Kalldrag mellan bena!

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Angående vindtäta material...
Fungerar det att ha ett par plasthandskar i skinnhandskarna eller tappar
man all "värme" då eftersom att man har det vindtäta materialet innerst?
Eller hur fungerar det egentligen?

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Jag tror tvärtemot alla som säger "krama tank" och "sitt längre fram", även om vinddraget är problemet så är en plåttank (även om den är inklädd i plastkåpa ibland) fylld med bensin i ~12 grader utetemp inte det skönaste man kan lägga "paketet" mot :tungan Jag tror man gör bäst i att sitta några centimeter bakom tanken, ungefär så man får knytnäven emellan tank och sig själv.

Tror istället du borde testa att sitta med överkroppen på lite olika sätt, för att minimera ev. vinddrag som följer överkroppen ned mellan tank/gren..

Det är därför man kör en Italienare med riktig plasttank :) , vissa kör ju med pung skydd här på sporthoj för att skydda paketet... borde det inte finnas något mus skydd som funkar lika bra?... Men som någon skrev innan det finns många olika typer av ställ allväders, racing m.m jag undviker nog helst att ta racning stället denna delen av året. Men yep det är dyrt med två ställ....men det går ju alltid tejpa som någon annan skrev :)

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Av alla förslag här inne så är nog det vettigaste att prova med en craft gunda boxer med windstopper. Funkar när man åker längd i thighta kläder och det är svinkallt. Återkom gärna med dina upplevelser :p

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
värma pikken? jag har fullt upp att hålla han kyld!

165612569.jpg

http://www.d7.se/catalog/product_info.php?products_id=7471

_Rick_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
2009 Yamaha XT660X
Ett formklippt liggunderlag mellan benen borde göra susen.

Eller så skaffar du ett par Halvarsson Zen byxor (goretex) så kommer du inte ha det problemet. Grymt sköna. Och har inte fryst om "paketet" iaf :D

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Prova lite hederlig svensk enduro under vinterhalvåret...få banor har omklädningsmöjligheter inomhus. :crash

Så var det problemet löst...man inser att det inte är så kallt på sportmoppen i alla fall.. :D

/J

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Hrm..
http://www.pinal.se/doppvarmare-12v-p-257.html

Annars Så brukar kroppen reagera med att "stänga av" mer och med vid kyla ,så
se till att Värmen bibehålls i ALLA delar,
Så täta alla "drag" även i stövlar och handskar (silvertejp) ,Börjar man frysa i händer eller fötter så fryser man snart överallt.

Det är bra kallt nu på våren så fort solen går ner , men även efter ett regn på sommaren ( utan regnställ) blir det f-n så kallt .

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hörrudu X-up, trådens riddare på vit häst ( :D )...mitt inlägg var lite med ;) i åtanke, men heller inte helt irrelevant - jag tyckte det var lite kallt stundtals förra hösten på Millen, efter vinterserien i enduro så är det närapå lite kvalmigt när det är över 10+ numera..

Det det handlar om egentligen är blodcirkulation, eller brist på - jag frös mycket värre innan jag började se fysträning som något kul. :)

Men, för att bidra med något vettigt, jag tror med på vindtäta underställ, som stoppar blåsten, och att man ser till att hålla resten av kroppen skyddad (buff, varma handskar, etc).

:)

/J

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Angående vindtäta material...
Fungerar det att ha ett par plasthandskar i skinnhandskarna eller tappar
man all "värme" då eftersom att man har det vindtäta materialet innerst?
Eller hur fungerar det egentligen?

Du tänker rätt, allra effektivast är det att ha vindskyddet ytterst annars blåser värmen bort ur de isolerande lagren.

Dvs plasthandskana ska vara ytterst.

Därför är tex en vindbreaker med spärrskkiktet ytterst varmare än en windbreaker med spärrskiktet innerst om det blåser även om det är samma isolering och spärrskikt.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Jag vet vad du talar om och det är ingen hit precis.
För oss killar är dessutom vibrationerna ett problem som
hämmar blodflödena i de vitalare delarna.

De här kanske kan vara något att prova.

Friluftbolaget
Art.nr: 214007

Eller:
http://www.loplabbet.se/system/search/product.asp?id=1370

Då kan jag avlägga rapport. Löplabbets kortbrallor (länk ovan) gör jobbet. Jag kunde inte märka av något vinddrag alls. Körde med bomullskallingar, underställ samt brallorna enl ovan i lördags. Jag är ganska övertygad om att det räcker med ett par värmande underbrallor samt Löplabbets brallor under stället om man inte kör i lägre temp än 10 plus.
Utöver detta har jag gått över till textilställ, skinnställ blir ordentligt nedkylda i fartvinden.

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Vet egentligen om man vågar skriva det här. Men som vi alla vet har flickor (förhoppningsvis) en helt annan luftfuktighet på det påstådda stället. Om man fuktar fingret och det blåser så blir det ju kallt. Kan detta vara en orsak? :D

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy