Jag har svårt att det kan rubriceras som smitning. Har man inte åsamkat någon skada i samband med påbackning(eller vad somhelst) har man ju inte gjort sig skyldig till något och borde således inte heller kunna åtalas för smitning då man inte smiter ifrån något. Om jag råkar gå emot en parkerad bil eller hoj och det inte uppstår några skador skulle iaf inte jag kontakta ägaren.
Fö. tycker jag att det är förjdävligt att folk ger andra dyrbara och frukatnsvärt irritabla parkeringsskador utan att ens stå för det. Har själv råkat ut för det 2ggr på en bil som köptes ny i början av 2002. Han gå 600mil innan en "granne" i parkeringsgaraget råkade köra lite väl nära. Ny framskärm och frontspoiler blev det. Kostade iofs inte mig något men man vill ju fan inte börja lacka om en ny bil som dessutom är ens ögonsten.
Nu senast för några månader sedan har nån jävla suv-ägare backat in igrillen/huven så att skiten blev intryckt och bucklig. Givetvis lämnades iongen lapp. 3000:- i självrisk för ny huv +lack.
Har själv sett hur en parkeringsskada uppkommer "live".
Är påväg hemåt och går över parkeringen utanför då jag uppmärksammar halvblind gammal gubbe(70+) i en Hyundai som skulle parkara mellan en stenmur och en Toyota Rav4. Problemet var bara att det ung var 50cm bredare lucka än gubbens Hyundai. Jag stannar och tittar på eftersom jag misstänker att detta inte kommer att gå vägen. Mycket riktigt skrapar han i bakre stötfångare på denna, nästan nya, bil UTAN att märka detta.
Han parkerar bilen som om inget har hänt(vilket han nog tror). Jag går fram och knackar på rutan och gubben tittar vettskrämt upp varpå jag förklarar att han kört på bilen bredvid. Då svarar gubben -Hur myckat ska du ha? Jag svarar att det inte är min bil men att ägaren till bilen nog vill att du kontaktar honom så ni kan lösa detta. Han tittar på mig ungefär som om jag vore dum i huvudet som bryr mig om andras bilar. Får hursomhelst ut gubben ur bilen för att visa de tydliga skrapmärken och lacksprikorna på stötfångaren. Då kläcker han ur sig att det bara är smuts(?!?) Förklarar att den måste lackas om men han verkar inte bry sig så mycket. Han tackar för sig och sätter sig i bilen igen medan jag går bort ett tiotal meter för att se vad han gör. Dom till min förvåning när gubben startar bilen och kör därifrån :kocko
Hursomhelst har jag gubbens regnr vilket jag skriver på en lapp tillsamnas med mitt tel-nummer och sätter på rutan. Får nån dag senare ett samtal från ägaren av bilen som undar vad som hänt. Jag förklarar läget och han bara småskrattar lite åt och tackar för hjälpen och säger att han hör av sig om det blir några problem. Tror det löste sig då han aldrig ringde upp.
Nåväl, vad jag ville ha sagt är väl att jag hatar smitande parkeringsmarodörer. Parkerar alltid bilen på snedden över 2 rutor. Hellre en p-bot än 3k i självrisk och en massa tjaffs med bil in/ut på verkstad.
Mvh