 445158 View attachment 445159
Njuter utsikten åt väster ifrån Fjärås Bräcka.. 15,00 bor därborta vid fjorden
View attachment 445160 View attachment 445161
15,25 hemma igen, även Bodil är tillbaka, mat! Potäter och sill och nubbe!
Mvh Toyman
TonysSuperBukeCollection
WSBK 1988-2002

Gillar tidsschemat - Zack! Zack!! Zack!!!

Kan också sympatisera med tankarna på motorcykeln som flyktmaskin. När det är mycket - för mycket omkring en, då fungerar någon timme i sadeln som balsam för själen. Man rensar skallen på massa gammalt slagg som bromsar ner tankarna och styr bort fokus från det verkligt viktiga. När man sedan kommer tillbaka har man en klarare syn än innan - och plötsligt syns både horisonten och den väg man skall fortsätta vandra på.

Jag vet ingen annan sysselsättning som på en och samma gång både rensar skallen och fyller mig med energi.

Grattis till att ha folk omkring dig som förstår att sådant kan vara extra viktigt även på högtider som andra lägger lägger ohyggligt fokus och kraft på.

Att "åka en sväng" i det läget kan riva ner himmelen för någon som hänger upp hela sommarens fortsättning på hur lyckad just midsommar var.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top