Bild Kalender 2017. 1:a december Tonys Superbikecollection 1988-2002 en SUPER-ERA!

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Statistik är kul, ibland uppmuntrande.

V] Kalender 2017. 1:a december Tonys Superbikecollection 1988-2002 en SUPER-ERA!
Av Toyman, 2017-12-03 08:48
12345... TOTALT 18 sidor.
racing, sbk, sporthoj, superbike, wsbk Antal raderade inlägg: 5 1099 bifogade filer "BILDER"
Svar: 359

Visningar: 46 935
igår 22:19
av Toyman Gå till det senaste inlägget
Forum:
Filmer och Bilder (Endast

Kalender 2017... Julkalender, att fylla den varje dag med en hoj vart ju enkelt, så Julkalender ok.

Sedan kom ju tanken att fortsätta 2018, 1 hoj varje söndag å så lite text om hur den kom till. Så blev det... i den ordning de blev mina och kom till samlingen. När den första hojen kom till samlingen, Hondas RC30 så fanns ju ingen plan, ett antal år efter detta ingen plan egentligen, men det tog form en plan.... som så sakta förfinats. WSBK samlingen, homologiserings motor-cyklar till WSBK, åten är 1988 -2002.

Deltagande hojar i det skick de såldes till konsument i butik och registrerade gatlegala.
Alla ska gå att registrera i Sverige... Tysta och rena avgaser, blinkers, ljus och tuta, just precis som de sålts i butik. Det har inte gått till 100%, men jobbar så sakta på att alla ska ha ett original avgassystem på, inga avkapade bakskärmar, inga miniblinkers osv: As SOLD in SHOP!

Nu vart det ju inte så enkelt, SÖNDAGSHOJ...... blev ju "MIN" veckohoj. Ett morgoninlägg varje morgon, helst med lite text och bild på "just" min hoj. Syftet var inte att detaljbeskriva hojen, dess meriter som modell i WSBK... nätet är full med info.. så det behöver jag inte komma ihåg och dokumentera!

1099 mina bilder i tråden, nästan 8 bilder varje dag, vart ett jädrans letande i datorn.... tycker det blev ok för just min/mina hojar, alla bilder är mina bilder, men i ordning innan i datorn.... NEJ. Men har nu lyckats få till det till lite bättre.

140 dagar....... varje morgon, inte gjort på 5 minuter.... men jäkelens kul.
Totalt i tråden idag! 46938 visningar. 355 visningar per dag i snitt!

Statistik kan hålla lågan brinnande, a kind of reward
Mvh Toyman
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
15 hojar utavklarade.... 10 kvar.
Tänker att de får bero till hösten.
Kanske återstarta tråden i slutet på augusti!

Inlägg om någon hoj, ja gärna.
Men tänker... lägg inte in några bilder.
Låt det vara mina hojar... 1988-2002 WSBK hojar i CIVIL-rock. No race, nätet är fullt i alla dess vackra former!
Mvh Toyman
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Helt suverän tråd Tony, det har verkligen varit kul att läsa dessa dessa historier o se bilderna.
Ser fram emot fortsättningen till hösten.

Ha de gott
Micke
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Nu är det sommar nu är det sol.............

Trevlig sommar på er, ha det gott och kör säkert.

Med vänlig hälsning Tony och min kvinna Bodil.
Bara några få bilder i mängden.... bild-mapp-kaoset.........
Juli 2009, fikapaus. ..... ..... ..... Juni 2010 Sträcker på benen
IMG_4811 (1280x960).jpg IMG_2356 (1280x960).jpg
Juni 2010 feelings, Ångbåtsbryggan i Sätila. September 2011, Öppet hus i garaget är över..
IMG_2670 (1280x960).jpg IMG_6380 (1280x960).jpg
Jan 2012 Mc-Mässan i Göteborg. ..... Maj 2012 2 svarta hojar på tur.
IMG_7337 (1280x960).jpg IMG_8048 (1280x960).jpg
September 2012. Vi är i England. Dragracing. Maj 2013, Tjolöholm Classic är över, regn
IMG_0141 (1280x960).jpg IMG_3923 (1024x768).jpg
46988
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Skitkul att du tagit dig tid och omsorg med detta Tony. Många fina hojar och många fina bilder på DIN samling.

Helt rätt att berätta din historia med varje hoj och inte fylla på med massa race fakta ;)

Mycket uppskattat :)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej, har varit i USA nu ett gäng veckor, nu är det dags att återgå till vardagen, och det innebär att garaget får bomma upp igen. Härligt att komma hem är det också. Borta bra hemma bäst. Mvh Tony
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej tiden går fort,

När superhettan var i Sverige (maj månad) var jag på en 700 mila roadtripp med bil i USA, 24 dagar. Nashville till Phoenix. Tilläggas är att det var jättevarmt här också. Någonstans utmed Route 66 mötte vi ett par på hyrhojar, de hade bokat via en sight som kör gruppturer men valt annan tidpunkt och körde själva. 450 mil... i denna superhetta. De var inte helt nöjda.

Väl hemma vart det till att städa i garaget och flytta hojar till ett annat garage så vi kunde röra oss i överfulla lokalen. Ett filmteam ifrån Polen skulle filma lite i garaget. Der var en spännande upplevelse, mycket jobb för 30 sekunders spot... Företaget var Stockholmsbaserade XL-Moto. Får se hur det tar sig ut framöver om det blir på deras hemsida eller på You-Tube.

Så vart det till att pilla fram hoj, serva och besiktiga, inte kört hoj på 8 månader !!! Strange! Det gick bra. Tyskland står i agendan. Internationell Honda CB1100R träff. Den nionde i ordningen, är vartannat år. Sveriges Nationaldag äntrar vi Kielfärjan. 12 hojar. Vi skall till ett ställe Edersee mitt i Tyskland. Det var en intensiv tripp. 4 dygn och 200 mil tur retur. Sommarförkylning (besvärlig) :(slog till mig sista dagen så jag körde en 100 milare nonstopp hem.

Det är nu 14 dagar sedan, jag är till 96% bra och på onsdag eftermiddag går nästa hojresa med ett annat gäng till Nordtyskland....

Verkar som värmen är på väg åter, det är ok. Men gärna inte över 25c. Det är svettigt redan över 20 grader tycker.

Min kvinna vill jag ska röja i trädgården innan, så får det bli. Kanske ska tvätta hojen också. Den vart stående skiten nu när jag vart sjuk.

Ha en fortsatt trevlig fin sommar .Mvh Tony. :tummenupp

IMG_20180621_145212 (1024x768).jpg XL moto film. Philip 2018 11 (1024x768).jpg
IMG_5509 (1024x768).jpg IMG_20180527_175137 (1024x768).jpg
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Lördag 8 september 2018.
Ju mindre man gör ju fortare går tiden.....

Så jag har hittat på en ny rutin i mitt liv... tillagd en morgonpromenad varje dag! Men är inte säker på att promenad kommer att vara på morgonen nu på kommande vinterhalvår..... mörkt, kallt och blött är ju att förvänta. Får ta dessa beslut dag för dag. Promenad varje dag och gym 4 dagar i veckan. Jobbar även på ett viktmål. Stadigt under 78 kg....

Tänkte, tänkte..... komma igång

2018,SÖNDAGSKALENDERN. Tonys SuperBikeCollection 1988-2002.
16:a. Söndag 09 09 2018

Det är ju mycket nu i helgen, är skrivrostig...... tangentfingret, pekfingervalsen på tangentbordet. fingret känns som en stock! Idag, nu.... morgonpromenad, ner till garaget och lämna ut ett sålt hojchassie, gymmet. Gå på födelsedagskalas, och sedan kolla reprisen på Moto GP kvalet... . Söndag, morgonpromenad, Moto GP direkt, och så Valet..... och gå och rösta.

Är där inget imorgon bitti.... SÖNDAG alltså, har jag inte fått till det, det kommer inte helt självklart, ska ju minnas en tid tillbaka hur jag sökte, hittade och köpte hojen, gobben..... jag börjar bli till åren..... snart 69... ingen ålder på en ungdom:hihi Å så hitta rätt ibland alla bilder.

Så har vi söndag den 23 eller 30 denna månad. Tänker försöka få till en garage-städning, alltså ut med alla hojar på gården. Gården är lite annorlunda nu. De andra hyresgästerna breder ut sig = mindre plats! Men det som bestämmer är, det får inte regna. Hojarna tål ju regn... men det skvätter upp skit på nederdel hojar och hjul. Då bör "ska" alla tvättas innan de körs in... å det fungerar ju inte här hos mig. Öppet hus, garage och hojarna på gården. Mingel... det avgör vädret. Den söndagen finns inte tid för en söndagskalender. Nu 05,48 och jag ska ut och gå för att sedan åka till garaget. Köpare kommer 08,00... VF1000F försvinner och gör plats. Nästa vecka försvinner en hoj till.

God MOTO GP helg till er.
Mvh Toyman

Skryta lite.... "LEGEND"

Vets Aug 2018.jpg IMG_20180823_180624 (652x1024).jpg IMG_20180823_195025 (1024x768).jpg IMG_20180823_195042 (1024x768).jpg IMG_20180824_112120 (1024x768).jpg IMG_20180825_104835 Timo Aartomas.jpg IMG_20180825_104556 (1024x768).jpg IMG_20180825_104749 (1024x768).jpg
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
2018, SÖNDAGSKALENDERN. Tonys SuperBikeCollection 1988-2002. 16:a. Söndag 09 09 2018

15 april 2011 blev den min Ducati 996R Årsmodell 2001.
Chassie-nummer ZDHM200AA1B014343, motornummer 998W4B000629 och nybesiktigad i Uppsala med 936 mil på mätaren. Tidigare besiktigad 2007 i Stockholm med 798 mil på mätaren.
Annons på Blocket 11 april och jag vart på direkt! Vi gjorde upp affären på telefon och med en handpenning betald via banköverföring.

December 2008 vart jag ju och tittade på en som var till salu i närheten utav Norrköping! Kollat 1 Ducce. Inte övertygad. Inget köp. Min 59 års födelsedag, skulle jag köpa mig en present? 33 mil dit i vintervädret strax innan Norrköping. En Ducati 996R, såld ursprungligen i Japan (Ducati Japan) har sedan trocklat sig vidare till Sverige via England. Har förmodligen varit med om en highsider*och legat på vänstersidanÅkte hem utan att ta något beslut. Vi hade kontakt till och från. Till slut var den såld till Stockholm.... där har den varit 9 år nu........

Denna min.... såldes utav Mr Peter V i Uppsala som köpt den sommaren 2007 utav firma Kingcorz AB i Stockholm. Han lyckades lägga omkull hojen och skadade originalkåporna. Så det var nya påsatta. Han behövde stålar så hojen skulle bort. Jag for till honom en vardag, visuell besiktining "mycket fin" å så uppstart som vart med en enorm avgasknall.. jag trode något gick sönder! Han måste ha varit ute tidigare och starta upp men ej varmkört och då pyttsat ut lite soppa i feta avgasröret... som nu antändes... . När det var tyst.. så tryckte han på starten och den gick igång fint! Kändes och lät väldigt tät/ rapp och vass! Kvarstår.. vi behövde göra upp på en bank och där var lån på hojen som skulle betalas. Jag hade min lilla blå.. dock förlängda Kangoo. Funkar perfekt att köra 1 sporthoj i. På diagonalen och en behöver vara gymnast för att krypa med hojen in och surra fast den. Jag tror jag åkte hem med ett brett leende i facet! 3 år sedan jag kikat på en annan importerad.

Kan finna 4 ägare. Hojen har nog gått en del på bana i Ducceklubbens anda. Han jag köpte den utav var 64 år och kört endast ca 135 mil med den och ej på bana. Kamremmen kom dit 2007.

Min är såld utav Pantha på Biscaya Racing med leveransöversyn i 13 augusti 2001. En 106 mila service 3 veckor senare i september. En Björn Robert B i hägersten var förste ägare. Sedan köptes den i oktober 2005 utav Mr Jose C. G. R som sålde den vidare redan i slutet på maj månad 2006. Då köpte racermannen Jay Cheng den och körde på Ducati klubbens tävlingar. Racekåpor, och lite tuningdelar i maskin... mitt i säsongen 2007 såldes den till Mr Peter i Uppsala. En må väl tänka att Jay inte hade hastighetsmätaren på när han körde bana...

500 st limited Edition.... utan Ducces nummerplakett???

Säljarens bilder på hojen.
1 (1280x850).jpg 2 (1280x850).jpg 3 (1280x850).jpg 4 (1280x850).jpg Motornr (1280x850).jpg Ramnummer (1280x850).jpg
7 (1280x850).jpg 9 (1280x850).jpg

Tonys SuperBikeCollection WSBK 1988 till 2002
I den ordning de kom in i garaget

1. År 2000 ….. Honda VFR750R RC30 1988
2. År 2001 ….. Yamaha FZR750R OW01 1989
3. År 2002 ….. Kawasaki ZXR750R 1991
4. År 2002 ….. Suzuki GSX-R750R 1989
5. År 2003 ….. Suzuki GSX-R750SP 1994
6. År 2003 ….. Kawasaki ZX7RR 1996
7. År 2004 .... Honda RVF750R RC45 1994
8. År 2004 ….. Yamaha YZF750SP 1993
9. År 2005 ..... Yamaha YZF R7 OW02 1999
10. År 2006 ..... Ducati 851SP3 1991
11. År 2006 ..... Kawasaki ZXR750R 1993
12. År 2007 ..... Bimota SB8R 2000
13. År 2007 ..... Aprilia RSV Mille SP 2000
14. År 2008 ..... Honda VTR1000 SP2 2002
15. År 2010 ..... Honda VTR1000 SP1 2000
16. År 2011 ..... Ducati 996R 2001

Nu! 3 stycken Yamaha
Nu! 3 stycken Kawasaki
Nu! 4 stycken Honda
i samling! Är vi färdiga med dessa japanska märken nu?

Mvh Toyman
72742
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min "Tisdags" Ducce 996R. 2001.

Ifrån min dagbok.

Tisdag 12 april 2011. Lite mör nu på morgonen, tur en inte ska köra 100 mil idag. Måndag, igår morse 05,10 vred jag om*tändningsnyckeln. I tid för att slippa värsta Göteborgsmorgonrusningen, men vart ändå förvånad över all trafik som var på ingång till Göteborg, lite fuktstänk på rutan! Dagen grydde och vädret bytte till skinande sol. Uppe utanför Enköping ligger en utav mina leverantörer, passade på slinka in där. De vart trevligt och klockan gick, fick skynda mig resten upp till Uppsala, körde då fel i fina Studentstaden och kom fram 12,30 en halvtimma för sent.

Efter telefonkontakt med säljaren och guidning hittade jag till rätt villaområde. Inne i ett garage stod röda Italienskan ihop med gul American... en Cheva, Corvette. Plötsligt pratade vi massa bil! Så focus på skönheten. Jag hade ju redan investerat i den, köpt den på telefon och*låst med handpenning. Ren och fin men ingen showroomputs! All ducumentation, kapell, 2 klass 3 lås, stöd*och C-tech laddare. Sadeldelen är omlackad måste gått sönder i kraschen hojen vart med om. Inga skador på styrstoppen. Original fotpinnar försvann väl i kraschen ochså nu andra på med raceväxling. Men ser väldigt bra ut!

Ducatin 996R årgång 2001, Svensksåld startade direkt och stannade nästan direkt på tomgång, andra starten ledde till knall i luftburken, värre än pistolskott och grå rök vällde ut runt tanken, till slut morrade hon på. Crispig och het som en tigrinna. Något utav de vassare jag reglerat med handleden, något lite smällande i de stora öppna avgassystemet. En och annan tanke om brända ventiler dök upp i huvudet..... slog bort denna tanke till förmån för vass kamaxel och insprutning uppsatt för lite högre motortemp! Om jag fattat rätt så lämnar maskin 998 Testastrettamotorn årgång 2001... 146 hkr, 2 cylindrar och*998*kubik.*

100 KW / 136 PS bei 10.200

101 KW / 137 PS*bei 10.000 (Messwert im TÜV-konformen Zustand)

107 KW / 146 PS*bei 10.300 (Messwert mit Term. + entspr. Steuergerät)

För att få in allt i Kangoon behövdes skohorn, en backspegel fick moteras bort. Resan hem gick otroligt bra, ett leende och inga gäspningar. 20,45 stängde jag utav Kangoon. 105 mil totalt, lite keligt att köra själv, tur att de var gott väder. I regn hade ögonen blivit jobbigt trötta.

IMG_5113 (1024x768).jpg IMG_5114 (1024x768).jpg
IMG_5115 (1024x768).jpg IMG_5116 (1024x768).jpg
IMG_5118 (1024x768).jpg IMG_5119 (1024x768).jpg IMG_5120 (1024x768).jpg IMG_5121 (1024x768).jpg


Gubbe på utflyckt, Ducce på er.... Toyman

Hmmmm kamremmen är 135 mil gammal.......... men snart 4 år sedan bytet! Köra en 10 mila runda? Eller! Undrar om en kan pilla dit nya själv?
 
Last edited:

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Köping
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Min "Tisdags" Ducce 996R. 2001.

Ifrån min dagbok.

Tisdag 12 april 2011. Lite mör nu på morgonen, tur en inte ska köra 100 mil idag. Måndag, igår morse 05,10 vred jag om*tändningsnyckeln. I tid för att slippa värsta Göteborgsmorgonrusningen, men vart ändå förvånad över all trafik som var på ingång till Göteborg, lite fuktstänk på rutan! Dagen grydde och vädret bytte till skinande sol. Uppe utanför Enköping ligger en utav mina leverantörer, passade på slinka in där. De vart trevligt och klockan gick, fick skynda mig resten upp till Uppsala, körde då fel i fina Studentstaden och kom fram 12,30 en halvtimma för sent.

Efter telefonkontakt med säljaren och guidning hittade jag till rätt villaområde. Inne i ett garage stod röda Italienskan ihop med gul American... en Cheva, Corvette. Plötsligt pratade vi massa bil! Så focus på skönheten. Jag hade ju redan investerat i den, köpt den på telefon och*låst med handpenning. Ren och fin men ingen showroomputs! All ducumentation, kapell, 2 klass 3 lås, stöd*och C-tech laddare. Sadeldelen är omlackad måste gått sönder i kraschen hojen vart med om. Inga skador på styrstoppen. Original fotpinnar försvann väl i kraschen ochså nu andra på med raceväxling. Men ser väldigt bra ut!

Ducatin 996R årgång 2001, Svensksåld startade direkt och stannade nästan direkt på tomgång, andra starten ledde till knall i luftburken, värre än pistolskott och grå rök vällde ut runt tanken, till slut morrade hon på. Crispig och het som en tigrinna. Något utav de vassare jag reglerat med handleden, något lite smällande i de stora öppna avgassystemet. En och annan tanke om brända ventiler dök upp i huvudet..... slog bort denna tanke till förmån för vass kamaxel och insprutning uppsatt för lite högre motortemp! Om jag fattat rätt så lämnar maskin 998 Testastrettamotorn årgång 2001... 146 hkr, 2 cylindrar och*998*kubik.*

100 KW / 136 PS bei 10.200

101 KW / 137 PS*bei 10.000 (Messwert im TÜV-konformen Zustand)

107 KW / 146 PS*bei 10.300 (Messwert mit Term. + entspr. Steuergerät)

För att få in allt i Kangoon behövdes skohorn, en backspegel fick moteras bort. Resan hem gick otroligt bra, ett leende och inga gäspningar. 20,45 stängde jag utav Kangoon. 105 mil totalt, lite keligt att köra själv, tur att de var gott väder. I regn hade ögonen blivit jobbigt trötta.

View attachment 444712 View attachment 444713
View attachment 444714 View attachment 444715
View attachment 444716 View attachment 444717 View attachment 444718 View attachment 444719


Gubbe på utflyckt, Ducce på er.... Toyman

Hmmmm kamremmen är 135 mil gammal.......... men snart 4 år sedan bytet! Köra en 10 mila runda? Eller! Undrar om en kan pilla dit nya själv?

Hej. Min har lämnat landet nu. Undrar hur många Svensksålda som finns kvar?

Mvh Micke.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Toymannen - jag är nyfiken på vad du betalar för dina hojar egentligen? : )

Jo du MickeZX7R.... det undrar jag också? För mycket? För lite?

RC30.... köpt i december 2000. Den hade jag ej råd med. Vi kunde dock göra en deal där jag fick prutat 10% och då räckte pengarna......
Annars är tanken vid varje köp, om jag inte tror att jag kan sälja den ganska omgående och få tillbaka mina kronor ska jag avstå!
Ibland måste jag vika mig för detta, en del hojar är ju väldigt svårfångade. Men jag har på inget sett rusat rakt in i en deal bara för att jag måste ha hojen.
En del, några få hojar kommer inte behålla sitt pris värde, en del var ju ganska omgående typ "fula ankungen" men för min samling är de ett måste.
Suzukis S-rad ( 1996 - 1999 ) och efterföljaren som kom år 2000, vanliga standard-hojar är inte jättedyra men kommer några år framöver dala i pris tror jag.
Jag tillhör inte dem som renoverar och får hojar till nyskick, utan får förlita mig på säljaren och mitt egna omdöme när jag köper hoj. Ska vara i skick för att visa upp, Bra klang i motorn och kännas tät, distinkta avgaspuffar! Inte minst så nära original som möjligt.

Vad jag betalar är min och min frus hemlighet. Ibland vill man helst glömma det! Bra eller dålig affär?
Jag har inte köpt dem för att tjäna pengar utan för mitt nöjes skull. Det efterträdde min hobby som dragracer på 4 hjul i 22 år... Man får fylla sin fritid och jag kunde göra detta. Bli återfallsknutte med stort garage.
Så om några år står man ju inför kvittoskrivning och ska sälja ut garaget. Först då vet jag om priset var rätt OK eller helt åt hälskotta! Sverige kan ju vara lite svårt att sälja dessa hojar i. Prisbilden i Europa är ju en bit högre.

En superfin S-RAD 96/99 kan jag betala 20-25 tusen för. Krav. Original, Blå/vit... välvårdad!

Långt svar vart det Micke ....... Mvh Tony i Kungsbacka
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jo du MickeZX7R.... det undrar jag också? För mycket? För lite?

Och jag undrar om du har dem försäkrade på nåt smidigt sätt. Alltså om du försäkrat dem ihop, som en samling, eller om det är "styckvis försäkring" som är enda sättet?
Undrar pga att jag tycker det börjar bli en kostnad att ha mina R6:eek:r och offroads styckvis garageförsäkrade, så jag tänkte om du hade nåt bra tips?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jo du MickeZX7R.... det undrar jag också? För mycket? För lite?

RC30.... köpt i december 2000. Den hade jag ej råd med. Vi kunde dock göra en deal där jag fick prutat 10% och då räckte pengarna......
Annars är tanken vid varje köp, om jag inte tror att jag kan sälja den ganska omgående och få tillbaka mina kronor ska jag avstå!
Ibland måste jag vika mig för detta, en del hojar är ju väldigt svårfångade. Men jag har på inget sett rusat rakt in i en deal bara för att jag måste ha hojen.
En del, några få hojar kommer inte behålla sitt pris värde, en del var ju ganska omgående typ "fula ankungen" men för min samling är de ett måste.
Suzukis S-rad ( 1996 - 1999 ) och efterföljaren som kom år 2000, vanliga standard-hojar är inte jättedyra men kommer några år framöver dala i pris tror jag.
Jag tillhör inte dem som renoverar och får hojar till nyskick, utan får förlita mig på säljaren och mitt egna omdöme när jag köper hoj. Ska vara i skick för att visa upp, Bra klang i motorn och kännas tät, distinkta avgaspuffar! Inte minst så nära original som möjligt.

Vad jag betalar är min och min frus hemlighet. Ibland vill man helst glömma det! Bra eller dålig affär?
Jag har inte köpt dem för att tjäna pengar utan för mitt nöjes skull. Det efterträdde min hobby som dragracer på 4 hjul i 22 år... Man får fylla sin fritid och jag kunde göra detta. Bli återfallsknutte med stort garage.
Så om några år står man ju inför kvittoskrivning och ska sälja ut garaget. Först då vet jag om priset var rätt OK eller helt åt hälskotta! Sverige kan ju vara lite svårt att sälja dessa hojar i. Prisbilden i Europa är ju en bit högre.

En superfin S-RAD 96/99 kan jag betala 20-25 tusen för. Krav. Original, Blå/vit... välvårdad!

Långt svar vart det Micke ....... Mvh Tony i Kungsbacka

- men...men..men... du köper inte hojarna för att tjäna pengar, o du mekar inte med dem...men försöker å andra sidan sälja dem så snart som möjligt. Den ekvationen är knepig :confused:
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
- men...men..men... du köper inte hojarna för att tjäna pengar, o du mekar inte med dem...men försöker å andra sidan sälja dem så snart som möjligt. Den ekvationen är knepig :confused:

Hur tänker du nu? Jag började med mitt "återfall" till motor-cyklar för 20 år sedan!!!! Kommer att fylla 70 år 2019. Då tänker jag att jag måste kanske tänka på att tömma lokalen.
Då har jag varit motorcyklist i 10 år + 20 år. 30+ år totalt. Kört hol i Europa, Afrika och Usa. Med en snittkörning över 500 mil varje år!
Vad är det som är konstigt? Min passion.... ? Mitt intresse?
Mvh Toyman
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hur tänker du nu? Jag började med mitt "återfall" till motor-cyklar för 20 år sedan!!!! Kommer att fylla 70 år 2019. Då tänker jag att jag måste kanske tänka på att tömma lokalen.
Då har jag varit motorcyklist i 10 år + 20 år. 30+ år totalt. Kört hol i Europa, Afrika och Usa. Med en snittkörning över 500 mil varje år!
Vad är det som är konstigt? Min passion.... ? Mitt intresse?
Mvh Toyman

- Nä inte konstigt alls, jag undrade bara varför du köper in hojar som du sedan vill bli av med så snabbt eftersom du inte gör det för att tjäna pengar.

"..tanken vid varje köp, om jag inte tror att jag kan sälja den ganska omgående och få tillbaka mina kronor ska jag avstå!"

Det är alltså ingen kritik, om du nu läste det så, utan bara nyfikenhet : )
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Köpa en garderob eller en ny spis gör man med hjärnan, då kalkylerar man och funderar på vad som blir bäst ur både en praktisk och en ekonomisk syn på det hela.

Motorcykel köper man med hjärtat, det finns ingen logisk förklaring till varför man gör si eller så, köper ett visst märke eller en viss hoj, man bara gör det för att det känns bra, det finns ingen förklaring! :)

Fortsätt som du gör Tony, köp dina hojar och underhåll oss med dina historier från ett rikt liv, det uppskattar vi allihop!!!:krama:tummenupp
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
- Nä inte konstigt alls, jag undrade bara varför du köper in hojar som du sedan vill bli av med så snabbt eftersom du inte gör det för att tjäna pengar.

"..tanken vid varje köp, om jag inte tror att jag kan sälja den ganska omgående och få tillbaka mina kronor ska jag avstå!"

Det är alltså ingen kritik, om du nu läste det så, utan bara nyfikenhet : )

Hej MickeZX7R, om du kikar i texten så står det "om". Tanken är då att jag bedömer det som ett ok pris. Har ännu ej sålt en enda utav dessa sporthojar. Min svenska är väl inte jättebra....
Kan vi släppa din första fråga nu? Mvh Tony
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Och jag undrar om du har dem försäkrade på nåt smidigt sätt. Alltså om du försäkrat dem ihop, som en samling, eller om det är "styckvis försäkring" som är enda sättet?
Undrar pga att jag tycker det börjar bli en kostnad att ha mina R6:eek:r och offroads styckvis garageförsäkrade, så jag tänkte om du hade nåt bra tips?

Hej, de är garageförsäkrade hos MHRF som i sin tur tar hjälp utav Folksam. Jag har cyklar veteranförsäkrade där via/genom Honda CB1100R Klubben. Man kan då medförsäkra hojar över 10 år gamla till ok pris. Mvh Tony
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top