Kallas det smitning?

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
Kontrollera hojen noga (t.ex. aluminiumdelar kan få sprickor som knappt syns, sedan går prylen av tillsynes utan anledning. Kan bli riktigt otrevligt om det visar sig att du fått en spricka i t.ex. ena fotpinnen och den går av när du är ute och kör.

Det kan mycket väl röra sig om en smitning. Man kan inte bara rycka på axlarna och säga jag såg inga skador. Finner du skador (och föraren nekar) så blir det ett fall för tingsrätten så behåll adressen till ditt vittne. Backar man på en hoj så att den flyttar på sig så uppstår det troligtvis en skada, frågan är bara hur stor skadan är.

Föreslår att du kontaktar ditt försäkringsbolag och informerar om händelsen. Kanske är det så att du skall ta hojen till en Mc-verkstad för kontroll.

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
SirCastic skrev:
Kontrollera hojen noga (t.ex. aluminiumdelar kan få sprickor som knappt syns, sedan går prylen av tillsynes utan anledning. Kan bli riktigt otrevligt om det visar sig att du fått en spricka i t.ex. ena fotpinnen och den går av när du är ute och kör.

Det kan mycket väl röra sig om en smitning. Man kan inte bara rycka på axlarna och säga jag såg inga skador. Finner du skador (och föraren nekar) så blir det ett fall för tingsrätten så behåll adressen till ditt vittne. Backar man på en hoj så att den flyttar på sig så uppstår det troligtvis en skada, frågan är bara hur stor skadan är.

Föreslår att du kontaktar ditt försäkringsbolag och informerar om händelsen. Kanske är det så att du skall ta hojen till en Mc-verkstad för kontroll.

Som kawapeter tidigare frågade, och som man kan hålla med om är att om man backar på någon och åker därifrån och det blev osynliga skador så borde det vara smitning. Men så är det INTE, det måste finnas uppsåt för att brottet "smitning" skall begås.
Däremot så är det hans försäkring som skall ta det, så anmäl till ditt bolag vad som hänt och invänta svar från dessa, där skickar du även med vittnesuppgifter. När dom är klara med sin utredning så får du reda på om vållandet är lagt på motparten. Och i så fall så är det bara att lämna in hojen för koll.
I ditt fall så var tydligen bilen oförsäkrad om jag förstod dig rätt, i så fall så är det lite mera komplicerat, och kan innebära en självrisk för dig om trafikförsäkringen går in och täcker skadorna.

BB
Hör av dig till mig hur det går så kanske jag kan hjälpa dig.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Frågan är ju vad man ska peka på när man ger sig på personen som backade på hojen?

Kanske lika bra att du själv slår hojen i backen så det finns nåt att visa upp som skada.
Gamla hojar tål en del, märks inget när du kör så hade du tur, orkar man bråka?

wheelieman

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Silwer skrev:
Frågan är ju vad man ska peka på när man ger sig på personen som backade på hojen?

Kanske lika bra att du själv slår hojen i backen så det finns nåt att visa upp som skada.

Eftersom hojen inte välte när bilen backade på hojen som är ju knappast vältskador någonting hon kommer att få ersättning för....... :7peta

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Silwer skrev:

Jag har ingen avsikt att tjafsa. Jag var bara nyfiken på vad som gällde när någon backar på ens fordon. Tänker inte gå vidare med detta om det inte visar sig att hojen har fått sig en smäll. Men jag körde hem henne och då kändes det inget speciellt. Det låter ju konstigt och skramlar om hojen jämt när man kör så. Hade det varit en ny sporthoj hade det dock varit andra bullar ;)

Visst blir man ledsen på att dom inte lämnade namn och telefonnummer, men misstag i trafiken gör vi alla och nästa gång är det kanske jag som klantar mig och backar på något.
Man får se se det postivit, jag har en gammal hoj och lilltösen tål smällar ganska så bra.

wheelieman

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Silwer skrev:
Utan ersättningen är för?

Ursäkta stavfelet,

Eftersom hojen inte välte när bilen backade på hojen är ju knappast vältskador någonting hon kommer att få ersättning för. Alltså enbart skadorna som skulle kunna tänkas vara orsakade av själva påbackningen är aktuella i det här fallet, inte skrapskador.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Du kan ju alltid jävlas lite med bilägaren. Ring polisen i hans hemkommun och berätta att din motorcykel blivit påkörd av personen i fråga och att det skedde med en bil som var belagd med körförbud, du kan ju även skarva till historien med antydningar om att han verkade påverkad och hade inbrottsverktyg i baksätet :).

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
sgtpepper skrev:
Du kan ju alltid jävlas lite med bilägaren. Ring polisen i hans hemkommun och berätta att din motorcykel blivit påkörd av personen i fråga och att det skedde med en bil som var belagd med körförbud, du kan ju även skarva till historien med antydningar om att han verkade påverkad och hade inbrottsverktyg i baksätet :).

Vi ringde närpolisen när jag kom hem för att höra vad som gällde. Då fick dom fram att bilen hade körförbud på sig. Men huruvida det löser sig struntar jag i. Båda två verkade lite lustiga eftersom fordonet inte är skattat sen i december fast han sa att skattemärket låg hemma. yeah right.
Frugan sa i telefonen att hon hoppades på att vi inte skulle hitta på något tokigt med tanke på att vi skulle kolla ev skador på hojen. Typ ljuga om det för att få ut pengar.

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Bikerbitch skrev:
Vi ringde närpolisen när jag kom hem för att höra vad som gällde. Då fick dom fram att bilen hade körförbud på sig. Men huruvida det löser sig struntar jag i. Båda två verkade lite lustiga eftersom fordonet inte är skattat sen i december fast han sa att skattemärket låg hemma. yeah right.
Frugan sa i telefonen att hon hoppades på att vi inte skulle hitta på något tokigt med tanke på att vi skulle kolla ev skador på hojen. Typ ljuga om det för att få ut pengar.

Rent tekniskt är det smitning, vare sig skada uppstår eller inte.. uppsåtet gäller om han lät bli att lämna namnet med flit.. (han kanske såg att reg-numret skrevs, eller lämnade en lapp som blåst bort..)

wheelieman

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Minimorran skrev:
Rent tekniskt är det smitning, vare sig skada uppstår eller inte.. uppsåtet gäller om han lät bli att lämna namnet med flit.. (han kanske såg att reg-numret skrevs, eller lämnade en lapp som blåst bort..)

Han har ju inte smitit ifrån någonting eftersom han gick ut och såg att det inte fanns någon skada, därmed finns det inget uppsåt med att inte lämna någon lapp eller nummer. Hörde med polisen här på jobbet, detta gäller enl honom.

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
wheelieman skrev:
Han har ju inte smitit ifrån någonting eftersom han gick ut och såg att det inte fanns någon skada, därmed finns det inget uppsåt med att inte lämna någon lapp eller nummer. Hörde med polisen här på jobbet, detta gäller enl honom.

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

5 §
Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av
en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig
att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen
bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist
eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse
i högst sex månader.

Edit: finns även rättsfall där man dömts till ansvar trots att inga skador uppstått på det andra fordonet.

Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
wheelieman skrev:

Tror en jurist med svearikes lag i knät har mer rätt än din polis på ditt jobb :yoparty

Och vad vet belisten om något gått sönder bakom en kåpa då???

Last edited:

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
Highland sm *såld*. Gsxr1000
Man kan skatta och försäkra en bil med körförbud.
Men det är bara trafikförsäkringen som gäller och skattemärket får man inte för den är godkänd på besiktningen.
Det är inte olovlig körning utan bara 600 spänn i böter och det kan det vara värt för att slippa fixa nån meningslös 2:a.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
The Svånk skrev:
Men det är bara trafikförsäkringen som gäller och skattemärket får man inte för den är godkänd på besiktningen.
Det är inte olovlig körning utan bara 600 spänn i böter och det kan det vara värt för att slippa fixa nån meningslös 2:a.
efter ett tag så har snuten stoppad dig så mångar gånger att 2an var billigare å fixa i slutändan iaf ;)

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
wdac skrev:
efter ett tag så har snuten stoppad dig så mångar gånger att 2an var billigare å fixa i slutändan iaf ;)

Det blir man ju knappast så ofta 2 ggr dom senaste 10 åren

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
The Svånk skrev:

Problemet med den här bilen är att den inte är skattad och därmed har BRUKNINGSFÖRBUD. Den kan alltså vara besiktigad och allt sånt men har man inte betalat skatten så får man inte köra. Tror att det kostar mer än 600 kr då också.

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
EBS skrev:
Problemet med den här bilen är att den inte är skattad och därmed har BRUKNINGSFÖRBUD. Den kan alltså vara besiktigad och allt sånt men har man inte betalat skatten så får man inte köra. Tror att det kostar mer än 600 kr då också.

Brukningsförbud och körförbud är samma väl sak ?
Är bilen oskattad så driver fogden in skatten efter några påminnelser och det är nog också den enda skillnaden.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Minimorran skrev:
Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

5 §
Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av
en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig
att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen
bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist
eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse
i högst sex månader.

Edit: finns även rättsfall där man dömts till ansvar trots att inga skador uppstått på det andra fordonet.

Med risk för att låta besserwissrig, tror jag faktiskt att det ligger något i vad Wheelieman säger. I begreppet "trafikolycka" synes ligga att åtminstone någon skada skall ha uppkommit. Frågan om upkomsten av olycka/skada skall täckas av gärningsmannens uppsåt.

Se tex NJA 1984:659. Jag citerar HD:s domskäl:

Domskäl. Lars N har i HD anfört bl.a. att han inte skulle ha avlägsnat sig från platsen, om han upptäckt skadan på den bakomvarande bilen. Riksåklagaren har å sin sida gjort gällande att Lars N medvetet hållit sig i okunnighet om följderna av en av honom vållad trafikolycka och därför inte kan undgå ansvar enligt 5 § trafikbrottslagen .
I målet är fråga om påkörning av ett parkerat fordon. För att trafikolycka i det angivna lagrummets mening skall anses ha uppkommit bör i sådana fall fordras att skada av något slag har orsakats. I detta hänseende krävs uppsåt hos vägtrafikanten (se särskilt NJA 1976 s 6). Om inte denne insett att en trafikolycka inträffat, förutsätts alltså för ansvar att han i vart fall varit medveten om risken härför och att det måste antas, att han skulle ha avvikit från platsen även om han varit säker på att en sådan olycka hänt.
Lars N, som stigit ur sin bil och undersökt den andra bilen, har tydligen misstänkt att en skada uppkommit på denna. I målet har emellertid inte ens påståtts vare sig att han märkt skadan eller att han även i sådant fall skulle ha avlägsnat sig från platsen. Åtalet kan därför inte bifallas.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...