Kalldrag mellan bena!

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Jag menade inte att "förstöra" tråden, var faktist en tanke jag fick. Borde väl nästan fungera =/

Gav även förslag på underställen från Naturkompaniet, har själv haft ett från Helly Hansen när jag åkte skidor och det var riktigt tätt, väldigt sällan man frös med det.

Cykelbyxor borde också fungera rätt bra tycker jag, känns som sådant "tyg" borde vara vindtätt.

Som blomman säger; Helly Hansen is the shit. Har det när jag åker skidor och det är helt perfekt. Kostar dock några hundringar.
Annars känner jag inte igen problemet, har aldrig frusit om pistolen. :va
Kåpor och tank som stoppar vinden sedan all motorvärme som strömmar upp...

Lycka till! / JD

Malin

Förvirrad
Gick med
31 May 2008
Hoj
Ducati Monster 696
Jo asså.. jag har ju ett underställ. det kostade typ 4-500 kr. men ja det e perfa överallt förutom där.
Därav centreringen till trosor.

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Hoj
Yamaha XT 600 E
Jo asså.. jag har ju ett underställ. det kostade typ 4-500 kr. men ja det e perfa överallt förutom där.

Tycker du ska testa med underställ närmast kroppen och Ylletrosor utanpå. Vad jag har lärt mig så blir det varmast på det sättet, fråga mig inte varför.

Mitt Hell Hansen underställ var tätt överallt. Haft bara det när jag gått ut för att göra småsaker på vintrarna och det släpper inte in luft mellan benen, ändå ett ställe man märker rätt fort om det blir kallt vid.

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848

Okej okej. Har fortfarande svårt att förstå hur man kan frysa där bara.
Du har ju ändå en hoj som bör leda motorvärmen till dom regionerna.
Är det bara nu i början på året du är kall eller är det även på sommaren?
Annars finns det ju allvädersbyxor som kanske skulle kunna lösa problemet om du har ett delat ställ. :)

Sista alternativet hade ju varit att skriva in till "fråga Olle", den mannen verkar ha svar på allt... :hihi

Malin

Förvirrad
Gick med
31 May 2008
Hoj
Ducati Monster 696
Okej okej. Har fortfarande svårt att förstå hur man kan frysa där bara.
Du har ju ändå en hoj som bör leda motorvärmen till dom regionerna.
Är det bara nu i början på året du är kall eller är det även på sommaren?
Annars finns det ju allvädersbyxor som kanske skulle kunna lösa problemet om du har ett delat ställ. :)

Sista alternativet hade ju varit att skriva in till "fråga Olle", den mannen verkar ha svar på allt... :hihi

Har helt ställ :) Men som andra så har jag typ.. resår där o upp över höften.. så det drar. Vissa verkar ha problem, andra inte. Vissa av oss är lite känsligare i de regionerna bara. Har försökt sitta lite olika när jag kör o det hjälper inte. Och samma sak under sommaren. Well well ... :)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har aldrig haft några problem med nerkylda mittpartier... Men jag tror inte att byxorna är extremt tjocka just där så att så många andra skulle ha problem med kyla just därför verkar ju nästan osannolikt...:va Vad gör ni andra för fel?:D

Jag kör alltid med vanliga kallingar underst, sen långkallingar och till sist skinnbyxorna. Funkar ju bevisligen bra för mig:)

Malin

Förvirrad
Gick med
31 May 2008
Hoj
Ducati Monster 696
Jag har aldrig haft några problem med nerkylda mittpartier... Men jag tror inte att byxorna är extremt tjocka just där så att så många andra skulle ha problem med kyla just därför verkar ju nästan osannolikt...:va Vad gör ni andra för fel?:D

Jag kör alltid med vanliga kallingar underst, sen långkallingar och till sist skinnbyxorna. Funkar ju bevisligen bra för mig:)

Donno.. jag har resår just där, kan ju va därför..

André E

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Suzuki M1800R -07
Jag kör med ett par hederliga jeans å boxerkallingar under, nemas problemas! Kanske inte den säkraste setupen man kan ha men det är ju min huvudvärk... =)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Donno.. jag har resår just där, kan ju va därför..

Resår är ju kanske inte så bra vindskydd nej... Jag har skinn där så det förklarar ju antagligen en del... Men vad kör ni annars med, bara underbyxor? Trosor eller kallingar alltså?

Malin

Förvirrad
Gick med
31 May 2008
Hoj
Ducati Monster 696
Resår är ju kanske inte så bra vindskydd nej... Jag har skinn där så det förklarar ju antagligen en del... Men vad kör ni annars med, bara underbyxor? Trosor eller kallingar alltså?

Om du går upp o läser va jag skrivit så ser du :)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Om det bara är nu när det är kallt så kanske mc-regn byxor lr nått att dra över?

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Underställ + cykelbyxor med vindtät front borde fixa problemet.

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Windstopperkallingar är ett måste, sen är det gott med windstopper tröja också nu på vårkanten, man slipper tjocktröja och man är fortfarande rörlig.

simonhedberg

Guest
Jag kör endast med en t-shirt o kallingar under ett Spyke racingställ, har så gjort i alla 9 år som jag kört hoj vår, sommar som höst. Visst har man frysit lite ibland men det är bara till o bita ihop :)

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Hur lyckas man ens få in luft där om man kör sporthoj :va
Det sitter ju kåpor som styr undan luften. Kan det inte
vara så enkelt som att stänga igen genom att knipa ihop
med benen runt tanken. Eller du kanske styr ner lyftflödet
med överkroppen på något sätt...

Men som du verkar ha kommit fram till windstopper material
i grenen är nog enklast.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kolla så du inte har massa ventilationer på stället. Lägg lite bred silvertejp på insidan? använd boxershorts och inte trosor. Och som sagt, knip benen mot tanken och sitt långt fram om du kör rakt fram. Kör man kurvigt får man jobba så mycket med kroppen ändå så man brukar hålla sig varm.

Jag tror som sagt att du antingen har för mycket ventilation på stället eller sitter FEL . För bredbent helt enkelt.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Personligen önskar jag mej ett par luftkanaler som leder rätt ner i kallingarna. Var köpa?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Skaffa ett par värmehandtag, modifera dom som till en skål i något mjukt material. Glöm inte begränsa tempen till lagom....

Seriöst dock, byt skinnställ eller vänta till varmare väder. Nog inte många andra val.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy