Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Jag skiter i lagen som de flesta i min krets/närhet

Nej nu är jag trött på detta hyckleri av alla laglydiga polisälskande muppar som poppat upp ur sörjan i kölvattnet av Kalla Fakta programmet Som moraliserat, fördömer & dömer barn till döden.
Eran ståndpunkt är att polisen alltid gör rätt & har där med rätt att tillgripa vilka makt/våldsmedel som helst - Skit snack
Bryter man mot lagen får man skylla sig själv om man dör oavsett brott. Vilket jag tycker är kvalificerat skitsnack
Forumet heter Sport Hoj - Oh Yes! Vad är en sport hoj en sur Traja på 60 hk?
Sporthoj köpte jag för att köra fort, riktigt fort på allmän väg. Att nöta runt en bana varv efter varv för att bli av plockad då jag inte gjort en juste, utan farlig omkörning av det bredarslade kärringhelvetet som legat framför mig i knappt styrfart vinglande över hela banan & därmed omöjlig gjort en regelriktig omkörning. SMC funktionären som skulle läxa upp mig för att jag knuffar undan kärringen erkände själv att det var fel att placera mig i snigelgruppen & förstor min irritation & försökte sälja på mig fler kurser, glöm det sa jag. - Skiter jag i då det var trist att köra: bana varv efter varv efter varv efter........ I oändlighet, roligare att köra live.
Kan jag köra ifrån Polisen gör jag det & har gjort det vid ett par tillfällen - Och utan att skämmas ett skit för det.
Har jag monterat bort reg. skylten - vid annalkande hårdkörning - Ja, Ja, ja halleluja.
Jag håller aldrig hasigheten.
Jag ger polisen fingret innan jag drar ifrån dem. eller så ofta jag kan.
Då Stockholm är litet & våra vattenhål är få vet jag vilka som gömmer sig bakom sina respektive nick - Så där därför vet jag att ni är ena fega opportunistiska hycklare jag har snackat med er på Rosenhill där ni skrutit om er kör skicklighet & hastighets rekord & jag har sett er på Bulten & Nynäsvägen bryta mot alla trafikregler som finns - vill ni som laglydiga medborgare ta ert straff bistår jag gärna med att förse Polisen med ert reg. nummer & en skakig hjälm kamera film som visar er framfart på 50 & 70 km/h vägar - så kan ni göra rätt för er - Jag är riktigt trött på ert skitsnack - håll käften eller ta konsekvensen era hycklare.:dummer


Antijantelagen

Martin, vet du vad jag tycker, -du snackar en massa skit och håller alltid på att raljera i en massa trådar, spänn av lite!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det som förvånar mig är att ingen skyller på bristen av bana i stockholm ännu..

Allt det här beror på att de inte enkelriktar Sveavägen och inför fri fart. Eller varför inte en replika av Nürburgring ute på Djurgården, där finns gott om plats och vem går och tittar på storkar på Skansen på 2000-talet ändå?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Öhhhh, vadå, har väl alltid rejsats på Sveavägen, en streetracerbil voltade av oklar anledning mellan donken och Sveaplan och fick gömmas lite diskret bakom en korvkiosk/sidogata lite hastigt en onsdagskväll -86 eller -87. :yoparty

Problemet är ju att några alltid ska avbryta racen :gnissla:gnissla
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Martin, vet du vad jag tycker, -du snackar en massa skit och håller alltid på att raljera i en massa trådar, spänn av lite!

Någon måste säga som det är, det håller inte att blunda för verkligheten - nu ämnar jag på Årsta tragedin & där viker jag inte en tum. Bara för att en blodtörstig pöbel skriker rätt åt dig (att du körde ihjäl dig) & din familj (får skylla sig själva) måste man ha civilkurage nog att stå emot när de har/gör fel. Kallar du det för skitsnack - ja då har vi inget mer att snacka om! I övrigt kan jag ha släppt ifrån mig en del tvivelaktiga inlägg, men vem har inte gjort det ? Ingen är felfri eller? :mad:
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
att ni orkar hålla på och diskutera fortfarande, var ju glasklart vem som gjorde vad osv. lägg ner ffs. kan nästan garantera att så fort er hoj blir stulen kommer ni sitta där och tycka att polisen ska preja drägget av vägen osv så att de får det de förtjänar osv. det var likadant med denna händelse, dessvärre var inte christoffer nån hojtjuv osv.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu är Du lite svår att följa med tanke på tidigare inlägg och Din uppfattning om diskussion verkar inte sådär överhövan inriktad på kommunikation och att ta intryck men... jag vill lämna några korta kommentarer och frågor:

...Jag skiter i lagen som de flesta i min krets/närhet...
Känns ju tryggt, gäller detta även hojtjuveri, stöld, misshandel, väpnat rån etc? Är det bara isolerat till trafiklagstiftningen, varför då så upprörd över polisens agerande? Dom är ju bara människor, bör väl bara få ta ut svängarna på samma sätt? Men det gäller kanske egentligen bara just Dig?

...Nej nu är jag trött på detta hyckleri...
Läser vi samma tråd? De flesta kommenterar trådens ämne och den tragiska upplösningen, inte många diskuterar sin egen körning och drar paralleller till den. Vad de flesta begär är att SH-förare inte uppträder som ynkryggar, döljer sin identitet och försöker smita undan sitt ansvar. Försök förstå att vi är många med genuint mc-intresse som vill fortsätta åka sporthoj även på gata, vi vill inte mista den möjligheten bara för att Du och fler med Dig inte förstår att Samhället inte erbjuder Dig en gratis lekplats i allmän trafik. Sorry.

...Eran ståndpunkt är att polisen alltid gör rätt & har där med rätt att tillgripa vilka makt/våldsmedel som helst...
...Bryter man mot lagen får man skylla sig själv om man dör oavsett brott. Vilket jag tycker är kvalificerat skitsnack...
Var läser Du det? Ett fel från polisen (de flesta verkar anse att vissa inslag i jakten går utöver lagar och förordningar) kan ju aldrig urskuldra förarens beteende? Om vi kan vara överens om att polisjakten med de två bilarna gick till överdrift, är vi också överens om att killen aldrig skulle ha satt sig på den hojen på allmän väg? Inte heller medvetet leta snutjag?

...Sporthoj köpte jag för att köra fort, riktigt fort på allmän väg...
Sälj den! Fort som tusan - skulle Din åsikt vara representativ för annat än ett fåtal skulle de totalförbjudas, och det bums! Förvänta Dig i vart fall ingen sympati, håll käft och fortsätt åka snålskjuts på de riktiga SH-åkarna.

...Att nöta runt en bana varv efter varv för att bli av plockad då jag inte gjort en juste, utan farlig omkörning...
Mmm, så inte ens fri fart på en bana var tillräckligt? Att inte skrämma skiten ur de övriga förarna och klara en omkörning på banan var för mycket att hantera? Gediget, känns verkligen tryggt...

...Kan jag köra ifrån Polisen gör jag det & har gjort det vid ett par tillfällen - Och utan att skämmas ett skit för det...
...Har jag monterat bort reg. skylten - vid annalkande hårdkörning - Ja, Ja, ja halleluja...
Och tre inlägg senare tar Du dina straff som en man? Igen? Nej vet Du vad, konsekvens verkar inte heller vara Din bästa sida.

...Jag håller aldrig hastigheten...
...Jag ger polisen fingret innan jag drar ifrån dem. Eller så ofta jag kan...
Varför inte det? Gör det ont? Tycker Du att Du är tuff? Varför inte prova att hålla farten förbi en förskola, ett ridhus, genom ett samhälle? Du kanske skulle gilla det? Vad vinner Du på att reta polisen? Vad tillför Du när nästa SH-åkare faktiskt stannar och tar sitt straff? Eller vill Du fortfarande bara leka hardkåår rebell för att just Du ska må bra och det ska låta bra vid nästa fikapaus?

...Så därför vet jag att ni är ena fega opportunistiska hycklare...
Så - för att folk kör fort på allmän väg har man inte rätt att tycka att det går till överdrift när körkortslösa barn leker åutlaw och medvetet provocerar fram livsfarliga situationer på vägen? Denna tråd handlar inte om farter i sig, det handlar om en specifik händelse med tragiskt slut. Nu gäller min åsikt naturligtvis riktiga mc-förare med körkort, utbildning och erfarenhet. Och som kan föra sig på en bana utan att skrämma skiten av övriga förare.

I rest my case...
 
Last edited:

jetson

Guest
Sälj den! Fort som tusan - skulle Din åsikt vara representativ för annat än ett fåtal skulle de totalförbjudas, och det bums! Förvänta Dig i vart fall ingen sympati, håll käft och fortsätt åka snålskjuts på de riktiga SH-åkarna.


Förstår jag dig rätt så har du en 1000cc sporthoj men har aldrig kört fort på allmän väg? I så fall förtjänar du ett pris för du är garanterat ensam om det i hela världen :tummenupp :Bugar
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ledsen att behöva säga det men jag tycker att on/offroad uppvisar ett otroligt olämpligt beteende på detta forum och med all säkerhet även i verkligheten. I övrigt tycker jag att snubben som körde ihjäl sig är den som uppträtt mest olämpligt i den situation som han själv skapade och hans familj och närstående fick själv betala det högsta priset. Som andra redan skrivit, han skulle aldrig suttit på den hojjen. Ytterst olämplig förare.

//J
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vad jag har för hoj och hur fort jag kört har absolut I-N-G-E-N-T-I-N-G att göra med denna tråd, detta ämne och framför allt inte med on/offroad:s inlägg att göra. Vad som möjligen har med tråden och citatet att göra är att jag:
- försöker köra med insidan av pannbenet, förutse risker och behålla rimliga marginaler.
- tränar så ofta jag kan och har möjlighet för att utveckla min körning och öka marginalerna. På bana.
- försöker undvika att reta medtrafikanter och boende längs vägarna där jag far fram.
- håller farten vid fartkameror, sänker duktigt genom samhällen och tar hänsyn vid lekplatser, skolor etc.
- pröjsar för mina överträdelser. Cyklar någon längre period vid behov.

Jag hoppas det besvarar Din fråga:)

Förstår jag dig rätt så har du en 1000cc sporthoj men har aldrig kört fort på allmän väg? I så fall förtjänar du ett pris för du är garanterat ensam om det i hela världen :tummenupp :Bugar
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Kan inte den här trådjäveln bara dö ?
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Det här inlägget är endast ämnat för: Risbrännarn, HojSugen,2StrokeMan, blueridge och i viss mån även Bettskena.
Det räcker nu va?
Det är inte förbjudet att gå lägga sig nu?
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
låt tråden dö..klart att polisen ska få göra som dom vill utan represalier och bli dömda..they are above the law...
Låt alla horminstinna medlemmar i LTG bestämma själva vad man anser är " vad situvationen kräver " och ge dom rätten att skjuta på rotmos..då slipper dom ju jakten iof som dom så älskar...
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Sign Morgonsur tycker jag sammanfattar inslaget bra.

http://morgonsur.wordpress.com/2012/04/21/trams-tv4/

Om att granska Kalla Fakta

I onsdags visade TV4:s Kalla Fakta ett av de märkligaste ”granskningsprogram” jag någonsin sett. Man utlovade ”ruggiga bilder”, och det var också med en ruggig känsla jag stängde av TV:n. Men av helt andra anledningar än Lennart Ekdal utlovat. Det är alltid fruktansvärt hemskt när unga människor dör. Jag beklagar verkligen 22-årige Christophers död, och kan förstå att hans anhöriga aldrig kommer att komma över vad som hänt.

Men att något i sig har drabbat människor gör inte att en redaktion för ett TV-program lydande under Radio och TV-lagen kan tappa omdömet fullständigt och bete sig hur som helst. Jag tänkte nu själv presentera ett ”gräv” som behandlar Kalla Faktas journalistik med en vinkel – om än betydligt mer balanserad än Kalla Faktas sådan.

Först av allt: Jag kan omöjligt föreställa mig hur det känns att drabbas av något så fruktansvärt som att förlora någon man älskar så mycket. Men jag har sett det hända andra, och kan utifrån konstatera att de flesta som bearbetar en så stor sorg antingen försöker hitta en mening, eller försöker hitta en skuld. Det ena är konstruktivt, det andra destruktivt. Man kan pendla mellan de två, och hantera dem samtidigt. Men i slutändan är det nog inte bra om bra om man fastnar helt och hållet i skuldspåret.

Jag kan förstå att Christophers anhöriga inte kan hitta någon mening efter detta dödsfall, men det blir också allt för tydligt för tittaren att de istället valt att hantera sitt trauma genom att leta skuld. Och känslan jag får är att de letar denna skuld där rimligtvis ingen annan än de själva (och TV4) kommer att hitta den. Som tittare blir det bara plågsamt att se TV4 utnyttja traumatiserade människor för att göra en poäng som kanske finns - men den finns definitivt inte i den här historien.

TV4 väljer att heja på och med all kraft förstärka lidande människors svårigheter att gå vidare i kampen att försöka hantera sin ofattbara sorg. Man knuffar dem längre ned i detta bottenlösa svarta hål och vill ”hjälpa” dem att uppnå… ja, vad? Upprättelse? Från vem och för vad? Christophers död blir inte lättare att bära för att man med TV4:s hjälp bedriver en grundlös förtalskampanj mot en enskild polisman. En polisman som Christopher endast mött som en svart SAAB i några sekunder - innan han drog ifrån den för att aldrig se den igen.

Det var inte den intervjuade polismannen som dödade Christopher. Att påstå något sådant är fel. Man har ingen rätt att beskylla oskyldiga människor hur stor förlust man än drabbats av, och hur illa man än mår själv. Inte ens om en känd TV-journalist ivrigt manar på en.

Och att man känner djupt med den som försöker hantera en förlust gör inte att det är okej att som ”kompensation” bedriva mediekampanj mot en enskild polis och människa som inte ens var på platsen när Christopher dog. Att offra en annan människas heder till mediegudarna ger inte Christopher tillbaka, Lennart Ekdal. Det sätt på vilket ni dessutom hetsar på och hänger ut svårt traumatiserade människors uppenbart felriktade frustration till allmän beskådan är inte bara lågt. Det är helt och hållet oförsvarligt.

Vad ville ni visa? Att djup smärta ibland kan leda en helt fel? Ville ni belysa hur svårt det är att acceptera förlusten av en nära anhörig? Det lyckades ni i alla fall med. För mig lyste det som ett plågsamt huvudtema genom hela reportaget. Men lösningen på just den här förlusten ligger inte i den riktning ni pekade, vilket är plågsamt uppenbart för i princip alla som såg programmet.

Unga människor och deras vänner läser ofta kommentarer på nätet. Särskilt om sig själva. Hur tror ni tittarnas gensvar efter inslaget känns för den unga flickan, om hon nu tagit del av det? Det är bara att gå in på er hemsida, på Twitter, eller på något av alla otaliga webforum och läsa kommentarerna. Jag har aldrig i mitt liv sett en så förkrossande enig… närmast lynchmobb… som till 99% ställer upp på polisens sida. Ja, det är nog faktiskt runt 99%, om ni går in och tittar. Det har jag faktiskt aldrig varit med om i något enda TV-program som vare sig tagit ställning för eller mot polisen. Det må man säga är en bedrift i sig. Man skulle nog på kvällstidningsspråk utan att skämmas kunna kalla det ”TITTARNA RASAR MOT TV4″.

Att det skulle bli så förstår vem som helst som bara har det minsta grand omdöme efter att ha sett ert upplägg och sätt att berätta i reportaget. Förstod ni verkligen inte det själva?

Beträffande TV4:s omdömeslösa reportage och reaktionerna därpå ’granskas” det förstås som vanligt inte ett dugg. Varken på TV4 eller i annan media. Precis som i fallet med Expressens vapenåtal i förra inlägget håller media varandra om ryggen in i döden. Det är tyst som i graven. Istället publicerar TV4 ett rätt pinsamt svar där man pratar om att minsann ”många som hörde av sig till TV4 efteråt var upprörda över att polisen inte avbröt jakten i tid.” Man exemplifierar inte vad ordet ”många” omfattar i mer exakt antal, och framför allt inte hur ”många” som hörde av sig med annan uppfattning. ”Vi har rätt i alla fall! Pilutta dig! Stjärnstopp!”

Vad tänkte ni egentligen på? Att först visa en film där en oregistrerad motorcykel helt oprovocerat åker förbi en polisbil i 200 kilometer i timmen inne i stan och drar iväg på en så horribel resa utan att polisen ens har försökt stoppa motorcykeln gör att ”Nisse i Hökarängen” – som ni mediefolk visst brukar kalla er målgrupp - tar sig för pannan, gapar och ruskar på huvudet. Det krävs ingen större fantasi för att förstå att Nisse, som både måste ha registreringsskylt, körkort, får stanna och blåsa i alkotest, får både parkerings- och fortkörningsböter och tvingas betala trängselavgift inte självklart tycker att Christophers trafikbrott är en bagatell. Ni kanske träffar andra Nissar än jag, men det är inte svårt att föreställa sig vad som sägs i TV-soffan om framfarten. Det var nog inte många snälla eller förstående ord som sades, för att uttrycka sig milt.

Så, när man fått TV-publiken att välja sida – inte för polisen, utan mot Christopher – väljer man att låta en ung flicka berätta om sin upplevelse. Jag vet inte vad hon sade innan TV4 klippt ihop det, men i det färdiga resultatet förmedlar hon en horribelt nonchalant inställning till sig själv, trafiken, polisen, rättssamhället, världen och andra trafikanter. Man riktigt ser för sitt inre hur blodtrycket börjar stiga på ”Nisse i Hökarängen”. Särskilt vid tanke på rättsväsendets resoluta och dyrköpta ingripande när Nisse själv körde några kilometer i timmen för fort eller parkerade fel. Och TV4 har tydligen bestämt sig för att läga upp en straffspark för Nisse:

”Och sen så… det tar liksom aldrig slut! Det kommer bara mer och mer poliser. Man vet inte vad man ska göra!”

Jag kan riktigt se ”Nisse i Hökarängen” skaka på huvudet till denna upplagda straffspark och i affekt träda in i Lennart Ekdals ställe och ge henne svaret, rakt in i rutan: ”Öhhh… Stanna, kanske…???”

Jag är måhända ingen journalist, men jag vet i alla fall en sak:

Om man vill göra en poäng eller belysa ett problem är det en fördel om de inledande frågeställningarna och den poäng man vill göra motsvaras av dramaturgin, retoriken, argumentationen och innehållet i den berättelse man använder för att stärka sina argument. Det är en fördel om texten på förpackningen någorlunda motsvarar innehållet i den.

På TV4 tycks man leva i en egen Bizzaro-värld; en alternativ dimension, ett förvrängt universum där allt är baklänges, upp-och-ner och ställt på ända.

Man hade inför programmet annonserat programmet genom att bulla upp rejäla frågeställningar på ett sätt som antydde att programmet också skulle ge självklara svar:

”Är det nödvändigt av polisen…?”, ”Finns det alternativ…?” ”Hur får vi stopp på polisens biljakter…?” ”Hur ser vi till att detta aldrig händer igen…?”

Allt kryddat med uttalanden från programledaren som antydde sensationella avslöjanden: ”De mest ruggiga bilder jag någonsin sett!”, ”Helt sanslös polisjakt på mc-killen!”

Jodå. Nog var förväntningarna höga på att få sig en rejäl TV-upplevelse. Boven var redan utpekad, och de självklara lösningarna lurade under ytan…

”Sensation” vet jag inte om det var, men nästan. Det var åtminstone ett av de mest ”ruggiga” journalistiska klavertramp jag någonsin sett i TV. Och det vill inte säga lite.

Efter programmet satt jag med ett lätt illamående. Mest å Christophers uthängda anhörigas vägnar, samt å den polismans vägnar som TV4 gått ”all in” på att ta heder och ära av och för svenska folket utmåla som direkt ansvarig för Christophers död.

Hur tänkte man egentligen när man ställde några initiala frågor som tydligt adresserade polisen som Det Ondas Genius – för att sedan kombinera det med ett reportage som var ett sådant bisarrt sammelsurium av påståenden i ord som exemplifierades dess raka motsats i bild. Själva inslaget hade möjligen funkat för att belysa frågorna ur vinkeln

”Hur får vi stopp på MC-vansinnet?”

”Bör vi kräva ”vapenlicens” för motorcykel?”

eller t o m

”Bör privat innehav av motorcyklar förbjudas?”

…av vilka de två sistnämnda förvisso vore idiotiska frågor, men de hade i alla fall motsvarats av innehållet i reportaget.

Kära TV4; det finns säkert massvis av tveksamma ”biljakter” och polisingripanden att välja bland – så varför väljer ni vad som närmast är ett skolexempel på tillämpning av Rikspolisstyrelsens FAP 104:1? Att ni försöker använda en korsad spärrlinje och ett par ogenomtänkta flamskommentarer som inte hade ett dugg med Christophers död att göra som ”bevis” hjälper liksom inte när hela upplägget för ert ”scoop” är monumentalt fel.

Nå, efter Bizzaro-Kalla Fakta och efterföljande ”extrainsatta” debatt kan jag konstatera att jag fortfarande inte fått svar på någon av de frågor som ställdes inledningsvis. Istället har jag fått klart för mig att poliser givetvis bör bära personligt ansvar och dömas om någon han försökt stoppa senare kör ihjäl sig en halvtimme senare på en helt annan plats, att en medicinforskare också är expert på polistaktik och bilkörning, samt att jag tvingas åse hur människor som kämpar med att acceptera ett svårt livstrauma framställs på ett sätt som i allmänhetens ögon sannolikt förflyttar dem från facket ”medkänsla” till dess raka motsats.

När man toppar med att i debatten, eller snarare folkdomstolen, efteråt låta en av Sveriges få yrkeskriminella grova trafikbrottslingar läxa upp polisen hur man beter sig omdömesgillt i trafiken undrar jag om det jag bevittnar är något slags skruvad, smaklös buskis.

Hur tänkte ni egentligen när ni kallar in den polishatare som enligt vanligtvis välunderrättad källa ligger bakom de här filmerna - där han bl a kör 354 km/h på allmän svensk väg bland andra trafikanter – som sanningsvittne och expert på gott trafikomdöme? Räkna omkörningar där du, Jörgen Lundälv!

Och ursäkta, Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin, men om jag låter bli att döma din kompetens i trafikmedicin kanske du borde tänka ett varv till innan du gör bort dig offentligt genom att yttra dig om bilkörning, polistaktik eller polisjuridik. Du må utbilda lärare för polisens utryckningsenhet – men om du tillåts göra det i nyss nämnda ämnen är polisen definitivt bortom all räddning. Det snusförnuftiga förslaget om att försöka stoppa denna MC inne i stan eftersom ”det fanns lägen” och ”inga risker” är nämligen inte bara okunnigt – det är fullkomligt idiotiskt.

forts i nästa post
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
...

Om du hade varit polis hade du av erfarenhet vetat att i samma sekund du tänder stoppljuset på polisbilen kommer denne redan bevisat hänsynslöse MC-förare att vrida järnet och inom ett par, tre sekunder vara uppe i hastigheter du nog inte trodde vara möjliga att framföra ett fordon i inne i stan. Och risken är överhängande att det redan inom några sekunder visar sig att det mycket riktigt inte är möjligt heller.

Att försöka stoppa vare sig en bil eller – än värre – en MC man redan vet kommer att försöka smita mitt inne i stan är rent vansinne. Om man ens har den minsta misstanke om att föraren man tänkt stoppa kommer att försöka smita skall man aldrig, aldrig, ALDRIG försöka slå stopp mitt inne i stan, utan istället smyga efter och vänta tills man kommer ut bland betydligt färre trafikanter som dessutom åtminstone är skyddade av plåtskal och airbags. Såvida man inte kan stänga in motorcykeln precis när han råkar stanna vid ett trafikljus eller är nere i promenadfart. Vilket mycket väl kan ha varit vad polismannen som pratade om att ”sätta honom i räcket” menade.

Nå, Jörgen Lundälv; som docent i trafikmedicin borde det inte vara särskilt svårt att fantisera kring effekterna av en MC-åkare som drar järnet, på någon sekund är uppe i tresiffriga hastigheter i världens mest komplexa trafiksituation, i en omgivning kantad av cyklister och kvällsflanörer, blir påkörd av en bil eller på egen hand förlorar kontrollen och singlar upp på en trottoar eller busshållplats.

Att dessutom fylla på med att ”det finns ingen polis som har den utbildningen eller den rätten att köra i den hastigheten” (245 km/timmen). Att ingen har en sådan utbildning är nog rätt, eftersom det aldrig går att ”utbilda” sig till den förmågan. Den måste man gradvis skaffa sig genom lång erfarenhet. Om man dessutom yttrar ”hastigheter jag inte trodde existerade” säger det allt. På varje svensk polismyndighet – och det finns 21 stycken – skulle jag vilja påstå att det dagligen körs i farter väl över 200 km/timmen. Såväl på ordnings- som trafikavdelningar. Jag har aldrig varit trafikpolis själv, men det finns en anledning till att de har bilar som gör 250. Räkna själv på vilken hastighet du behöver komma upp i för att ens kunna komma ikapp en fortkörare innan det är dags att byta almanacksblad, även om den du stoppar inte ens har en tanke på att smita. Lek med tanken på att du står stilla när någon passerar i 150.

Nu är det dock inte så uppenbart förenat med livsfara som du kanske tror att köra fort på motorväg. För empiri rekommenderar jag färjan över till Kiel, så hittar du t o m docenter, ingenjörer och hemmafruar som dagligen kör i de här farterna på motsvarande vägstandard och trafikintensitet. Helt utan annan körutbildning än ett B-körkort. Du kan säkert hitta någon tysk kollega på universitetet i Stuttgart med schysst Merca eller BMW du kan följa med nästa gång han tar Autobahn till mormor i Karlsruhe. Det blir säkert en himla massa omkörningar att räkna medan ni lagligt glider fram i samma hastighet svenska poliser tydligen inte ens klarar av att köra en meter i utan att omedelbart orsaka en massaker.

Hur gick det då med Kalla Faktas så ”viktiga” frågeställningar, som man i programmet inte bemödade sig att ens försöka besvara:

”Är det nödvändigt av polisen…?”, ”Finns det alternativ…?” ”Hur får vi stopp på polisens biljakter…?” ”Hur ser vi till att detta aldrig händer igen…?”

Jag förstår faktiskt att ni inte förmådde besvara de frågorna efter att ha klippt ihop det reportage ni lyckades prestera efter er kollektiva redaktionella dikeskörning. För om man ska ens komma i närheten av att hitta ett svar på era ställda frågor utifrån ert grundmaterial blir det väl ungefär så här:

Vad vi behöver är LGF-skyltens raka motsats. (LGF betyder ”LångsamtGående Fordon” och är en orange triangel man sätter bak på traktorer.)

Den nya skylten skulle kunna kallas ”HFF-skylt” – Hänsynslös FordonsFörare – och kunna köpas på närmaste bensinmack av alla som känner med sig att de redan från början bestämt sig att köra ifrån polisen till varje pris, om det så gäller en trasig baklykta, om så de själva och alla i deras närhet skall dö på kuppen.

Det fordon – oavsett vilket – som har skylten fäst baktill är fredad, och totalförbjuden för polis att ens följa efter. När ett polisfordon ser en sådan skylt måste det ögonblickligen vända och åka med blåljusen på från fordonet med HFF-skylten, för att skapa ett så stort avstånd som möjligt och inte hetsa föraren i fordonet.

Lösningen innebär att polisen aldrig mer kommer att hetsa fram några onödiga ”jakter” och kan istället helt och hållet lägga kraften på att lagföra endast förare som har registreringsskylt och begår mer hanterbara brott.

Förlåt? Hörde jag någon som tyckte jag just flippade ur och började ägna mig åt rent trams?

Jag instämmer. Visst är det pubertalt trams. Men det är tyvärr där man hamnar efter att ha försökt para ihop Kalla faktas problembeskrivning med någon som helst lösning. Därför tycker jag ni själva borde åläggas att presentera ett rimligt svar på den sista fråga ni själva ställde, TV4 och Kalla Fakta-redaktionen:

Hur förhindrar vi att det här någonsin händer igen?

- – -

P.S. När tiden tillåter kommer jag att presentera inlägget ”Polisens biljakter för Dummies” som beskriver vad som juridiskt gäller, med några synnerligen personliga kommentarer och synpunkter. D.S.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
"Den nya skylten skulle kunna kallas ”HFF-skylt” – Hänsynslös FordonsFörare – och kunna köpas på närmaste bensinmack av alla som känner med sig att de redan från början bestämt sig att köra ifrån polisen till varje pris, om det så gäller en trasig baklykta, om så de själva och alla i deras närhet skall dö på kuppen.

Det fordon – oavsett vilket – som har skylten fäst baktill är fredad, och totalförbjuden för polis att ens följa efter. När ett polisfordon ser en sådan skylt måste det ögonblickligen vända och åka med blåljusen på från fordonet med HFF-skylten, för att skapa ett så stort avstånd som möjligt och inte hetsa föraren i fordonet."


:rofl :lol :rofl :lol :rofl :lol :rofl :lol
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Den här tråden e juuu så jävla tröttsam..
.Om inte ngn visste det så är SM på Anderstorp med hojar utan regplåt å massor av galningar som saknar körkort... men en stackare som det är synd om..stäng tråden.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top